Båtprojektet lever.

Med tanke på den dåliga uppdateringstakten i tråden kan man få annan uppfattning.

Problemet är att det finns annat att göra.
Göra dörrar mot pengar till exempel.
Träpaneler pressas ihop med långa klämmor i en snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske en pilbåge.
Verkstadsinredning med träplankor, hyllor och arbetsmaterial. Oorganiserad, kaotisk, träbearbetning, skapelserum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förbättra sin utrustning och, om andra hantverkare blir påstridiga, göra flera dörrlyftar.
Verkstadsbild med mobil verktygsvagn, verktyg, trä, oordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lanserar därför konceptet
Prioritera allt!

Inspiration går att kväva med målmedvetenhet och disciplin. Genom att tvinga fram koncentration på sådant man bestämt sig att göra blir världen grå. Om övergripande mål tillåts hindra roliga avvikelser slarvas energin bort bara av tanken på arbete.

Nej... kasta er rakt in i alla dårskaper som faller er in. Rätt vad det är finner ni er fullt engagerade i det stora. Kanske håller ni plötsligt på och oljar delar till däckshusfönster.
Nystaplad hög med gula och vita träreglar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller gör skalritningar på stomme.
Som för all del också kan ritas upp med tusch på golvet i skala 1:1.
Plank med ritade linjer på arbetsbänk, förmodligen förberedelse för snickeri eller träarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gör detaljstudier på trixiga möten. Sådant som arkitekter och konstruktörer aldrig ritar upp åt en. Hur olika skikt kommer överlappa där två krökta ytor möts t exempel.
Teckning på MDF, ritning av trädörr eller skåpsdörr, arbetsbänk, verkstadsbakgrund, konstruktionsplan, inga personer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När det plötsligt händer finns energin och lusten. Om den inte dödats av Luther.

För övrigt... frågan ”när tänker du att det här skall vara klart” besvaras alltid med ekande tystnad.
Lova ingenting om privata projekt.

Mvh Findus

PS. Om/när jag sätter sågen i plåten och river ner det jag har. Då är det dags för disciplin. DS
 
  • Gilla
  • Älska
Puran och 48 till
  • Laddar…
Kul att se att du är igång! Hur går det att jobba nu?
 
Om att behöva byta paradigm.
@ricebridge
Är ca en procent mindre man än innan olyckan. Har sagt att jag fortsätter snickra så länge det stör någon att gubbjäveln är mer produktiv än ungdomar. Skadan räckte inte för att peta ner mig. Så jag hänger kvar några år till.

Nåväl.
Ett resonerande inlägg om teknikskifte.
Är utbildad maskinsnickare och har byggt rätt många hus. Både åt kunder och inom familjen.
Grejen med att få upp en husstomme är att först få grunden rak och vinkelrät. Har man tillgång till ett avvägningsinstrument även i perfekt våg.

Är så oldscool att jag kan tekniken att använda profiler vid bygget. När grunden är bra blir huset bra. Det är inte riktigt så enkelt men en bra start.
Ritad skiss av ett hus i perspektiv på rutat papper, med texten "Bygga hus" överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Genom att använda den kunskapen och erfarenheten är det troligt att jag kan bygga ett apfult däckshus. Som en frigga på platt mark.
Det är tyvärr så de flesta byggen på gamla skrov ser ut.
Enkelt handritat blyertsskiss av en båt flytande på vatten med linjer som skildrar vågor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vill ha linjer som harmoniserar. Lite stil och flärd så att de som ser båten blir glada.
En skiss av ett båt i profil med flaggor och detaljer, tecknat på papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad finns att jobba med.
Nuvarande däckshuset har ett skal av 5mm stål. 60mm rör innanför. Gamla ägaren hade isolerat mellan rören. Jag, med bakgrund i husbygge gillade inte det då det yttersta skiktet är helt difftätt. Därför lade jag isoleringen innanför rören och försökte hitta div fiffiga sätt att ventilera mellan.
Kan säga att det gått sisådär. Genom mekanisk ventilation med påtagligt undertryck kan jag hålla kondensen på rimlig nivå.
Att systemet inte är passivt är ett stort motiv till hela projektet.
Svartvit skiss, anteckningsbok spirallbindning, otydlig text, vit bakgrund, enkel linjär konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag sågar ner det gamla. Då tänker jag spara någon/några decimeter över däcket.
På utsidan fäster jag så tunna reglar som det går att komma undan med. Planen är att lägga plyfa innanför plåten först och bulta ihop regel och plyfa genom plåten (grönt). Därmed borde det ge tillräckligt dragmotstånd för att hålla kvar huset på båten även under de stormar som kan förväntas inomskärs.
En enkel teckning av en stolpe med röda linjer som kan föreställa kablar eller rep.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommen så långt kan ett antal takbågar sättas upp.
En skiss av en konstruktion med linjer och pennor på ett bord med sjökort i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är teknikskiftet.
Alla referenspunkter och linjer är krokiga. Lod och våg saknar mening. Mått jag har att utgå ifrån är gissningar. Så hur gör jag.

