Mikael_L skrev:
Då bromssträckan ökar med kvadraten på hastigheten så krävs det mycket mer mellanrum mellan bilarna vid högre hastigheter för att ha samma risk för kökrock.

Dvs avståndet mellan bilarna måste öka mer än vad hastigheten ökar och därmed minskar throughputen vid högre hastigheten. Ja alltså bara när trafikmängden är så stor att avståndet mellan bilarna är lika med ett lämpligt säkerhetsavstånd. Vid gles trafik gäller detta givetvis inte.
Du gör också misstaget att anta att man ska stoppa bilen innan närmsta bilen framför, men så är inte fallet. Som redan nämnts är det en gummisnoddseffekt, man själv och många bilar framför bromsar alla samtidigt och när alla gör det minskar sträckan mellan alla fordon och den totala bromssträckan blir summan av alla dessa delar. Om det inte vore så skulle tåget krascha varje gång det bromsade, och ja vad illa det skulle bli när det bromsade från X2000 toppfart ;)

I fordonståg som det forskas mycket kring nu kan (teoretiskt) fordon färdas med mycket korta avstånd mellan varandra utan risk, eftersom alla fordon bromsar samtidigt som ledaren i tåget. Det gör att avstånden mellan fordonen bibehålls oavsett hastighet.

Det är inte bromssträckan som är avgörande i kö-körning, utan reaktionstiden.
 
För att vara lite nyanserad så har trafikverket örnkoll på vad som händer då man sänker eller höjer hastigheter, nu är det konstant 100 km mellan Kungälv och GBG och på årsbasis så har det gett bättre framkomlighet. Kaske en funktion ingen visste fanns, det är väldigt enkelt tekniskt idag att analysera data, dock saknas det analytiker.
 
Mikael_L
mexitegel skrev:
Hur mycket snabbare kommer du hem om du håller 20 meter till framförvarande bil istället för exempelvis 40 meter?
Vid 100 knyck, ca 0,7 sekunder tidigare hem. :)

Men om hela vägen är en oändlig bilkö, vad blir tidsvinsten om alla håller 20 meter isf 40 meter lucka?
 
mexitegel skrev:
Hur mycket snabbare kommer du hem om du håller 20 meter till framförvarande bil istället för exempelvis 40 meter?
Ca 30sekunder, helt idiotiskt egentligen, men så ser det ut och det var mer ett svar att en förenklad matematisk modell inte kan tillämpas utan att ta hänsyn till fler parametrar.
 
mexitegel skrev:
Hur mycket snabbare kommer du hem om du håller 20 meter till framförvarande bil istället för exempelvis 40 meter?
Ungefär dubbelt så fort, eftersom bara hälften så många bilar kan tränga sig emellan.... ;)'

Det man ska betänka här är att om man har en kö med bilar där alla bilar håller 20m till framförvarande bil så får du en kö av en viss längd. Om alla dagen efter plötsligt bestämmer sig för att hålla 40 m till fordonet framför så blir kön dubbelt så lång, och det kommer obönhörligen att involvera fler fordon i kön än i fallet med 20m och kön växer ännu mer. Den som kommer bakifrån kommer ikapp kön snabbare och tvingas ligga i kön i en lägre hastighet under en längre sträcka, följdaktligen tar det längre tid att komma hem, och det kan gör rätt stor skillnad.

Det är naturligtvis många faktorer som spelar in här, men ökar avstånden i en kö med given hastighet ökar längden på kön.
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Ungefär dubbelt så fort, eftersom bara hälften så många bilar kan tränga sig emellan.... ;)'

Det man ska betänka här är att om man har en kö med bilar där alla bilar håller 20m till framförvarande bil så får du en kö av en viss längd. Om alla dagen efter plötsligt bestämmer sig för att hålla 40 m till fordonet framför så blir kön dubbelt så lång, och det kommer obönhörligen att involvera fler fordon i kön än i fallet med 20m och kön växer ännu mer. Den som kommer bakifrån kommer ikapp kön snabbare och tvingas ligga i kön i en lägre hastighet under en längre sträcka, följdaktligen tar det längre tid att komma hem, och det kan gör rätt stor skillnad.

Det är naturligtvis många faktorer som spelar in här, men ökar avstånden i en kö med given hastighet ökar längden på kön.
Du bryr dig inte om de som aldrig kommer hem då?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16071957.ab


Better safe than sorry


PS
Det var snart på dagen olyckan i länken ovan inträffade, den 15 januari förra året.
Tag det vackert, hör ni, håll avstånden!
 
Redigerat:
Oj vad denna tråden har glidit ifrån topic... Kan ni trafiknissar diskutera vidare över en kopp kaffe istället?
 
