6 050 läst · 188 svar
6k läst
188 svar
Effektavgift eller fast avgift
Hej keneri1960keneri1960 skrev:
Förutom lagstiftningen för elnätsbolag så finns de naturlagar som t.ex.gäller för spänningsfall.
Så rimligen så kan även ägare av solceller som matar in eleffekt, få betala effektavgifter.
Naturlagarna kan vi inte förhandla med, eller lagstifta bort.
Däremot så kan vi anpassa oss till naturlagarna, och därmed sämka våra kostnader.
Det spelar visst roll hur man energieffektiviserar. Jag har i minst ett tjugotal år försökt berätta det och hjälpa andra, men få har velat lyssna
Jag har bland annat beskrivit hur jag själv startade arbetet på egna huset i inlägg #13 I denna tråd
JJag har inte effekttariffer ännu, men försökt att nu under julhelgens mat- och motorvärmarperiod mäta största effekten under en timme och den verkar vara 5,34 kW. Det tar tid om jag skall hitta de tre största och bilda ett medelvärde av dessa så det är inte säkert att det blir av.
Redigerat:
Det jag avser med hela mitt resonemang är att allt eftersom kunderna anpassar sig till gällande regler för att minska sina kostnader så kommer nya sätt att få in slantarna "pengarna ska in"M Martin Lundmark skrev:Hej keneri1960
Förutom lagstiftningen för elnätsbolag så finns de naturlagar som t.ex.gäller för spänningsfall.
Så rimligen så kan även ägare av solceller som matar in eleffekt, få betala effektavgifter.
Däremot så kan vi anpassa oss till naturlagarna, och därmed sämka våra kostnader.
Det spelar visst roll hur man energieffektiviserar. Jag har i minst ett tjugotal år försökt berätta det och hjälpa andra, men få har velat lyssna
Jag har bland annat beskrivit hur jag själv startade arbetet på egna huset i inlägg #13 I denna tråd
Detta gäller även fjärrvärme mm . Men det är ju enklare att ta ut dessa när man har monopol och inte behöver ligga i framkant med investeringar.
Trot eller ej
Och det är väl hela poängen med prismodellen, att kunderna ska ändrs beteende? Om kunderna själva effektbegränsar i den mån de kan, så behöver man mindre nätförstärkning i framtiden. En mindre nätförstärkning resulterar i en lägre kostnadsökningstakt för elnätets användare.keneri1960 skrev:Det jag avser med hela mitt resonemang är att allt eftersom kunderna anpassar sig till gällande regler för att minska sina kostnader så kommer nya sätt att få in slantarna "pengarna ska in"
Detta gäller även fjärrvärme mm . Men det är ju enklare att ta ut dessa när man har monopol och inte behöver ligga i framkant med investeringar.
Trot eller ej
Det är helt orimligt att lägga "golvet" vid 0kw .M Martin Lundmark skrev:Hej keneri1960
JJag har inte effekttariffer ännu, men försökt att nu under julhelgens mat- och motorvärmarperiod mäta största effekten under en timme och den verkar vara 5,34 kW. Det tar tid om jag skall hitta de tre största och bilda ett medelvärde av dessa så det är inte säkert att det blir av.
Vad händer när fakturan kommer och man ser att man ska "straffas" för att du haft spisen och ugnen på samtidigt. Jag tror att folk i allmänhet tröttnar på hela tiden jaga vanliga vardagssysslor och kör på som vanligt. (Betala för 3 eller 5 kw är inte värt att ställa om hela vardagen) Och tvätta på nätterna som tidigare var Big NO NO. Och där hamnar vi i tillbaka på ruta ett. Är det verkligen dom här effekttopparna man är ute efter eller?
Hej keneri1960keneri1960 skrev:Det jag avser med hela mitt resonemang är att allt eftersom kunderna anpassar sig till gällande regler för att minska sina kostnader så kommer nya sätt att få in slantarna "pengarna ska in"
Trot eller ej
När det gäller "pengarna ska in" så har du rätt i det, att vi elanvändare skall betala för vad vår del av elnäten kostar.
Orsakar vi elanvändare onödigt ökade kostnader genom vårt handlande, genom att de redan byggda elnäten måste byggas om så är det vi som skall betala för detta. Det är alla de som är anslutna till elnäten (och matar in eller tar ut eleffekt från elnäten) som bekostar elnäten, ingen annan.
Som jag ser det, så ökar effektavgifterna rättvisan genom att, bättre än tidigare, låta de som ökar elnätskostnader få betala för dessa ökade kostnader och inte låta kollektivet betala.
Med värmepumpar som behöver extra elspets när vinterkylan sätter in, elbilar som laddas med hög effekt, solceller på villataken som innebär omvänd effektriktning, det är exempel på vad som kan innebära extra spänningsvariationer i elnäten. Konsekvenser som antingen byggs bort med ökande elnätskostnader eller kan begränsas med elnätsavgifter, främst för de som orsakar spänningsvariationerna.
