useless useless skrev:
Gjorde dom? Tidigare kostade det 565:- i månaden för 25 A plus 30 öre/kWh . Nu kostar det 365:- plus 6,25 öre/kWh.
Ja på 16A från 345:- till 365:-

E Erikdenlille skrev:
Ja på 16A från 345:- till 365:-
Även där har man sänkt överföringsavgiften från 30 till 6,25 öre. Så om man gör av med minst 85 kWh i månaden blir det en sänkning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
För 16A så höjde Ellevio avgiften från 345 kr till 365 kr ja.
Är det någon som tror att den höjningen hade uteblivit om de inte infört effektavgifter?

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Höjningen hade garanterat varit högre utan effekttariffen.

Edit: mitt kommunala elnätsbolag höjde med ganska exakt 21kr/mån på 16A abonnemang. De hade högre månadskostnad till en början och har inte infört effekttariff ännu.

E Erikdenlille skrev:
Vi kom in på ett sidospår dock 😊 Poängen är att effektavgiften inte är uppbyggd på ett sätt som främjar utnyttjande av elnätet på ett bra sätt. Jag anser det endast är utformat för att elbolag ska kunna få mer intäkter.
Hej Erikdenlille
Som jag tidigare skrivit här på byggahus så är målet med effektavgiften att undvika ökade kostnader för oss som nyttjar de redan uppbyggda elnäten.

Detta genom att de redan byggda elnäten inte behövs byggas om, och då kräva ytterligare finansiering som i så fall innebär ytterligare ökade kostnader för oss elanvändare.

Du får gärna förklara vad du menar med att; ”effektavgiften inte är uppbyggd på ett sätt som främjar utnyttjande av elnätet på ett bra sätt.”

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej Erikdenlille
Som jag tidigare skrivit här på byggahus så är målet med effektavgiften att undvika ökade kostnader för oss som nyttjar de redan uppbyggda elnäten.

Detta genom att de redan byggda elnäten inte behövs byggas om, och då kräva ytterligare finansiering som i så fall innebär ytterligare ökade kostnader för oss elanvändare.

Du får gärna förklara vad du menar med att; ”effektavgiften inte är uppbyggd på ett sätt som främjar utnyttjande av elnätet på ett bra sätt.”
Den tar inte hänsyn till hur mycket effekt som finns tillgänglig. Den ser likadan ut dag efter dag, månad efter månad. När det i verkligheten finns betydligt mer effekt att tillgå när solen lyser en solig sommardag eller vinden blåser rejält. Tex i Ellevios nät är det halv straffavgift efter kl 22, men det kan fortfarande vara effektbrist men det tas det ingen hänsyn till.

Dessutom borde de personer som röstat för att vindkraften ska byggas ut och kärnkraften läggas ner ta denna kostnaden och vi andra inte straffas och behöva tänka på när vi laddar elbilen osv.

U
E Erikdenlille skrev:
Den tar inte hänsyn till hur mycket effekt som finns tillgänglig. Den ser likadan ut dag efter dag, månad efter månad. När det i verkligheten finns betydligt mer effekt att tillgå när solen lyser en solig sommardag eller vinden blåser rejält. Tex i Ellevios nät är det halv straffavgift efter kl 22, men det kan fortfarande vara effektbrist men det tas det ingen hänsyn till.

Dessutom borde de personer som röstat för att vindkraften ska byggas ut och kärnkraften läggas ner ta denna kostnaden och vi andra inte straffas och behöva tänka på när vi laddar elbilen osv.
Fast avgiften har inget med hur mycket el som produceras, om det blåser eller byggs mer kärnkraft.
Effekttaxan tas ut för att kablarna i elnätet är för klena för att alla ska kunna förbruka mycket el samtidigt. Så tiderna då förbrukningen är hög är det högre avgift för att försöka sänka förbrukningen, så man slipper byta till grövre kablar i nätet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Sluta kalla det straffavgift. Det är halva avgiften på natten.

U Utsliten och utdömd skrev:
Fast avgiften har inget med hur mycket el som produceras, om det blåser eller byggs mer kärnkraft.
Effekttaxan tas ut för att kablarna i elnätet är för klena för att alla ska kunna förbruka mycket el samtidigt. Så tiderna då förbrukningen är hög är det högre avgift för att försöka sänka förbrukningen, så man slipper byta till grövre kablar i nätet.
Jag köper inte det där. Det införs på EU nivå i alla EU länder. Så plötsligt så har alla länder i EU samma problem? Inget land har elnät som klarar detta?

Tragiskt att vi nu lever i ett u-land som inte har tillräckligt bra elsförsörnjning så vi behöver anpassa oss till det

pacman42 pacman42 skrev:
Sluta kalla det straffavgift. Det är halva avgiften på natten.
För mig är det en straffavgift. Jag behöver anpassa hur jag lever och vad jag gör, tvättar jag och kör diskmaskinen och det samtidigt görs varmvatten och lite annat så kostar det en hel del extra den månaden. Bara för ni vindkraftsföresspråkare ska få som ni vill.

U
E Erikdenlille skrev:
Jag köper inte det där. Det införs på EU nivå i alla EU länder. Så plötsligt så har alla länder i EU samma problem? Inget land har elnät som klarar detta?

Tragiskt att vi nu lever i ett u-land som inte har tillräckligt bra elsförsörnjning så vi behöver anpassa oss till det
Fast det ingår i införandet att utreda vilka tider som det ska införas. Så det behöver inte se likadant ut överallt. I en stad som producerar typ aluminium och endast dagtid kommer trängseln mest troligen bara 6-17 eller nått sånt men i industristäder mer dygnet runt verksamhet kommer det troligen bli längre tid och eventuellt baseras mer på hushållens beteende istället för industrins.

E Erikdenlille skrev:
För mig är det en straffavgift. Jag behöver anpassa hur jag lever och vad jag gör, tvättar jag och kör diskmaskinen och det samtidigt görs varmvatten och lite annat så kostar det en hel del extra den månaden. Bara för ni vindkraftsföresspråkare ska få som ni vill.
I så fall är ju taxan kopplad till säkringen storlek också en straffavgift. Jag måste anpassa min förbrukning till min huvudsäkring och den blir dyrare om jag inte skall anpassa mig

E Erikdenlille skrev:

Nu är det ju inte elförsörjningen som är problemet, utan lokalnätet ut till hushållen...

pacman42 pacman42 skrev:
I så fall är ju taxan kopplad till säkringen storlek också en straffavgift. Jag måste anpassa min förbrukning till min huvudsäkring och den blir dyrare om jag inte skall anpassa mig
Ja så kan man se det men du har alltid samma förutsättningar, det enda som händer är att säkringen går om du använder för mycket. Du blir inte straffad med en högre kostnad

pacman42 pacman42 skrev:
Nu är det ju inte elförsörjningen som är problemet, utan lokalnätet ut till hushållen...
Så varför är det straffavgift när områden med hög andel solceller producerar mycket el? Då borde man väl vilja att den elen förbrukas så den slipper transporteras till andra delar av nätet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.