M Martin Lundmark skrev:
Om en solcellsägare matar in 11 kW under en timme, och även då belastar elnätet, i form av spänningsfall och effektförluster bör han inte även då få betala för den belastning det innebär på elnätet.
Jag tror inte detta stämmer. Blir det verkligen späningsfall när man matar in energi till nätet?

M Martin Lundmark skrev:
Hur kan du påstå att det är konstigt?
För jag tycker det låter konstigt. Kan jag inte få tycka det?

Den som matar in el på nätet bör ju få en slant för det och inte behöva betala. Förstår inte vad som är konstigt med det.

• Gilla
tracker
  • Laddar…
E Erikdenlille skrev:
Jag tror inte detta stämmer. Blir det verkligen späningsfall när man matar in energi till nätet?
Ja, det är resistans i kablarna oavsett riktning på elen.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, det är resistans i kablarna oavsett riktning på elen.
Hittade en pdf med information och det beror på enligt den så det går inte att säga att solceller orsakar spänningsfall som jag förstår. Utan det beror på.

Spänningen kommer att sjunka om det produceras för lite reaktiv
effekt i en punkt och tvärtom om det börjar att produceras mer reaktiv effekt

Det är mycket mer komplext än så. Hur långa år kablarna? Konsumeras all producerad el i det lokala nätet? @Martin Lundmark kan förklara detta bättre än jag.

E Erikdenlille skrev:
Hej Erikdenlille

Naturligtvis så gäller naturlagarna i båda effektriktningarna.

Spänningen faller i effektriktningen och eftersom distributionsnäten är byggda utifrån att effekten levereras från de olika kraftleverantörerna (vattenkraftstationer, kärnkraftverk, vindkraftverk etc.) delvis via stamnätet och sedan via distributionsnäten till villorna, så utgår uppbyggnaden av spänningsregleringen på att spänningsfallet har den riktningen.

E Erikdenlille skrev:
För jag tycker det låter konstigt. Kan jag inte få tycka det?

Den som matar in el på nätet bör ju få en slant för det och inte behöva betala. Förstår inte vad som är konstigt med det.
Hej Erikdenlille

Naturlagarna följer inte vårt tyckande eller politiska beslut.

Om du inte studerat elkraftteknik eller på annat sätt lärt dig hur elnäten är uppbyggda så förstår jag att du inte har den kunskapen och erfarenheten.

M Martin Lundmark skrev:
Hej Erikdenlille

Naturlagarna följer inte vårt tyckande eller politiska beslut.

Om du inte studerat elkraftteknik eller på annat sätt lärt dig hur elnäten är uppbyggda så förstår jag att du inte har den kunskapen och erfarenheten.
Men du får du ge dig :)

Det är ingen naturlag att det ska kosta pengar att mata in el på nätet. Om du menar att det ibland är negativa elpriser så är det en annan sak. Det vi pratade om var att kraftverken betalar en avgift till elnätsbolagen för att en få sälja sin producerade el.

U
E Erikdenlille skrev:
Nätagaren vill sälja el som kraftverket producerar. Varför behöver det finnas en avgift utöver det för att få sälja elen?
Nätägaren säljer ingen el då de inte heller producerar någon el.
Tänk dig att du köper ost i en saluhall. Fastighetsägaren = nätägaren
Den som driver ståndet = elproducent
Du som köper ost i ståndet = konsument

Det som äger ståndet får betala avgift till fastighetsägaren för att få ha sitt stånd inne i saluhallen. På samma sätt får producenterna betala en avgift för att transportera sin el till kunderna.

