Blindnit skrev:
Jo egentligen är man nog mest idiot för att man inte har nödhammare och bältesklippare i bilen.
Och då ska de givetvis inte ligga i verktygslådan under reservdäcket....
Kan det ta en halvtimme att fixa till en fungerande upphängning?
Min ligger fortfarande löst i dörrfacket...riktigt dumt då när den kommer behövas som mest har antagligen bilen kastat rejält fram och tillbaka så hammaren kommer antagligen hamna på något ställe som är omöjligt att nå. För mig handlar det bara om att dra av skyddstejpen på kardborren som är monterad från fabrik...idiotiskt att jag inte gjort det, det var säkert fyra år sedan jag köpte den. Problemet har faktiskt varit att hitta det optimala stället, ur vägen men ändå lätt att nå oberoende av bilens position kontra gravitationen. Att ha läst och skrivit om detta nu kanske gör att jag äntligen får ändan ur vagnen! Våren brukar ju också innebära lite bilfix! (y)
 
Paxman skrev:
Problemet har faktiskt varit att hitta det optimala stället
För att överleva behöver man inte hitta det optimala stället. Det räcker med ett tillräckligt bra.

På höger eller vänster sida om växelspaken är väl det vanliga. Alltså ungfär där du har smalbenet.

Det troliga är ju i och för sig inte att du behöver använda den för att du har voltat, utan för att någon annan har gjort det.
 
Var det här det diskuterades hur man lättast öppnar en glasburk som locket har satt sig på?
I alla fall så sprang precis på en tysk glasburk som hade en rätt smart funktion.
Tvådelat lock på nåt vis och den var hur enkel som helst att öppna.

Hittade en film om fenomet med :)

http://www.youtube.com/watch?v=CN975teFuMQ
 
Blindnit skrev:
Hittade en film om fenomet med :)

[länk]

Hur "hittar" man en sådan film........;)
 
Var inte den holländsk...? Hur det än är med det, riktigt smart! Om locket fungerar och inte är för dyrt att tillverka så tror jag att vi snart kommer se det på de flesta glasburkar i butikerna. (y)
 
Burken är inköpt i Tyskland så då är den tysk ;)
 
En luring med andra ord! :p
 
Blindnit skrev:
V
Tvådelat lock på nåt vis och den var hur enkel som helst att öppna.
Smart och så självklart enkel att man önskar att man kommit på det själv. Bygger så vitt jag kan se på idén att det är lockets undersida som suger fast i översidan/kanten på glasburken (speciellt om det kommit något sött klistrigt på den förstås) och när man försöker öppna så måste man först skjuva av det förbandet innan kraften minskar så mycket att man kan dra uppåt och därigenom minska normalkraften och med den friktionen som gjorde att det satt fast från början.

Med ett lock där centrumcirkeln inte rör sig cirkulärt vid öppningen, utan lagringen tas ut mellan ringen på locket och centrumdelens översida, en del där friktionen metall/metall kan kontrolleras och göras mycket lägre så är det bara friktionen mellan ringen och gängan i glas man behöver övervinna. Och den är mycket mindre. När man gör det så gör gängan också att man får extra kraft (hävstångseffekten) med att lyfta centrumdelen av locket rakt upp från kanten av burken. Så även om den är förseglad med hjälp av undertryck så hjälper hävstångseffekten till att övervinna den kraften. Man kan då alltså ha ett mycket bra tätningsmaterial i den delen av locket utan att det för den sakens skulle blir svårare att öppna (eftersom man slipper skjuvkrafterna).

Dj-ligt smart. Det finns fortfarande vanliga problem som många stöter på dagligen och stundligen som har en enkel och relativt billig lösning. Man borde inte förvånas över det, men precis när man gjort det så kommer någon smart dj-el och kommer med en helt ny infallsvinkel. "Respekt," som ungarna säger. ;)
 
Redigerat:
Funktionen helt rätt uppfattad och visst blir man lite irriterad på att man inte ens tänkt tanken på något liknande själv.
Men man har väl varit insnöad på att att lock är ett lock och ett lock är i ett stycke ;)

Och skulle tro att burk och lock går utmärkt att återanvända för egen sylt och gelé.
Åtminstone inte sämre än någon annan köpeburk.
Det aktiva locket så att säga är skålformat som ett vanligt lock fast utan gängorna, tror ni kan tänka er?
Så inte större problem med hygienen än med en vanlig burk.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Nu kanske jag har missuppfattat något, men finns det inte bensintankslock med en liknande konstruktion? Dvs en roterbar tätningsskiva inne i själva locket.
 
Nu var det länge sedan, men jag vill minnas att det satt den typen av lock på mjölktanken hos bonden där vi hämtade mjölk när jag var liten.
 
Paxman skrev:
Tråden är ju rejält OT men det gör kanske inte så mycket...

Jag har en sån här i garaget och en i köket, fungerar lika bra för burklock som oljefilter i bilen!
Jag brukar använda diskhandskar – det ger utmärkt grepp:)
 
Blindnit skrev:
Igår kom jag på att det går väldigt bra att skiva champinjoner med en äggskärare.
Och klyftpotatis kan man göra med äppeldelaren, snabbt som attan
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Men man ska inte tro att man kan dela potatisen till potatisgratängen med en äggskärare. Den håller inte!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Men man ska inte tro att man kan dela potatisen till potatisgratängen med en äggskärare. Den håller inte!
Hur vet du det? ;):p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.