189 270 läst · 601 svar
189k läst
601 svar
Den funktionen hade jag ingen aning om!
Korvgubbe
Medlem
· Östergötland
· 1 456 inlägg
Korvgubbe
Medlem
- Östergötland
- 1 456 inlägg
Angående burköppnandet måste jag få skryta lite.
Lilla Hjärtat kom med en bruk hemgjorda rårörda lingon som tydligen inte gick att öppna. Inga problem sa jag och tog i, inget hände så jag tog i mer och plötsligt small det till. Locket satt fortfarande stenhårt kvar i gängorna men gängorna satt inte längre kvar i burken... Eftersom Lilla Hjärtat är från Danmark spände jag ögonen i henne och sa med så grov röst jag kunde uppbringa "svenskt stål biter hårt!".
Fan, så manlig har jag nog aldrig känt mig!
Lilla Hjärtat kom med en bruk hemgjorda rårörda lingon som tydligen inte gick att öppna. Inga problem sa jag och tog i, inget hände så jag tog i mer och plötsligt small det till. Locket satt fortfarande stenhårt kvar i gängorna men gängorna satt inte längre kvar i burken... Eftersom Lilla Hjärtat är från Danmark spände jag ögonen i henne och sa med så grov röst jag kunde uppbringa "svenskt stål biter hårt!".
Fan, så manlig har jag nog aldrig känt mig!
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ibland lägger jag kokta ägg i kylen som på nåt sätt hamnar bland dom okokta. Hmmmmm, vad göra?
Om man snurrar fart ägget, sätter fart på det så det ligger och snurrar på diskbänken, och sedan tar tag i det för en sekund och sedan släpper.
Fortsätter ägget snurra = okokt.
Stannar ägget = kokt
Om man snurrar fart ägget, sätter fart på det så det ligger och snurrar på diskbänken, och sedan tar tag i det för en sekund och sedan släpper.
Fortsätter ägget snurra = okokt.
Stannar ägget = kokt
Medlem
· Västra Götaland
· 2 312 inlägg
Hemma hos mig är de äggen med ett litet "k" på sig kokta. Resten är okokta.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 312 inlägg
Ica
Jag lägger kokta ägg i ett av dörrfacken och de okokta ligger kvar i sin kartong...mycket enklare än så kan det knappast bli.
Allmänt tips, lite förenklat, om hur man kollar färskheten hos ett okokt ägg: Lägg ned ägget i en behållare med kallt vatten. Ligger ägget på botten är det färskt, reser det sig en aning alternativt står det på botten är det fortfarande tjänligt men inte i färskaste laget medan om det flyter så är det bäst att slänga. Detta har jag testat och det fungerar perfekt. Så länge ägget har kontakt med botten på behållaren använder jag det men flyter det det minsta hamnar de i sopen.
Allmänt tips, lite förenklat, om hur man kollar färskheten hos ett okokt ägg: Lägg ned ägget i en behållare med kallt vatten. Ligger ägget på botten är det färskt, reser det sig en aning alternativt står det på botten är det fortfarande tjänligt men inte i färskaste laget medan om det flyter så är det bäst att slänga. Detta har jag testat och det fungerar perfekt. Så länge ägget har kontakt med botten på behållaren använder jag det men flyter det det minsta hamnar de i sopen.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det går inte att snurra ett okokt ägg, det stannar efter ett halvt varv.
För att gulan inte snurrar med, den ligger lös inuti vitan.
(Det är väl riskabelt att skriva rått ägg, leder garanterat till missförstånd här )
Här är för resten en kul bild. Två ägg lagda av hönorna i samma flock.
Det ena "normala" väger 50 gram, det andra 13 gram.
Troligen första ägget lagt av en unghöna:
(Det är väl riskabelt att skriva rått ägg, leder garanterat till missförstånd här )
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äggen ser kanske märkvärdiga ut, men det är de inte. När hönorna börjar värpa efter uppehåll eller ska till att sluta värpa, kan de lägga ett eller flera "slutägg" som kan vara väldigt små. Fast idag ser vi aldrig de äggen, när hönorna bor på hönserier.KnockOnWood skrev:Det går inte att snurra ett okokt ägg, det stannar efter ett halvt varv.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 896 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 896 inlägg
@LGG-01 - väldigt OT eller?
En extra funktion hos ett verktyg som jag egentligen tror är rätt välkänt men som inte skadar att upprepa: Om man ändå äger en automatkörnare kan det vara begåvat att förvara den i bilen (alternativt köpa en till dit). Det är nämligen ett utmärkt sätt* att krossa en fönsterruta om bilen hamnar under vatten. Bäst är dock om man har sinnesnärvaro nog att väldigt snabbt öppna dörren, innan trycket hinner bli för stort.
* Andra är de speciella glashammare som säljs, eller en näve krossade porslinssäkringar, men den sistnämnda är lite jobbigt att hantera.
En extra funktion hos ett verktyg som jag egentligen tror är rätt välkänt men som inte skadar att upprepa: Om man ändå äger en automatkörnare kan det vara begåvat att förvara den i bilen (alternativt köpa en till dit). Det är nämligen ett utmärkt sätt* att krossa en fönsterruta om bilen hamnar under vatten. Bäst är dock om man har sinnesnärvaro nog att väldigt snabbt öppna dörren, innan trycket hinner bli för stort.
* Andra är de speciella glashammare som säljs, eller en näve krossade porslinssäkringar, men den sistnämnda är lite jobbigt att hantera.