484 144 läst · 591 svar
484k läst
591 svar
Egen glidgjutning godkänd!
Hallå!
Hur gör man egentligen när skorstenen går från att först vara en bred pipa och sedan längre ner delas till två pipor? Se bifogad bild. Antar att jag behöver göra två gjutningar med två olika kuddar? Någon som har glidgjutit en liknande skorsten eller vet något inlägg i tråden där denna erfarenhet delas? Har försökt leta men tar ett tag att gå igenom nästan 500 inlägg.
Hur gör man egentligen när skorstenen går från att först vara en bred pipa och sedan längre ner delas till två pipor? Se bifogad bild. Antar att jag behöver göra två gjutningar med två olika kuddar? Någon som har glidgjutit en liknande skorsten eller vet något inlägg i tråden där denna erfarenhet delas? Har försökt leta men tar ett tag att gå igenom nästan 500 inlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det vart inte kul men bra att man knacka ner putsen på hela väggen eftersom det visade sig att rök en gång i tiden spridit sig mellan puts och tegel flera meter på tvären...F Fluxor skrev:
Tack för en mycket givande tråd!
Någon med erfarenhet av rökkanaler som svänger? Jag är på gång att glidgjuta min skorsten, men vid inspektion av rökkanalen såg jag att kanalen svänger av 45 grader ca 2m ner i skorstenen. Totala längden på skorstenen är 8m. Det känns som att bruket kommer fastna påvägen ner och inte nå ner till dragkudden i botten av skorstenen… efter svängen återstår ju ca 6m till botten. Eller går det att lösa på något sätt?
Någon med erfarenhet av rökkanaler som svänger? Jag är på gång att glidgjuta min skorsten, men vid inspektion av rökkanalen såg jag att kanalen svänger av 45 grader ca 2m ner i skorstenen. Totala längden på skorstenen är 8m. Det känns som att bruket kommer fastna påvägen ner och inte nå ner till dragkudden i botten av skorstenen… efter svängen återstår ju ca 6m till botten. Eller går det att lösa på något sätt?
Jag har just klarat av glidgjutning (med assistans av murare) och har liknande förutsättningar. Den rökkanal vi gjöt svänger av betänkligt (kanske inte fullt 45%). Det visade sig vara helt okomplicerat. Bruket föll ner som det skulle ändå. Det enda problemet som uppstod var att kanalen också gjorde en liten kaliberväxling på samma ställe (blev vidare) men det löste sig det också. Vi fick väl dra igenom kanalen 4-5 gånger tror jag till slut, men resultatet blev utmärkt!S samlun skrev:Tack för en mycket givande tråd!
Tack för snabbt svar! Det låter ju lysande, då kanske jag vågar på mig en glidgjutning ändå ☺️ Hur långt ner i skorstenen var svängen?fatsug skrev:Jag har just klarat av glidgjutning (med assistans av murare) och har liknande förutsättningar. Den rökkanal vi gjöt svänger av betänkligt (kanske inte fullt 45%). Det visade sig vara helt okomplicerat. Bruket föll ner som det skulle ändå. Det enda problemet som uppstod var att kanalen också gjorde en liten kaliberväxling på samma ställe (blev vidare) men det löste sig det också. Vi fick väl dra igenom kanalen 4-5 gånger tror jag till slut, men resultatet blev utmärkt!
Typ 2 meter ner (uppskattningvis). Totalt var det väl 6-7 meter. Arbetet var lättare än jag väntat (även om det komplicerads av ymningt snöfall), men jag hade nog inte gett mig på det själv.S samlun skrev: