Det kanske är allmänt känt, men om du blir ombedd att öppna sådan där burk med skruvlock (typ Findus smörgåsgurka) som är omöjlig att få upp kan man sticka in en matsked/kniv mellan locket och glaset och försiktigt bända lite utåt för att på så sätt släppa in lite luft. Eventuellt blirr det ett litet plopp och sedan kan ett barn öppna den.
Om det är en "engångsburk" kan man sticka hål i locket för att få samma effekt.

frean98 skrev:
...Eventuellt blirr det ett litet plopp och sedan kan ett barn öppna den.
Nja, min livsledsagarinna ber mig ofta öppna burkar med marmelad, sylt och annat.
Och det är ofta halvfulla, inte nya, burkar.

En sån här hade min salig mamma (innan hon blev salig alltså):
8871714324510.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

frean98 skrev:
Det kanske är allmänt känt, men om du blir ombedd att öppna sådan där burk med skruvlock (typ Findus smörgåsgurka) som är omöjlig att få upp kan man sticka in en matsked/kniv mellan locket och glaset och försiktigt bända lite utåt för att på så sätt släppa in lite luft. Eventuellt blirr det ett litet plopp och sedan kan ett barn öppna den.
Det fungerar ju tyvärr bara om det är en oöppnad burk som det är vakuum i. Om det är en tidigare öppnad burk finns inget undertryck utan då sitter locket oftast fast på grund av kladd.

Nerre skrev:
Det fungerar ju tyvärr bara om det är en oöppnad burk som det är vakuum i. Om det är en tidigare öppnad burk finns inget undertryck utan då sitter locket oftast fast på grund av kladd.
Klart den funkar även på öppnade burkar...

cust3000 skrev:
Klart den funkar även på öppnade burkar...

Inte väl?
Locket till en oöppnad burk hålls ju fast bland annat av undertrycket i burken. Det släpper man ut med kniven, och så lossnar locket lättare. Det undertrycket finns inte i öppnade burkar.

Eller hur menar du?

Tror ni pratar om olika saker. Knivtricket funkar bara på burkar med vacuum i, men den där locköppnaren (vi hade också en likande i vårt hus på 70-talet minns jag) funkar med vilka lock som helst. Finns den att köpa idag?

b8q skrev:
Tror ni pratar om olika saker. Knivtricket funkar bara på burkar med vacuum i, men den där locköppnaren (vi hade också en likande i vårt hus på 70-talet minns jag) funkar med vilka lock som helst. Finns den att köpa idag?
http://www.clasohlson.com/se/Burköppnare-Kickan/34-5683

Stefan Bengtsson skrev:
Inte väl?
Locket till en oöppnad burk hålls ju fast bland annat av undertrycket i burken. Det släpper man ut med kniven, och så lossnar locket lättare. Det undertrycket finns inte i öppnade burkar.

Eller hur menar du?
Den funkar nog snarare att du får större hävkraft då du kan använda båda händerna. Ihopsmetat lock eller vaccum spelar ingen roll.

Jag tror att cust3000 läser via Tapatalk, då tror jag att man inte ser citaten. Så det ser ut som om mitt inlägg riktar sig till KnockOnWood och inte frean98.

Har i alla fall sett liknande missförstånd förut i forumet.

cust3000 skrev:
Den funkar nog snarare att du får större hävkraft då du kan använda båda händerna. Ihopsmetat lock eller vaccum spelar ingen roll.
Pratar du om mackapären som KnockOnWood tipsade om? Isåfall: javisst.
Pratar du om knivtricket? I så fall: fattar jag ändå inte.

I ditt inlägg #439 citerade du ju ett inlägg som handlar om att knivtricket bara funkar på oöppnade burkar.

För övrigt använder jag alltid båda händer när jag öppnar burkar. Oavsett om jag minskat undertrycket i burken innan eller inte, :)

Nerre skrev:
Jag tror att cust3000 läser via Tapatalk, då tror jag att man inte ser citaten. Så det ser ut som om mitt inlägg riktar sig till KnockOnWood och inte frean98.

Har i alla fall sett liknande missförstånd förut i forumet.
Det skulle förklara en del... Nyhet för mig, men bra att få reda på.

Ahhh
Ja, jag menar gadgeten som finns på CO.
Sorry, my bad

cust3000 skrev:
Ahhh
Ja, jag menar gadgeten som finns på CO.
Sorry, my bad
Ja det var ju synd... såg fram emot att få lära mig ett nytt trick att öppna hopkladdade burkar... :)

b8q skrev:
Ja det gör den. Jag växte upp med en och köpte därför en till hemma. (Egentligen min fru, men det sade jag inte...) MEN, den fungerar inte lika bra som när jag växte upp, eftersom burklocken verkar ha blivit mjukare. Det är många lock som sitter hårt där kanten deformeras och locket glider, snarare än att bita och gå och öppna. Så jag är inte så imponerad av den som jag en gång varit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.