6 206 läst · 188 svar
6k läst
188 svar
Effektavgift eller fast avgift
HejJ jonaserik skrev:Du är fortfarande lyrisk äver detta med effekttaxan, klart alla är saliga i sin tro. Utan att var någon som ska försöka att förringa något, så behövs det inte hela sidor för att försöka förklara något, som rättfärdigar till 100 % något om effekttaxan.
en eftersom du vet så mycket om detta, ge ett bra svar på varför det då ska vara en sådan stor skillnad mellan nätbolagens debiteringstider och pris på topparna. Finner det mycket märkligt att det är någon form av godtycklig prissättning. Kom inte med något som att det har att göra med nätens storlek och utbyggnad att göra Skulle det vara det, så är det nog mest vanskötsel under årens lopp som eftersläpar.
Hur ska en vanlig konsument kunna undgå några toppar på en månad, som ger effekttaxa, det är omöjligt vad jag förstår
J jonaserik skrev:Du är fortfarande lyrisk äver detta med effekttaxan, klart alla är saliga i sin tro. Utan att var någon som ska försöka att förringa något, så behövs det inte hela sidor för att försöka förklara något, som rättfärdigar till 100 % något om effekttaxan.
en eftersom du vet så mycket om detta, ge ett bra svar på varför det då ska vara en sådan stor skillnad mellan nätbolagens debiteringstider och pris på topparna. Finner det mycket märkligt att det är någon form av godtycklig prissättning. Kom inte med något som att det har att göra med nätens storlek och utbyggnad att göra Skulle det vara det, så är det nog mest vanskötsel under årens lopp som eftersläpar.
Hur ska en vanlig konsument kunna undgå några toppar på en månad, som ger effekttaxa, det är omöjligt vad jag förstår.
Du ställer en fråga men begränsar vad jag får svara
Varför frågar du med de premisserna?
Jag utgår ifrån att jag kommer att debiteras effektavgifter varje månad ibland mer ibland mindre än dagens månatliga elnätsavgift
Knappast någon vet vad peaken är, den är som en överraskning och blir vad den blir vid användning av el.P Pligg85 skrev:Något som jag inte kan bli klok på är hur gemene man ska förstå hur detta funkar ens.
Folk vet ju knappt vad de har för abonnemang eller vad som är nätägare och vem som är leverantör och med vilket avtal.
Vi har de som tvättar på kvällar och inte duschar vissa dagar om elen är dyr fast de har rörligt på månaden och inte alls timspot.
Folk fattar ju inte ens vad de har för villkor eller hur det funkar idag.
Ska man då förklara eller att de ska sätta sig in i vad realtidsförbrukningen är och vad alla prylar har för förbrukning och hur det påverkar sista raden i fakturan.
Vi som läser här har väl ett grundintresse och har koll på hur marknaden funkar och är resonabel i ämnet.
Men ta 100st slumpmässigt valda, hur många av dem vet exakt vad det innebär med effektavgift och vilka justeringar som påverkar och hur mycket?
Hur många vet sin normala förbrukning en dag med +10c eller -10c samt vad de har för peak på effekten idag när de lagar mat eller tvättar?
Därom finns ingen tvekan, inte ens dom som ska ha något i realtid som visar exakt vad som är vad, kan säga det, utan att börja gå i någon loggfil.
Då är vi sams, du vet inte heller när en peak blir och kommer säkert inte undan taxan och inte andra heller.M Martin Lundmark skrev:
Att komma undan är nog bara att slå ifrån brytaren och fram med stearinljusen + fotogenköket. Men svårt då kylan kommer och allra helst en hel månad.
