5 523 läst · 188 svar
6k läst
188 svar
Effektavgift eller fast avgift
Kommer lätt upp i 10 kw om man bara vill.M Martin Lundmark skrev:Hej Pligg85
Just nu är utetemperaturen 17 minusgrader. Värmepumpen har producerat värme och varmvatten och vi har ägnat dagen åt matlagning (spis ugn), disk, tvätt, julbak och andra förberedelser. Huset med källare och vidbyggt garage är på (125+125 + 60) m2 beläget i prisområde 1
Det högsta timvärdet jag har kunnat se, vid en snabb koll, är 5,28 kW.
I mitt fall så tror jag vi har svårt att klara av att vid minus 17 grader yttemperatur och julförberedelser att komma upp i ett timvärde på 10 kWh möjligen 6 kW (med det har jag inte sett än).
Det är för mig lite överdrivet att tänka sig att ”ugn+spis+intensivtvätt+disk mm” som medelvärde av tre timvärden skall kunna komma upp till 10 kW. Men det var möjligen inte det du avsåg med ditt inlägg.
Ska båda iväg på kvällen och har motor och kupevärmare på så är det 3,6 kw
Grundvärme en kall dag 3-4 kw
Grundeffekt med lampor kyl frys mm är mellan 1,2-1,6.
Lägg till matlagning, tvätt och disk mm.
När vi haft våra högsta timmar på 7,0 kw så har vi inte haft någon värmare till bil eller tvätt eller disk.
Med högre huvudsäkring så hade vi haft 10kw
HejP Pligg85 skrev:Kommer lätt upp i 10 kw om man bara vill.
Ska båda iväg på kvällen och har motor och kupevärmare på så är det 3,6 kw
Grundvärme en kall dag 3-4 kw
Grundeffekt med lampor kyl frys mm är mellan 1,2-1,6.
Lägg till matlagning, tvätt och disk mm.
När vi haft våra högsta timmar på 7,0 kw så har vi inte haft någon värmare till bil eller tvätt eller disk.
Med högre huvudsäkring så hade vi haft 10kw
Jag vill hellst inte komma upp till 10 kW 🙂
Därför har jag inte bara minskat min effektåtgång utan även satsat på att hålla nere toppeffekten när jag t.ex. valt värmesystem, köksutrustning, vitvaror etc.
Att hålla nere toppeffekten går om man vill satsa på det😊
Redigerat:
HejP Pligg85 skrev:
Kan kommentera att den bil som vi använder har dieselvärmare
Vid 17 minusgrader (som det var i dag) klarar vi oss med ca 2,4 kW för värme och varmvatten
Kökets kylskåp och kökets frysskåp + två frysboxar behöver tilsammans ca 60 W i genomsnittlig driveffekt mätt över 30 dagar. '
Använder vi 20 st LED lampor så behöver de tilsammans ca 140 W
Det går att hålla nere effektbehovet utan att "stänga av allt" om man väljer lämpliga apparater.
Redigerat:
Med effektavgifter kommer nog många elbilsägare att ladda bilen med lägre effekt än man annars skulle ha gjort.
Frågan är om inte detta motverkar stabilisering/balansering av elnätet. Jag föreställer mig att elbilar kan konsumera en hel del energi nattetid, då elen ofta är billig. Det borde väl vara värdefullt för balansen i våra elnät.
Nu är jag dock ingen expert inom området.
Kan tycka att Svenska Kraftnät, Energimarknadsinspektionen, med fler myndigheter borde ha varit involverade, och att experterna då har gett sitt godkännande till effektavgifter...
Kan även tycka att detta statliga direktiv, att alla elbolag måste införa effektavgifter, är tveksamt.
Det bör vara upp till varje elbolag att hantera sin ekonomi och bygga bort flaskhalsar, om sådana finns, och eventuellt införa effektavgifter.
Frågan är om inte detta motverkar stabilisering/balansering av elnätet. Jag föreställer mig att elbilar kan konsumera en hel del energi nattetid, då elen ofta är billig. Det borde väl vara värdefullt för balansen i våra elnät.
