B
J jonaserik skrev:
Det är rätt, lika med ditt förra inlägg # 41. Ingen kommer att undgå avgift för effektaxa ( kanske 10 % ) tror inte att det finns någon i detta land som undkomma och betala extra och har skrivit tidigare om det, men blivit idiotföklarad.
Förklara med ett exempel hur man teoretiskt kan undgå effektavgiften, de 10% du själv tror klarar sig undan. Eller menar du att 10% av kunderna kommer stänga av sin el? Du kan inte förbruka energi med 0 effekt.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
B
P proffsrik skrev:
Ja, om det kommer i den ordningen finns incitamentet. Men om värmepumpen redan fått för sig att köra sin legionellakörning samtidigt som jag använder spisen och det sker tidigt i månaden så sätter det ju en nivå (t.ex 5kw) för resten av månaden. Då finns ju noll incitament att sprida effekten jämnare under alla andra dagar i månaden.
Kan du inte lägga in din legionellakörning på natten? Rätt vanligt att man kan schemalägga den.

Tittade jag på mitt förbrukningsmönster så såg jag att jag kunde sänka min toppeffekt med runt 15% genom att bara påverka 5-6h i månaden. Har inte implementerat det ännu, men generellt brukar det vara lätt att kapa högsta toppen. Men svårare ju mer man försöker kapa.

Jag tänkte i alla fall försöka få till lite smartare styrning hemma som inte bara tar hänsyn till energipriser (som idag), utan även effekt.

B BSOD skrev:
Förklara med ett exempel hur man teoretiskt kan undgå effektavgiften, de 10% du själv tror klarar sig undan. Eller menar du att 10% av kunderna kommer stänga av sin el? Du kan inte förbruka energi med 0 effekt.
Nu har jag inte skrivit något om att komma undan effektavgiften, så det kan du glömma. Jag skrev att kanske 10 % av elanvändare i landet kanske kan komma undan. Men då har dom ett jobb 24/7 en hel månad framför sig, med att försöka hålla en konstant för brukning. Och klarar dom det. Säger nog NADA på det. Sen ni som är så lyriska på detta, pass på ni kommer inte undan ni heller, kan bli en överraskning på fakturan. Det med att inte förbruka något är detsamma som få effetvgiften direkt, så fort du slår till strömbrytaren, en topp kommer direkt, som det räknas på. Ska nu i dcember kolla mitt, vad kostnaden skulla bli, då VP gick in vid resa och jag inte eldade. Spelar ingen roll om jag eldar, en topp kommer när spis eller tvättmaskin går igång.

M Martin Lundmark skrev:
ut nätägarens sida så visar, i princip, ditt maxvärde (en dag i början av en månad) hur stort utrymme, just du behöver ta i anspråk, av det byggda elnätet.
Nja, stämmer det verkligen att man kan anse att jag tar hela detta "i anspråk"?
Förenklat exempel: Om jag snittar på 3kW med en peak under 1h på 5kW och grannen gör samma sak så kommer sannolikt våra peakar inte inträffa samma timme. Dvs Nätet behöver dimensioneras för 5+3=8kW och inte 5+5=10kW.

Min poäng är att en topp-timme per månad är trubbigt som allokeringsnyckel utan avgiften borde ha en bättre koppling till vad som reellt skapar behov för nätägaren att stärka näten.

