270 260 läst · 701 svar
270k läst
701 svar
Däckshuset som tar min bogserbåt tillbaka till det tidiga 1900-talet
Åh. Hade du bott närmare så hade du fått bygga en kattlucka åt mig, du verkar vara bra på finurliga lösningar. Kommer inte att vilja såga hål i nya altandörren när den gamla inte går att hålla liv i längre, så det behöver vara något dubbelsystem genom ytterväggen någonstans....
Ibland är livet rättvist !
Ligger för ankar vid en huvudstad. Trevligt att kunna byta utsikt
.
Om upplösningen varit bättre hade Högalidskyrkans tvillingtorn gått att se i bakgrunden. Just nu så kan jag leva med att det finns lite svetsjobb runt avgassystemet
.
Linjerna fungerar.
Det enda "arbete" jag gjort är att cirkla runt några timmar för att upprätta en deviationstabell.
Jag har också ordnat en badstege.
Sjömansslöjd räknas kanske inte i sammanhanget.
Mvh Findus
Ligger för ankar vid en huvudstad. Trevligt att kunna byta utsikt

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om upplösningen varit bättre hade Högalidskyrkans tvillingtorn gått att se i bakgrunden. Just nu så kan jag leva med att det finns lite svetsjobb runt avgassystemet
Linjerna fungerar.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det enda "arbete" jag gjort är att cirkla runt några timmar för att upprätta en deviationstabell.
Jag har också ordnat en badstege.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sjömansslöjd räknas kanske inte i sammanhanget.
Mvh Findus
Fråga till forat !!
Har ingen aning om hur man justerar en kompass. Allt går att lära sig så nu vill jag höra om hur man placerar ut justeringsmagneter för att kompensera båtens påverkan.
Har kört varvet runt och antecknat avvikelserna.
Så här ser det ut.
Ser onekligen ut som om båten har en distinkt påverkan. Då borde det inte vara omöjligt att få deviationen innom rimliga nivåer genom att justera.
Har två magneter att leka med.
Hur skall jag tänka ??
Mvh Findus
Har ingen aning om hur man justerar en kompass. Allt går att lära sig så nu vill jag höra om hur man placerar ut justeringsmagneter för att kompensera båtens påverkan.
Har kört varvet runt och antecknat avvikelserna.
Så här ser det ut.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser onekligen ut som om båten har en distinkt påverkan. Då borde det inte vara omöjligt att få deviationen innom rimliga nivåer genom att justera.
Har två magneter att leka med.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur skall jag tänka ??
Mvh Findus
Oj vilket arbete, och vad bra det blir
Nån gång skall jag berätta vad som hände en kväll/natt när vi låg i Nevlunghavn med vår IOD och hamnade bredvid en f.d. hamnbogserare från Stavanger...
Nån gång skall jag berätta vad som hände en kväll/natt när vi låg i Nevlunghavn med vår IOD och hamnade bredvid en f.d. hamnbogserare från Stavanger...
Kompasslära blev min examensfråga då jag tog sjökaptensexamen, men då det är 40 år sedan jag gjorde senaste kompassjusteringen så har jag glömt det mesta. Men bästa resultatet får du om du har fyra magneter, ev. fler om de måste placeras på lite större avstånd från kompassen. Byggnadstekniskt kanske de måste placeras under däck (i taket), el. på annat sätt.
Rent praktiskt är det enklast att titta på Chalmers video.
Lycka till, och återkom gärna på PM om du har funderingar.
Rent praktiskt är det enklast att titta på Chalmers video.
Lycka till, och återkom gärna på PM om du har funderingar.
@Beemaster
Har sett filmen från Chalmers och funderat.
Först kör de nordlig kurs
De lägger in justeringsmagneter ganska rakt under en kompasspol för att putta den i rätt läge. Sedan kollar de kontrakurs och halverar felet. Antingen genom att lägga in ytterligare en magnet eller genom att flytta den som de redan satt in.
Sedan tar de väst eller öst och går igenom samma rutin.
Nu sitter kompassen centrerad rakt över rattpumpen. Så jag har inte möjlighet att jobba i den riktningen. Dessutom förefaller båtens magnetfält verka diagonalt.
Jag skall prova med att sätta ett par pinnar med hål för magneterna jag har diagonalt där jag får rum. Sedan åker jag ut och testar om det går att få lite stil på grejerna.
Mvh Findus
PS. Fästplattan är skruvad med rostfri skruv. Inga nya störningskällor
. DS
Har sett filmen från Chalmers och funderat.
Först kör de nordlig kurs
De lägger in justeringsmagneter ganska rakt under en kompasspol för att putta den i rätt läge. Sedan kollar de kontrakurs och halverar felet. Antingen genom att lägga in ytterligare en magnet eller genom att flytta den som de redan satt in.
Sedan tar de väst eller öst och går igenom samma rutin.
Nu sitter kompassen centrerad rakt över rattpumpen. Så jag har inte möjlighet att jobba i den riktningen. Dessutom förefaller båtens magnetfält verka diagonalt.