Elanvändarnas anpassning till reglerna ingår i upplägget (är förväntat av bland annat Energimarknadsinspektionen) för att uppnå ett bra resultat.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 944 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 944 inlägg
Plottade grafer när vi fick vår nya nät-prismodell och det visade sig att typ alla som förbrukade under 25MWh/år och hade kW-peak på runt 5kW fick det dyrare och de som låg över det billigare.
Kontentan va att de som hade effektpeak på 9kW och förbrukning på 30MWh fick det billigare varje år och de som låg på 3kW och 10MWh fick det dubbel så dyrt över året, utan att ändra sina förbrukningsmönster.
Skillnaden för oss mellan nya och gamla modellen va att man höjde årsavgiften, sänkte överföringsavgifterna och la på effekt-taxa. Från att ha låg årsavgift och hög överföringskostnad.
Vi är låg-förbrukare med ett snitt av effektpeak på ca 3,5kW och årsförbrukning på 7,5 MWh.
Såhär ser våra kostnadsökningar ut för 2022 då vi hade 9MWh/år, effektpeak på 3,6kW och 5kW för nov respektive dec (Vi bytte till LVVP i december därav hög effekt när den körde elpatron första 3 timmarna). Och vi är bland de största förlorarna med nya pris modellen, vi kan inte effektivisera mer och vi får det dyrare.
Kontentan va att de som hade effektpeak på 9kW och förbrukning på 30MWh fick det billigare varje år och de som låg på 3kW och 10MWh fick det dubbel så dyrt över året, utan att ändra sina förbrukningsmönster.
Skillnaden för oss mellan nya och gamla modellen va att man höjde årsavgiften, sänkte överföringsavgifterna och la på effekt-taxa. Från att ha låg årsavgift och hög överföringskostnad.
Vi är låg-förbrukare med ett snitt av effektpeak på ca 3,5kW och årsförbrukning på 7,5 MWh.
Såhär ser våra kostnadsökningar ut för 2022 då vi hade 9MWh/år, effektpeak på 3,6kW och 5kW för nov respektive dec (Vi bytte till LVVP i december därav hög effekt när den körde elpatron första 3 timmarna). Och vi är bland de största förlorarna med nya pris modellen, vi kan inte effektivisera mer och vi får det dyrare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Bra med faktaU Utsliten och utdömd skrev:Plottade grafer när vi fick vår nya nät-prismodell och det visade sig att typ alla som förbrukade under 25MWh/år och hade kW-peak på runt 5kW fick det dyrare och de som låg över det billigare.
[bild]
[bild]
Hej Utsliten och utdömdU Utsliten och utdömd skrev:Plottade grafer när vi fick vår nya nät-prismodell och det visade sig att typ alla som förbrukade under 25MWh/år och hade kW-peak på runt 5kW fick det dyrare och de som låg över det billigare.
Intressant resultat.
Vilken elnätsägare har du?
Vi får se hur eventuella fortsatta justeringar av effekttariffen, som förväntas komma framöver, ser ut för din del.
Du får hålla oss underrättad åren framöver.
Det är alltid möjligt att kontakta Energimarknadsinspektionen och ställa frågor om rimligheten i de avgifter som du får. Det är de som övervakar elnätsbolagens avgifter
Här är en länk till deras konsumentforum
https://konsumentforum.ei.se/org/energimarknadsinspektionen/d/ny-effektavgift/
Redigerat:
Man behöver inte vara Einstein för att inse att upplägget är tokit. Som jag har skrivit till Ellevio, gör om gör rätt.M Martin Lundmark skrev:Hej Utsliten och utdömd
Intressant resultat.
Vi får se hur eventuella fortsatta justeringar av effekttariffen, som förväntas komma framöver, ser ut för din del.
Det är alltid möjligt att kontakta Energimarknadsinspektionen och ställa frågor om rimligheten i de avgifter som du får. Det är de som övervakar elnätsbolagens avgifter
[länk]
Fascinerande att du är så upprörd över något du uppenbart inte ägnat fem minuter att läsa på om.J jonaserik skrev:
Eller, om man har Ellevio, kan man spara den tiden då de har räknat ut hur det påverkar oss kunder om vi fortsätter förbruka som vi gjort. Men det har du väl heller inte tagit reda på trots att flera tipsat om det?J jonaserik skrev:
Har ju inget med saken att göra, effektavgift får man ju betala ändå.J jonaserik skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 660 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 660 inlägg
Jag oroar mig inte alls när det gäller effekttarifferna då jag kunnat konstatera att mina toppar är mycket måttliga bara genom att agera som jag alltid gjort d.v.s. undvika att köra effektkrävande saker samtidigt. Ingen uppoffring alls.
Däremot är det intressant om detta är ett krav från EU som någon skrev.
Varför är Sverige alltid så lydiga och genomför det EU kräver samtidigt som andra länder tar sig rätten att helt enkelt skita i det på ren svenska?
Elprisområden är också ett krav från EU Sverige lydigt infört.