Man vill ju skapa incitament som får de kunder som kan att inte förbruka mycket energi vid den tidpunkt då nätet riskerar att överbelastas. Jag kanske kan för lite om eldistributionssystem men jag gissar på att den stora kostnadsmassan är avskrivningar på investeringar och att det är rätt billigt att skicka en ytterligare kW på marginalen genom ledningen som redan är byggd. Och att det är först när lasten närmar sig 100% som det plötsligt blir "oändligt" dyrt att där och då skicka ytterligare en kW. Den kostnadsstrukturen har i alla fall elledningarna i min villa.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
J jonaserik skrev:
Nu har jag inte skrivit något om att komma undan effektavgiften, så det kan du glömma. Jag skrev att kanske 10 % av elanvändare i landet kanske kan komma undan.
Läs vad du själv skrivit en gång till.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
P proffsrik skrev:
Nja, stämmer det verkligen att man kan anse att jag tar hela detta "i anspråk"?
Förenklat exempel: Om jag snittar på 3kW med en peak under 1h på 5kW och grannen gör samma sak så kommer sannolikt våra peakar inte inträffa samma timme. Dvs Nätet behöver dimensioneras för 5+3=8kW och inte 5+5=10kW.

Min poäng är att en topp-timme per månad är trubbigt som allokeringsnyckel utan avgiften borde ha en bättre koppling till vad som reellt skapar behov för nätägaren att stärka näten.

Man vill ju skapa incitament som får de kunder som kan att inte förbruka mycket energi vid den tidpunkt då nätet riskerar att överbelastas. Jag kanske kan för lite om eldistributionssystem men jag gissar på att den stora kostnadsmassan är avskrivningar på investeringar och att det är rätt billigt att skicka en ytterligare kW på marginalen genom ledningen som redan är byggd. Och att det är först när lasten närmar sig 100% som det plötsligt blir "oändligt" dyrt att där och då skicka ytterligare en kW. Den kostnadsstrukturen har i alla fall elledningarna i min villa.
Hej proffsrik

Jag skrev inte;” att man kan anse att jag tar hela detta "i anspråk"
Jag skrev ” hur stort utrymme, just du behöver ta i anspråk, av det byggda elnätet.”

Det är snarare spänningsfall, än effektförluster som oftast blir begränsande i distributionsnäten till våra villor.

Ett exempel;
I detta starkt förenklade exempel tittar vi bara på de två närmaste transformatornivåerna som matar din villa.

Till den (10/0,4 kV) transformator, som sitter närmast ditt hus så är uppskattningsvis ca 10–50 villor anslutna via kabel i mark eller i luften eller via friledning i luften.

Det är uppskattningsvis ca 5–15 st. (10/0,4 kV) transformatorer anslutna till nästa transformatornivå, där spänningsregleringen ligger på transformatorns högspänningssida (t.ex. 40 kV).

Genom att mäta belastningsströmmen som går genom transformatorn (40/10 kV) så kan man grovt räkna ut spänningsfallet fram till din villa (och andras) och sedan reglera spänningen. Spänningen faller (blir allt lägre) mot din villa när du tar ut ström från transformatorn. Om olika villor (eller grupper av villor) har olika belastningsström och/eller har långa ledningar varierar dock spänningen olika mycket.

Spänningsfallet i kablar är huvudsakligen resistivt (och ger då aktiva förluster i form av värme som elnätsbolaget behöver köpa in elenergi att ersätta. I friledning i luften och i transformatorer är spänningsfallet huvudsakligen induktivt och det ger inga aktiva förluster i form av värme.

När strömmen i distributionsnätet ökar så är det alltså främst spänningsfallet som ökar

Om du sätter solceller på taket och matar in eleffekt då vänder du på spänningsfallet och den uppbyggda spänningsregleringen fungerar sämre. Spänningsnivån hos de olika villorna blir svårare att beräkna utifrån strömmar i elnätet.

Effektavgiften är ett grovt sätt att begränsa den totala strömmen till de hundratalet villor som är anslutna till (och som summeras i) transformatorn där regleringen sker.

Det kommer, att delvis ersätta dagens debitering av, 16–25 A abonnemangssäkringar, som är ett betydligt grövre sätt att ta betalt för ett visst leveransutrymme i det redan byggda elnätet.