Min tanke är att när ett skelett av stommen är uppe. Då kan jag leka med linjerna. Genom att ha längre stolpar än jag behöver och flexibla infästningspunkter i takbågarna. Då kan jag flytta omkring allt. Med tunn läkt eller kanske något så enkelt som maskeringstejp fäst på hörn får jag syftningslinjer. Kan gå runt på avstånd och peta runt tills det ser bra ut.
Handritad skiss av tredimensionell struktur, möjligen ett försök att visa ett perspektiv med konvergerande linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag är nöjd och fått allt provisoriskt fixerat kan fönster sättas in och stommen kläs med alla övriga skikt.
En teckning av en struktur, möjligen en del av ett byggprojekt, med röda och blå linjer på papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus

PS. Ursäkta för kladdiga handskisser. Orkade inte ens leta rätt på en linjal. DS
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 19 till
  • Laddar…
roligt att se att du tänker till som du skriver så ser dom flesta fartyg som är ombyggda förjävliga ut för några år sen när jag var ute efter en bobåt så var det ingen som hade byggt nåt snyggt som földe skrovets
linjer såg ofta mer ut som man bara slängt på en byggbarack. låg en del såna längs södermälarstrand för
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Det klassiska sättet att bygga ett däckshus är ju att timra ett par tre varv av fyrkantsågat virke med slätknut och bulta ganska tätt på stående genom stockvarven och genom däcket och ner i däcksbalkarna.
Sedan ställer man stolpar på det. Stolparna brukar vara intappade i tapphål i översta "stockvarvet". På större fartyg brukar man sätta in knän av granrötter som binder ihop hörnstolparna med "timringen"till båda sidorna. Upptill kapar man stolparna i en kurva som ser bra ut och följer språnglinjen. Jag antar att man sätter upp en böjlig ribba på stolparna och provar sig fram till en kurva som ser bra ut. Sedan kapar man och tappar in stolparna i väggbandet. Sedan lägger man på bjälkarna.
Ibland har man långa bultar genom hela väggen från väggband till däcksbalkar. Så att huset inte skall spolas överbord så ofta.
Till sist kläder man insidan och utsidan med spontade bräder.

Mitt språkbruk är säkert fel men jag är ingen skeppstimmerman. Jag har i alla fall sett några däckshus av äldre modell i varierande grad av förfall och sett ett däckshus som höll på att byggas och sett något fotografi av ett pågående bygge förr i tiden.
 
  • Gilla
PellePeps och 8 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det klassiska sättet
Vi har båtar i klubben med sådana hus. Fint.
Klassisk segelbåt på öppet vatten, vita segel hissade, lugnt hav, klar himmel, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns dock flera skäl för mig att inte göra så. Tunnare vägg och bättre isolering med skivmaterial. Lättare också.

Jobben jag borde ha arbetat med har stått still ett tag på grund av bygglovshantering och annan administrativ friktion. Därför haft lite oplanerad egentid att lägga på båtprojektet.

