189 241 läst · 601 svar
189k läst
601 svar
Den funktionen hade jag ingen aning om!
Du gör också misstaget att anta att man ska stoppa bilen innan närmsta bilen framför, men så är inte fallet. Som redan nämnts är det en gummisnoddseffekt, man själv och många bilar framför bromsar alla samtidigt och när alla gör det minskar sträckan mellan alla fordon och den totala bromssträckan blir summan av alla dessa delar. Om det inte vore så skulle tåget krascha varje gång det bromsade, och ja vad illa det skulle bli när det bromsade från X2000 toppfartMikael_L skrev:Då bromssträckan ökar med kvadraten på hastigheten så krävs det mycket mer mellanrum mellan bilarna vid högre hastigheter för att ha samma risk för kökrock.
Dvs avståndet mellan bilarna måste öka mer än vad hastigheten ökar och därmed minskar throughputen vid högre hastigheten. Ja alltså bara när trafikmängden är så stor att avståndet mellan bilarna är lika med ett lämpligt säkerhetsavstånd. Vid gles trafik gäller detta givetvis inte.
I fordonståg som det forskas mycket kring nu kan (teoretiskt) fordon färdas med mycket korta avstånd mellan varandra utan risk, eftersom alla fordon bromsar samtidigt som ledaren i tåget. Det gör att avstånden mellan fordonen bibehålls oavsett hastighet.
Det är inte bromssträckan som är avgörande i kö-körning, utan reaktionstiden.
För att vara lite nyanserad så har trafikverket örnkoll på vad som händer då man sänker eller höjer hastigheter, nu är det konstant 100 km mellan Kungälv och GBG och på årsbasis så har det gett bättre framkomlighet. Kaske en funktion ingen visste fanns, det är väldigt enkelt tekniskt idag att analysera data, dock saknas det analytiker.
Ca 30sekunder, helt idiotiskt egentligen, men så ser det ut och det var mer ett svar att en förenklad matematisk modell inte kan tillämpas utan att ta hänsyn till fler parametrar.mexitegel skrev:
Ungefär dubbelt så fort, eftersom bara hälften så många bilar kan tränga sig emellan.... 'mexitegel skrev:
Det man ska betänka här är att om man har en kö med bilar där alla bilar håller 20m till framförvarande bil så får du en kö av en viss längd. Om alla dagen efter plötsligt bestämmer sig för att hålla 40 m till fordonet framför så blir kön dubbelt så lång, och det kommer obönhörligen att involvera fler fordon i kön än i fallet med 20m och kön växer ännu mer. Den som kommer bakifrån kommer ikapp kön snabbare och tvingas ligga i kön i en lägre hastighet under en längre sträcka, följdaktligen tar det längre tid att komma hem, och det kan gör rätt stor skillnad.
Det är naturligtvis många faktorer som spelar in här, men ökar avstånden i en kö med given hastighet ökar längden på kön.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Du bryr dig inte om de som aldrig kommer hem då?thomasx skrev:Ungefär dubbelt så fort, eftersom bara hälften så många bilar kan tränga sig emellan.... '
Det man ska betänka här är att om man har en kö med bilar där alla bilar håller 20m till framförvarande bil så får du en kö av en viss längd. Om alla dagen efter plötsligt bestämmer sig för att hålla 40 m till fordonet framför så blir kön dubbelt så lång, och det kommer obönhörligen att involvera fler fordon i kön än i fallet med 20m och kön växer ännu mer. Den som kommer bakifrån kommer ikapp kön snabbare och tvingas ligga i kön i en lägre hastighet under en längre sträcka, följdaktligen tar det längre tid att komma hem, och det kan gör rätt stor skillnad.
Det är naturligtvis många faktorer som spelar in här, men ökar avstånden i en kö med given hastighet ökar längden på kön.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16071957.ab
Better safe than sorry
PS
Det var snart på dagen olyckan i länken ovan inträffade, den 15 januari förra året.
Tag det vackert, hör ni, håll avstånden!