Vi skulle naturligtvis kunna mäta strömmen oftare och då få ett ännu rättvisare system

Vi skulle t.ex. kunna ta betalt för högsta strömmen för varje timme. Och sedan ta kvoten mellan varje tim-mätt ström gentemot totala strömmen uppmätt för varje timme. Den som då använde mest av ”strömutrymmet” för varje timme fick då betala mest. Det blev ca 720 debiteringar/månad för varje fas till villan, att betala på nästa månads elnätsräkning.

Skulle vi vilja ha ett sådant ”rättvisare” system?

Jonaserik, vad är ditt förslag att rättvist fördela utrymmet i de befintliga elnäten.

Så att vi slipper bygga om dessa, innebärande stora kostnader som vi elanvändare skall betala.

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej proffsrik

Jag skrev inte;” att man kan anse att jag tar hela detta "i anspråk"
Jag skrev ” hur stort utrymme, just du behöver ta i anspråk, av det byggda elnätet.”

Det är snarare spänningsfall, än effektförluster som oftast blir begränsande i distributionsnäten till våra villor.

Ett exempel;
I detta starkt förenklade exempel tittar vi bara på de två närmaste transformatornivåerna som matar din villa.

Till den (10/0,4 kV) transformator, som sitter närmast ditt hus så är uppskattningsvis ca 10–50 villor anslutna via kabel i mark eller i luften eller via friledning i luften.

Det är uppskattningsvis ca 5–15 st. (10/0,4 kV) transformatorer anslutna till nästa transformatornivå, där spänningsregleringen ligger på transformatorns högspänningssida (t.ex. 40 kV).

Genom att mäta belastningsströmmen som går genom transformatorn (40/10 kV) så kan man grovt räkna ut spänningsfallet fram till din villa (och andras) och sedan reglera spänningen. Spänningen faller (blir allt lägre) mot din villa när du tar ut ström från transformatorn. Om olika villor (eller grupper av villor) har olika belastningsström och/eller har långa ledningar varierar dock spänningen olika mycket.

Spänningsfallet i kablar är huvudsakligen resistivt (och ger då aktiva förluster i form av värme som elnätsbolaget behöver köpa in elenergi att ersätta. I friledning i luften och i transformatorer är spänningsfallet huvudsakligen induktivt och det ger inga aktiva förluster i form av värme.

När strömmen i distributionsnätet ökar så är det alltså främst spänningsfallet som ökar

Om du sätter solceller på taket och matar in eleffekt då vänder du på spänningsfallet och den uppbyggda spänningsregleringen fungerar sämre. Spänningsnivån hos de olika villorna blir svårare att beräkna utifrån strömmar i elnätet.

Effektavgiften är ett grovt sätt att begränsa den totala strömmen till de hundratalet villor som är anslutna till (och som summeras i) transformatorn där regleringen sker.

Det kommer, att delvis ersätta dagens debitering av, 16–25 A abonnemangssäkringar, som är ett betydligt grövre sätt att ta betalt för ett visst leveransutrymme i det redan byggda elnätet.

Vi skulle naturligtvis kunna mäta strömmen oftare och då få ett ännu rättvisare system

Vi skulle t.ex. kunna ta betalt för högsta strömmen för varje timme. Och sedan ta kvoten mellan varje tim-mätt ström gentemot totala strömmen uppmätt för varje timme. Den som då använde mest av ”strömutrymmet” för varje timme fick då betala mest. Det blev ca 720 debiteringar/månad för varje fas till villan, att betala på nästa månads elnätsräkning.

Skulle vi vilja ha ett sådant ”rättvisare” system?

Jonaserik, vad är ditt förslag att rättvist fördela utrymmet i de befintliga elnäten.

