Förr kunde man stjäla fönsterknackare på tågen eller om det var bussarna.
Vet inte om man kan det längre?
 
Tror att de förbjudit dessa stölder nu :)
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Angående knappar på bilen och manualer (olästa) så fick jag många ljusblinkar bakifrån när jag råkat trycka på en knapp med dimljusfunktion. När jag tittade där bak trodde jag det var nån kortis som gjorde att bromsljuset var på hela tiden! En bilmekaniker förklarade ...
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Kjell_G skrev:
Angående knappar på bilen och manualer (olästa) så fick jag många ljusblinkar bakifrån när jag råkat trycka på en knapp med dimljusfunktion. När jag tittade där bak trodde jag det var nån kortis som gjorde att bromsljuset var på hela tiden! En bilmekaniker förklarade ...
En annan funktion med den knappen:
När man i godan ro kör omkring med sin familj i bilen och nåt fisknylle tycker att det är en bra idé att ligga så nära bakom att han kan läsa på MIN hastighetsmätare hur fort vi åker. Jag uppskattar inte att leva under hot om livslång smärta från en whiplashskada och när familjen är med så blir jag extra grinig på sånt. Då kan man blinka lite kort med dimbakljuset, vilket raskt misstolkas som att jag ställt mig på bromsen, varpå fisknyllet ifråga själv bromsar och skapar lite avstånd. Självklart kommer avståndet väldigt snart återgå till ett minimum, men efter ett par upprepningar brukar de flesta fisknyllen fatta vinken.
Gör de inte det får man övergå till snigeltaktiken, att sakta ner så att en eventuell olycka inte medför någon större risk för allvarliga skador. Förhoppningsvis kör fisknyllet då om och man kan återgå till normal hastighet.
 
  • Gilla
RoBo och 6 till
  • Laddar…
Carl_Elvis skrev:
En annan funktion med den knappen:
När man i godan ro kör omkring med sin familj i bilen och nåt fisknylle tycker att det är en bra idé att ligga så nära bakom att han kan läsa på MIN hastighetsmätare hur fort vi åker. Jag uppskattar inte att leva under hot om livslång smärta från en whiplashskada och när familjen är med så blir jag extra grinig på sånt. Då kan man blinka lite kort med dimbakljuset, vilket raskt misstolkas som att jag ställt mig på bromsen, varpå fisknyllet ifråga själv bromsar och skapar lite avstånd. Självklart kommer avståndet väldigt snart återgå till ett minimum, men efter ett par upprepningar brukar de flesta fisknyllen fatta vinken.
Gör de inte det får man övergå till snigeltaktiken, att sakta ner så att en eventuell olycka inte medför någon större risk för allvarliga skador. Förhoppningsvis kör fisknyllet då om och man kan återgå till normal hastighet.
Man ska aldrig ligga för nära bakomvarande fordon... ;)
 
  • Gilla
-PC- och 1 till
  • Laddar…
pjodden skrev:
Man ska aldrig ligga för nära bakomvarande fordon... ;)
Precis, det kan också vara intressant att tänka på att det är inte de som ligger nära bakom som orsakar pisksnärtskador, det är de som kommer långt bakifrån i hög fart som ställer till med sån skit.

I övrigt håller jag helt med om nötter som ligger för nära bakom. Själv brukar jag dock inte blinka med dimljuset, utan med bromsljuset, det brukar ge en bestående effekt.... ;)
 
Själv brukar jag växla ner och dra, ingen som hinner med en Passat 1.8T från 99 :)
 
  • Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
Jag skapade framgångsrikt (sort of) en lång lucka till en baksniffande traffipaxbil med den metoden.

Dyrt, kan jag lova. Bromljusen hade varit en bättre metod.
 
  • Gilla
pjodden och 1 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Jag skapade framgångsrikt (sort of) en lång lucka till en baksniffande traffipaxbil med den metoden.

Dyrt, kan jag lova. Bromljusen hade varit en bättre metod.
Finns det traffipaxbilar fortfarande? Annars var det ofta man hörde talas om det, att de lade sig väldigt tätt och mer eller mindre tryckte upp dem i olaglig hastighet.
 
andersmc skrev:
Finns det traffipaxbilar fortfarande? Annars var det ofta man hörde talas om det, att de lade sig väldigt tätt och mer eller mindre tryckte upp dem i olaglig hastighet.
Tror inte det finns Traffipaxer längre, det här hände för bra många år sedan.
 
Jag glömmer aldrig polarens gamla Passat. Det här var 20+ år sen och Passaten var så gammal att den saknade backljus. För att den skulle gå igenom besiktningen hade de löst det genom att byta baklyktorna och sätta en vippströmställare på instrumentbrädan (det var för bökigt att montera in en brytare i växellådan).

Det innebar alltså att man kunde tända backljuset när som helst.

T.ex. om man står vid ett rödljus, så varvar man lite och låtsas att man tänker racea mot bilen bredvid. Och så tänder man backljuset (som om man råkat lägga in backen av misstag istället för ettan) och observerar beteendet hos föraren i bilen bakom:)
 
Brukar spola rutan flödigt några gånger tills de fattar att de kanske ligger för nära, får lite kalla kårar när bilen bakom ligger för nära. Råkade själv ut så en bil fick gå till inlösen av påkörning bakifrån av en som inte han bromsa och dönade in i aktern på min bil, jäkla smäll kan tilläggas. Kartboken som låg i ett fack under handsfacket flög ur facket bakåt i bilen och la sig på sättet framför. Håll avstånd där ute till framförvarande bil när ni kör.


mvh
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Finns det inte trafipaxer?! Herregud, de går i skytteltrafik mellan Uppsala och Stockholm på E4:an.
 
injonil skrev:
Finns det inte trafipaxer?! Herregud, de går i skytteltrafik mellan Uppsala och Stockholm på E4:an.
Nej, de är faktiskt inte "traffipaxbilar", iaf inte äkta sådana. Dessa var specialbyggda bilar med en kamera (vanlig film/stillbild) i en uppbyggnad på instrumentpanelen. I bilden så exponerades traffipaxbilens egen fart in, dess hastighetsmätare kröntes alltså regelbundet för att visa rätt. Det fanns aldrig så många traffipaxbilar eftersom de var dyra (vill minnas att de var mer än dubbelt så dyra som vanliga polisbilar), och det var ganska lätta att känna igen på bulan på instrumentbrädan. Det var själva mätutrustningen med kameran som hette traffipax och därav fick hela bilen/fenomenet namnet.

Dock gick tekniken framåt, och man fick den så kallade polispiloten, där man mäter mellan fasta punkter vid sidan av vägen. Vad jag vet så används det systemet (tillsammans med videokamera) fortfarande vid hastighetsövervakning från rullande bil.

Dessa kommer inte fullt utrustade från fabrik, utan de byggs om av specialföretag (vill minnas att det låg i Skåne någonstans, Hässleholm?). Från fabrik så är bilarna ganska "normala", MEN om man är lite händig så kan man se att det är en "polisbil" genom att se på hur den är utrustad, inga andra bilar har riktigt samma kombination av olika delar och utrustning (t ex vad gäller motor, krängningshämmare osv). När jag var på SAAB på åttiotalet så var det allmänt känt att dessa bilar brukade tillverkas färdigsaboterade och krävde ofta stora efterjusteringsåtgärder. Och det var inte alltid dessa hjälpte. Jag kommer ihåg en historia när polisen hämtade två bilar och motorn skar på den ena när de kom ut på motorvägen...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.