HejJ jonaserik skrev:
Även om jag får effekttaxa varje månad så kan det över året ändå bli billigare än nuvarande taxa
Det kan jag börja titta på när mitt nätbolag berättar hur de tänker sätta taxorna
Men jag har sedan jag köpte hus sett till att hålla nere de effekttoppar som jag tar ut samtidigt som jag minskat min elenergianvändning
Har försökt i åratal att tipsa andra att göra detsamma men de har inte lyssnat
Det kan handla om långsiktig planering när man köper värmesystem och vitvaror
Vi kan väl utgår från att vi alltid kommer ha några peakar som vi aldrig kan undgå. Det kan väl vara roligt att slippa onödiga.
Denna månaden har vi haft högst peak 5+12+13 dec och det är motor/kupevärmare på två bilar kl 05-06 som utlöst två av dem och den tredje är matlagning i kombination med en tvättmaskin kl 16-17
Våra tre peakar hittills är 5,65 / 5,85 / 5,98 kw.
Finslipar på automatik i Home Assistant som varnar när nuvarande timmes förbrukning efter 45 minuter överstiger 75% av snittet av tredje högsta peak = att nuvarande timmes skulle sätta en högre kostnad.
Då kan den helt enkelt stoppa värme/varmvatten eller mellan 05-07 på morgonen pausa motorvärmare mm.
Det sistnämnda löser man enkelt genom att låta de starta först 05:15 eller senare. Bilarna är ju varma ändå till avfärd.
Dock är det bara för kul att nörda ner sig. Sätter man en ny peak på 6,5 och 5,65 inte räknas så ger det ändå en räkning på några tior till.
Har sagt det förr att elen är så billigt så vi generellt slösar i kombination med nörderi.
Denna månaden har vi haft högst peak 5+12+13 dec och det är motor/kupevärmare på två bilar kl 05-06 som utlöst två av dem och den tredje är matlagning i kombination med en tvättmaskin kl 16-17
Våra tre peakar hittills är 5,65 / 5,85 / 5,98 kw.
Finslipar på automatik i Home Assistant som varnar när nuvarande timmes förbrukning efter 45 minuter överstiger 75% av snittet av tredje högsta peak = att nuvarande timmes skulle sätta en högre kostnad.
Då kan den helt enkelt stoppa värme/varmvatten eller mellan 05-07 på morgonen pausa motorvärmare mm.
Det sistnämnda löser man enkelt genom att låta de starta först 05:15 eller senare. Bilarna är ju varma ändå till avfärd.
Dock är det bara för kul att nörda ner sig. Sätter man en ny peak på 6,5 och 5,65 inte räknas så ger det ändå en räkning på några tior till.
Har sagt det förr att elen är så billigt så vi generellt slösar i kombination med nörderi.
Alla kommer att betala effekttaxa.J jonaserik skrev:
Jämför den med säkringstariff, fast det inte spelar stor roll om du har 16A, 20A eller 25A, utan man summerar effekten i alla tre faser och betalar för hur många A(mpere) man behövde under månaden.
Så en månad kanske du betala för 5A (3,5kW) en annan månad 16A (11kW)
Ett "problem" med huvudsäkringarna är att de går att överbelasta rejält utan att det kostar extra. Så man ju säga att det inte är rättvist mot de som valt onödigt stora huvudsäkring.
Bland alla olika modeller av "effekttaxa" såg jag EN modell där de skulle ta ut en högre avgift, extra "straffavgift", om man överskred tex 11kW (3x16A). 🤨
Att några av oss försöker få andra att förstå effekttaxans principer, behöver inte betyda att vi gillar den. 🤨
Jag håller med om att de olika bolagens beräkningsmodeller, tider och pris för maximalt effektbehov känns väldigt godtyckliga.J jonaserik skrev:
När det gäller utformning och debiteringen av effektavgifter så handlar det rimligen om ett ”rörligt mål” eftersom vi elanvändare kommer att agera utifrån kostnaderna. Det är ju det som är meningen. Se vad energimarknadsinspektionen skriver här;blackarrow skrev:
https://ei.se/bransch/tariffer-natt...av-nattariffer-enligt-eifs-20221/effektavgift
”Ei anser vidare att effektavgiften bör följas upp och utvärderas kontinuerligt för att kunna göra nödvändiga korrigeringar för att så långt som möjligt uppnå syftet med effektavgiften. Av föreskriftens allmänna råd följer att åtminstone en gång per år ska tariffkomponenterna utvärderas och justeras.”
