189 237 läst · 601 svar
189k läst
601 svar
Den funktionen hade jag ingen aning om!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 947 inlägg
Eftersom jag byggt dator i helgen så kom jag att tänka på en grejj med USB-portar som jag inte tror att många är medvetna om (http://en.wikipedia.org/wiki/Usb#Usability_and_orientation). Jag var de iaf inte innan jag fick tipset av en student.
Enligt standard så skall de vara märkta så att USB-loggan ("treudden") skall vara "uppåt" när grejjorna passar ihop. Det är inte 100%, en del tillverkare verkar inte ha varit medvetna om det, och en hel del grejjor (USB-minnen t ex) har inte någon logga eller annan tydlig "upp"-märkning, (och inte alla portar är orienterade i en tydlig "upp/ner"-riktning), men skall man t ex plugga in en mus i en horisontell USB-port bakom datorn så blir det rätt om man ser till att ha musens kontakt med loggan upp.
(Annars är det ju som med allt annat som är 50/50; i praktiken är det 98% chans att man får det fel första gången. Underligt det där...)
Enligt standard så skall de vara märkta så att USB-loggan ("treudden") skall vara "uppåt" när grejjorna passar ihop. Det är inte 100%, en del tillverkare verkar inte ha varit medvetna om det, och en hel del grejjor (USB-minnen t ex) har inte någon logga eller annan tydlig "upp"-märkning, (och inte alla portar är orienterade i en tydlig "upp/ner"-riktning), men skall man t ex plugga in en mus i en horisontell USB-port bakom datorn så blir det rätt om man ser till att ha musens kontakt med loggan upp.
(Annars är det ju som med allt annat som är 50/50; i praktiken är det 98% chans att man får det fel första gången. Underligt det där...)
Har jag fattat rätt - du kör en BMW X3 och är bekymrad över att det går åt mycket spolarvätska?nikasp skrev:På min BMW X3 från 2007 kan jag snabbt slå av och på halvljuset och spara spolarvätska då strålkastarspolningen inte körs med släckta lyktor. Var mer märkbart när jag pendlade 8 mil om dan i värsta Stockholmstrafiken. Rekordet var 12 liter på en månad. Nu räcker en tank på 6 liter i ett halvår då jag kör så extremt lite (cykelpendlar till jobbet).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 549 inlägg
Om det går åt för mycket spolarvätska så ligger man nog för nära bilen framför...
Men dom har fortfarande kvar funktionen med chokladkartan på undersidan av kartongen väl?KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Och praktiska försök med USB, även jag satte ihop en ny dator till grabben idag, visar att dessa har minst tre lägen, den går inte in - man vänder och den går fortfarande inte in men efter ytterligare en vändning brukar den passa ...lars_stefan_axelsson skrev:Eftersom jag byggt dator i helgen så kom jag att tänka på en grejj med USB-portar som jag inte tror att många är medvetna om ([länk]). Jag var de iaf inte innan jag fick tipset av en student.
Ha-ha, påminner mig om vägverksgeniet här i göteborg som sa att om man sänker hastigheten på motorvägen mellan göteborg och kungälv så får det plats fler bilar på vägen och då försvinner köerna.KnockOnWood skrev:
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 896 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 896 inlägg