Man måste hugga upp längst ner antar jag? för att få i kudden eller drar ni ner den uppifrån?

Man brukar göra ett arbetshål i botten. Tänk även på eventuella spjäll.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Kan jag använda denna? Finja puts&murbruk C ?

• Förpackning med etiketter och symboler, omvänd text, ligger ovanpå olika föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kulle
Cowgirl79 Farmergirl79 skrev:
Kan jag använda denna? Finja puts&murbruk C ?
Jag använde den för 11 år sedan och pipan ser lika fin ut ännu.

• Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Hallå!

Hur gör man egentligen när skorstenen går från att först vara en bred pipa och sedan längre ner delas till två pipor? Se bifogad bild. Antar att jag behöver göra två gjutningar med två olika kuddar? Någon som har glidgjutit en liknande skorsten eller vet något inlägg i tråden där denna erfarenhet delas? Har försökt leta men tar ett tag att gå igenom nästan 500 inlägg.

Abstrakt, minimalistisk representation av en Netflix-logotyp i rött och svart.
Skapa konto

Hmmm, kommer sotaren verkligen kunna godkänna en sådan? Hos mig blev det tvärstopp då röken visade sig i fler än en kanal åt gången...

kulle kulle skrev:
Jag använde den för 11 år sedan och pipan ser lika fin ut ännu.
Nu har jag gjort ett försök, eller två försök.... Återstår att se om det blev bra eller ej

• Mörk tunnel, sannolikt grävd i marken, kall ton, textur liknande sand eller grus, otydlig botten, ingen synlig ände.
    Skapa konto
  • Gilla
landan81 och 9 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Man brukar göra ett arbetshål i botten. Tänk även på eventuella spjäll.
Ja det vart inte kul men bra att man knacka ner putsen på hela väggen eftersom det visade sig att rök en gång i tiden spridit sig mellan puts och tegel flera meter på tvären...

• Renovering pågår, tegelvägg, spackel, gamla rör, hinkar, byggavfall. Opolerat inomhusbygge eller rivningsarbete.
    Skapa konto
Nu har jag gjort ett försök, eller två försök.... Återstår att se om det blev bra eller ej
Din pipa såg ju ut som en dröm... Min är...mindre 'uniform' så att säga...

Vad har du gjort kudden av? Ser bra ut. Jag har också rektangulära kanaler.

H Hank_Ö skrev:
Vad har du gjort kudden av? Ser bra ut. Jag har också rektangulära kanaler.
En slump att jag skulle göra mig av med en soffa.. Och detta är två avlånga kuddar i fejk skinn. Jag la två kuddar på varandra, la sen en kedja över dem på mitten och vek dom dubbla..
Ibland har man tur.

• Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Tack för en mycket givande tråd!

Någon med erfarenhet av rökkanaler som svänger? Jag är på gång att glidgjuta min skorsten, men vid inspektion av rökkanalen såg jag att kanalen svänger av 45 grader ca 2m ner i skorstenen. Totala längden på skorstenen är 8m. Det känns som att bruket kommer fastna påvägen ner och inte nå ner till dragkudden i botten av skorstenen… efter svängen återstår ju ca 6m till botten. Eller går det att lösa på något sätt?

S samlun skrev:
Tack för en mycket givande tråd!

Någon med erfarenhet av rökkanaler som svänger? Jag är på gång att glidgjuta min skorsten, men vid inspektion av rökkanalen såg jag att kanalen svänger av 45 grader ca 2m ner i skorstenen. Totala längden på skorstenen är 8m. Det känns som att bruket kommer fastna påvägen ner och inte nå ner till dragkudden i botten av skorstenen… efter svängen återstår ju ca 6m till botten. Eller går det att lösa på något sätt?
Jag har just klarat av glidgjutning (med assistans av murare) och har liknande förutsättningar. Den rökkanal vi gjöt svänger av betänkligt (kanske inte fullt 45%). Det visade sig vara helt okomplicerat. Bruket föll ner som det skulle ändå. Det enda problemet som uppstod var att kanalen också gjorde en liten kaliberväxling på samma ställe (blev vidare) men det löste sig det också. Vi fick väl dra igenom kanalen 4-5 gånger tror jag till slut, men resultatet blev utmärkt!

fatsug fatsug skrev:
Jag har just klarat av glidgjutning (med assistans av murare) och har liknande förutsättningar. Den rökkanal vi gjöt svänger av betänkligt (kanske inte fullt 45%). Det visade sig vara helt okomplicerat. Bruket föll ner som det skulle ändå. Det enda problemet som uppstod var att kanalen också gjorde en liten kaliberväxling på samma ställe (blev vidare) men det löste sig det också. Vi fick väl dra igenom kanalen 4-5 gånger tror jag till slut, men resultatet blev utmärkt!
Tack för snabbt svar! Det låter ju lysande, då kanske jag vågar på mig en glidgjutning ändå ☺️ Hur långt ner i skorstenen var svängen?

S samlun skrev:
Tack för snabbt svar! Det låter ju lysande, då kanske jag vågar på mig en glidgjutning ändå ☺️ Hur långt ner i skorstenen var svängen?
Typ 2 meter ner (uppskattningvis). Totalt var det väl 6-7 meter. Arbetet var lättare än jag väntat (även om det komplicerads av ymningt snöfall), men jag hade nog inte gett mig på det själv.

• Gilla
samlun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.