Ja, det är 10.000 kronors frågan. Jag funderar dock på att testa igen men denna gången med förkokt potatis... :D
 
Jag har sett lite äldre äggskärare som istället för tunna trådar faktiskt har mer som knivar. Det är som en plåt där de skurit spår och sen vridit plåten mellan spåren 90 grader. De kanske funkar för potatis:)
 
AXS
Det går utmärkt att skiva champinjoner med en äggskärare, så länge det inte är den absolut billigaste varianten med för klena trådar.

En annan grej: Har du inte laglappar till ditt cykeldäck så går det utmärkt med superlim och något du lägger över. Jag har testat både tunn textil och en bit gummi från ett annat däck. Tänkt som nödlösning men har hållit i 3 år nu,
 
Skiva potatis går bra med osthyvel eller på rivjärnets hyvel. Sen kan man doppa dem i olja och micra dem till chips.
 
raveper skrev:
Sen kan man doppa dem i olja och micra dem till chips.
Hur längre?
 
Minns inte men åt upp dem fort de gånger jag gjort dem. Det blir ju lite som dietchips för det får inte plats så många i micron åt gången men det kanske går att lösa med någon form av ställ.

Efter lite lätt googlande kom jag fram till 4-5 min
 
raveper skrev:
Efter lite lätt googlande kom jag fram till 4-5 min
Jag fattar piken! :D
 
Äggskäraren är helt fantastisk när man skall skiva jordgubbar till tex tårtan.
Snabbt och smidigt och alla skivor blir lika tjock.
 
  • Gilla
nikasp och 2 till
  • Laddar…
Jag råkade snubbla över detta på Ny Teknik.
Eller snubbla och snubbla, det nämndes i det dagliga nyhetsbrevet:
TEKNIKFRÅGAN. Undertrycket i kylskåpet irriterar Ny Tekniks läsare. Har du svar på Teknikfrågan?
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article3826460.ece?commentsort=1#comments

En av kommentarerna löd så här:

[h=3]Fel problem...[/h] Vårt kylskåp blir det bara undertryck i om kondensdräneringshålet i bakväggen är tilltäppt av "kylskåpsgucka". Rensar man hålet kan man öppna och stänga hur ofta man vill utan att ta i... (Det hål som slangen på baksidan som leder ner kondensvatten till uppsamlingsskålen på kompressorn sitter i.)



Kall Mjölk 13 maj 2014 15:53
Precis vad som irriterat mig på sistone. Har behövt ta med kofot till köket när jag behövde en ny öl.
Så sagt och gjort; jag rensade avrinningshålet, som mycket riktigt var igensatt.
Använde en bit FK, och sög se'n rent med dammsugaren.

TaaDaa!
Plötsligt var det lätt att öppna kylskåpsdörren igen (y)
 
  • Gilla
corre och 7 till
  • Laddar…
Istället för att köpa nya (dyra) vindrutetorkare kan man enbart byta gummit.
Här är en instruktionsvideo hur man gör och här finns gummit att köpa.
 
nikasp
På iPhone så kan man göra en Påminnelse som istället för att larma vid en viss tid så larmar den när man når en viss plats. Kanonbra för mig med dåligt minne. Bara att lägga in så plingar det till när man kommer inom 100 meter från hemmet.
 
nikasp
Fan vad fiffigt, har aldrig tänkt tanken. Tar ju en hyfsad stund att fixa till en jordgubbstårta.

gizmo007 skrev:
Äggskäraren är helt fantastisk när man skall skiva jordgubbar till tex tårtan.
Snabbt och smidigt och alla skivor blir lika tjock.
 
frean98 skrev:
Istället för att köpa nya (dyra) vindrutetorkare kan man enbart byta gummit...
Man skall alltid byta gummi efter varje användning.
Det fick vi lära oss redan på realskolans biologilektioner.
Men vad det har med vindrutetorkare att göra förstår jag inte :surprised:


(Ursäkta fredagstramset :p )
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Man skall alltid byta gummi efter varje användning.
Det fick vi lära oss redan på realskolans biologilektioner.
Men vad det har med vindrutetorkare att göra förstår jag inte :surprised:


(Ursäkta fredagstramset :p )
Var ens "gummi" uppfunnet då?
:beer:
 
cust3000 skrev:
Var ens "gummi" uppfunnet då?
:beer:
Nej visst nej, i så fall hade jag väl inte kommit till världen :(

Och bilarna hade trähjul
81282_1280.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.