270 260 läst · 701 svar
270k läst
701 svar
Däckshuset som tar min bogserbåt tillbaka till det tidiga 1900-talet
Den moppen var till salu på Tradera för en tid sedan:mexitegel skrev:
https://www.tradera.com/item/302481/313091369/extremt-fin-flakmoped-ett-unikt-tillfalle-
M20 hette under en period ”Skuld”, men fick tillbaka ”M20” på 90-talet.Workingclasshero skrev:
Här kan du läsa lite mer om just M20, som ägs av Statens Maritima Museer, men drivs och körs av en vänförening (om jag förstått rätt)
http://minsveparen.se/
Curania är M12. Ligger på land i Stockholms skärgård. Waxholm tror jag. Har varittill salu länge. Senast jag såg något, 300000 eller bud. Skrovet ser jättefint ut. Påstås vara helt utriven invändigt, vilket jag nu så här i efterhand tycker är en bonus. Vem som än tar över projektet river säkert ut allt som eventuellt är kvar i alla fall.
M20, M22 Idskär, M24-Stora M är i stort sett intakta.
M22 är till salu. Rådmansö rederi har försökt sedan 2010. Är troligen dags för slipdragning igen. Görs inte det så tar förfallet fart, vilket skulle vara synd.
https://radmansorederi.se/till-salu---fartyg/idskar-fd-minsveparen-m22
Personligen så föredrar jag stålbåtar. Lättare att laga. Dessutom är minsveparna lite i största laget. För den som vill ha ett gammalt marinfartyg med snygga linjer är A-slupar ett starkt alternativ. Behändig storlek utan att vara för små för att bo bekvämt ombord under semestern.
Generationsskifte pågår för fullt vilket gör att det nästan alltid ligger några A-slupar till salu.
Till exempel Höken. Kontakta Kummelnäs Varv om någon är intresserad.
Utriven med fungerande drivlina.
Mvh Findus
M20, M22 Idskär, M24-Stora M är i stort sett intakta.
M22 är till salu. Rådmansö rederi har försökt sedan 2010. Är troligen dags för slipdragning igen. Görs inte det så tar förfallet fart, vilket skulle vara synd.
https://radmansorederi.se/till-salu---fartyg/idskar-fd-minsveparen-m22
Personligen så föredrar jag stålbåtar. Lättare att laga. Dessutom är minsveparna lite i största laget. För den som vill ha ett gammalt marinfartyg med snygga linjer är A-slupar ett starkt alternativ. Behändig storlek utan att vara för små för att bo bekvämt ombord under semestern.
Generationsskifte pågår för fullt vilket gör att det nästan alltid ligger några A-slupar till salu.
Till exempel Höken. Kontakta Kummelnäs Varv om någon är intresserad.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utriven med fungerande drivlina.
Mvh Findus
Vintern är på väg. Kan inte låtsas att jag bara roar mig längre.
Har bara ett litet bekvämlighetsobjekt att visa upp.
En liten hållare för surfplatta vid favoritplatsen.
Mvh Findus
Har bara ett litet bekvämlighetsobjekt att visa upp.
En liten hållare för surfplatta vid favoritplatsen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh Findus
Började läsa tråden för någon vecka sedan. Efter "potatismosinlägget" så har vi ätit potatismos fler gånger än dittills under året. Det blir fantastiskt gott, trots att jag i min iver med ballongvispen glömt bort att avsluta med grädde. Även smöret har fått stå kvar i kylen.findus42 skrev:
//...//
Tvärtom vad butiker och kokböcker påstår så får man det bästa moset med fast potatis. Smaken och djupet i potatismos står i direkt proportion till hur mycket mjölk man lyckas vispa ner. Fast potatis tar emot betydligt mer vätska än vad den mjöliga kan göra. Smör är egentligen inte nödvändigt alls, men... om ni promt vill ha smör i moset. Då skall ni inte ha i smör först.
/../
Börja med mjölk och vispa ner tills ni får den konsistens ni vill ha. Sedan räcker det med en liten klick smör för att släta av det.
Wallenbergarmos är en särskilld liga. Fastpotatis skalas och kokas med salt. Häll av vattnet och mosa den med en luffarvisp och späd med mjölk tills det är slätt med lagom stora bitar. Vispa ganska intensivt så det blir lite fluffigt. Egentligen är det redan ett perfekt mos, men för att ta det den extra milen så kör ni nu ner en rejäl skopa grädde. Målet är att det skall vara fluffigt och halvflytande. Fega inte. Fast potatis kan ta emot osannolika mängder vätska och fett.
