270 805 läst · 701 svar
271k läst
701 svar
Däckshuset som tar min bogserbåt tillbaka till det tidiga 1900-talet
Projektet lever…
Förra året var det för mycket att göra. Båtgrejerna nedprioriterades… tillfälligt. Har haft ett par dagar över i veckan och aktiverade ett delprojekt.
Baxade ut frontkarmen som gömt sig i ett hörn. Lade upp den på bockar så att dörrkarmarna gick att montera ihop.
Ville få lite känsla för om höjder och utrymme fungerar. Pallade upp till ungefärligen rätt höjd. Drog linjer med tejp där jag antar att bänken ska vara. Improviserade till en ratt. Blir nog riktigt bra.
Morran för referens.
Började på dörrarna. Först ramar.
När jag vet vad måtten blir gör jag ramen ett par millimeter större än den färdiga dörren både på höjd och bredd. Exakt mått där det skall vara glas. Pinnen i mitten är för att öka brytmotståndet lite. Notera kloss där låset skall fräsas in.
Isolerar med cellplast. Egentligen är det inte så noga. Luft isolerar. Så om det är lite springor i isoleringen gör det väldigt liten skillnad.
Tog en bild med ramen i karmen för att ni skall se hur det är tänkt.
Tar inte bilder på när jag limmar dörrar så nu hoppar vi direkt till dag två.
Dörrämnena fick ligga i pressen över natten. Teoretiskt så hinner fukten från limmet sprida sig jämnare och att det eventuellt leder till en mer formstabil dörr. (Är det stress så går det bra att plocka ut dörrar mycket tidigare 🙄)
Plyfan är tillsågad med ett litet övermått för att täcka ramen överallt. Fräser rent ämnena runt om på bägge sidor.
Cobolt treskärigt stål med underliggande kullager.
Sedan borrar jag ett hål nära kanten i glasöppningen. Som ni ser skriver jag på ramen vilken sida som är upp och måttet till glaset. Något jag lärt mig av erfarenhet 🙄.
Samma stål. Kör ut glasöppningarna.
Här fattas lite bilder. Justerat, falsat, snedsågat låssida, droppkant, fällt i gångjärn och slutligen hängt dörren i karmen.
Trevligt och inbjudande.
Var tvungen att börja jobba åt klient igen så karmen är tillbaka i hörnet tillsvidare.
Glaslister kvar att göra till hela partiet. Sedan lite puts och därefter ytbehandling.
Får se när jag kan fortsätta…
Mvh Findus
Förra året var det för mycket att göra. Båtgrejerna nedprioriterades… tillfälligt. Har haft ett par dagar över i veckan och aktiverade ett delprojekt.
Baxade ut frontkarmen som gömt sig i ett hörn. Lade upp den på bockar så att dörrkarmarna gick att montera ihop.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ville få lite känsla för om höjder och utrymme fungerar. Pallade upp till ungefärligen rätt höjd. Drog linjer med tejp där jag antar att bänken ska vara. Improviserade till en ratt. Blir nog riktigt bra.
Morran för referens.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Började på dörrarna. Först ramar.
När jag vet vad måtten blir gör jag ramen ett par millimeter större än den färdiga dörren både på höjd och bredd. Exakt mått där det skall vara glas. Pinnen i mitten är för att öka brytmotståndet lite. Notera kloss där låset skall fräsas in.
Isolerar med cellplast. Egentligen är det inte så noga. Luft isolerar. Så om det är lite springor i isoleringen gör det väldigt liten skillnad.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tog en bild med ramen i karmen för att ni skall se hur det är tänkt.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tar inte bilder på när jag limmar dörrar så nu hoppar vi direkt till dag två.
Dörrämnena fick ligga i pressen över natten. Teoretiskt så hinner fukten från limmet sprida sig jämnare och att det eventuellt leder till en mer formstabil dörr. (Är det stress så går det bra att plocka ut dörrar mycket tidigare 🙄)
Plyfan är tillsågad med ett litet övermått för att täcka ramen överallt. Fräser rent ämnena runt om på bägge sidor.
Cobolt treskärigt stål med underliggande kullager.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan borrar jag ett hål nära kanten i glasöppningen. Som ni ser skriver jag på ramen vilken sida som är upp och måttet till glaset. Något jag lärt mig av erfarenhet 🙄.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samma stål. Kör ut glasöppningarna.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här fattas lite bilder. Justerat, falsat, snedsågat låssida, droppkant, fällt i gångjärn och slutligen hängt dörren i karmen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trevligt och inbjudande.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var tvungen att börja jobba åt klient igen så karmen är tillbaka i hörnet tillsvidare.
Glaslister kvar att göra till hela partiet. Sedan lite puts och därefter ytbehandling.