Sen är nätkostnader rätt komplext, för lokala nät, typ elvivo och Telge nät osv. får också betala en avgift för att de är påkopplade på stamnätet, så de betalar också en överförings avgift till tex vattenfall osv. Så det är en hel del av pengarna du betalar på din elnätsfaktura som din lokala nätägare får betala vidare. Om du tittar på mitt inlägg högre upp med graferna så kan du se att vi fick sänkt pris från 2022 till 2023 just för att vår lokala elnätsägare fick sänkta överförings kostnader på sin del mot vattenfall, så då sänkte de priset till oss slutkunder också :)

Redigerat:
  • Gilla
Erikdenlille och 1 till
  • Laddar…
E Erikdenlille skrev:

Det är ingen naturlag att det ska kosta pengar att mata in el på nätet. Om du menar att det ibland är negativa elpriser så är det en annan sak. Det vi pratade om var att kraftverken betalar en avgift till elnätsbolagen för att en få sälja sin producerade el.
Har du koll på vad Martin Lundmark har för yrke? Han är professor i Elnät...

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
E Erikdenlille skrev:

Hej Erikdenlille

Jag har inte påstått att det är en ” naturlag att det ska kosta pengar att mata in el på nätet.”

Däremot så berättar jag att vi utifrån naturlagarna har skaffat oss modeller som hjälper elkraftingenjörer att följa naturlagarna. Det hjälper inte att skapa modeller som inte följer naturlagarna, för då fungerar inte modellerna.

När de elkraftkunniga började bygga upp den elkraftförsörjning vi idag har (för ca 100 år sedan) då kunde dessa genom sin utbildning naturlagarna, och följde de modeller som byggts upp utifrån dessa, och kunde bygga en fungerande elkraftförsörjning.

Det kan finnas många som tycker att de modeller och formler som de elkraftkunniga använder är komplicerade att lära sig, och skaffa sig mångårig erfarenhet av, men naturlagarna kan vi ändå inte ”förhandla bort”. Vi måste följa dessa om vår elkraftförsörjning skall fungera.

Ovanpå detta så har vi människor byggt upp ett ekonomiskt regelsystem för att hantera intäkter och kostnader, som är nog så komplicerat, men även det är nödvändigt för att elkraftförsörjningen skall fungera.

Som jag ser det, så är det dåligt ett dåligt teknikkunnande i vårt samhälle idag, Bodil Jönsson kallade det i sitt vinterprat att: idag så gäller kunskapsförmörkelsen
https://sverigesradio.se/avsnitt/bodil-jonsson-vinterpratare-2025

Lyssna gärna på det programmet.

Redigerat:
  • Gilla
PurreP
  • Laddar…
U
pacman42 pacman42 skrev:
Har du koll på vad Martin Lundmark har för yrke? Han är professor i Elnät...
…och doktor

B
E Erikdenlille skrev:

Det finns i huvudsak tre aktörer, nätägare, producenten och elhandlaren (sen kan man krångla till med balansansvarig med mera).

För att producenten ska kunna sälja el till elhandlaren så måste han teckna ett nätavtal med nätägaren. För detta får han betala en avgift, denna avgift täcker bl.a. byggande och underhåll av nät fram till produktionen.

Om man producerar så får man betalt i huvudsak av elhandlaren (som man har ett annat avtal med). Men man kan även få "nätnytta" I form av att produktionen innebär minskade förluster för elnätsägaren. Exakt hur denna bestäms beror på, svk har en formel där de beräknar timme för timme. Men många mindre när har samma året om, eller en nätnytta på definierade lågpristimmar och en lite högre för högpristimmar. Nätnyttan i södra Sverige verkar vara nånstans mellan nästan 0 och 2% av spotpriset.

Tack för förklaringen 👍

Vi kom in på ett sidospår dock 😊 Poängen är att effektavgiften inte är uppbyggd på ett sätt som främjar utnyttjande av elnätet på ett bra sätt. Jag anser det endast är utformat för att elbolag ska kunna få mer intäkter.

Ellevio passade dessutom på att höja den fasta avgiften samtidigt 😂

E Erikdenlille skrev:
Ellevio passade dessutom på att höja den fasta avgiften samtidigt 😂
Gjorde dom? Tidigare kostade det 565:- i månaden för 25 A plus 30 öre/kWh . Nu kostar det 365:- plus 6,25 öre/kWh.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.