Redigerat:
Och om framförvarande bil tvärnitar kommer du inte hem alls kanske....thomasx skrev:Ungefär dubbelt så fort, eftersom bara hälften så många bilar kan tränga sig emellan.... '
Det man ska betänka här är att om man har en kö med bilar där alla bilar håller 20m till framförvarande bil så får du en kö av en viss längd. Om alla dagen efter plötsligt bestämmer sig för att hålla 40 m till fordonet framför så blir kön dubbelt så lång, och det kommer obönhörligen att involvera fler fordon i kön än i fallet med 20m och kön växer ännu mer. Den som kommer bakifrån kommer ikapp kön snabbare och tvingas ligga i kön i en lägre hastighet under en längre sträcka, följdaktligen tar det längre tid att komma hem, och det kan gör rätt stor skillnad.
Det är naturligtvis många faktorer som spelar in här, men ökar avstånden i en kö med given hastighet ökar längden på kön.
Ni får ursäkta att jag fortsätter lite OT, men min Far brukar berätta om denna gummisnoddseffekt....thomasx skrev:Du gör också misstaget att anta att man ska stoppa bilen innan närmsta bilen framför, men så är inte fallet. Som redan nämnts är det en gummisnoddseffekt, man själv och många bilar framför bromsar alla samtidigt och när alla gör det minskar sträckan mellan alla fordon och den totala bromssträckan blir summan av alla dessa delar. Om det inte vore så skulle tåget krascha varje gång det bromsade, och ja vad illa det skulle bli när det bromsade från X2000 toppfart
I fordonståg som det forskas mycket kring nu kan (teoretiskt) fordon färdas med mycket korta avstånd mellan varandra utan risk, eftersom alla fordon bromsar samtidigt som ledaren i tåget. Det gör att avstånden mellan fordonen bibehålls oavsett hastighet.
Det är inte bromssträckan som är avgörande i kö-körning, utan reaktionstiden.
Han var MC ordonnans i lumpen, och när dom skulle någonstans åkte dom på kollon...
Min Far hade högt nummer och åkte oftast sist.
han säger att de som körde först klagade på att det gick för sakta, hastigheten de skulle köra i var satt till 30km/h
Min far och de som körde sist klagade på att det gick för fort, dom fick köra så fort cyklarna gick för att hinna med...
Ju mer vägbyten där de första fick bromsa ju värre blev det....
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 484 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 484 inlägg
Kön blir inte dubbel så lång, bilarnas längd är skapligt konstant och ökar eller minskar inte pga närheten till andra bilar...thomasx skrev:Ungefär dubbelt så fort, eftersom bara hälften så många bilar kan tränga sig emellan.... '
Det man ska betänka här är att om man har en kö med bilar där alla bilar håller 20m till framförvarande bil så får du en kö av en viss längd. Om alla dagen efter plötsligt bestämmer sig för att hålla 40 m till fordonet framför så blir kön dubbelt så lång, och det kommer obönhörligen att involvera fler fordon i kön än i fallet med 20m och kön växer ännu mer.
Skulle säga att längden ökar med ca 80%.
Åter till topic.
Jag har inte gett uttryck för en åsikt eller omtanke, utan för ett konkret faktum, dubbelt avstånd = dubbel kölängd.KnockOnWood skrev:
Självklart ska man hålla tillbörliga avstånd i trafiken, baserat på väglag, hastighet samt vilket fordon och framförallt vilka däck man har.
Om det var så, borde de som körde sist kommit fram först....Zixten skrev:Ni får ursäkta att jag fortsätter lite OT, men min Far brukar berätta om denna gummisnoddseffekt....
Han var MC ordonnans i lumpen, och när dom skulle någonstans åkte dom på kollon...
Min Far hade högt nummer och åkte oftast sist.
han säger att de som körde först klagade på att det gick för sakta, hastigheten de skulle köra i var satt till 30km/h
Min far och de som körde sist klagade på att det gick för fort, dom fick köra så fort cyklarna gick för att hinna med...
Ju mer vägbyten där de första fick bromsa ju värre blev det....
Eftersom jag inte tycker det är ok att du ska anse dig ha rättigheten att ha sista ordet, ignorerar jag det sista där...breakman skrev:
Räknat front-front blir den dubbelt så lång, men det är hårklyverier tycker jag, (snacka om att glida off topic), det är principen som är det viktiga.