Kan tycka att Svenska Kraftnät, Energimarknadsinspektionen, med fler myndigheter borde ha varit involverade, och att experterna då har gett sitt godkännande till effektavgifter...
Kan även tycka att detta statliga direktiv, att alla elbolag måste införa effektavgifter, är tveksamt.
Det bör vara upp till varje elbolag att hantera sin ekonomi och bygga bort flaskhalsar, om sådana finns, och eventuellt införa effektavgifter.
HejP pojak skrev:Med effektavgifter kommer nog många elbilsägare att ladda bilen med lägre effekt än man annars skulle ha gjort.
Vad är det för ”stabilisering/balansering av elnätet” som motverkas, som du tänker på ?
Med effektavgifter eftersträvas ju ett jämnare effektflöde i elnäten
Redigerat:
Jag gissar att balansering av elnätet försvåras. Jag tror att det finns, eller kommer att finnas, tjänster där man "hjälper" Svenska Kraftnät att stabilisera elnätet med hjälp av batterier. Men vet inte så mycket om dem.M Martin Lundmark skrev:
HejP pojak skrev:
De systemtjänster, bla innehållande batterier, som Svenska kraftnät efterfrågar är lämpligare om de hamnar närmare där de behövs dvs närmare Svenska kraftnäts stamnät
Vid sådan placering undviks problematik med effektavgifter
Redigerat:
Hej Martin
Det är inte mycket kommentarer om alla artiklar som avhandlar hur dessa skott sig genom åren utan att återinvestera i anläggningarna ?
Men det är alltid svårt att bemöta fakta.
https://news55.se/ekonomi/flopp-den-fula-uppgorelsen-under-bordet-bakom-ditt-dyra-elpris/
Det är inte mycket kommentarer om alla artiklar som avhandlar hur dessa skott sig genom åren utan att återinvestera i anläggningarna ?
Men det är alltid svårt att bemöta fakta.
https://news55.se/ekonomi/flopp-den-fula-uppgorelsen-under-bordet-bakom-ditt-dyra-elpris/
Såsom effekttaxan är utformad/konstruerad hos mig styr den inte optimalt mot bättre balanserat nyttjande av nätet. (timmen med störst effekt styr hela månadens avgift) Om jag en enda timme under månaden nyttjat viss effekt försvinner alla incitament för mig att sprida min förbrukning resten av månaden.
Om trängselskatten i t.ex. Stockholm hade varit konstruerad på samma sätt hade man inte fått betala per passage utan ett större belopp en gång och sen fått trängas "gratis". Det finns andra avgiftsmodeller med samma svaghet, t.ex. en lunchbuffé eller åkpassen på Liseberg.
Jag tycker det borde gå att hitta en annan taxekonstuktion som har bättre förutsättningar för att ge önskat resultat.
Om trängselskatten i t.ex. Stockholm hade varit konstruerad på samma sätt hade man inte fått betala per passage utan ett större belopp en gång och sen fått trängas "gratis". Det finns andra avgiftsmodeller med samma svaghet, t.ex. en lunchbuffé eller åkpassen på Liseberg.
Jag tycker det borde gå att hitta en annan taxekonstuktion som har bättre förutsättningar för att ge önskat resultat.
Tanka bilen , när du startar kommet en avgift ?P proffsrik skrev:Såsom effekttaxan är utformad/konstruerad hos mig styr den inte optimalt mot bättre balanserat nyttjande av nätet. (timmen med störst effekt styr hela månadens avgift) Om jag en enda timme under månaden nyttjat viss effekt försvinner alla incitament för mig att sprida min förbrukning resten av månaden.
Öka hastighet, högre bilskatt ?
Osv,osv
Att intr ha ett golv på ett antal kw tar bort all incitament från kunden att göra något.
Hej proffsrikP proffsrik skrev:Såsom effekttaxan är utformad/konstruerad hos mig styr den inte optimalt mot bättre balanserat nyttjande av nätet. (timmen med störst effekt styr hela månadens avgift) Om jag en enda timme under månaden nyttjat viss effekt försvinner alla incitament för mig att sprida min förbrukning resten av månaden.
