270 805 läst · 701 svar
271k läst
701 svar
Däckshuset som tar min bogserbåt tillbaka till det tidiga 1900-talet
inga 30 kr här nere inteecb182 skrev:
Förutom dieselpriset på 30 kr litern som blir besvärande med ett par tusen sjömil är väl höjdbegränsningen på 3,5m i kanalerna något som ställer till det. Drömmer själv om kanalresor i Europa med nuvarande eller annan båt men innan jag blir såpass arbetsfri så det är aktuellt krävs det nog någon sorts evolution på motorsidan för att det ska vara realistiskt.
Tycker formen på nya taket ser väldigt tilltalande ut för övrigt.
Jobb har trängt ut hobbyn veckan som gått.
Tvingats prioritera istället för att göra något varje dag.
Tre entrépartier fick jag klart för ytbehandling till 1415 i dag (var på snick 605 så det är full dag).
Bestämde att det var värt lite skolk från brödjobb och kopierade klart det som skulle mallfräsas.
Kunde dragit igång nästa port. Nu får det bli i morgon istället.
Mvh Findus
Tvingats prioritera istället för att göra något varje dag.
Tre entrépartier fick jag klart för ytbehandling till 1415 i dag (var på snick 605 så det är full dag).

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bestämde att det var värt lite skolk från brödjobb och kopierade klart det som skulle mallfräsas.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kunde dragit igång nästa port. Nu får det bli i morgon istället.
Mvh Findus
Dra igång en dörr.
OT i dag. Ett inlägg om hinder för hobbyn.
Portar limmas med D4-lim. Ek mot furu vill jag gärna ha i press två timmar. Det är flera limmoment och många olika tjocklekar så det tar lång tid utan att för den skull vara mycket arbete. Gäller således att redan från start få något i press.
Huvudmåtten är ganska givna så det räcker med en snabb blick på ritningen för att hyvla fram material o limma kanter på dörrens stående ramstycken.
Tvärgående ramdelar som inte kantas limmas först ihop i ett block. Det är lite olika mått. Brukar kasta in spillet från det andra i fogen. Man vet aldrig när det kommer till användning. Som smala remsor är det bara ved.
I väntan på limmet kan ritningen fingranskas. Jag är så ålderdomlig att jag ritar upp ett snitt i full skala på en skiva. Utslag brukade det heta förr. Bra att ha som referens under hela tillverkningen.
Tar också fram ek att klä ramarna med. När första limmomentet är klart skall alla delar i dörren hyvlas vid samma tillfälle. Sedan kan ytorna limmas.
Denna dörr är högre än pressens längd. Blev nödvändigt med klossar och knektar på det som sticker ut.
Parallellt görs delarna till karmen. Karmen är förstås tjockare än dörren vilket ger ytterligare ett limmoment på vissa delar. Tänker jag rätt blir det bara så mycket spill som sågen och hyveln behöver.
Status just nu är att dörrdelarna är klara och alla karmdelar har kantlister i den mån de skall ha sådana och är färdiga för att hyvla och lägga ytmaterial på. Jag har haft att göra hela tiden genom att ha så många limningar i gång som antalet knektar medger.
Väderspåpersonerna på SMHI har sett 19 sekundmeter och snö i kycklingbenen. Planerar därför åka tillbaka hem tidigt. Hinner inte göra så mycket mer i dag av den anledningen.
Mvh Findus
OT i dag. Ett inlägg om hinder för hobbyn.
Portar limmas med D4-lim. Ek mot furu vill jag gärna ha i press två timmar. Det är flera limmoment och många olika tjocklekar så det tar lång tid utan att för den skull vara mycket arbete. Gäller således att redan från start få något i press.
Huvudmåtten är ganska givna så det räcker med en snabb blick på ritningen för att hyvla fram material o limma kanter på dörrens stående ramstycken.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvärgående ramdelar som inte kantas limmas först ihop i ett block. Det är lite olika mått. Brukar kasta in spillet från det andra i fogen. Man vet aldrig när det kommer till användning. Som smala remsor är det bara ved.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I väntan på limmet kan ritningen fingranskas. Jag är så ålderdomlig att jag ritar upp ett snitt i full skala på en skiva. Utslag brukade det heta förr. Bra att ha som referens under hela tillverkningen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tar också fram ek att klä ramarna med. När första limmomentet är klart skall alla delar i dörren hyvlas vid samma tillfälle. Sedan kan ytorna limmas.