Jag skall prova med att sätta ett par pinnar med hål för magneterna jag har diagonalt där jag får rum. Sedan åker jag ut och testar om det går att få lite stil på grejerna.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh Findus
PS. Fästplattan är skruvad med rostfri skruv. Inga nya störningskällor
Redigerat:
Fäste upp pinnarna enligt plan men kom inte ut på en fjärd för att köra runt. Båten ligger ungefär i nordöstlig rikting vid kaj. 55grader ca. Så jag placerade magneten i den riktningen och kollade om det hade avsedd effekt.
Fungerade riktigt bra fast jag behöver komma ännu närmare. Provade med en magnet i andra riktningen. Om teorin överensstämmer med verkligheten så borde den inte påverka kompassen på nuvarande kurs. Check... det gjorde den inte.
Hur gå vidare var då frågan. Nöja sig med den trasiga orginallådan och den fransiga infällningen av densamma
. Nej... det går att göra bättre 
En överfalsad ram att hänga kompassen i blir snyggare. Om nu mina magneter är så beskedliga att de kan placeras några cm från kompassen och om effekten från dem är knappt märkbar när de sitter 6tum längre bort. Varför inte lösa den frågan och göra ett steglöst justeringsbeslag i omagnetiska material som trä och mässing.
Satt min vana trogen och skissade när jag åt frukost i morse.
En bygel med en genomgående mässingsskruv med skruvhuvud i var ände.
Någon slags hylla som manövreras av skruven att lägga mina magneter på.
Innan jag började jobba för pengar i morse gjorde jag ämnet till ramen.
Hoppade över fotandet tyvärr när byglarna och magnethyllorna blev till.
Här är alla delar.
Detalj magnethylla.
Vyn uppifrån.
Allt verkar fungera
. Grundoljat och kan förhoppnings få tillräckligt bra yta med ett lager till. Behövs inte mer på grejer som sitter väderskyddat. Bör ha allt på plats till helgen
. Då får vi se om det blir som jag tänkt. Hoppas kunna justera så att den ligger mindre än tre grader fel på alla kurser.
Går det inte med två magneter så behöver jag hitta fler.
Någon som vet var man kan komma över lämpliga magneter?
Mvh Findus
PS. Har lite koll på att den magnetiska nordpolen ligger ca 6 grader öster om den geografiska. Det måste jag ta hänsyn till vid justeringen. Gör jag inte det så kommer det bli 12 grader fel på kontrakurs. Det är nog sådant som ger amatörer huvudvärk. DS
Fungerade riktigt bra fast jag behöver komma ännu närmare. Provade med en magnet i andra riktningen. Om teorin överensstämmer med verkligheten så borde den inte påverka kompassen på nuvarande kurs. Check... det gjorde den inte.
Hur gå vidare var då frågan. Nöja sig med den trasiga orginallådan och den fransiga infällningen av densamma
En överfalsad ram att hänga kompassen i blir snyggare. Om nu mina magneter är så beskedliga att de kan placeras några cm från kompassen och om effekten från dem är knappt märkbar när de sitter 6tum längre bort. Varför inte lösa den frågan och göra ett steglöst justeringsbeslag i omagnetiska material som trä och mässing.
Satt min vana trogen och skissade när jag åt frukost i morse.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bygel med en genomgående mässingsskruv med skruvhuvud i var ände.
Någon slags hylla som manövreras av skruven att lägga mina magneter på.
Innan jag började jobba för pengar i morse gjorde jag ämnet till ramen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppade över fotandet tyvärr när byglarna och magnethyllorna blev till.
Här är alla delar.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detalj magnethylla.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vyn uppifrån.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt verkar fungera

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det inte med två magneter så behöver jag hitta fler.
Någon som vet var man kan komma över lämpliga magneter?
Mvh Findus
PS. Har lite koll på att den magnetiska nordpolen ligger ca 6 grader öster om den geografiska. Det måste jag ta hänsyn till vid justeringen. Gör jag inte det så kommer det bli 12 grader fel på kontrakurs. Det är nog sådant som ger amatörer huvudvärk. DS
Redigerat:
Väster är det väl? Norra Kanada.findus42 skrev:
Förvisso korrekt men från oss är det österut.
https://rl.se/deklination.php
Det är sas halva varvet runt även om vi tycker att Canada ligger västerut. Geometri på klot är lite trixigt
Mvh Findus
https://rl.se/deklination.php
Det är sas halva varvet runt även om vi tycker att Canada ligger västerut. Geometri på klot är lite trixigt
Mvh Findus
Findus skrev:
Går det inte med två magneter så behöver jag hitta fler. Någon som vet var man kan komma över lämpliga magneter?
Är lite osäker men Nautiska Magasinet, Slussplan 5, Sthlm brukar ha en hel del bra ha-grejer.
Går det inte med två magneter så behöver jag hitta fler. Någon som vet var man kan komma över lämpliga magneter?
Är lite osäker men Nautiska Magasinet, Slussplan 5, Sthlm brukar ha en hel del bra ha-grejer.
