189 237 läst · 601 svar
189k läst
601 svar
Den funktionen hade jag ingen aning om!
Fast han har ju rätt. Men det kanske du redan vet, och ville bara upplysa oss andra.thomasx skrev:
Jag har faktiskt ställt upp formler för detta som en uppgift i en mattekurs.
Med ingående värden som bromsträcka, reaktionstid och hastighet så finns det en optimal hastighet för att få genom flest bilar per tidsenhet (dvs med oförändrad säkerhetsmarginal mot seriekrockar)
Medlem
· kronoberg
· 1 520 inlägg
Jag blir nästan lite sur över att inte få öppna min påse själv xD
Hehe. Tror faktiskt det hela handlar om att de öppnar kassen åt en för att de ska få mer rörelse i sitt jobb än bara svepa från höger till vänster som de gör. Sen kanske det blir lugnare då de slipper höra massa påsar som rycks i luften i frustration för att de inte öppnar sig. men att de inte dör av de där Piip ljudet från scannern etc är mig en gåta.
Iofs stod jag en sommar och arbetade med en kuverteringsmaskin och även med/utan hörselskydd så stängde man faktiskt av ljudet.
Hehe. Tror faktiskt det hela handlar om att de öppnar kassen åt en för att de ska få mer rörelse i sitt jobb än bara svepa från höger till vänster som de gör. Sen kanske det blir lugnare då de slipper höra massa påsar som rycks i luften i frustration för att de inte öppnar sig. men att de inte dör av de där Piip ljudet från scannern etc är mig en gåta.
Iofs stod jag en sommar och arbetade med en kuverteringsmaskin och även med/utan hörselskydd så stängde man faktiskt av ljudet.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Vill minnas att jag läste en utredning om detta för decennier sedan.thomasx skrev:
Och det gällde faktiskt Jordfallsbron mellan Bohus och Kungälv.
Optimala hastigheten, för max trafikflöde, var 30 km/h sas det.
Haha på dig själv du
Medlem
· Södermanland
· 611 inlägg
Jag har hört att när de boende i Waxholm någon gång på 80 talet ville ha tätare turer med färjan mellan Waxholm och Rindö så att de inte behövde vänta så länge på färjan, så svarade vägverket Det är inga problem, vi kan sätta in en större färja åt er. Vi kan t.o.m. sätta in en som tar 500 bilar, då räcker det med två turer om dagen.thomasx skrev:
Haha! Ja, sänker man hastigheten till 5 km/h så får ju faktiskt väldigt många bilar plats väldigt tätt bakom varandra. Gillar du inte såna slippa-kö-lösningar alltså?thomasx skrev:
Håller med dig, efter dagliga empiriska studier under 15 år med hastigheter skyltat med 110, 90, 100, så har jag inte märkt någon skillnad alls. Men för att på något sätt återkoppla till tråden så kan jag berätta att de sedan många år mäter trafikflödet på sträckan Kungälv -GBG utifrån nummerplåtar genom kameror.thomasx skrev:
Då bromssträckan ökar med kvadraten på hastigheten så krävs det mycket mer mellanrum mellan bilarna vid högre hastigheter för att ha samma risk för kökrock.
Dvs avståndet mellan bilarna måste öka mer än vad hastigheten ökar och därmed minskar throughputen vid högre hastigheten. Ja alltså bara när trafikmängden är så stor att avståndet mellan bilarna är lika med ett lämpligt säkerhetsavstånd. Vid gles trafik gäller detta givetvis inte.
Dvs avståndet mellan bilarna måste öka mer än vad hastigheten ökar och därmed minskar throughputen vid högre hastigheten. Ja alltså bara när trafikmängden är så stor att avståndet mellan bilarna är lika med ett lämpligt säkerhetsavstånd. Vid gles trafik gäller detta givetvis inte.
Du gör misstaget att anta att folk håller det avstånd som behövs. Så är inte fallet.Mikael_L skrev:
Ja, det är inte helt trivialt det där med bilköer, men några enkla grejer finns ändå. Som t.ex. att sänka hastigheten på 110-väg til 80 har föga effekt för att eliminera köer som går i 50.
Problemet många gör är att de jämför en fullpackad väg i jämvikt i en hög hastighet med samma väg fullapackad i jämvikt i en lägre hastighet. Men detta är aldrig fallet i verkligheten, här i verkligheten har vi istället en konstant inström av fordon till en given vägsträcka, blir det då mer eller mindre kö om dessa fordon ökar eller minskar hastigheten, tror ni?
Hint: Ökad hastighet ger lägre trafiktäthet.
Att lägre trafiktäthet sedan också ger upphov till färre olycker är en annan sak
Killen från vägverket (eller transportstyrelsen möjligen) som fällde kommentaren jag nämnde var bara något år sedan eller så, det gällde som sagt sträckan göteborg kungälv. Det var inte decennier sedan och det gällde inte jordfallsbron.
Problemet många gör är att de jämför en fullpackad väg i jämvikt i en hög hastighet med samma väg fullapackad i jämvikt i en lägre hastighet. Men detta är aldrig fallet i verkligheten, här i verkligheten har vi istället en konstant inström av fordon till en given vägsträcka, blir det då mer eller mindre kö om dessa fordon ökar eller minskar hastigheten, tror ni?
Hint: Ökad hastighet ger lägre trafiktäthet.
Att lägre trafiktäthet sedan också ger upphov till färre olycker är en annan sak
Killen från vägverket (eller transportstyrelsen möjligen) som fällde kommentaren jag nämnde var bara något år sedan eller så, det gällde som sagt sträckan göteborg kungälv. Det var inte decennier sedan och det gällde inte jordfallsbron.
Vi som kör på E6 funderar inte på bromssträcka, vi vill hem, då håller man konstant 20m mellan bilarna oavsett hastighet, Tror att "mobiltelefon/teknik" förbudet kommer ha större effekt.Mikael_L skrev:Då bromssträckan ökar med kvadraten på hastigheten så krävs det mycket mer mellanrum mellan bilarna vid högre hastigheter för att ha samma risk för kökrock.
Dvs avståndet mellan bilarna måste öka mer än vad hastigheten ökar och därmed minskar throughputen vid högre hastigheten. Ja alltså bara när trafikmängden är så stor att avståndet mellan bilarna är lika med ett lämpligt säkerhetsavstånd. Vid gles trafik gäller detta givetvis inte.
Hur mycket snabbare kommer du hem om du håller 20 meter till framförvarande bil istället för exempelvis 40 meter?pbengtsson skrev: