5 513 läst · 188 svar
6k läst
188 svar
Effektavgift eller fast avgift
Hej DilatoD Dilato skrev:
Vi måste alla vara medvetna om, att vi visserligen kan jämföra elnätsbolagens avgifter, men dessa avgifter kan rimligen inte bli lika. Detta eftersom kostnaderna i de olika elnätsbolagen inte är desamma.
Vi ligger väldigt lika både i årsförbrukning och effekttoppar. Jag har Ellevio och kommer få dyrare med nya systemet mot nu.U Utsliten och utdömd skrev:Plottade grafer när vi fick vår nya nät-prismodell och det visade sig att typ alla som förbrukade under 25MWh/år och hade kW-peak på runt 5kW fick det dyrare och de som låg över det billigare.
Kontentan va att de som hade effektpeak på 9kW och förbrukning på 30MWh fick det billigare varje år och de som låg på 3kW och 10MWh fick det dubbel så dyrt över året, utan att ändra sina förbrukningsmönster.
Skillnaden för oss mellan nya och gamla modellen va att man höjde årsavgiften, sänkte överföringsavgifterna och la på effekt-taxa. Från att ha låg årsavgift och hög överföringskostnad.
Vi är låg-förbrukare med ett snitt av effektpeak på ca 3,5kW och årsförbrukning på 7,5 MWh.
Såhär ser våra kostnadsökningar ut för 2022 då vi hade 9MWh/år, effektpeak på 3,6kW och 5kW för nov respektive dec (Vi bytte till LVVP i december därav hög effekt när den körde elpatron första 3 timmarna). Och vi är bland de största förlorarna med nya pris modellen, vi kan inte effektivisera mer och vi får det dyrare.
[bild]
[bild]
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 924 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 924 inlägg
Ja kommunala nätbolag är generellt billigare och vårt är rätt lågt sett till landet. Däremot så säger de att införandet ska va kostnadsneutralt vilket är BS så de får in mer pengar på alla som förbrukar under 25MWh/år och det är gissningsvis 80%-90% av alla privatkunder. (Fjärrvärme är väldigt utbrett här eftersom Igelstaverket som producerar el får massa spillvärme som säljs via fjärrvärmenätet och gör att fjärrvärmepriserna historiskt vqeot låga, så många är anslutna till det och har låg elförbrukning)D Dilato skrev:
Precis, Eon som i kraft av sin storlek borde ha i snitt lägst kostnader är dyrast..men det är ju klart att ägaren måste få maximal avkastning...M Martin Lundmark skrev:
Ännu en artikel om detta
Se slutet en bra sammanfattning.
Sagt det förr , detta har inte att göra med att sänka effekttoppar.
Om det nu är effektoppar man vill plana ut måste det finnas ett golv som gör att man kan laga mat (spis/ugn) normalt samtidigt som man har normal temperatur inne. Då tror jag också att man får incitament att inte köra övrigt som tvätt,disk motorvärmare mm samtidigt.
Underlaget måste också beräknas på fler toppar över mätperioden.
https://marcusoscarsson.se/just-nu-raseri-mot-ny-avgift-manga-hushall-har-den/
Om det nu är effektoppar man vill plana ut måste det finnas ett golv som gör att man kan laga mat (spis/ugn) normalt samtidigt som man har normal temperatur inne. Då tror jag också att man får incitament att inte köra övrigt som tvätt,disk motorvärmare mm samtidigt.
https://marcusoscarsson.se/just-nu-raseri-mot-ny-avgift-manga-hushall-har-den/
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 297 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 297 inlägg
För oss som inte vill sponsra click-bait-oscarsson, vad är det som är så bra?keneri1960 skrev:Ännu en artikel om detta
[länk]
Varför måste man ha ett golv?
Olika hus ju, olika förutsättningar för värme, laga mat etc. Ett hus kanske ligger runt 2 kW normalt och ett annat 5 kW. Lägger man golvet vid 2 kW så kvarstår samma "problem' för hushållen i huset med 5 kW. Lägger man golvet på 5 kW så finns det ju inget incitament för det andra hushållet att inte dra igång tvättmaskin, diskmaskin och motorvärmare samtidigt. Man kan ju tänka sig ett golv på 0 k... 😉
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 924 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 924 inlägg
För att återkoppla!U Utsliten och utdömd skrev:Ja det är intressant, vi har haft detta sen november 2022 så det har redan skett några korrigeringar. Första redan efter ett halvår typ mars 2023 sen årsskiftet 23/24 och nu kommer vi få andra priset efter nyår igen.