Tyskland däremot struntar högaktningsfullt i detta. Det skulle bli alldeles för dyrt för industrin i södra Tyskland är ett argument som används. Med detta låter sig tydligen EU nöja? Tyskland som bär ett enormt ansvar för de höga elpriserna i bl.a. södra Sverige bråkar man inte med. Att sedan Ebba Busch gläfser på Tyskland här hemma hjälper föga.
Däremot är det intressant om detta är ett krav från EU som någon skrev.
Varför är Sverige alltid så lydiga och genomför det EU kräver samtidigt som andra länder tar sig rätten att helt enkelt skita i det på ren svenska?
Elprisområden är också ett krav från EU Sverige lydigt infört.
Tyskland däremot struntar högaktningsfullt i detta. Det skulle bli alldeles för dyrt för industrin i södra Tyskland är ett argument som används. Med detta låter sig tydligen EU nöja? Tyskland som bär ett enormt ansvar för de höga elpriserna i bl.a. södra Sverige bråkar man inte med. Att sedan Ebba Busch gläfser på Tyskland här hemma hjälper föga.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 944 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 944 inlägg
Ja det är intressant, vi har haft detta sen november 2022 så det har redan skett några korrigeringar. Första redan efter ett halvår typ mars 2023 sen årsskiftet 23/24 och nu kommer vi få andra priset efter nyår igen.M Martin Lundmark skrev:Hej Utsliten och utdömd
Intressant resultat.
Vilken elnätsägare har du?
[länk]
Dock kommer det aldrig löna sig för lågförbrukare då vi innan detta infördes hade 2700 kr/år (20A) i fast avgift och 22 öre/kWh i överföring och iom att fasta avgiften är ökad till 4700 kr/år så blir det dyrare nu även om vi skulle förbruka 0 kWh/år. Tror aldrig de kommer sänka fasta delen.
Vi har Telge som nätägare så ett kommunalt nätbolag.
Nuvarande priser
Logga in
Skapa konto
Och de nya efter nyår
Logga in
Skapa konto
Funderade på att ta vår data från 2024, och efter nyår plotta alla våra 4 olika prislistor vi haft så kan man jämför om det blivit bättre eller sämre och även se mot priserna innan effekttariffen kom. Kan posta alla grafer när jag gjort det .
Effektavgiften tas endast ut under höglastperioder, vardagar 07-20 november t.o.m. mars. Alla annan tid är låglast.
Inget snitt av 3 högsta peka-timmarna eller nått sån som tex Göteborg har, utan glömmer man bort sig en gång och förbrukar tex 11kW så sätter den effekttariffen för hela månaden. Vilket gör att fuckar man sig en gång kan man skita i det resten av månaden och förbruka tex 11kW när man en känner för det.
Och peak menar jag högsta förbrukade timmen, vilket verkar vara standard för alla nät
Redigerat:
Det är ju svårt att veta hur mycket mer elnätet hade kostat per månad utan effekttariffen. De hade säkert höjt ned 15-20% ändå pga inflationen förra året.U Utsliten och utdömd skrev:Ja det är intressant, vi har haft detta sen november 2022 så det har redan skett några korrigeringar. Första redan efter ett halvår typ mars 2023 sen årsskiftet 23/24 och nu kommer vi få andra priset efter nyår igen.
Dock kommer det aldrig löna sig för lågförbrukare då vi innan detta infördes hade 2700 kr/år (20A) i fast avgift och 22 öre/kWh i överföring och iom att fasta avgiften är ökad till 4700 kr/år så blir det dyrare nu även om vi skulle förbruka 0 kWh/år. Tror aldrig de kommer sänka fasta delen.
Nuvarande priser
[bild]
Och de nya efter nyår
[bild]
Funderade på att ta vår data från 2024, och efter nyår plotta alla våra 4 olika prislistor vi haft så kan man jämför om det blivit bättre eller sämre och även se mot priserna innan effekttariffen kom. Kan posta alla grafer när jag gjort det .
Effektavgiften tas endast ut under höglastperioder, vardagar 07-20 november t.o.m. mars. Alla annan tid är låglast.
Inget snitt av 3 högsta peka-timmarna eller nått sån som tex Göteborg har, utan glömmer man bort sig en gång och förbrukar tex 11kW så sätter den effekttariffen för hela månaden. Vilket gör att fuckar man sig en gång kan man skita i det resten av månaden och förbruka tex 11kW när man en känner för det.
Och peak menar jag högsta förbrukade timmen, vilket verkar vara standard för alla nät
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 944 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 944 inlägg
Jag skulle med glädje ta dina kostnader, vi har 780 kr/ mån (9360/år) i nätavgift för 20A säkring Eon syd.U Utsliten och utdömd skrev:Ja det är intressant, vi har haft detta sen november 2022 så det har redan skett några korrigeringar. Första redan efter ett halvår typ mars 2023 sen årsskiftet 23/24 och nu kommer vi få andra priset efter nyår igen.
Nuvarande priser
[bild]
Och de nya efter nyår
[bild]