189 244 läst · 601 svar
189k läst
601 svar
Den funktionen hade jag ingen aning om!
Zixtens farsa har rätt.Zixten skrev:Ni får ursäkta att jag fortsätter lite OT, men min Far brukar berätta om denna gummisnoddseffekt....
Han var MC ordonnans i lumpen, och när dom skulle någonstans åkte dom på kollon...
Min Far hade högt nummer och åkte oftast sist.
han säger att de som körde först klagade på att det gick för sakta, hastigheten de skulle köra i var satt till 30km/h
Min far och de som körde sist klagade på att det gick för fort, dom fick köra så fort cyklarna gick för att hinna med...
Ju mer vägbyten där de första fick bromsa ju värre blev det....
Jag anordnar ofta snöskotersafaris där vi kör i kolonn och vi sätter alltid skotrar med kälke/pulka/barnfamiljer längst fram för annars har dom aldrig en chans att hinna med trots att farterna brukar vara måttliga. Upp till fem skotrar kan man säga att farten är likvärdig oavsett var i kolonnen du kör men så fort det blir uppåt tio så är skillnaden märkbar. Vid grupper med över 30 fordon så delar vi upp oss i två grupper och startar med 15 minuters mellanrum.
Det där var väl så nära bulls eye man kan komma. Jag körde då varje vardag 6,5 mil E4 och 1,5 mil i innerstan till och från jobbet. Det gick sjuka mängder spolarvätska de tre åren. Trots extra stor tank fick man fylla hela tiden. Var lite trevligare i Luleå där man hade ren och fin bil hela vintern - varje vinter.Nyfniken skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 549 inlägg
Oberoende av var man kör tycker jag att alla ska följa 3-sekundersregeln, speciellt i Stockholm där det kan vara tvärstopp på Essingen efter nästa krök. Jag har själv bott o kört där i 8 år och förstår inte varför det inte skulle gå att hålla avståndet. Jag minns inga "problem" med det.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 279 inlägg
Jag hade ingen aning om att min bil hade glödtrådsvakt, så lagom på julafton gick ena halvljuset på min SAAB 9-3ng.
Största problemet är ju att så fort man håller lite lucka så byter ngn fil och man får ställa sig på bromsen. Kör Arlanda ToR varje dag och brukar ligga i vänsterfilen för det mesta och rulla med trafiken, men så fort man lämnar lucka byter ngn fil och kör mycket långsammare än vad tempot i filen var. Blir tokig på detta!Bo.Siltberg skrev:
En funktion jag inte hade en aning om var att om en Mac dator inte vill starta så piper den. Pipen är en kod för vad som är fel. Man kan utifrån den avgöra vad som behöver fixas. Råkade ut för detta för ett tag sen då den tyckte att mina RAM-minnen inte lirade.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 948 inlägg
Det är samma på PC. Det står i manualen vad pipen betyder, och det finns tyvärr ingen standard utom inom en tillverkare (http://www.computerhope.com/beep.htm)Larsa skrev:
Och ja, i storstan så är problemet att hålla avståndet att så fort man gör det så knör någon annan in sig i den luckan, och vipps så håller man inte avståndet längre... Till slut känns det som man har större hastighet bakåt än framåt pga alla man måste släppa in framför sig. (Matematiskt omöjligt, jag vet...)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 549 inlägg
Misstänkte att detta argument skulle dyka upp. Jag skulle inte göra avkall på säkerheten bara för att andra inte ska kunna inkräkta på min fil... Nä, jag bara sänkte farten tillfälligt, och ljustutade åt dem som kastade sig in i filen för brutalt. Jag kom hem i alla fall, kanske en minut senare.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 948 inlägg
Ja, jag vet inte om det är att "göra avkall på säkerheten". Om du försöker hålla ett längre avstånd så kommer som sagt någon annan att korta det avståndet omedelbums. Och då tar det en stund att öka avståndet igen; som ju är för kort under den tiden, det går inte att hålla avstånd så att det få plats en extra bil med behållen säkerhetsmarginal. Och när det är "lagom" stort igen så kommer det en till emellan.