Får se när jag kan fortsätta…
Mvh Findus
Mycket trevligt..igen....findus42 skrev:
Projektet lever…
Förra året var det för mycket att göra. Båtgrejerna nedprioriterades… tillfälligt. Har haft ett par dagar över i veckan och aktiverade ett delprojekt.
Baxade ut frontkarmen som gömt sig i ett hörn. Lade upp den på bockar så att dörrkarmarna gick att montera ihop.
[bild]
Ville få lite känsla för om höjder och utrymme fungerar. Pallade upp till ungefärligen rätt höjd. Drog linjer med tejp där jag antar att bänken ska vara. Improviserade till en ratt. Blir nog riktigt bra.
Morran för referens.
[bild]
Började på dörrarna. Först ramar.
När jag vet vad måtten blir gör jag ramen ett par millimeter större än den färdiga dörren både på höjd och bredd. Exakt mått där det skall vara glas. Pinnen i mitten är för att öka brytmotståndet lite. Notera kloss där låset skall fräsas in.
Isolerar med cellplast. Egentligen är det inte så noga. Luft isolerar. Så om det är lite springor i isoleringen gör det väldigt liten skillnad.
[bild]
Tog en bild med ramen i karmen för att ni skall se hur det är tänkt.
[bild]
Tar inte bilder på när jag limmar dörrar så nu hoppar vi direkt till dag två.
Dörrämnena fick ligga i pressen över natten. Teoretiskt så hinner fukten från limmet sprida sig jämnare och att det eventuellt leder till en mer formstabil dörr. (Är det stress så går det bra att plocka ut dörrar mycket tidigare 🙄)
Plyfan är tillsågad med ett litet övermått för att täcka ramen överallt. Fräser rent ämnena runt om på bägge sidor.
Cobolt treskärigt stål med underliggande kullager.
[bild]
Sedan borrar jag ett hål nära kanten i glasöppningen. Som ni ser skriver jag på ramen vilken sida som är upp och måttet till glaset. Något jag lärt mig av erfarenhet 🙄.
[bild]
Samma stål. Kör ut glasöppningarna.
[bild]
Här fattas lite bilder. Justerat, falsat, snedsågat låssida, droppkant, fällt i gångjärn och slutligen hängt dörren i karmen.
[bild]
Trevligt och inbjudande.
[bild]
Var tvungen att börja jobba åt klient igen så karmen är tillbaka i hörnet tillsvidare.
Glaslister kvar att göra till hela partiet. Sedan lite puts och därefter ytbehandling.
Får se när jag kan fortsätta…
Mvh Findus
Ett steg i taget. Varit uppe tio dagar på slip.
Det sitter en trefingerlist i original en bit över vattenlinjen. Det är en surdeg. Nitad. Genomrostad överallt. Måste fixas innan jag byter däckshus.
Ägnade halva tiden av torrsättningen åt att testa mig fram till en metod.
Klubben har hakiställning.
Lite olika verktyg som jag redan har.
Glädjande nog var skrovet okej bakom skräpet. De avsågade nitarna måste svetsas igen. Sedan kan jag, hyfsat enkelt, passa in ny plåt under och ovanför själva trefingerlisten. Jobbar jag mig längs med listen utan att ta för mycket i taget flyttar sig inget.
Har gjort klart en bit. Beräknar att det går att göra någon meter på en arbetsdag när metod finns.
Andra halvan av torrsättningen behövdes för målning.
Tre lager grundfärg på botten.
Nedmattning av fribord.
Två lage vitt.
Röd lackfärg i vattenlinjen så långt ner det går att se. Samt svart på listerna.
Har för övrigt haft mer att göra än jag önskat under våren.
Mvh Findus
Det sitter en trefingerlist i original en bit över vattenlinjen. Det är en surdeg. Nitad. Genomrostad överallt. Måste fixas innan jag byter däckshus.
Ägnade halva tiden av torrsättningen åt att testa mig fram till en metod.
Klubben har hakiställning.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite olika verktyg som jag redan har.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glädjande nog var skrovet okej bakom skräpet. De avsågade nitarna måste svetsas igen. Sedan kan jag, hyfsat enkelt, passa in ny plåt under och ovanför själva trefingerlisten. Jobbar jag mig längs med listen utan att ta för mycket i taget flyttar sig inget.
Har gjort klart en bit. Beräknar att det går att göra någon meter på en arbetsdag när metod finns.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Andra halvan av torrsättningen behövdes för målning.
Tre lager grundfärg på botten.
Nedmattning av fribord.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två lage vitt.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd lackfärg i vattenlinjen så långt ner det går att se. Samt svart på listerna.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har för övrigt haft mer att göra än jag önskat under våren.
Mvh Findus
Vår klubb driver ett gammalt varv.
