270 260 läst · 701 svar
270k läst
701 svar
Däckshuset som tar min bogserbåt tillbaka till det tidiga 1900-talet
Faktum är att de flesta båtar drar mer än så. I princip alla motorbåtar över två ton drar mer. Undantaget rena deplacementbåtar som snipor som kan komma ner till halvlitern. Roddbåtar med småsnurror drar mindre också.
Mvh Findus
Mvh Findus
Bra jobbat!
Egendomligt att de hade kapat hål i bordläggningsåplåten bakom isfenorna...... tänk om en fena hade brutits av i is eller i någon timmerbröt........ blubb blubb blubb.
Frågan är vad som har hänt i aktern egentligen. All bordläggningsplåt akterut ser ju ut att vara bytt vid något tillfälle.
Egendomligt att de hade kapat hål i bordläggningsåplåten bakom isfenorna...... tänk om en fena hade brutits av i is eller i någon timmerbröt........ blubb blubb blubb.
Frågan är vad som har hänt i aktern egentligen. All bordläggningsplåt akterut ser ju ut att vara bytt vid något tillfälle.
Att all plåt verkar bytt i aktern är normalt för båttypen. Mindre bogserbåtar har en tendens att suga luft från ytan när de drar på. Därför brukar de ha en piktank. Helt enkelt ett tätt skott någon/några meter från aktern som kan fyllas med vatten för att tynga ner propellern.
Med tiden så brukar hela aktern ruttna bort. Har sett andra bogserbåtar där plåten inte är bytt. Rena te-silar ibland.
Mvh Findus
Med tiden så brukar hela aktern ruttna bort. Har sett andra bogserbåtar där plåten inte är bytt. Rena te-silar ibland.
Mvh Findus
Hurihelafriden bär du dig åt för att få allt du gör så SNYGGT?!?! Till och med kabellödningarna är ju rent otillåtet fina... (avundsjuk? Jag??)
Och de två förligaste ventilerna var min hytt. Gissa om det blev varmt i sommarsolen. När man låg med babordssidan mot kaj ville man ju inte ha dörren på vid gavel eftersom kajflanörer hade full insyn, men det löstes med den tidens ölringar som lossnade från burken när den öppnades. Det tog ett tag innan man gjort ett helt draperi, men insynen försvann medan utsikten var mycket god.findus42 skrev:
Tack Findus!
Redigerat:
Snygg
.
Snyggt slitage av snörmakerierna på gashandtaget. Intressant ådringsmålning. Matchande hjälm.
Får i ärlighetens namn erkänna att jag inte haft en moppe som varit i lagligt skick (preskriberat). Oftast med semestergas. Körde enligt teorin att mopeder är så långsamma att full gas är det enda man behöver. Har några ärr på armbågar och knän som bevisar teorins felaktighet.
Frågan är hur jag skall få den ombord, och var den ska få plats.
Mvh Findus
Snyggt slitage av snörmakerierna på gashandtaget. Intressant ådringsmålning. Matchande hjälm.
Får i ärlighetens namn erkänna att jag inte haft en moppe som varit i lagligt skick (preskriberat). Oftast med semestergas. Körde enligt teorin att mopeder är så långsamma att full gas är det enda man behöver. Har några ärr på armbågar och knän som bevisar teorins felaktighet.
Frågan är hur jag skall få den ombord, och var den ska få plats.
Mvh Findus
Det är sommar, skeppet fungerar och att tråka ut folk med semesterbilder jämställer vissa med tortyr.
Byter utsikt varje helg
Primitivt vildmarksliv... kaffe på gång och nybakt bröd. Kalljäst över natten förstås i kylen.
En sak har jag fått upp.
Kabelkanalerna fattas fortfarande.
Mvh Findus
Byter utsikt varje helg

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Primitivt vildmarksliv... kaffe på gång och nybakt bröd. Kalljäst över natten förstås i kylen.
En sak har jag fått upp.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kabelkanalerna fattas fortfarande.