Sådant har sina risker.
Beställde skivor till takbågar som påstods ha lång leveranstid. Lite längre än standard för att slippa skarvar. Att man aldrig kan lita på någon :surprised:.
Visade sig finnas några i lager så i dag kom de.
Stor plywoodskiva står mot vägg i ett rum med trägolv, några fläckar på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samtidigt har hot om försenade leveranser tagit skruv. Alla administrativa beslut angående jobben är klara och därför måste dörrar göras. Tre entrepartier med leverans v14.
Två tekniska ritningar av dörrar med måttangivelser, den ena med enkeldörr, den andra med dubbeldörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En kopparklädd dörr till Järntorget skall kilas in under tiden. Ett storjobb till City är också beställt.

Vet inte vilken gång i ordningen samhället övertalas att det är bistra tider och lågkonjunktur. Det är samma visa varje gång.

Kunderna avvaktar och krånglar med nödvändiga investeringsbeslut. Det blir en svacka när det är glest, max ett par månader. Sedan brakar det loss värre än någonsin för att de som inser att deras finanser är sunda kan få saker gjorda av bättre snickare än vanligt.

Halvt bortglömda önskemål är plötsligt aktuella. Som snickare kan man ha lockats krypa lite och är uppbunden med sämre jobb. Biter ihop och tar på sig även finjobben.

Suck...
Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 12 till
  • Laddar…
Gjort två mallar i dag.
Har tidigare ritat upp däckshuset på golvet.
Fixerade en skiva precis vid takfoten och använder samma centrumhål som när jag ritade upp det till fräsen.
En plyfaremsa förlänger en gammal mall så att den räcker. Sitter ihop med Festooltvingar. De är som 8mm distans mot golvet. Perfekt för en 9mm björkplyfa. Funkar som medar. Mycket mindre risk att det fastnar och krånglar.
Verkstadsgolv med stor vit skiva, cirkelsåg, ledning, ledstänger i förgrund, verktyg och hjul bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den inre böjen är mall för takbågar. Den yttre är till fronten.
Handöverfräs med ledare och klämmor på spånskiva, skär i vit plywood, arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mätt upp alla radier. Takbågen är gjord så att den smalnar av mot ändarna.
Fronten har samma bredd hela vägen.
Träplankor med märkningar och mått, möjligen för snickeriarbete eller konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fått ändra avstånd till centrum två gånger. Enkelt när den är sammanfogad med tvingar. Gör bara ett märke och mäter därifrån. Flyttat ca 117mm vilket gav frontbredd ca 109mm med 8mm stålet jag haft i fräsen.
Måttband och skruvstäd på träplanka i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avslutat med att märka upp referenser från utslaget. Mittlinje och ungefärlig plats för vägg. När jag får tillfälle att ta exakta mått från plåt till plåt går det att sätta ut rätt mått.
Vinkelhake på träskiva i verkstad, används för exakta mätningar eller markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus

PS. Ursäkta exemplet på dålig arbetsmiljö. Orsaken är att det skulle ta halva dagen att rådda fram bänkar. Mycket enklare att arbeta på golvet när det är så här stora radier och bitar. DS
 
Redigerat:
  • Gilla
mattetvilling och 19 till
  • Laddar…
Det finns två anledningar att ha ungefär samma inner som ytterradie på takbågarna. Den tekniska orsaken är att de blir starkast i mitten. Den andra är att med samma radie passar de ihop när de ritas upp på en skiva så att det räcker med ett sågsnitt för varje ny båge.

Det kan tyckas vara en marginell fördel, men när jag nu skall grovsåga fram 32 ämnen är det skönt att jobbet är halverat.

Bara för att få lite känsla för om det är vettiga mått hängde jag upp mallen på ett par pinnar där hussidorna kommer vara.
Morran som är gjord lika hög som jag fick agera referens på bilden.
Stor träfigur, påminner om en tecknad karaktär, i en slöjdsal med diverse verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med takfoten på 1800mm blir det ca 2100 i mitten. Inte imponerande i hussammanhang men en betydande förbättring på båten. Nuvarande innertak stryker håret på mig om jag har skor.

