263 003 läst · 683 svar
263k läst
683 svar
Däckshuset som tar min bogserbåt tillbaka till det tidiga 1900-talet
Projektet lever…
Förra året var det för mycket att göra. Båtgrejerna nedprioriterades… tillfälligt. Har haft ett par dagar över i veckan och aktiverade ett delprojekt.
Baxade ut frontkarmen som gömt sig i ett hörn. Lade upp den på bockar så att dörrkarmarna gick att montera ihop.
Ville få lite känsla för om höjder och utrymme fungerar. Pallade upp till ungefärligen rätt höjd. Drog linjer med tejp där jag antar att bänken ska vara. Improviserade till en ratt. Blir nog riktigt bra.
Morran för referens.
Började på dörrarna. Först ramar.
När jag vet vad måtten blir gör jag ramen ett par millimeter större än den färdiga dörren både på höjd och bredd. Exakt mått där det skall vara glas. Pinnen i mitten är för att öka brytmotståndet lite. Notera kloss där låset skall fräsas in.
Isolerar med cellplast. Egentligen är det inte så noga. Luft isolerar. Så om det är lite springor i isoleringen gör det väldigt liten skillnad.
Tog en bild med ramen i karmen för att ni skall se hur det är tänkt.
Tar inte bilder på när jag limmar dörrar så nu hoppar vi direkt till dag två.
Dörrämnena fick ligga i pressen över natten. Teoretiskt så hinner fukten från limmet sprida sig jämnare och att det eventuellt leder till en mer formstabil dörr. (Är det stress så går det bra att plocka ut dörrar mycket tidigare 🙄)
Plyfan är tillsågad med ett litet övermått för att täcka ramen överallt. Fräser rent ämnena runt om på bägge sidor.
Cobolt treskärigt stål med underliggande kullager.
Sedan borrar jag ett hål nära kanten i glasöppningen. Som ni ser skriver jag på ramen vilken sida som är upp och måttet till glaset. Något jag lärt mig av erfarenhet 🙄.
Samma stål. Kör ut glasöppningarna.
Här fattas lite bilder. Justerat, falsat, snedsågat låssida, droppkant, fällt i gångjärn och slutligen hängt dörren i karmen.
Trevligt och inbjudande.
Var tvungen att börja jobba åt klient igen så karmen är tillbaka i hörnet tillsvidare.
Glaslister kvar att göra till hela partiet. Sedan lite puts och därefter ytbehandling.
Får se när jag kan fortsätta…
Mvh Findus
Förra året var det för mycket att göra. Båtgrejerna nedprioriterades… tillfälligt. Har haft ett par dagar över i veckan och aktiverade ett delprojekt.
Baxade ut frontkarmen som gömt sig i ett hörn. Lade upp den på bockar så att dörrkarmarna gick att montera ihop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ville få lite känsla för om höjder och utrymme fungerar. Pallade upp till ungefärligen rätt höjd. Drog linjer med tejp där jag antar att bänken ska vara. Improviserade till en ratt. Blir nog riktigt bra.
Morran för referens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Började på dörrarna. Först ramar.
När jag vet vad måtten blir gör jag ramen ett par millimeter större än den färdiga dörren både på höjd och bredd. Exakt mått där det skall vara glas. Pinnen i mitten är för att öka brytmotståndet lite. Notera kloss där låset skall fräsas in.
Isolerar med cellplast. Egentligen är det inte så noga. Luft isolerar. Så om det är lite springor i isoleringen gör det väldigt liten skillnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tog en bild med ramen i karmen för att ni skall se hur det är tänkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tar inte bilder på när jag limmar dörrar så nu hoppar vi direkt till dag två.
Dörrämnena fick ligga i pressen över natten. Teoretiskt så hinner fukten från limmet sprida sig jämnare och att det eventuellt leder till en mer formstabil dörr. (Är det stress så går det bra att plocka ut dörrar mycket tidigare 🙄)
Plyfan är tillsågad med ett litet övermått för att täcka ramen överallt. Fräser rent ämnena runt om på bägge sidor.
Cobolt treskärigt stål med underliggande kullager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan borrar jag ett hål nära kanten i glasöppningen. Som ni ser skriver jag på ramen vilken sida som är upp och måttet till glaset. Något jag lärt mig av erfarenhet 🙄.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samma stål. Kör ut glasöppningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här fattas lite bilder. Justerat, falsat, snedsågat låssida, droppkant, fällt i gångjärn och slutligen hängt dörren i karmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trevligt och inbjudande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var tvungen att börja jobba åt klient igen så karmen är tillbaka i hörnet tillsvidare.
Glaslister kvar att göra till hela partiet. Sedan lite puts och därefter ytbehandling.
Får se när jag kan fortsätta…
Mvh Findus
Mycket trevligt..igen....findus42 skrev:Projektet lever…
Förra året var det för mycket att göra. Båtgrejerna nedprioriterades… tillfälligt. Har haft ett par dagar över i veckan och aktiverade ett delprojekt.