Dock kommer det aldrig löna sig för lågförbrukare då vi innan detta infördes hade 2700 kr/år (20A) i fast avgift och 22 öre/kWh i överföring och iom att fasta avgiften är ökad till 4700 kr/år så blir det dyrare nu även om vi skulle förbruka 0 kWh/år. Tror aldrig de kommer sänka fasta delen.
Vi har Telge som nätägare så ett kommunalt nätbolag.
Nuvarande priser
[bild]
Och de nya efter nyår
[bild]
Funderade på att ta vår data från 2024, och efter nyår plotta alla våra 4 olika prislistor vi haft så kan man jämför om det blivit bättre eller sämre och även se mot priserna innan effekttariffen kom. Kan posta alla grafer när jag gjort det .
Effektavgiften tas endast ut under höglastperioder, vardagar 07-20 november t.o.m. mars. Alla annan tid är låglast.
Inget snitt av 3 högsta peka-timmarna eller nått sån som tex Göteborg har, utan glömmer man bort sig en gång och förbrukar tex 11kW så sätter den effekttariffen för hela månaden. Vilket gör att fuckar man sig en gång kan man skita i det resten av månaden och förbruka tex 11kW när man en känner för det.
Och peak menar jag högsta förbrukade timmen, vilket verkar vara standard för alla nät
Jag gjode grafer, väldigt simpelt i excel på våra nätpriser från innan effekttaxa <Q2 2022 och sen alla korrigeringar som skett på priset sen dess.
Jag har gjort lite antaganden som att fördelningen mellan höglast och låglast är 30/70 och att peak effekten är 0,05% av kWh årsförbrukningen, i kW. Det var annars inte rimligt att de som förbrukade 6MWh/år och 30MWh/år låg på samma effekttaxa varje månad.
Den vertikala röda linjen är där vi låg 2024 för mitt hus. Vilket ger 4400kr/år med gamla taxan och 7000kr/år för taxan vi hade under förra året. Vilket gen en kostnadsökning på 2600kr eller 59% på 2 års tid (eller 25%/år). Och för 2025 taxan med vår förbrukning borde ligga på 8200kr som då är 17% ökning från 2024.
Redigerat:
Helt klart är detta bluff och båg med effektavgifter. Om iden är att minska belastningen på elnätet pga att nyttiga idioter har bestämt att vi ska ha 100% förnybar energi, varför är då tiderna för lågbelastning så olika hos dom olika leverantörerna?
Tex Ellevio kör med 22-06 för lågbelastning medan en annan leverantör kan ha 18-06. Borde inte det vara ungefär samma tider om det är problem med effekttoppar vissa tider på dygnet?
Bara denna lilla detaljen gör att jag tror det hela är nätägarna som har fått detta igenom i EU för att kunna ta mer betalt.
Och varför får inte solcellsägare liknande ersättning? Om en villa har solceller och en solig timme kan ge ut 11 kw på nätet så får denne 0:- i ersättning. Helt sjukt tycker jag.
Tex Ellevio kör med 22-06 för lågbelastning medan en annan leverantör kan ha 18-06. Borde inte det vara ungefär samma tider om det är problem med effekttoppar vissa tider på dygnet?
Bara denna lilla detaljen gör att jag tror det hela är nätägarna som har fått detta igenom i EU för att kunna ta mer betalt.
Och varför får inte solcellsägare liknande ersättning? Om en villa har solceller och en solig timme kan ge ut 11 kw på nätet så får denne 0:- i ersättning. Helt sjukt tycker jag.
Vilka tider de har beror på hur belastningen ser ut i just deras nät. De som har mycket industri med bara dagskift har mindre belastning på kvällarna. Andra har stora industrier med rundskift i sina nät...
Så Ellevio har inte 22-06 överallt? Kan du visa mig någonstans dom har andra tider?pacman42 skrev:
HejE Erikdenlille skrev:
Solcellsägare får väl ersättning utifrån vad elpriset är den timmen de levererar elenergi
Vad saknas då för ytterligare ersättning menar du?
Fel blir det också när det blåser mycket och det finns ett stort överskott och vi har minuspriser, vi har fortfarande effektavgiften ändå