Varje elnätsbolag ansvarar för att sätta avgifterna så de täcker kostnaden för det egna elnätsföretaget Då blir det ju rimligen inte samma debitering för de olika elnäten.
Hade alla elnäten t.ex haft en och samma ägare då hade det däremot varit möjligt
Redigerat:
Hur gick det egentligen till. Vem ville ha dessa effekttariffer?M Martin Lundmark skrev:När det gäller utformning och debiteringen av effektavgifter så handlar det rimligen om ett ”rörligt mål” eftersom vi elanvändare kommer att agera utifrån kostnaderna. Det är ju det som är meningen. Se vad energimarknadsinspektionen skriver här;
[länk]
”Ei anser vidare att effektavgiften bör följas upp och utvärderas kontinuerligt för att kunna göra nödvändiga korrigeringar för att så långt som möjligt uppnå syftet med effektavgiften. Av föreskriftens allmänna råd följer att åtminstone en gång per år ska tariffkomponenterna utvärderas och justeras.”
Har elnätsbolagen bedrivit lobbying i EU, eller är det en "skrivbordsprodukt"?
Visst, vi ska utnyttja befintligt elnät bättre, men hur länge hjälper det om vi lyckas med elektrifieringen? Kommer effekttariffer tas bort när alla bytt till elbil?
Finns det några kalkyler på hur mycket de kommer att hålla nere investeringskostnaderna för elbolagen och därmed kostnaderna för oss elkonsumenter?
Att kostnaderna skiljer åt mellan olika elnätsbolag förstår jag, men att beräknings modellerna skiljer sig så mycket i sin principiella uppbyggnad är konstigt.M Martin Lundmark skrev:
Men det skulle ju kunna vara så att tex i Göteborg så har man redan så mycket elbilar som laddar på natten att man vill få bort elbilsladdning från tider med billig el och därför har lika hög effekt avgift på natten.
Svenska Eldistributionsnät ekonomisk förening, med återbetalning av eventuellt överskott likt vissa försäkringsbolag?M Martin Lundmark skrev:
Hej blackarrowblackarrow skrev:Hur gick det egentligen till. Vem ville ha dessa effekttariffer?
Har elnätsbolagen bedrivit lobbying i EU, eller är det en "skrivbordsprodukt"?
Visst, vi ska utnyttja befintligt elnät bättre, men hur länge hjälper det om vi lyckas med elektrifieringen? Kommer effekttariffer tas bort när alla bytt till elbil?
Finns det några kalkyler på hur mycket de kommer att hålla nere investeringskostnaderna för elbolagen och därmed kostnaderna för oss elkonsumenter?
Att kostnaderna skiljer åt mellan olika elnätsbolag förstår jag, men att beräknings modellerna skiljer sig så mycket i sin principiella uppbyggnad är konstigt.
Men det skulle ju kunna vara så att tex i Göteborg så har man redan så mycket elbilar som laddar på natten att man vill få bort elbilsladdning från tider med billig el och därför har lika hög effekt avgift på natten.
Svenska Eldistributionsnät ekonomisk förening, med återbetalning av eventuellt överskott likt vissa försäkringsbolag?
Hur det gick till när EU och Energimarknadsinspektionen planerade för effekttariffer vet jag inte. Jag har inte varit med i arbetet och beräkningarna och inte heller läst de förarbeten som gjordes. Du får nog kontakta någon annan som har insikt hur det gick till.
Däremot så fick jag förmånen att för snart 50 år sedan lära mig hur elnät beräknas och byggs.