Vagnarna har nästan hundra hjul med axlar som är smorda med fett.
Blästersand har en förmåga att tränga in överallt. Fett och sand blir slippasta. Därför har vi blästringsförbud.
Mvh Findus

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vagnarna har nästan hundra hjul med axlar som är smorda med fett.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blästersand har en förmåga att tränga in överallt. Fett och sand blir slippasta. Därför har vi blästringsförbud.
Mvh Findus
Ni har inga gamla träbåtsgubbar med 50 lager klarlack "för att få en fin lyster" som tittar snett på en bara för att man tar fram ett slippapper? Jag minns när jag var barn hamnen framåt vårkanten...
Hallå alla!
Projektet lever.
På grund av en personlig tragedi har jag plötsligt 15-20 timmar mer egentid i veckan. Använder möjligheten till att få konstruktionsdetaljer klara
Takbågar.
Var ju länge sedan jag började på detta så det tog lite tid att komma igång igen. Alla ämnen var inte uppsågade. Började där. Inga konstigheter. Rita av en mall och följa linjer med sticksågen.
När jag började ställde jag undan pallunderslag så att det skulle räcka som distansmaterial. De har stått några år på ett värmegolv. Heltorra. Rörde sig ingenting när de rensågades.
Sågat runtom för att minimera risken för sand och annat. Sedan satt gamla stål i planhyveln och egaliserat. Kapat till allt.
Det är för många delar för att limma allt på en gång. Antog att den undre regeln är viktigast för styrkan. Limmat den först.
Nästa steg. Som här bara är upplagt för forat. Är att lägga in distanserna uppåt med lim och sedan lägga på nästa båge och skjuta ihop all för att sedan lägga in hela i pressen.
Testlimmat två stycken förra veckan. De kommer sitta med mindre än 2500mm spännvid. Cc max 500mm. De är löjligt lätta och känns stumma.
Vad jag eventuellt kan känna kanske inte är mer att lita på än virkade askkoppar. Så gjorde ett improviserat belastningstest.
Mätte höjd till golv i mitten.
Därefter hängde jag min tyngd på och mätte igen.
Jag väger ca 80kg. Tog stöd mot golvet så vi får dra av kanske 20-30 kg.
Med mer än 50kg last blev nedböjningen ca 5mm.
Någon av forats ingenjörer kanske kan bidra med en uppskattning. Bra att veta om bågarna motsvarar 2”8 eller 2”4…
Väntetiderna mellan limningarna har använts till glaslister.
Mvh Findus
Projektet lever.
På grund av en personlig tragedi har jag plötsligt 15-20 timmar mer egentid i veckan. Använder möjligheten till att få konstruktionsdetaljer klara
Takbågar.
Var ju länge sedan jag började på detta så det tog lite tid att komma igång igen. Alla ämnen var inte uppsågade. Började där. Inga konstigheter. Rita av en mall och följa linjer med sticksågen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag började ställde jag undan pallunderslag så att det skulle räcka som distansmaterial. De har stått några år på ett värmegolv. Heltorra. Rörde sig ingenting när de rensågades.
Sågat runtom för att minimera risken för sand och annat. Sedan satt gamla stål i planhyveln och egaliserat. Kapat till allt.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är för många delar för att limma allt på en gång. Antog att den undre regeln är viktigast för styrkan. Limmat den först.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa steg. Som här bara är upplagt för forat. Är att lägga in distanserna uppåt med lim och sedan lägga på nästa båge och skjuta ihop all för att sedan lägga in hela i pressen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Testlimmat två stycken förra veckan. De kommer sitta med mindre än 2500mm spännvid. Cc max 500mm. De är löjligt lätta och känns stumma.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad jag eventuellt kan känna kanske inte är mer att lita på än virkade askkoppar. Så gjorde ett improviserat belastningstest.
Mätte höjd till golv i mitten.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Därefter hängde jag min tyngd på och mätte igen.
Jag väger ca 80kg. Tog stöd mot golvet så vi får dra av kanske 20-30 kg.
Med mer än 50kg last blev nedböjningen ca 5mm.
Någon av forats ingenjörer kanske kan bidra med en uppskattning. Bra att veta om bågarna motsvarar 2”8 eller 2”4…

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väntetiderna mellan limningarna har använts till glaslister.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh Findus
Beklagar att du fått mer tid för båten, eller vad man kan säga...findus42 skrev:
Hallå alla!
Projektet lever.
På grund av en personlig tragedi har jag plötsligt 15-20 timmar mer egentid i veckan. Använder möjligheten till att få konstruktionsdetaljer klara
Takbågar.
Var ju länge sedan jag började på detta så det tog lite tid att komma igång igen. Alla ämnen var inte uppsågade. Började där. Inga konstigheter. Rita av en mall och följa linjer med sticksågen.
