S sinuslinus skrev:
Ja, sju rutor så slipper du buss-proportioner.
Håller med

5 viktigt med bra sikt tycker jag

tommib
Sju rutor, helt klart.

MCn är ju ett intressant problem. Du får kanske uppgradera däverten? Vore rätt ballt med en lucka som öppnas automatiskt där den kommer upp :D

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hm. 5 eller 7? Hur ser det ut på lite håll? Hur ser en skiss ut?

Garderobssnickarn
Jag röstar på sju.

Kan du beskriva lite mer hur maskinen som gjorde den lilla laxstjärten fungerar?

Min röst faller på 7

Åsa Lund
Snyggare med 7 rutor tycker jag

R roke skrev:
Hur ser en skiss ut?
Har den här som redan finns i tråden. Slarvig handskiss
Blyertsteckning av ett fartyg med flaggor, otydlig detaljnivå, enkel stil, havsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med ackumulerad erfarenhet av att läsa, rita och arbeta efter ritningar och skisser vet jag att det som är ritat förändras med skalan. Det som ser bra ut på ritning eller som modell kanske inte alls fungerar i full skala i verkligheten.
Därför testar jag med en kuliss i skala 1:1 när proportioner inte är givna självklarheter. På ritning ser 7 plottrigt ut. Som kuliss bättre.

Frihandskisser på servetter kan vara en bättre väg till att förstå någons vision.
Kubistisk stil, abstrakt porträtt, färgstark, asymmetrisk, uttrycksfull, kvinna, geometriska former, modern konst.
Skapa konto

Överlappande perspektiv med kaotiskt presenterade idéer kommunicerar effektivare än perfekta ritningar.

Snygga ritningar är säljverktyg mer än något verkligt användbart. Se på alla katastrofala storprojekt som byggts med uppenbart omänskliga mått och former. I skala har det sett fantastiskt inovativt imponerande ut. Beslutsfattare som varit mer administrativa begåvningar än konstnärer och arkitekter fattar beslut och groteska anomalier byggs.

Det borde finnas ett modernt namn för vulgärgeometriska skrytbyggen finansierade med andras pengar. Globen är ett exempel.

Det som möjligen blir ännu vidrigare är den nationalromantiska kitsch som Jimmy Åkeson runkar sig till sömns med.

Garderobssnickarn Garderobssnickarn skrev:
Kan du beskriva lite mer hur maskinen som gjorde den lilla laxstjärten fungerar?
Maskinen har ett fast anhåll mot verktyget. På det sättet blir djupet på laxspåren alltid samma. En tryckluftskolv håller fast biten och aggregatet gör en snabb operation upp till förinställd höjd och går ner igen. Blixtsnabbt.
Handritad skiss av mekanisk detalj med rörelsepilar.
Skapa konto

45graders anhåll med skala på var sida. I mitten precis framför fräsen syns ett spår i bordet. I detta monteras en kil som också fungerar som anhåll för gerade ramar.
Enkel att ställa då båda sidor alltid blir samma då den är centrerad.
Industriell kap- och geringssåg med sågspån och mätverktyg i en verkstad.
Skapa konto

Mvh Findus

• Gilla
Anderscurl och 5 till
  • Laddar…
Jag tror 7 blir bra.

Gjort ett besök till snick i dag. Inga stordåd. Endast renfräsning av karmar.
Den som varit uppmärksam vet att ämnet som skulle renfräsas var gjort med bitar som var exakt samma bredd som mallen. Därmed måste den färdiga karmen bli smalare än mallen.
Löste det genom att böja mallen med milt tvång när jag spände fast den. Började med utsidan. På insidan drog jag en linje med strykmått och när jag flyttade mallen drog jag fast den efter streck.
Ett träbearbetningsverktyg, en fräsmaskin, skapar en rund kant på ett trästycke i en verkstad.
Skapa konto

Mallen blir förstås insignifikant och kan inte användas till den andra karmen. Hursomhelst är det inte ett problem. Använde den jag just gjort som mall istället. När allt kommer omkring är syftet att få dem så lika som möjligt.

Stålet nådde tillräckligt långt för att den lilla klacken duger till att renfräsa hela biten.
Verktyg för träbearbetning i användning, pressar samman flera träplankor, troligen i en verkstad.
Skapa konto

Filmade utsidan...

Åt den som missade skarven som inte blev perfekt har ni här en bild på denna. Har förhoppningsvis möjlighet att dölja missen bakom en fönsterram.
Träbitar och en automatiskt stansverktyg med silvrig och prickig handtag på en arbetsbänk.
Skapa konto

Mvh Findus

• Gilla
laguan och 18 till
  • Laddar…
Har tid över att fundera lite.

Ett möte som blir delvis synligt är där de runda karmarna går över i de raka på sidorna.
Behöver komma fram till en sammanfogningsmetod som blir stark nog och som går att genomföra utan onödig inblandning av händighet.
Hörnstolpen kan gömma en 50mm djup tapp. Ett sådant tapphål kan man hitta på ett sätt att fräsa.
Skiss av konstruktionselement, möjligen en del av en byggnad eller möbel, med numeriska markeringar och frågetecken.
Skapa konto

Fortsättning följer

Mvh Findus

• Gilla
mattetvilling och 7 till
  • Laddar…
Ett sätt att göra en assymetrisk tappsammanfogning utan att använda händighet.