  • Gilla
klonk och 1 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Ungefär dubbelt så fort, eftersom bara hälften så många bilar kan tränga sig emellan.... ;)'

Det man ska betänka här är att om man har en kö med bilar där alla bilar håller 20m till framförvarande bil så får du en kö av en viss längd. Om alla dagen efter plötsligt bestämmer sig för att hålla 40 m till fordonet framför så blir kön dubbelt så lång, och det kommer obönhörligen att involvera fler fordon i kön än i fallet med 20m och kön växer ännu mer. Den som kommer bakifrån kommer ikapp kön snabbare och tvingas ligga i kön i en lägre hastighet under en längre sträcka, följdaktligen tar det längre tid att komma hem, och det kan gör rätt stor skillnad.

Det är naturligtvis många faktorer som spelar in här, men ökar avstånden i en kö med given hastighet ökar längden på kön.
Och om framförvarande bil tvärnitar kommer du inte hem alls kanske....
 
rodak skrev:
Oj vad denna tråden har glidit ifrån topic... Kan ni trafiknissar diskutera vidare över en kopp kaffe istället?
Alla trådar blir OT efter 10 inlägg här på BH, trodde det var en funktion alla hade en aning om ;-). Men du har en poäng.
 
thomasx skrev:
Du gör också misstaget att anta att man ska stoppa bilen innan närmsta bilen framför, men så är inte fallet. Som redan nämnts är det en gummisnoddseffekt, man själv och många bilar framför bromsar alla samtidigt och när alla gör det minskar sträckan mellan alla fordon och den totala bromssträckan blir summan av alla dessa delar. Om det inte vore så skulle tåget krascha varje gång det bromsade, och ja vad illa det skulle bli när det bromsade från X2000 toppfart ;)

I fordonståg som det forskas mycket kring nu kan (teoretiskt) fordon färdas med mycket korta avstånd mellan varandra utan risk, eftersom alla fordon bromsar samtidigt som ledaren i tåget. Det gör att avstånden mellan fordonen bibehålls oavsett hastighet.

Det är inte bromssträckan som är avgörande i kö-körning, utan reaktionstiden.
Ni får ursäkta att jag fortsätter lite OT, men min Far brukar berätta om denna gummisnoddseffekt....
Han var MC ordonnans i lumpen, och när dom skulle någonstans åkte dom på kollon...
Min Far hade högt nummer och åkte oftast sist.
han säger att de som körde först klagade på att det gick för sakta, hastigheten de skulle köra i var satt till 30km/h
Min far och de som körde sist klagade på att det gick för fort, dom fick köra så fort cyklarna gick för att hinna med...
Ju mer vägbyten där de första fick bromsa ju värre blev det....
 
B
thomasx skrev:
Ungefär dubbelt så fort, eftersom bara hälften så många bilar kan tränga sig emellan.... ;)'

Det man ska betänka här är att om man har en kö med bilar där alla bilar håller 20m till framförvarande bil så får du en kö av en viss längd. Om alla dagen efter plötsligt bestämmer sig för att hålla 40 m till fordonet framför så blir kön dubbelt så lång, och det kommer obönhörligen att involvera fler fordon i kön än i fallet med 20m och kön växer ännu mer.
Kön blir inte dubbel så lång, bilarnas längd är skapligt konstant och ökar eller minskar inte pga närheten till andra bilar... :)
Skulle säga att längden ökar med ca 80%.

Åter till topic.
 
KnockOnWood skrev:
Du bryr dig inte om de som aldrig kommer hem då?
!
Jag har inte gett uttryck för en åsikt eller omtanke, utan för ett konkret faktum, dubbelt avstånd = dubbel kölängd.

Självklart ska man hålla tillbörliga avstånd i trafiken, baserat på väglag, hastighet samt vilket fordon och framförallt vilka däck man har.
 
Zixten skrev:
Och om framförvarande bil tvärnitar kommer du inte hem alls kanske....
Och din kommentar hade varit exakt densamma om ursprungsmåtten varit 40 resp 80m.......
 
Zixten skrev:
Ni får ursäkta att jag fortsätter lite OT, men min Far brukar berätta om denna gummisnoddseffekt....
Han var MC ordonnans i lumpen, och när dom skulle någonstans åkte dom på kollon...
Min Far hade högt nummer och åkte oftast sist.
han säger att de som körde först klagade på att det gick för sakta, hastigheten de skulle köra i var satt till 30km/h
Min far och de som körde sist klagade på att det gick för fort, dom fick köra så fort cyklarna gick för att hinna med...
Ju mer vägbyten där de första fick bromsa ju värre blev det....
Om det var så, borde de som körde sist kommit fram först.... ;)
 
breakman skrev:
Kön blir inte dubbel så lång, bilarnas längd är skapligt konstant och ökar eller minskar inte pga närheten till andra bilar... :)
Skulle säga att längden ökar med ca 80%.

Åter till topic.
Eftersom jag inte tycker det är ok att du ska anse dig ha rättigheten att ha sista ordet, ignorerar jag det sista där... ;)

Räknat front-front blir den dubbelt så lång, men det är hårklyverier tycker jag, (snacka om att glida off topic), det är principen som är det viktiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.