@nino
Det beror på många saker. På vilket sätt eken är utsatt, hur underhållsplanen ser ut, vad man vill ha av eken, utseende eller mekanisk styrka.
Det förekommer att träskeppskillarna målar ändträ på spant med orange färg (mönja) som inte får köpas (eller användas). Stenkolstjära (kreosote) förekommer också undantagsvis
. Det om extremfall när det gäller mekanisk motståndskraft.
När det gäller utseende finns en uppsjö av lacker som har olika förtjänster.
Det är här underhållsplanen kommer in.
Inget håller för evigt. Min delvis erfarenhetsbaserade uppfattning är att ju längre en behandling håller ju svårare är det att göra något när det ändå måste ske.
Polyuretanbaserade produkter går inte att slipa bort. Blir mjuk och sätter igen papperna. Lätt mattslipning och strykning går bra. Låter man vattnet börja tränga in är det kört och total renskrapning är enda vettiga sättet att få stil på det. Den som gjort det en gång lovar sig själv att aldrig någonsin låte en polyuretanlack komma i närheten igen.
Epoxy och andra två-komponentprodukter.
Hårda. Bra yta. Har en värld av olika glans och utseende att välja på.
Allt som jag skriver om polyuretan är tillämpligt även här. Dessutom häftar den fast på djupet. Är det en fin gammal cravell-byggd salongsbåt från 30-talet med ca 12mm bordläggning känns det jäkligt surt att behöva hyvla bort en halv mm för att komma ner i rent trä.
Går faktiskt att slipa, men är så hårt att en semester går åt om det är större ytor.
Traditionella fernissor och oljor.
Kortast hållbarhet. Överlägset enklast underhåll. Snyggast yta. Totalborttagning görs med varmluftspistol och skrapa. Ser magiskt ut och lämnar allt trä kvar. Måste mattslipas och strykas ca vartannat år. Varje år i solutsatta lägen.
Massor att välja på. Kan inte påstå att någon är bättre än någon annan. Vi använder Jotun Benarolja på entrepartier. Vi ser till att kunderna tar ett serviceavtal så att vi själva ser till att det blir gjort. Brf-er är bra på mycket, men kontinuitet i förvaltningen klarar de inte.
Andra produkter
Danish oil
Tonkin
Epifanes
International
Mm mm
Det man vänjer sig vid kommer man tycka bäst om.
Mvh Findus
Det beror på många saker. På vilket sätt eken är utsatt, hur underhållsplanen ser ut, vad man vill ha av eken, utseende eller mekanisk styrka.
Det förekommer att träskeppskillarna målar ändträ på spant med orange färg (mönja) som inte får köpas (eller användas). Stenkolstjära (kreosote) förekommer också undantagsvis
När det gäller utseende finns en uppsjö av lacker som har olika förtjänster.
Det är här underhållsplanen kommer in.
Inget håller för evigt. Min delvis erfarenhetsbaserade uppfattning är att ju längre en behandling håller ju svårare är det att göra något när det ändå måste ske.
Polyuretanbaserade produkter går inte att slipa bort. Blir mjuk och sätter igen papperna. Lätt mattslipning och strykning går bra. Låter man vattnet börja tränga in är det kört och total renskrapning är enda vettiga sättet att få stil på det. Den som gjort det en gång lovar sig själv att aldrig någonsin låte en polyuretanlack komma i närheten igen.
Epoxy och andra två-komponentprodukter.
Hårda. Bra yta. Har en värld av olika glans och utseende att välja på.
Allt som jag skriver om polyuretan är tillämpligt även här. Dessutom häftar den fast på djupet. Är det en fin gammal cravell-byggd salongsbåt från 30-talet med ca 12mm bordläggning känns det jäkligt surt att behöva hyvla bort en halv mm för att komma ner i rent trä.
Går faktiskt att slipa, men är så hårt att en semester går åt om det är större ytor.
Traditionella fernissor och oljor.
Kortast hållbarhet. Överlägset enklast underhåll. Snyggast yta. Totalborttagning görs med varmluftspistol och skrapa. Ser magiskt ut och lämnar allt trä kvar. Måste mattslipas och strykas ca vartannat år. Varje år i solutsatta lägen.
Massor att välja på. Kan inte påstå att någon är bättre än någon annan. Vi använder Jotun Benarolja på entrepartier. Vi ser till att kunderna tar ett serviceavtal så att vi själva ser till att det blir gjort. Brf-er är bra på mycket, men kontinuitet i förvaltningen klarar de inte.
Andra produkter
Danish oil
Tonkin
Epifanes
International
Mm mm
Det man vänjer sig vid kommer man tycka bäst om.
Mvh Findus
Populärt i forumet
-
Totalrenovering av 20-talslägenhet
Socialt & Projekt -
Bara bilder, inga ord. Använd PM om ni har frågor till den som lade upp bilden.
Socialt & Projekt -
Isak90: Långtidsprojekt, husbygge med tajt budget!
Socialt & Projekt -
Egenbyggt enplanshus och rejält garage
Socialt & Projekt -
Mellan och i projekt behövs träning, endast bilder inga ord!
Socialt & Projekt