Mvh Findus
Jag använder båten året runt. Bor gör jag i en lägenhet som jag delar med sonen. Rent praktiskt är jag flera nätter i båten än hemma.
Enligt reglerna är det inte tillåtet att vara skriven på båt. Lika lite som att bo i husvagn. Vissa undantag finns. Södermälarstrand. Pampas. En av klubbarna på Djurgården.
Om vi fortsätter att inbilla oss att marknaden kan lösa bostadssituationen i Stockholm. Då kanske det, i framtiden, kommer lagstiftning som medger trailerparker och andra alternativ.
Om jag officiellt skulle bo på båten som det ser ut i dag så är det samma sak som att vara uteliggare.
Nu är jag etablerad i samhället, så för mig blir det en akademisk lek. Jag har personnr och bankkonton redan. För nyetablerade utan officiellt fungerande bostad är livet hopplöst med nuvarande regler.
Mvh Findus
Enligt reglerna är det inte tillåtet att vara skriven på båt. Lika lite som att bo i husvagn. Vissa undantag finns. Södermälarstrand. Pampas. En av klubbarna på Djurgården.
Om vi fortsätter att inbilla oss att marknaden kan lösa bostadssituationen i Stockholm. Då kanske det, i framtiden, kommer lagstiftning som medger trailerparker och andra alternativ.
Om jag officiellt skulle bo på båten som det ser ut i dag så är det samma sak som att vara uteliggare.
Nu är jag etablerad i samhället, så för mig blir det en akademisk lek. Jag har personnr och bankkonton redan. För nyetablerade utan officiellt fungerande bostad är livet hopplöst med nuvarande regler.
Mvh Findus
Vacker skuta det där - Stora M eller HMS M24 som hon hette i marinens tjänst.Någon skrev tidigare att han funderat på att ta på sig en M-klass minsvepare.
Av en ren händelse dök en sådan upp dagen efter vid vår båtklubb.
[bild]
Nästan precis som när Marinen sålden den . Det som är en del i min hobbyverksamhet är att driva vår slip. Det finns inte många ställen där vår sorts båtar kan tas upp för underhåll. Vår drivs ideellt vilket gör att, i alla fall, några kan göra det till rimlig kostnad.
[bild]
Mvh Findus
Många veckor spenderade ombord när hon gick som dykcharter med Sandhamn, Blekinge som hamn.
Helt underbart pedantskött under de åren och många resor gjordes till andra sidan Östersjön. En av många roliga händelserna är när vi möts av polsk militär bra många sjömil ut då något AIS register fortfarande angav Stora M som ett militärt fartyg.
Stora M såldes senare till Vättern där hon legat som som bas för en dykbutik. Vad hon gör i Stockholm vet jag inte, systerfartyget M20 ligger väl på dessutom intill vasamuseet.
Vackert att se!
Medlem
· Stockholm
· 4 284 inlägg
M20, är det CURANIA?slacker skrev:
Vacker skuta det där - Stora M eller HMS M24 som hon hette i marinens tjänst.
Många veckor spenderade ombord när hon gick som dykcharter med Sandhamn, Blekinge som hamn.
Helt underbart pedantskött under de åren och många resor gjordes till andra sidan Östersjön. En av många roliga händelserna är när vi möts av polsk militär bra många sjömil ut då något AIS register fortfarande angav Stora M som ett militärt fartyg.
Stora M såldes senare till Vättern där hon legat som som bas för en dykbutik. Vad hon gör i Stockholm vet jag inte, systerfartyget M20 ligger väl på dessutom intill vasamuseet.
Vackert att se!
Populärt i forumet
-
Totalrenovering av 20-talslägenhet
Socialt & Projekt -
Bara bilder, inga ord. Använd PM om ni har frågor till den som lade upp bilden.
Socialt & Projekt -
Isak90: Långtidsprojekt, husbygge med tajt budget!
Socialt & Projekt -
Egenbyggt enplanshus och rejält garage
Socialt & Projekt -
Mellan och i projekt behövs träning, endast bilder inga ord!
Socialt & Projekt