Baxade ut frontkarmen som gömt sig i ett hörn. Lade upp den på bockar så att dörrkarmarna gick att montera ihop.
[bild]
Ville få lite känsla för om höjder och utrymme fungerar. Pallade upp till ungefärligen rätt höjd. Drog linjer med tejp där jag antar att bänken ska vara. Improviserade till en ratt. Blir nog riktigt bra.
Morran för referens.
[bild]
Började på dörrarna. Först ramar.
När jag vet vad måtten blir gör jag ramen ett par millimeter större än den färdiga dörren både på höjd och bredd. Exakt mått där det skall vara glas. Pinnen i mitten är för att öka brytmotståndet lite. Notera kloss där låset skall fräsas in.
Isolerar med cellplast. Egentligen är det inte så noga. Luft isolerar. Så om det är lite springor i isoleringen gör det väldigt liten skillnad.
[bild]
Tog en bild med ramen i karmen för att ni skall se hur det är tänkt.
[bild]
Tar inte bilder på när jag limmar dörrar så nu hoppar vi direkt till dag två.
Dörrämnena fick ligga i pressen över natten. Teoretiskt så hinner fukten från limmet sprida sig jämnare och att det eventuellt leder till en mer formstabil dörr. (Är det stress så går det bra att plocka ut dörrar mycket tidigare 🙄)
Plyfan är tillsågad med ett litet övermått för att täcka ramen överallt. Fräser rent ämnena runt om på bägge sidor.
Cobolt treskärigt stål med underliggande kullager.
[bild]
Sedan borrar jag ett hål nära kanten i glasöppningen. Som ni ser skriver jag på ramen vilken sida som är upp och måttet till glaset. Något jag lärt mig av erfarenhet 🙄.
[bild]
Samma stål. Kör ut glasöppningarna.
[bild]
Här fattas lite bilder. Justerat, falsat, snedsågat låssida, droppkant, fällt i gångjärn och slutligen hängt dörren i karmen.
[bild]
Trevligt och inbjudande.
[bild]
Var tvungen att börja jobba åt klient igen så karmen är tillbaka i hörnet tillsvidare.
Glaslister kvar att göra till hela partiet. Sedan lite puts och därefter ytbehandling.
Får se när jag kan fortsätta…
Mvh Findus
Ett steg i taget. Varit uppe tio dagar på slip.
Det sitter en trefingerlist i original en bit över vattenlinjen. Det är en surdeg. Nitad. Genomrostad överallt. Måste fixas innan jag byter däckshus.
Ägnade halva tiden av torrsättningen åt att testa mig fram till en metod.
Klubben har hakiställning.
Lite olika verktyg som jag redan har.
Glädjande nog var skrovet okej bakom skräpet. De avsågade nitarna måste svetsas igen. Sedan kan jag, hyfsat enkelt, passa in ny plåt under och ovanför själva trefingerlisten. Jobbar jag mig längs med listen utan att ta för mycket i taget flyttar sig inget.
Har gjort klart en bit. Beräknar att det går att göra någon meter på en arbetsdag när metod finns.
Andra halvan av torrsättningen behövdes för målning.
Tre lager grundfärg på botten.
Nedmattning av fribord.
Två lage vitt.
Röd lackfärg i vattenlinjen så långt ner det går att se. Samt svart på listerna.
Har för övrigt haft mer att göra än jag önskat under våren.
Mvh Findus
Det sitter en trefingerlist i original en bit över vattenlinjen. Det är en surdeg. Nitad. Genomrostad överallt. Måste fixas innan jag byter däckshus.
Ägnade halva tiden av torrsättningen åt att testa mig fram till en metod.
Klubben har hakiställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite olika verktyg som jag redan har.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glädjande nog var skrovet okej bakom skräpet. De avsågade nitarna måste svetsas igen. Sedan kan jag, hyfsat enkelt, passa in ny plåt under och ovanför själva trefingerlisten. Jobbar jag mig längs med listen utan att ta för mycket i taget flyttar sig inget.
Har gjort klart en bit. Beräknar att det går att göra någon meter på en arbetsdag när metod finns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Andra halvan av torrsättningen behövdes för målning.
Tre lager grundfärg på botten.
Nedmattning av fribord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två lage vitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd lackfärg i vattenlinjen så långt ner det går att se. Samt svart på listerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har för övrigt haft mer att göra än jag önskat under våren.
Mvh Findus
Vår klubb driver ett gammalt varv.
Vagnarna har nästan hundra hjul med axlar som är smorda med fett.
Blästersand har en förmåga att tränga in överallt. Fett och sand blir slippasta. Därför har vi blästringsförbud.
Mvh Findus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vagnarna har nästan hundra hjul med axlar som är smorda med fett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blästersand har en förmåga att tränga in överallt. Fett och sand blir slippasta. Därför har vi blästringsförbud.
Mvh Findus
Ni har inga gamla träbåtsgubbar med 50 lager klarlack "för att få en fin lyster" som tittar snett på en bara för att man tar fram ett slippapper? Jag minns när jag var barn hamnen framåt vårkanten...