Prova nästa gång. Ni kommer aldrig köpa mjölig potatis till mos igen.
//...//
Funderar alvarligt på att sous-vida potatisen i stället för att koka den för att se om det kan bli ännu godare. Men först måste jag komma ihåg att avsluta med grädde!
Ett litet svetsprojekt inför nästa vinter.
Har länge saknat en kamin för fast bränsle (ved eller pellets i korg). Inför nästa köldperiod vill jag ha den på plats. Det har varit svårt att hitta en som uppfyller mina önskemål.
Kravspecen är:
En hanterbar storlek lämplig för en båt.
Alla tilluftsspjäll som behövs för att kontrollera förbränningen.
Kan avge värmen under längre tid.
Vikt som går att bära i en smal och brant lejdare.
Mm mm.
Något sådant finns inte på marknaden för rimliga pengar. Vissa krav är skenbart oförenliga så jag har inte hittat någon kamin för orimliga pengar heller.
Men... den som är klipsk finner råd.
kom upp med följande idé.
Skaffar jag fram en glasad kakelugnslucka kan jag svetsa ihop en rörspis som kan ersätta reflexkaminen.
Tanken är en eldningslåda med lucka som är insvetsad med ca 75 mm luft fram till en ytterplåt. Mellanrummet fyller jag med sand när den står där den skall stå.
Det kommer behövas ungefär 600kg sand. Även skorstenen internt isoleras med sand utom den översta metern. Sand är svinbra på att suga till sig värme och avge den under längre tid. Hanterbara storleken bestämmer jag själv. Kaminen utan sand kommer väga ca 100 kg vilket två personer borde kunna baxa ner.
Frågor till Forat:
Är golvsand lämplig för att fylla upp mellanrummet?
Vilken rökrördiameter kan tänkas vara lämplig? 120mm? 100mm?
Har någon erfarenhet av rörspis och kan säga något om det?
Har jag flippat på riktigt och borde åka till närmaste psykakut?
Mvh Findus
Har länge saknat en kamin för fast bränsle (ved eller pellets i korg). Inför nästa köldperiod vill jag ha den på plats. Det har varit svårt att hitta en som uppfyller mina önskemål.
Kravspecen är:
En hanterbar storlek lämplig för en båt.
Alla tilluftsspjäll som behövs för att kontrollera förbränningen.
Kan avge värmen under längre tid.
Vikt som går att bära i en smal och brant lejdare.
Mm mm.
Något sådant finns inte på marknaden för rimliga pengar. Vissa krav är skenbart oförenliga så jag har inte hittat någon kamin för orimliga pengar heller.
Men... den som är klipsk finner råd.
kom upp med följande idé.
Skaffar jag fram en glasad kakelugnslucka kan jag svetsa ihop en rörspis som kan ersätta reflexkaminen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken är en eldningslåda med lucka som är insvetsad med ca 75 mm luft fram till en ytterplåt. Mellanrummet fyller jag med sand när den står där den skall stå.
Det kommer behövas ungefär 600kg sand. Även skorstenen internt isoleras med sand utom den översta metern. Sand är svinbra på att suga till sig värme och avge den under längre tid. Hanterbara storleken bestämmer jag själv. Kaminen utan sand kommer väga ca 100 kg vilket två personer borde kunna baxa ner.
Frågor till Forat:
Är golvsand lämplig för att fylla upp mellanrummet?
Vilken rökrördiameter kan tänkas vara lämplig? 120mm? 100mm?
Har någon erfarenhet av rörspis och kan säga något om det?
Har jag flippat på riktigt och borde åka till närmaste psykakut?
Mvh Findus
Redigerat:
Några funderingar. Rökkanalen bör vara åt det grövre hållet tror jag. Jag har experimenterat med att bygga några tältspisar som är tänkta att vara mobila och således har mycket mindre brännkammare (15x20x30 cm) än din tänkta spis. Har då kört avgasrör på 2 tum och det är för lite, fungerade bättre med 3 tum. Tror du bör köra på 12 eller kanske 15 cm.