Så att vi slipper bygga om dessa, innebärande stora kostnader som vi elanvändare skall betala.
Väldigt mycket skriveri om hur bra detta är. Som jag har skrivit tidigare, varför har man inte använt övervinsterna till att förstärka nätet istället för att dela ut allt till ägarna. Se tidigare inlägg hur konkurrensutsatta företag måste jobba. Och man kan inte behålla och öka tidigare grundavgift och samtidigt säga att gamla säkringsavgiften ska ersättas av avgift på effekttoppar.
Spelar ingen roll hur gemene man energioptimerar,. "Pengarna ska in" När kommer extra avgift på solceller,batteriinstallationer mm. Har alltid varit så , kommer alltid vara så. Finns så många artiklar hur energibolaget överkompenserar sina inkomster med en massa olika påhittade anledningar.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
J jonaserik skrev:
Nu har jag inte skrivit något om att komma undan effektavgiften, så det kan du glömma. Jag skrev att kanske 10 % av elanvändare i landet kanske kan komma undan. Men då har dom ett jobb 24/7 en hel månad framför sig, med att försöka hålla en konstant för brukning.
En konstant förbrukning av 0 kW!.
Anledningen till att du känner dig idiotförklarad är ju för att du faktiskt vägrar att förstå hur det fungerar.

Om man har en konstant förbrukning eller en varierande förbrukning påverkar möjligen storleken på effektavgiften, inte ifall man ska betala eller inte. Enda sättet att inte betala är att ha noll förbrukning.

Här går du en konstant talföljd: 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4
Det du verkar tro är att toppen i talföljden är 0, bara för att talföljden är konstant. Om du inser att toppen i talföljden är 4 så kanske du kan förstå att alla kommer betala effektavgift, inte nästan alla.
J jonaserik skrev:
Och klarar dom det. Säger nog NADA på det. Sen ni som är så lyriska på detta, pass på ni kommer inte undan ni heller, kan bli en överraskning på fakturan.
Nej det blir ingen överraskning på fakturan. Alla utom du har förstått att det kommer på fakturan. Har man förstått det, så blir det ingen överraskning.
J jonaserik skrev:
Det med att inte förbruka något är detsamma som få effetvgiften direkt, så fort du slår till strömbrytaren, en topp kommer direkt, som det räknas på. Ska nu i dcember kolla mitt, vad kostnaden skulla bli, då VP gick in vid resa och jag inte eldade. Spelar ingen roll om jag eldar, en topp kommer när spis eller tvättmaskin går igång.
Grattis, du har förstått delvis, men bara delvis. Felet du gör är att du inte förstår att det är en topp även vid konstant förbrukning.
Bygger man en platå 10 meter över havet så har man en topp på 10 meter över havsytan, inte 0 meter bara för att det är konstant.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
keneri1960 keneri1960 skrev:
Väldigt mycket skriveri om hur bra detta är. Som jag har skrivit tidigare, varför har man inte använt övervinsterna till att förstärka nätet istället för att dela ut allt till ägarna. Se tidigare inlägg hur konkurrensutsatta företag måste jobba. Och man kan inte behålla och öka tidigare grundavgift och samtidigt säga att gamla säkringsavgiften ska ersättas av avgift på effekttoppar.
Spelar ingen roll hur gemene man energioptimerar,. "Pengarna ska in" När kommer extra avgift på solceller,batteriinstallationer mm. Har alltid varit så , kommer alltid vara så. Finns så många artiklar hur energibolaget överkompenserar sina inkomster med en massa olika påhittade anledningar.
Din fråga är fel ställd. Har man rätt att ta ut vinst så tar man ut vinst. De hade kunnat bygga ut nätet mer, men varför? Behovet fanns inte då. Dessutom är det inte ens lagligt att bygga ut nätet för att klara av att ta emot fler solros producenter (vilket varit ett av de större problemen i vissa områden fram till nu).

Effekttariffer är bättre än fast avgift för många, särskilt om man kan planera sin förbrukning.

Graf över energiförbrukning och effektanvändning över 24 timmar, visar variation i energianvändning med blå staplar och gul linje.