I mitt senare arbete som lärare och forskare kunnat följa konsekvenserna av de förändringar som vi elanvändare ställer på elnäten, genom vårt agerande i redan byggda elnät med t.ex. effektstarka elbilsladdare, värmepumpar med elspets och solceller med omvänd effektriktning.
Har försökt förmedla detta till andra, under snart 20 år, bland annat här på byggahus men utan större respons.
Genom effekttariffer (eller annan styrning) får vi en möjlighet att begränsa den kostnad som skulle kunna uppstå, för oss, om vi måste förstärka redan byggda elnät.
Gör vi inget av detta, då kommer våra elnätskostnader rimligen att öka betydligt. Jag vill hålla nere kostnadsökningen i elnäten därför är jag positiv till effekttariffer (eller annan styrning) som begränsar kostnadshöjningarna.
Jag kunde dra nytta av mina elkraftkunskaper när jag tittade på olika husalternativ och slutligen valde att köpa huset 1994. Och jag har nu ”vidareförädlat” husets egenskaper bland annat genom val av bergvärmepump utan elspets och elenergisnåla elapparater så att jag sänkt elenergianvändningen men undvikit att tillföra onödig toppeffekt som kan öka elnätsavgiften.
Jag har ingen elbil idag som laddas hemma, skaffar jag en dag en elbil så har jag förståelse om effektavgiften den dagen ökar för mig, om elbilsladdningen då innebär återkommande höga effekttoppar, jag nyttjar ju då elnätet hårdare.
Vi har idag ca 150 elnätsbolag varav EON, Ellevio och Vattenfall är de största. EON är ägt av utländska aktieägare. Ellevio ägs till 50 % av en kanadensisk pensionsfond resten av tre svenska pensionsfonder.
Vattenfall ägs av svenska staten där de flesta anslutna elnätsabonnenter betalar skatt. Av de övriga elnätsbolagen ägs de flesta av kommuner där de flesta anslutna elnätsabonnenter betalar skatt.
Detta innebär, att för elnätsanslutna i dessa bolag så kommer eventuella vinster/överskott till samma kassa där skatten hamnar, då ser jag inget stort bekymmer. Detta kan då ses som en sorts ”återbetalning av eventuellt överskott”.
Det är väl också så att sitter man i orubbat bo (har monopolställning, gäller även fjärrvärme) är det kanske enklare att dela ut vinsten till ägarna istället för att återinvestera i anläggningarna. Om våra företag som är konkurrensutsatta hade resonerat lika hade vi förmodligen inte haft någon industri kvar i Sverige.M Martin Lundmark skrev:Hej blackarrow
Hur det gick till när EU och Energimarknadsinspektionen planerade för effekttariffer vet jag inte. Jag har inte varit med i arbetet och beräkningarna och inte heller läst de förarbeten som gjordes. Du får nog kontakta någon annan som har insikt hur det gick till.
Däremot så fick jag förmånen att för snart 50 år sedan lära mig hur elnät beräknas och byggs.
I mitt senare arbete som lärare och forskare kunnat följa konsekvenserna av de förändringar som vi elanvändare ställer på elnäten, genom vårt agerande i redan byggda elnät med t.ex. effektstarka elbilsladdare, värmepumpar med elspets och solceller med omvänd effektriktning.
Har försökt förmedla detta till andra, under snart 20 år, bland annat här på byggahus men utan större respons.
Genom effekttariffer (eller annan styrning) får vi en möjlighet att begränsa den kostnad som skulle kunna uppstå, för oss, om vi måste förstärka redan byggda elnät.
Gör vi inget av detta, då kommer våra elnätskostnader rimligen att öka betydligt. Jag vill hålla nere kostnadsökningen i elnäten därför är jag positiv till effekttariffer (eller annan styrning) som begränsar kostnadshöjningarna.
