270 260 läst · 701 svar
270k läst
701 svar
Däckshuset som tar min bogserbåt tillbaka till det tidiga 1900-talet
Chat gpt's beräkning var inte mycket att gå på i detta läget, den förutsätter att bågen ej tillåts deformeras i horisontalled(dvs "pinnat" upplagt i båda ändar). Den har inte heller beaktat att distanserna ej är hela utan består av flera mindre bitar.
ja du ser ju vilken indata jag givit, man får förstås svar därefter. Att distanserna inte är hela är en avvikelse men kanske en hanterabar sådan då allt ändå är limmat. Att takbågarna sitter fast i upplagspunkterna är kanske inte helt orimligt att anta?R RiKr skrev:
Kom igen. Om 50kg knappt böjer balken så kommer den hålla för den tänkbara lasten. Har ingen 2”8 att testa med. Om jag hade skulle jag lagt upp den på klossar för att se vilken nedböjning den fått med samma last. Misstänker större nedböjning.
Distanserna är bara just distans. Plyfan tar hela lasten. Distanserna gör balkarna till torsionsboxar så att de inte kan vrida sig.
För övrigt kan man inte tillåta en meter packad snö på taket på en båt. Då redan några ton kommer ge stabilitetsproblem har snön sopats ner tidigare om det händer.
Mvh Findus
Distanserna är bara just distans. Plyfan tar hela lasten. Distanserna gör balkarna till torsionsboxar så att de inte kan vrida sig.
För övrigt kan man inte tillåta en meter packad snö på taket på en båt. Då redan några ton kommer ge stabilitetsproblem har snön sopats ner tidigare om det händer.
Mvh Findus
Din balk/båge har ju varit ett helt fritt upplagt belastningsfall vid test..
Skruvar du fast båda sidor av bågarna vid användning (i nåt som är stabilt) så kommer du ha noll nedböjning vid det belastningsfallet (fast inspänt i båda ändar)
Och har du då ca 500mm mellan balkarna så får du kasta på bra mycket snö/vikt innan nåt händer..
(Jag jobbar i normalfallet med att beräkna stålkonstruktioner, så inte helt samma sak, ger ju mig "bra koll" på hur saker uppför sig vid last)
Skruvar du fast båda sidor av bågarna vid användning (i nåt som är stabilt) så kommer du ha noll nedböjning vid det belastningsfallet (fast inspänt i båda ändar)
Och har du då ca 500mm mellan balkarna så får du kasta på bra mycket snö/vikt innan nåt händer..
(Jag jobbar i normalfallet med att beräkna stålkonstruktioner, så inte helt samma sak, ger ju mig "bra koll" på hur saker uppför sig vid last)
Tack @Violina
De kommer bara vara fast inspända vid gavlar och mellanväggar. Resten av bågarna håller väggarna mer än tvärtom. Är inte orolig. Har byggt pulpettak med större spännvid med klenare virke.
Karaktären är förstås inte densamma. Reglar kanske böjer sig mer initialt men är segare och tar mer last. Min variant av plyfabalk kan vara styvare men ändå hålla mindre under högre last. Tror inte att de varnar som konstruktioner av reglar gör.
Mvh Findus
De kommer bara vara fast inspända vid gavlar och mellanväggar. Resten av bågarna håller väggarna mer än tvärtom. Är inte orolig. Har byggt pulpettak med större spännvid med klenare virke.
Karaktären är förstås inte densamma. Reglar kanske böjer sig mer initialt men är segare och tar mer last. Min variant av plyfabalk kan vara styvare men ändå hålla mindre under högre last. Tror inte att de varnar som konstruktioner av reglar gör.
Mvh Findus
Det blir minst dubbelt starkare om du böjer dit en hellång list i överkant och underkant. Du kan basa dem och tvinga fast dem på en mall och låta dem torka på mallen.
Jag som är mer gammaldags lärd på båtbygge skulle antingen ha gått i skogen och letat efter granstammar med krok och tagit ut bågarna i ett stycke eller så skulle jag ha laminerat hela bågen av en bunt granribbor.
Inom båtbygge dimensionerat man mycket klenare än vanlig hållfasthetsberäkning tillåter men det bygger på att allting sviktar jämt och det inte får finnas abrupta förändringar i tvärsnittet.
Jag beklagar vad det nu var som hände.
Jag som är mer gammaldags lärd på båtbygge skulle antingen ha gått i skogen och letat efter granstammar med krok och tagit ut bågarna i ett stycke eller så skulle jag ha laminerat hela bågen av en bunt granribbor.
Inom båtbygge dimensionerat man mycket klenare än vanlig hållfasthetsberäkning tillåter men det bygger på att allting sviktar jämt och det inte får finnas abrupta förändringar i tvärsnittet.
Jag beklagar vad det nu var som hände.
Om du vill förstärka dem riktigt ordentligt borde du kunna sätta ett bandjärn i underkant. Se dock till att det sitter tillräckligt bra, så det inte riskerar att dras ut om det blir större belastning.
Det är meningslöst att bygga med tusen procents marginal. Femhundra räcker. Visst skulle jag kunna basa eller skiktlimma. Men jag försöker hinna genomföra projektet under min livstid. Att bågarna faktiskt blir exakt lika är en egenskap som kommer förenkla resningen.
Mvh Findus
Mvh Findus
Klicka här för att svara
Populärt i forumet
-
Totalrenovering av 20-talslägenhet
Socialt & Projekt -
Bara bilder, inga ord. Använd PM om ni har frågor till den som lade upp bilden.
Socialt & Projekt -
Isak90: Långtidsprojekt, husbygge med tajt budget!
Socialt & Projekt -
Egenbyggt enplanshus och rejält garage
Socialt & Projekt -
Mellan och i projekt behövs träning, endast bilder inga ord!
Socialt & Projekt