Jag har inga bekymmer med effekttariffmdå jag kan styra precis när jag vill ha huvuddelen av konsumtionen.

pacman42 pacman42 skrev:
Din fråga är fel ställd. Har man rätt att ta ut vinst så tar man ut vinst. De hade kunnat bygga ut nätet mer, men varför? Behovet fanns inte då. Dessutom är det inte ens lagligt att bygga ut nätet för att klara av att ta emot fler solros producenter (vilket varit ett av de större problemen i vissa områden fram till nu).

Effekttariffer är bättre än fast avgift för många, särskilt om man kan planera sin förbrukning. Behovet av förstärkt nät har väl varit känt länge.

[bild]

Jag har inga bekymmer med effekttariffmdå jag kan styra precis när jag vill ha huvuddelen av konsumtionen.
Jo men det är ju inte fast avgift eller effektavgift , det är både ock. Dessutom höjs fasta avgiften.
Problemet är väl att man tillåts ta ut övervinster kanske berorl på ägarstrukturer ? Att vi behöver förstärka elnäten har väl varit känt länge.

Elnätsbolagen har samma utrymme för avgifter oavsett effekttariffmeller inte. Olika bolag väljer dock olika upplägg. I exempelvis Göteborg så har du en fAst avgift, ingen skillnad beroende på säkringsstorlek och sedan tar man ut en relativt hög effekttariff.

Mitt bolag har planer på (ej klubbat ännu) att ha en fast avgift, en mycket låg överförings avgift, ingen skillnad i fasta avgiften på säkringsstorlek och sedan effekttariff vardagar mellan 7-21 på vintern.

pacman42 pacman42 skrev:
Elnätsbolagen har samma utrymme för avgifter oavsett effekttariffmeller inte. Olika bolag väljer dock olika upplägg. I exempelvis Göteborg så har du en fAst avgift, ingen skillnad beroende på säkringsstorlek och sedan tar man ut en relativt hög effekttariff.

Mitt bolag har planer på (ej klubbat ännu) att ha en fast avgift, en mycket låg överförings avgift, ingen skillnad i fasta avgiften på säkringsstorlek och sedan effekttariff vardagar mellan 7-21 på vintern.
Din graf säger ju inte så mycket då den visar för kort period men om det ät effekt som visas och det upprepas vid 3 olika dagar under månaden så blir ju fakturan rätt saftig

Nej, efter 1/1-2027 så måste tariffen variera över dygnet/veckan. Mitt bolag planerar att inte ha effekttariffer på nätterna och på sommaren.

Edit: kurvan visar laddning av elbil, laddhybrid och uppvärmning (underhållsvärmning) av badtunna.
Edit2: Jag kan styra elbilar och badtunna så att effekten blir optimerad utifrån effekttariffer - jag har dock ingen prislista att utgå ifrån än...

Redigerat:
varför har man inte använt övervinsterna till att förstärka nätet istället för att dela ut allt till ägarna. Se tidigare inlägg hur konkurrensutsatta företag måste jobba.
Hej keneri1960
Elnätsbolag måste följa reglerna, som innebär att de inte får inte arbeta proaktivt, d.v.s. bygga i förväg innan kunderna efterfrågar.

Elnätsbolagen får samtidigt inte neka någon att ansluta sig till elnätet, men elnätsbolaget får ta betalt för kostnaden.

Med effektavgifter så kan vi rimligen undvika onödigt dyra elnätsförstärkningar som vi elanvändare måste betala elligt lagstiftningen

Redigerat:
Och man kan inte behålla och öka tidigare grundavgift och samtidigt säga att gamla säkringsavgiften ska ersättas av avgift på effekttoppar.
Hej keneri1960

Effektavgifterna kommer rimligen att justeras årligen för att uppnå målet som Energimarknadsinspektionen satt upp eftersom vi elanvändare anpassar oss

Läs vidare här på Energimarknadsinspektionens konsumentforum
https://konsumentforum.ei.se/org/energimarknadsinspektionen/d/ny-effektavgift/

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.