Jag kunde dra nytta av mina elkraftkunskaper när jag tittade på olika husalternativ och slutligen valde att köpa huset 1994. Och jag har nu ”vidareförädlat” husets egenskaper bland annat genom val av bergvärmepump utan elspets och elenergisnåla elapparater så att jag sänkt elenergianvändningen men undvikit att tillföra onödig toppeffekt som kan öka elnätsavgiften.
Jag har ingen elbil idag som laddas hemma, skaffar jag en dag en elbil så har jag förståelse om effektavgiften den dagen ökar för mig, om elbilsladdningen då innebär återkommande höga effekttoppar, jag nyttjar ju då elnätet hårdare.
Vi har idag ca 150 elnätsbolag varav EON, Ellevio och Vattenfall är de största. EON är ett tyskägt bolag, Ellevio ägs till 50 % av en kanadensisk pensionsfond resten av tre svenska pensionsfonder.
Vattenfall ägs av svenska staten där de flesta anslutna elnätsabonnenter betalar skatt. Av de övriga elnätsbolagen ägs de flesta av kommuner där de flesta anslutna elnätsabonnenter betalar skatt.
Detta innebär, att för elnätsanslutna i dessa bolag så kommer eventuella vinster/överskott till samma kassa där skatten hamnar, då ser jag inget stort bekymmer. Detta kan då ses som en sorts ”återbetalning av eventuellt överskott”.
Som sagt
Nyheten i korthet
- Elnätsavgiften i Uppsala har ökat med över 40 procent under de senaste tio åren, med en av de största ökningarna i landet under 2021. Ytterligare höjningar förväntas de kommande åren.
- Från och med 1 januari 2025 kommer Uppsalabornas elnätsavgift att öka med i genomsnitt 30 kronor per månad för en lägenhet och 160 kronor per månad för en villa, enligt Vattenfall.
- Trots reglering av avgifterna av Energimarknadsinspektionen (Ei), har det varit stora höjningar. Ei menar att nätföretagen idag överkompenseras i förhållande till deras utgifter.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 354 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 354 inlägg
Precis så, äntligen har du kommit på att alla får betala effektavgift om man inte slutar att förbrukar helt. En topp är samma sak som en högsta förbrukning och enda sättet att undvika en högsta förbrukning är att se till att den är noll.J jonaserik skrev:
Du ville ha beräkning på två perioder där du förbrukade mer, maj och runt jul. Du fick en beräkning som gav en kostnadsökning de månaderna på cirka 25-50 kr om jag minns rätt. Övriga månader går de förmodligen en sänkning. Allt det där har du ju kunnat kolla hos Ellevio, men de har väl inte gjort det än?
Hej Pligg85P Pligg85 skrev:Något som är lite roligt är ju att det är varje isolerad heltimme ner på sekunden den gäller.
Kör vi ugn+spis+intensivtvätt+disk mm mm och har förbrukning på 10 kw i en timme men har bara 2kw efter 60min så får vi antingen en peak på 10kw eller 6kw.
Exakt samma uttag i nätet men beroende på om vi gör det mellan 16:00-17:00 eller 16:30 till 17:30.
Just nu är utetemperaturen 17 minusgrader. Värmepumpen har producerat värme och varmvatten och vi har ägnat dagen åt matlagning (spis ugn), disk, tvätt, julbak och andra förberedelser. Huset med källare och vidbyggt garage är på (125+125 + 60) m2 beläget i prisområde 1
Det högsta timvärdet jag har kunnat se, vid en snabb koll, är 5,28 kW.
I mitt fall så tror jag vi har svårt att klara av att vid minus 17 grader yttemperatur och julförberedelser att komma upp i ett timvärde på 10 kWh möjligen 6 kW (med det har jag inte sett än).
Det är för mig lite överdrivet att tänka sig att ”ugn+spis+intensivtvätt+disk mm” som medelvärde av tre timvärden skall kunna komma upp till 10 kW. Men det var möjligen inte det du avsåg med ditt inlägg.