Så jag skulle nog säga att det inte är så självklart. Om du håller längre avstånd så kommer det i rusningstrafik att leda till att du kommer att köra med *för kort* avstånd *större* del av tiden än om du håller ett *kortare* avstånd från början. Så man kan, lite paradoxalt kanske, hävd att ett kortare avstånd från början leder till att man ökar sin säkerhet, snarare än minskar den. Trafiken i våra storstäder är helt enkelt för tät för våra vägar. (Och mer vägar leder bara till ytterligare trafik, så det är knappast lösningen).
Nu är det ju inte med nödvändighet någon katastrof eftersom kollisioner i de situationer vi pratar om för det mesta endast leder till plåtskador.
Ett större problem skulle jag i så fall säga är alla de som "tar chansen" och kör mycket fortare än övrig trafik när de ges chansen. Stora hastighetsskillnader i tät trafik är ett recept på olyckor.
Så jag skulle nog säga att det inte är så självklart. Om du håller längre avstånd så kommer det i rusningstrafik att leda till att du kommer att köra med *för kort* avstånd *större* del av tiden än om du håller ett *kortare* avstånd från början. Så man kan, lite paradoxalt kanske, hävd att ett kortare avstånd från början leder till att man ökar sin säkerhet, snarare än minskar den. Trafiken i våra storstäder är helt enkelt för tät för våra vägar. (Och mer vägar leder bara till ytterligare trafik, så det är knappast lösningen).
Nu är det ju inte med nödvändighet någon katastrof eftersom kollisioner i de situationer vi pratar om för det mesta endast leder till plåtskador.
Ett större problem skulle jag i så fall säga är alla de som "tar chansen" och kör mycket fortare än övrig trafik när de ges chansen. Stora hastighetsskillnader i tät trafik är ett recept på olyckor.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 549 inlägg
Känner inte igen detta, men det var i och för sig många år sedan jag körde i Stockholm. Tänker inte argumentera mer, men hävdar för trådens ämne att lagom avstånd har en utmärkt effekt på spolarvätska och kollisioner
Om alla följer 3-sekundersregeln så sväljer ett körfält 20 bilar i minuten. Oavsett hastighet.Mikael_L skrev:Fast han har ju rätt. Men det kanske du redan vet, och ville bara upplysa oss andra.
Jag har faktiskt ställt upp formler för detta som en uppgift i en mattekurs.
Med ingående värden som bromsträcka, reaktionstid och hastighet så finns det en optimal hastighet för att få genom flest bilar per tidsenhet (dvs med oförändrad säkerhetsmarginal mot seriekrockar)
Jag var budchaufför i Stockholm från mitten på 90-talet fram till millennieskiftet. Under den tiden ökade trafiktätheten märkbart men det var fortfarande hyfsat framkomligt och därför ganska kul att köra bil i stan. Nu, när jag tack och lov inte kör yrkestrafik längre och har flyttat en bit utanför stan, så tycker jag att det är fruktansvärt att köra in till stan. Jag undviker det så långt det bara är möjligt och söker i största utsträckning hitta alternativ i förorterna för det jag behöver göra. Detta av två anledningar; trängselskatten givetvis men framförallt för att det är hopplöst med framkomligheten.Bo.Siltberg skrev:
Med risk för att bli onödigt politisk med detta OT-inlägg, våra bilfientliga politiker har med andra ord lyckats med sin taktik i mitt fall: att göra det så besvärligt som möjligt för bilisterna så att de slutar köra in till stan. Problemet med det är bara att jag antagligen kör fler mil med bilen eftersom jag måste åka runt stan eller längre ut för att uträtta ärenden som jag tidigare uträttade inne i stan.