ullberg
Om du krossar en säkring så den går i tusen bitar får varje bit fruktansvärt vassa kanter. Tar du en näve sådant och kastar på en ruta kommer åtminstone ett par att landa med den vassa kanten mot rutan och utöva ett enormt yttryck som bryter ytan på glaset. Då glaset är härdat kommer det krossas i tusen bitar.

Har aldrig provat själv, men så ska det funka, och är ett "trick" ungdomsgäng ibland ägnar sig åt om jag förstått det rätt... Måste finnas på youtube så man kan se.

Edit: här är ett klipp fast med tändstift, som jag hört ska det gå lika bra med porslinssäkringar, men jag kan ju fattat fel...
http://m.youtube.com/watch?v=wUgsi9gQBeA
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Lättast är väl att öppna sidorutan lite innan elen slås ut. Typ medan man flyger skrikande genom luften.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Bra förklarat och helt korrekt.
Det finns ett exempel till,
Fyll en flaska med vatten, (glas) fyll så pass att att du upplever att det blir "råge" (ytspänning) ta flaskan med ena handen och slå över öppningen med handflatan (på ytan av vattnet i öppningen av flaskan) relativt hårt.
Det resulterar i att flaskbotten kommer att skjuta. Fysiologiskt är att trycket per mm^2 blir densamma på botten av flaskan, och den resulterande kraften i botten blir för stor så att flaskbotten skjuter.
 
ullberg
mycke_nu skrev:
Lättast är väl att öppna sidorutan lite innan elen slås ut. Typ medan man flyger skrikande genom luften.
Som jag skrev, sinnesnärvaro är nyckelordet, och även om jag gärna vill tro att jag har det safe:ar jag gärna upp med en plan två.

/U

PS: ett alternativ är ju givetvis att aldrig plantera bilen i en sjö, men det är i detta fall faktiskt svårt att vara efterklok...

Och en EDIT är väl också att när Adam & Jamie testade så funkade motorn även efter säkert en timme under vatten (var lite oklart om det var söt- eller saltvatten dock), men hissen orkar inte när det ligger tryck över rutan, så man måste ta det tidigt som du säger, men av en annan anledning...
 
Redigerat:
Det var bättre med Ammis och skruvmejsel till rutan :D
 
Lite jobbigare på moderna bilar med laminerade sidorutor bara.
 
Korvgubbe
Borde väl gå att använda spännet till säkerhetsbältet som hammare.
 
Tror inte du får nån kraft i det.
TROR märk väl, aldrig provat.
Sen TROR jag att man kanske inte tänker helt rationellt efter att ha kraschat ner i en å med bilen och hamnat på taket.
Kan säga att man blir lagom förvirrad av att hamna på taket i ett vanligt dike.
 
ullberg skrev:
Edit: här är ett klipp fast med tändstift, som jag hört ska det gå lika bra med porslinssäkringar, men jag kan ju fattat fel...
[länk]
Vad var det för glasskiva i det fönstret? Det blev ju skärvor!

Så här blir det med en automatkörnare

http://www.youtube.com/watch?v=8Dv0UU66CbU
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Häftigt!
 
Den funktionen hade jag ingen aning om, sa min mamma:

Hon hade köpt ny dammsugare, svor och gormade när hon dammsög för att röret var så extremt kort. En dag när jag var där kollade jag på den. Det var ju teleskopsrör, bara att dra ut det till normal längd. Har nog aldrig skrattat så mycket.
 
thomasx skrev:
Vad var det för glasskiva i det fönstret? Det blev ju skärvor!

Så här blir det med en automatkörnare

[länk]
Det blir ju samma småbitar som i andra videon.
Men automatkörnare går man ifrån då det finns risk att man kör handen igenom rutan när man tar den. Holmatro har en ny variant som man drar tillbaks toppen på och släpper så fjädern drar till mot rutan.
Automattjornare.jpg
 
Iphone kompass!
De flesta vet inte att efter att de har kalibrerat kompassen att det finns flera funktiorer. Du kan ställa in graderna på kompassen så det blir rödmarkerat inom flätets som en vanlig kompass. bläddrar man vidare fungerar den som vattenpass och räknar även vinklar etc. Vi som är hemma hantverkare kan ha nytta av funktionerna på olika sätt.
 
  • Gilla
ChrisseE
  • Laddar…
uploadfromtaptalk1394105662129.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Haft bilen i dryga 3 år nu.. Helt plötsligt uppenbarade sig en helt 'ny knapp'.. :)
Vill minnas jag läst att den skulle ha regnsensor men inte funderat så mycket över det, satt i drivekön till Burger King och väntade på en double Whopper Jr... När jag plötsligt såg knappen.. :)
Manualer..? *fnys*
 
  • Gilla
Pear4Life och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.