[bild]
När jag började ställde jag undan pallunderslag så att det skulle räcka som distansmaterial. De har stått några år på ett värmegolv. Heltorra. Rörde sig ingenting när de rensågades.
Sågat runtom för att minimera risken för sand och annat. Sedan satt gamla stål i planhyveln och egaliserat. Kapat till allt.
[bild]
Det är för många delar för att limma allt på en gång. Antog att den undre regeln är viktigast för styrkan. Limmat den först.
[bild]
Nästa steg. Som här bara är upplagt för forat. Är att lägga in distanserna uppåt med lim och sedan lägga på nästa båge och skjuta ihop all för att sedan lägga in hela i pressen.
[bild]
Testlimmat två stycken förra veckan. De kommer sitta med mindre än 2500mm spännvid. Cc max 500mm. De är löjligt lätta och känns stumma.
[bild]
Vad jag eventuellt kan känna kanske inte är mer att lita på än virkade askkoppar. Så gjorde ett improviserat belastningstest.
Mätte höjd till golv i mitten.
[bild]
Därefter hängde jag min tyngd på och mätte igen.
Jag väger ca 80kg. Tog stöd mot golvet så vi får dra av kanske 20-30 kg.
Med mer än 50kg last blev nedböjningen ca 5mm.
Någon av forats ingenjörer kanske kan bidra med en uppskattning. Bra att veta om bågarna motsvarar 2”8 eller 2”4…
[bild]
Väntetiderna mellan limningarna har använts till glaslister.
[bild]
Mvh Findus
Personlig tragedi… det låter oroväckande. Inboxa mig om du behöver någon att prata med.
Tänk på att den teoretiska snölasten är betydligt mer än dina uppskattade 50kg. Typ 50-100kg per meter balk. I all välmening, jag hade gjort ett test med mer last, gärna belastat över något dygn/helg eller så.findus42 skrev:
Hallå alla!
Projektet lever.
På grund av en personlig tragedi har jag plötsligt 15-20 timmar mer egentid i veckan. Använder möjligheten till att få konstruktionsdetaljer klara
Takbågar.
Var ju länge sedan jag började på detta så det tog lite tid att komma igång igen. Alla ämnen var inte uppsågade. Började där. Inga konstigheter. Rita av en mall och följa linjer med sticksågen.
[bild]
När jag började ställde jag undan pallunderslag så att det skulle räcka som distansmaterial. De har stått några år på ett värmegolv. Heltorra. Rörde sig ingenting när de rensågades.
Sågat runtom för att minimera risken för sand och annat. Sedan satt gamla stål i planhyveln och egaliserat. Kapat till allt.
[bild]
Det är för många delar för att limma allt på en gång. Antog att den undre regeln är viktigast för styrkan. Limmat den först.
[bild]
Nästa steg. Som här bara är upplagt för forat. Är att lägga in distanserna uppåt med lim och sedan lägga på nästa båge och skjuta ihop all för att sedan lägga in hela i pressen.
[bild]
Testlimmat två stycken förra veckan. De kommer sitta med mindre än 2500mm spännvid. Cc max 500mm. De är löjligt lätta och känns stumma.
[bild]
Vad jag eventuellt kan känna kanske inte är mer att lita på än virkade askkoppar. Så gjorde ett improviserat belastningstest.
Mätte höjd till golv i mitten.
[bild]
Därefter hängde jag min tyngd på och mätte igen.
Jag väger ca 80kg. Tog stöd mot golvet så vi får dra av kanske 20-30 kg.
Med mer än 50kg last blev nedböjningen ca 5mm.
Någon av forats ingenjörer kanske kan bidra med en uppskattning. Bra att veta om bågarna motsvarar 2”8 eller 2”4…
[bild]
Väntetiderna mellan limningarna har använts till glaslister.
[bild]
Mvh Findus
Jag pratade med ChatGPT om det där. Har inte detaljgranskat och den räknade först fel, alternativt så var indata fel, men tillslut bestämde den sig för att ditt tak tål 2,8m snö om den väger 500kg/m3 vilket är rätt torr snö.
https://chatgpt.com/share/67b090a6-d124-800d-8aba-75759a56226d
https://chatgpt.com/share/67b090a6-d124-800d-8aba-75759a56226d
Tjänster
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Källaren från 1969 blir som ny: Maskinrum
Socialt & Projekt -
Villa Ramnemark 2.0, Nytt hus och nya projekt
Socialt & Projekt -
Bara bilder, inga ord. Använd PM om ni har frågor till den som lade upp bilden.
Socialt & Projekt -
Bygga A-framehus och tillhörande garage
Socialt & Projekt -
Egenbyggt enplanshus och rejält garage
Socialt & Projekt