Denna dörr är högre än pressens längd. Blev nödvändigt med klossar och knektar på det som sticker ut.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Parallellt görs delarna till karmen. Karmen är förstås tjockare än dörren vilket ger ytterligare ett limmoment på vissa delar. Tänker jag rätt blir det bara så mycket spill som sågen och hyveln behöver.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Status just nu är att dörrdelarna är klara och alla karmdelar har kantlister i den mån de skall ha sådana och är färdiga för att hyvla och lägga ytmaterial på. Jag har haft att göra hela tiden genom att ha så många limningar i gång som antalet knektar medger.
Väderspåpersonerna på SMHI har sett 19 sekundmeter och snö i kycklingbenen. Planerar därför åka tillbaka hem tidigt. Hinner inte göra så mycket mer i dag av den anledningen.
Mvh Findus
Skolkar från faktureringsbart arbete i dag. Gör de svängda karmarna till fronten istället.
För att inte ha spänningar i karmen vill jag löta sådana här grejer. Lötning är en metod där träet limmas ihop i korta stumpar i flera lager. Skarvarna förskjuts så att det blir som murförband.
Tidigare har jag limmat ett block med grovsågat virke för att senare fräsa rent hela biten med mall. Nu provar jag en annan metod som vi funderat ut då vi har en ny maskin.
Den har ett aggregat som gör ett litet laxstjärtspår i änden på bitar.
Sedan slår man ner små skarvsyycket när man limmar. Rätt inställd blir det bra press. Styr också väldigt bra i sidled.
Därmed så omprövades metoden med övermått och att limma ihop ett taggigt ämne och fräsa efter limning.
Om bitarna håller ihop i längsled utan omak kan de istället göras i exakt bredd.
Värt att testa.
Gjorde två mallar.
Den övre en fräsmall för att göra runda bitar med hjälp av mallring. Bredden medger en mall där båda sidor kan kopieras på en gång.
Den nedre mallen för att kapa bitarna i exakt rätt vinkel. Pinnar att hålla biten emot. Hål i kanten för att spänna fast mallen på sågens kapanhåll. Det är lite letande men genom att flytta mallen lite lite i sidled går det att hitta ett läge som följer den önskade radien.
Limningen bör förberedas noga. Allt skall sorteras och läggas i ordning innan start.
Själva lötningen är stressig så jag tar inga bilder just då.
Karmen är längre än pressen så några knektar blir det i en ände.
Ville inte limma bägge på en gång med oprövad metod. Kan limma nästa om ca 10 minuter.
Mvh Findus
För att inte ha spänningar i karmen vill jag löta sådana här grejer. Lötning är en metod där träet limmas ihop i korta stumpar i flera lager. Skarvarna förskjuts så att det blir som murförband.
Tidigare har jag limmat ett block med grovsågat virke för att senare fräsa rent hela biten med mall. Nu provar jag en annan metod som vi funderat ut då vi har en ny maskin.
Den har ett aggregat som gör ett litet laxstjärtspår i änden på bitar.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan slår man ner små skarvsyycket när man limmar. Rätt inställd blir det bra press. Styr också väldigt bra i sidled.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Därmed så omprövades metoden med övermått och att limma ihop ett taggigt ämne och fräsa efter limning.
Om bitarna håller ihop i längsled utan omak kan de istället göras i exakt bredd.
Värt att testa.
Gjorde två mallar.
Den övre en fräsmall för att göra runda bitar med hjälp av mallring. Bredden medger en mall där båda sidor kan kopieras på en gång.
Den nedre mallen för att kapa bitarna i exakt rätt vinkel. Pinnar att hålla biten emot. Hål i kanten för att spänna fast mallen på sågens kapanhåll. Det är lite letande men genom att flytta mallen lite lite i sidled går det att hitta ett läge som följer den önskade radien.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Limningen bör förberedas noga. Allt skall sorteras och läggas i ordning innan start.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Själva lötningen är stressig så jag tar inga bilder just då.