Om vi säger att du har ett effektabonnemang med en kostnad för varje mätt medeleffekt under en timma på 81,25 kr/kW. Och att du sedan första dagen har ett medelvärde under en timma på 1 kW. Då kostar dig den effekttoppen 81,25 kr.
Innebär inte det ett ”incitament” för dig att sprida din förbrukning under resten av månaden under 1 kW, för att inte betala mer än 81,25 kr i effektavgift den månaden?
Eller, missförstod jag det du skrev?
Till exempel gällande Ellevio:s elnät så beskriver man; ”Effektavgiften baseras på snittet av de tre högsta effekttopparna, det vill säga de tre timmar med högst timmedeleffekt, fördelade på tre olika dygn under månaden. Du har inte en liknande debitering?
Se Ellevio:s; ”Prislista effektabonnemang 16–63 A”
https://www.ellevio.se/abonnemang/ny-prismodell-baserad-pa-effekt/#h-abonnemang-och-priser
Redigerat:
Ja, om det kommer i den ordningen finns incitamentet. Men om värmepumpen redan fått för sig att köra sin legionellakörning samtidigt som jag använder spisen och det sker tidigt i månaden så sätter det ju en nivå (t.ex 5kw) för resten av månaden. Då finns ju noll incitament att sprida effekten jämnare under alla andra dagar i månaden.M Martin Lundmark skrev:
Hej proffsrikP proffsrik skrev:Jo om det kommer i den ordningen finns incitamentet. Men om värmepumpen redan fått för sig att köra sin legionellakörning samtidigt som jag använder spisen och det sker tidigt i månaden så sätter det ju en nivå (t.ex 5kw) för resten av månaden. Då finns ju noll incitament att sprida effekten under alla andra dagar i månaden.
Jovisst, det ligger ju i sakens natur.
Det maxvärde du uppnår en dag i början av en månad kan du ju beskriva som att det; "sätter nivån för resten av månaden".
Sett ut nätägarens sida så visar, i princip, ditt maxvärde (en dag i början av en månad) hur stort utrymme, just du behöver ta i anspråk, av det byggda elnätet.
Men ett år består inte bara av en månad, och det är fler än en anslutning till våra elnät.
Kan du och de övriga anslutna till samma distributionsnät klara av att hålla nere övriga effekttoppar, då slipper rimligen elnäten förstärkas tiden framöver på grund av ökande effekttoppar.
Elnäten bekostas av de som är anslutna till elnäten.
Redigerat:
Det är rätt, lika med ditt förra inlägg # 41. Ingen kommer att undgå avgift för effektaxa ( kanske 10 % ) tror inte att det finns någon i detta land som undkomma och betala extra och har skrivit tidigare om det, men blivit idiotföklarad. Skulle var intressant om det finns någon på forumet som kan hålla en konstant förbrukning i en månad utan att toppar, kanske om då någon tar det som ett 24 timmarjobb att beräkna/stänga/sätta på eldrivna delar. Tänker mycket på dom som en FTX som måste ha en patron igång för att få varmt i huset, ska dom frysa eller ha varmt, pest och kolare böir att välja mellan.P proffsrik skrev:Ja, om det kommer i den ordningen finns incitamentet. Men om värmepumpen redan fått för sig att köra sin legionellakörning samtidigt som jag använder spisen och det sker tidigt i månaden så sätter det ju en nivå (t.ex 5kw) för resten av månaden. Då finns ju noll incitament att sprida effekten jämnare under alla andra dagar i månaden.
Nu tjafsar en del om att näravgiften ska gå ner till 6 öre, Ellevio, om det är sant vet jag inte. Men mängden på förbrukningen är direkt med pris per enhet. Så många enheter blir många toppar och det är ett pris på dom bara. Inget förhandlingsbart. Det med att nätavgiften går ner, kommer inte att kompensera med billigare faktura, det är mängden energi som förbrukas som avgör allt. Det är en riktig kassako som dom fått till det med. För att en del ska förstå min skrift. Räkna själv ut vad olika allternativ kommer att kosta. Ni kan ta Ellevios pris på 81 kr. det är många kW/h som ryms i det priset.