Jämför jag med det befintliga huset så blir sidorna ungefär 15cm lägre, vilket kan få huset att se mindre ut. På mitten blir det ca 25cm högre. Om det är en bra kompromiss får vi se.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Haha
Luddis_1 och 16 till
  • Laddar…
Många arbetsbåtar har ju ett relativt flackt tak för att det ska kunna tjäna till annat också; förvaring av livbåtar och annan utrustning, ibland som arbetsplattform osv.
Du har inga såna behov, eller farhågor att ditt mer välvda tak inte följer båtens stil?
 
171631-c4aa35e668ae1c1d5f9103f84fe29899.jpg
Tycker den här bilden du ritade utan linjal då med ;-) är riktigt trevlig att titta på.
Har du gjort några mer förändringar än akterdelen av däckshuset?
 
  • Gilla
cmb
  • Laddar…
Ambitionen är att få ett däckshus som passar skrovet och som passar till det jag har båten till. Inte ett hus som Stockholms hamn skulle byggt på 50-talet. Det är vad jag redan har och som retar mig.
Inspirationen kommer från en annan timmerbogserare som också tog passagerare. Det är något tiotal år äldre än min.
Svartvit bild av gammal ångbåt nära skogsbeklädd kustlinje, möjligtvis historisk eller arkivfoto.
Mitt hus kommer få något lägre skorsten och täckta sidor under hela taket. Välvningen av taket blir lite större av praktiska skäl.
Kommer inte ha båtar på taket. Sådana har jag på sidan och sjösätter på valfångarvis. På taket kommer det inget mer än några master och solceller.

Mvh Findus
 
  • Gilla
cmb och 4 till
  • Laddar…
@Workingclasshero
Brädgången under fönsterraden kommer sluta med däckshuset. Akterdäcket är redan gjort för att passa till det jag tänker bygga.
Äldre båt vid kaj med trädetaljer och däckstolar i soligt varv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
Krille4 och 17 till
  • Laddar…
Jag tror att du är på rätt spår med balkbågen. Gamla däckshustak hade ofta betydligt större kupning än nutidens. I det här fallet handlar det också om att få ståhöjd med minsta möjliga vindfång vid sidvind.Ett kupat tak get mindre vindfång än höga väggar.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
T
findus42 findus42 skrev:
...
Med takfoten på 1800mm blir det ca 2100 i mitten. Inte imponerande i hussammanhang men en betydande förbättring på båten. Nuvarande innertak stryker håret på mig om jag har skor.

Jämför jag med det befintliga huset så blir sidorna ungefär 15cm lägre, vilket kan få huset att se mindre ut. På mitten blir det ca 25cm högre. Om det är en bra kompromiss får vi se.

Mvh Findus
Jag hänger inte med här så jag måste fråga...

Om du har sidor som är 15 cm högre idag och mitten är 25 cm lägre än angivna 210 cm får jag det till att befintliga sidor är 195 cm och mitten 185 cm. Stämmer det?

På bilderna ser inte taket ut att var en "balja"..?
Eller missförstår jag något?
 
findus42 findus42 skrev:
Det finns två anledningar att ha ungefär samma inner som ytterradie på takbågarna. Den tekniska orsaken är att de blir starkast i mitten. Den andra är att med samma radie passar de ihop när de ritas upp på en skiva så att det räcker med ett sågsnitt för varje ny båge.

Det kan tyckas vara en marginell fördel, men när jag nu skall grovsåga fram 32 ämnen är det skönt att jobbet är halverat.

Bara för att få lite känsla för om det är vettiga mått hängde jag upp mallen på ett par pinnar där hussidorna kommer vara.
Morran som är gjord lika hög som jag fick agera referens på bilden.
[bild]
Med takfoten på 1800mm blir det ca 2100 i mitten. Inte imponerande i hussammanhang men en betydande förbättring på båten. Nuvarande innertak stryker håret på mig om jag har skor.

Jämför jag med det befintliga huset så blir sidorna ungefär 15cm lägre, vilket kan få huset att se mindre ut. På mitten blir det ca 25cm högre. Om det är en bra kompromiss får vi se.

Mvh Findus
Tänkte alla helt släppa det fantastiska i att Findus har en life-size Morgan stående som referens.?! :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
PellePeps och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.