Sand första metern i det dubbelväggiga rökröret är också smart, det är där den mesta värmen finns. Fundera även över hur du kan öka förbränningsgraden genom att tillföra sekundär tilluft som redan är förvärmd, t ex genom en kanal på utsidan av brännkammarväggen där luften tar en omväg och hinner hettas upp. Bafflar i brännkammaren kan också vara en idé för att öka effekten.
Kul projekt.
Sand första metern i det dubbelväggiga rökröret är också smart, det är där den mesta värmen finns. Fundera även över hur du kan öka förbränningsgraden genom att tillföra sekundär tilluft som redan är förvärmd, t ex genom en kanal på utsidan av brännkammarväggen där luften tar en omväg och hinner hettas upp. Bafflar i brännkammaren kan också vara en idé för att öka effekten.
Kul projekt.
Tack för entusiastisk input
Förbränningsrummet blir lite större än tältkaminernas. Bredd ca 23. Djup 35 någonstans. Kakelugnsluckor brukar vara lite mer än 30 höga. 15cm rökrör blir svårt att få igenom. Så 12cm får duga. Nytillverkade luckor har färdiga spjäll för att styra luft. Så det slipper jag göra.
Kan dra fram sekundärluft med 1-1/5 tums svartrör genom den varma sanden. Går att sätta rörgängade kulventiler under det varma området för styrning
.
Vadfaan... tunnplåt är det redan
. Tänker mig 5mm cortenstål till eldstaden och 3 mm till lådan. Kan provelda innan ytterhöljet är på plats. Bra tillfälle att rostskydda det som täcks av sanden. Blir det knas kan jag skära upp och ändra då.
Mvh Findus
Förbränningsrummet blir lite större än tältkaminernas. Bredd ca 23. Djup 35 någonstans. Kakelugnsluckor brukar vara lite mer än 30 höga. 15cm rökrör blir svårt att få igenom. Så 12cm får duga. Nytillverkade luckor har färdiga spjäll för att styra luft. Så det slipper jag göra.
Kan dra fram sekundärluft med 1-1/5 tums svartrör genom den varma sanden. Går att sätta rörgängade kulventiler under det varma området för styrning
Vadfaan... tunnplåt är det redan
Mvh Findus
Redigerat:
Jag skulle satsa på eldfast tegel istället för sand överallt där det går, av det enkla skälet att tegelstenar går att lyfta ut igen, om man behöver mixtra med eller flytta kaminen. Man behöver ju inte mura ihop tegelstenarna, bara se till att de ligger still. Dessutom rinner sand ut från minsta otäthet.
Det där med att tilluften ska värmas är en vanlig missuppfattning. Tvärtom — helst ska den kylas! Kall luft innehåller mer syre än varm. Så kan du kyla den med sjövatten får du bättre förbränning.
Givetvis har du tänkt på allt det där med hur en tung kamin påverkar sjöegenskaperna hos båten, så det hoppar vi över.
Men om du är tokig så är vi nog alla det här på forumet... och saliga äro de korkade, ty de skola icke sjunka så djupt.
Det där med att tilluften ska värmas är en vanlig missuppfattning. Tvärtom — helst ska den kylas! Kall luft innehåller mer syre än varm. Så kan du kyla den med sjövatten får du bättre förbränning.
Givetvis har du tänkt på allt det där med hur en tung kamin påverkar sjöegenskaperna hos båten, så det hoppar vi över.
Men om du är tokig så är vi nog alla det här på forumet... och saliga äro de korkade, ty de skola icke sjunka så djupt.
Syrehalten påverkas inte alls av temperaturen. Densiteten minskar visserligen vid lägre temperatur, men luften måste ändå upp i temperatur innan den kan oxidera bränslet. Så kall luft är definitivt inte en fördel.
Husägare
· Skåne
· 1 565 inlägg
En intercooler används ju för att kyla laddluften vid turbomatning av bilmotorer, av skälet att öka verkningsgraden. Borde väl vara förbränning som förbränning? Eller har jag missuppfattat något?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Intercooler
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Intercooler
Populärt i forumet
-
Totalrenovering av 20-talslägenhet
Socialt & Projekt -
Bara bilder, inga ord. Använd PM om ni har frågor till den som lade upp bilden.
Socialt & Projekt -
Isak90: Långtidsprojekt, husbygge med tajt budget!
Socialt & Projekt -
Egenbyggt enplanshus och rejält garage
Socialt & Projekt -
Mellan och i projekt behövs träning, endast bilder inga ord!
Socialt & Projekt