Karmen är längre än pressen så några knektar blir det i en ände.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ville inte limma bägge på en gång med oprövad metod. Kan limma nästa om ca 10 minuter.
Mvh Findus
Nästa bit i press.
Tog mig tiden att plåta innan den åkte in i press. Har gjort en plan yta att jobba på med ett par dörramstycken och ett melaminbelagt hyllplan.
Bra skarvar överallt.
Furu mot furu. Limmat med D4-lim (Kestol 4000 i detta fall) bör sitta i press någon timme. Måste alltså hänga kvar här till ungefär 1615 innan det är helg.
Mvh Findus
Tog mig tiden att plåta innan den åkte in i press. Har gjort en plan yta att jobba på med ett par dörramstycken och ett melaminbelagt hyllplan.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra skarvar överallt.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Furu mot furu. Limmat med D4-lim (Kestol 4000 i detta fall) bör sitta i press någon timme. Måste alltså hänga kvar här till ungefär 1615 innan det är helg.
Mvh Findus
Teoretiskt går det att få med en mc som däckslast. Men den kommer vara i vägen. Den jag har väger 170kg. Det går att lyfta med min dävert men är på gränsen av vad jag vill hantera med den.
Lyfter upp minitolvor med hälften av barlasten med däverten. Det är 165kg.
Kan låta bli att inreda förpiken och göra lastrum där istället. Kanske går att göra lastrumsluckan så stor att en mc går att fira ner. Eller byta till en Honda Monkey...
Summan är att mc ombord för ögonblicket inte finns på projektlistan.
I väntan på limmet funderade jag på Rutorna i fronten. Min vision är att ha så smala stolpar som möjligt även i hörnet. Har släppt tanken på isolerglas på grund av det. Kan komma ner i 50mm bredd inklusive glaslister.
Klämde fast några pinnar av embalage på mallen för att känna på proportionerna. Höjd som jag tänkt.
Med fem rutor så här.
Sju rutor så här. Lutar åt sju... Fem som ovan blev lite miljonprogramsförhållande mellan höjd och bredd. Vad tycker ni?
Plockade ut karmarna ur pressen lite senare än jag tänkt.
De linjerar perfekt. Strängt taget behövs inte mallen men kommer använda den för att få sidorna helt släta utan kanter före falsning och putsning.
Nu helg.
Mvh Findus
Lyfter upp minitolvor med hälften av barlasten med däverten. Det är 165kg.
Kan låta bli att inreda förpiken och göra lastrum där istället. Kanske går att göra lastrumsluckan så stor att en mc går att fira ner. Eller byta till en Honda Monkey...
Summan är att mc ombord för ögonblicket inte finns på projektlistan.
I väntan på limmet funderade jag på Rutorna i fronten. Min vision är att ha så smala stolpar som möjligt även i hörnet. Har släppt tanken på isolerglas på grund av det. Kan komma ner i 50mm bredd inklusive glaslister.
Klämde fast några pinnar av embalage på mallen för att känna på proportionerna. Höjd som jag tänkt.
Med fem rutor så här.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sju rutor så här. Lutar åt sju... Fem som ovan blev lite miljonprogramsförhållande mellan höjd och bredd. Vad tycker ni?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plockade ut karmarna ur pressen lite senare än jag tänkt.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De linjerar perfekt. Strängt taget behövs inte mallen men kommer använda den för att få sidorna helt släta utan kanter före falsning och putsning.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu helg.
Mvh Findus
Tjänster
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Källaren från 1969 blir som ny: Maskinrum
Socialt & Projekt -
Villa Ramnemark 2.0, Nytt hus och nya projekt
Socialt & Projekt -
Bara bilder, inga ord. Använd PM om ni har frågor till den som lade upp bilden.
Socialt & Projekt -
Bygga A-framehus och tillhörande garage
Socialt & Projekt -
Egenbyggt enplanshus och rejält garage
Socialt & Projekt