Först tapphål.
Jag antog att alla ändar var lika tjocka. Gjorde vilkelstöd för stål med kullager till in och utsida. Tappen skall förskjutas inåt.
Träramar och MDF-plattor i en verkstad, möjliga delar för möbeltillverkning eller hantverksprojekt.
Skapa konto

Den sågade änden är referens i höjdled. Trycker mot ändträet och spänner fast mallarna med tvingar. Stoppet jämnt med insida.

Träklämma håller ihop snickeriarbete under limning på verkstadsbänk.
Skapa konto

Kört ner så långt stålet räcker.
Träblock med urtagning på snickarbänk, hantverk, verktyg i bakgrunden, arbetsyta med sågspån och fläckar.
Skapa konto

Såga tappar.

När jag justerade de runda ändarna använde jag en riktbräda med vinkelräta ändar för att få det parallellt.
När det var gjort sågade jag bort en kil från riktbrädans ände och gjorde ”geringen” i denna vinkel. Vände riktbrädan för att få exakt samma.
Frånsåget, kilen jag sågat bort, använde jag för att få rätt vinkel på tapparna.
Fäste med en tving för att få det stadigt.
Verkstadsbild med detaljer av skruvstäd, meterstick och sågspån på arbetsbänk.
Skapa konto

Fulmetoden att såga en tapp i justersåg...
Ställ klyvanhållet för rätt tapplängd.
Såga snitt med några mm mellanrum hela vägen. Överskotten går lätt att riva bort med handen.
Drag sedan tappen fram och tillbaka över klingan och avancera långsamt över hela bredden.
Sådant sliter lite mer än vanlig sågning och är därför inte accepterat på vissa snickerier.
Snedskuren träplanka vid grå vägg, sågspån på golvet, hantverk, snickeri, arbetsplats, träbearbetning.
Skapa konto

Vänd vinkeln och upprepa på andra sidan.
Bordsåg med uppfällt sågskydd, trästycke framför bladet, arbetsbänk, sågspån, verktygsmätare.
Skapa konto

Kontrollera tapparna innan sågen lämnas. Finns det slarv att justera är det bäst att göra det innan någon annan ställt om saker.
Trädetalj på sågbord med genomförda sågningar. Verkstadsmiljö, arbetsprocess, träbearbetning.
Skapa konto

Träreglar staplade i en verkstad, med sågade not och fjäderändar för konstruktion eller snickeri.
Skapa konto

Tappen passar.
En snickerikonstruktion med sammanfogade träbjälkar, klämmor och verktyg synliga i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Det enda moment som krävde handarbete var att hugga ur de runda hörn som fräsen lämnar efter sig. Detta går att göra även med fem tummar.

Mvh Findus

• Gilla
  • Wow
  • Älska
FSträ och 20 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Ett sätt att göra en assymetrisk tappsammanfogning utan att använda händighet. /…/ Detta går att göra även med fem tummar.
Jag läser gärna och med med imponerat avund det du skriver och skissar med sån ledig experimentlusta. Att framställa det som att det inte kräver en enastående händighet är att förminska din skicklighet.

Det är inte att för hand ta bort den sista kantigheten som är händigheten här, utan att se vad som ska göras och hitta en väg dit. Oavsett om du tycker att maskinerna gör jobbet eller ej.

Om inte annat är det händigt ur mitt perspektiv, och som sagt djupt imponerande. (y)

• Gilla
SvanteC och 4 till
  • Laddar…
Tack för fina ord. Vill lägga till aspekter...
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Oavsett om du tycker att maskinerna gör jobbet eller ej.
Nja... det är inte riktigt vad jag tycker eller vill säga. Den poäng som jag strävar efter att förmedla är att det är hjärnan som gör jobbet.
Snickeri eller vilket skapande som helst är för mig en mental process med fysiskt avtryck.
Möjligheten att nå sitt mål sitter i huvudet. Inte i ens utrustning eller finmotoriska förmågor. Allt... precis allt går att jobba runt om målet är tydligt och tillräckligt angeläget.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
ledig experimentlusta
Ett barnsligt förhållningssätt.
Att inte oroligt försöka hitta rätt sätt.
Att roa sig.
Leka med olika metoder.
Titta hur andra gör. Inte för att kopiera utan för att förstå hur de tänker och kunna utveckla sitt eget tänkande.

Under 40 års snickrande har viss händighet utvecklats. Medger det. Överraskar ibland mig själv. Men det har inte alltid varit så. Mitt val av metod styrs fortfarande av att använda så lite skicklighet som möjligt. Ren och skär händighet använder jag ibland av lättja när inte någon mall eller kalkylerad maskinoperation uppenbarar sig för min inre blick (en natts sömn brukar få tillbaka mig på spåret).

Angående de helförtäckta oregelbundna tapparna i inlägget ovan var jag frestad att helt enkelt hugga in dem. Hade blivit ett skittråkigt skrytinlägg i tråden.

Santanas sätt att spela är för mig ett fint exempel på när tanke och avsikt dominerar över teknisk briljans.

Tack igen.
Mvh Findus

Redigerat:
  • Gilla
Haget och 9 till
  • Laddar…
Santanas sätt att spela är för mig ett fint exempel på när tanke och avsikt dominerar över teknisk briljans.

Tack igen.
Mvh Findus[/QUOTE]

Mycket god musiksmak! Också!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.