270 805 läst · 701 svar
271k läst
701 svar
Däckshuset som tar min bogserbåt tillbaka till det tidiga 1900-talet
Att bokföra hobbyjobb i Endomondo lite mer än gränsar till självplågeri. Sanningen fyller inget syfte när det gäller sådant. Vi vill ha kvar tanken på att det lediga stunder vi använder.
På mina lediga stunder de senaste dagarn har jag bedrivit tvåfrontsattack på 120timmarslasset
.
Borden har nedprioriterats. Trallen har graderats upp. Projekteringen är klar och trall har inhandlats. Jag har lastat in den i mitt förråd. Bräderna är så långa att jag inte kan stänga dörren så nu måste den kapas upp, i alla fall, innan helgen är slut. Jag har ett stort bockbord på bryggan som får duga om borden inte blir klara.
Dörrämnet fick lite uppmärkasamhet i går.
Började med att fräsa rent och fräsa ur för glaset.
Jag brukar vara noga när jag gör ramen. Den har rätt mått på bredden och några mm övermått på höjden för att det skall gå att justera om det behövs.
Rensfräsning ger runda hörn. Dessa tas enkelt bort med japansåg.
Det går lika bra med ett vasst stämjärn (någon som vet när man behöver ett slött stämjärn?).
Fuskade rejält efter det. Det finns verkligen fördelar med dörrar som inte väger något. Sågade till det mesta på justersågen. Kapade, falsade snedsågade låssidan och sågade för sågspårslister.
Bar upp den till mitt loft och böjade fälla in beslagen.
Började med låskistfräsen.
Sedan dags för min kombinerade behör och lås-stolpe mall.
Gångjärn.
Putsade av den och ställde den åt sidan. Hade inte tid med den alls egentligen. Handlade trall och tog mig till hamnen. Det vart sent nog. Arbetet fick vänta till i morse.
Det finns surdegar som jag inte gärna tänker på. Tyvärr så klarar jag inte att helt ignorera dem. Kan inte bygga in ett läckage som jag känner till för att inbilla mig att jag kommer åtgärde det vid ett annat tillfälle. Den gamla maskinrumsluckan var fogad och skruvad. Naturligtivis har det droppat in här och där.
Helt utanför tidsplanen har därför tre fjärdedelar av dagen ägnats åt att slipa ur fogarna och helsvetsa alltihop.
Bilden tagen efter att det börjat regna
.
Det jag egentligen tänkt göra hann jag bara börja på.
Var lite speedad så jag lade inte av direkt. Satt ned en stund på en stol och pysslade med sjömans-slöjd.
En valknop till flaggstången. Jag hör till de som vill ha flaggor hängande med tyngd istället för med sträckt lina.
Hänglåset är ett provisorium. Letar upp ett droppformat sänke senare.
Hoppas på vettigt väder i morgon. Om det regnar kan jag ägna några timmar åt att kapa trall. Men jag svetsar hellre räcke
.
Mvh Findus
På mina lediga stunder de senaste dagarn har jag bedrivit tvåfrontsattack på 120timmarslasset
Borden har nedprioriterats. Trallen har graderats upp. Projekteringen är klar och trall har inhandlats. Jag har lastat in den i mitt förråd. Bräderna är så långa att jag inte kan stänga dörren så nu måste den kapas upp, i alla fall, innan helgen är slut. Jag har ett stort bockbord på bryggan som får duga om borden inte blir klara.
Dörrämnet fick lite uppmärkasamhet i går.
Började med att fräsa rent och fräsa ur för glaset.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag brukar vara noga när jag gör ramen. Den har rätt mått på bredden och några mm övermått på höjden för att det skall gå att justera om det behövs.
Rensfräsning ger runda hörn. Dessa tas enkelt bort med japansåg.
Det går lika bra med ett vasst stämjärn (någon som vet när man behöver ett slött stämjärn?).

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuskade rejält efter det. Det finns verkligen fördelar med dörrar som inte väger något. Sågade till det mesta på justersågen. Kapade, falsade snedsågade låssidan och sågade för sågspårslister.
Bar upp den till mitt loft och böjade fälla in beslagen.
Började med låskistfräsen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan dags för min kombinerade behör och lås-stolpe mall.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gångjärn.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Putsade av den och ställde den åt sidan. Hade inte tid med den alls egentligen. Handlade trall och tog mig till hamnen. Det vart sent nog. Arbetet fick vänta till i morse.
Det finns surdegar som jag inte gärna tänker på. Tyvärr så klarar jag inte att helt ignorera dem. Kan inte bygga in ett läckage som jag känner till för att inbilla mig att jag kommer åtgärde det vid ett annat tillfälle. Den gamla maskinrumsluckan var fogad och skruvad. Naturligtivis har det droppat in här och där.
Helt utanför tidsplanen har därför tre fjärdedelar av dagen ägnats åt att slipa ur fogarna och helsvetsa alltihop.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden tagen efter att det börjat regna
Det jag egentligen tänkt göra hann jag bara börja på.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var lite speedad så jag lade inte av direkt. Satt ned en stund på en stol och pysslade med sjömans-slöjd.
En valknop till flaggstången. Jag hör till de som vill ha flaggor hängande med tyngd istället för med sträckt lina.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hänglåset är ett provisorium. Letar upp ett droppformat sänke senare.
Hoppas på vettigt väder i morgon. Om det regnar kan jag ägna några timmar åt att kapa trall. Men jag svetsar hellre räcke
Mvh Findus
Produkter som diskuteras: "japansåg"

Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Trall har jag ägnat mig åt i dag. Det finns en risk för att känsliga läsare ( @mexitegel ) tycker att det gått fort. Till mitt försvar kan jag säga att jag byggt många altaner och att alla är lika.
Började med att torrmontera hörnet som skulle rundas. Fräste efter en mall som jag förberedde i fredags. Sedan plockade jag ihop "bjälklaget" bit för bit. Knöt ihop allt med några trallbräder. Sedan ställde jag in höjderna.
Har tittat på Nivell och andra system. Alldeles för dyrt. Med ett så klent bärverk trallen har behövs stöd på ca 40 ställen. Kom på att jag kan använda karmhylsor istället, med tryckfördelningsbrickor av nylon. Därmed så kommer ingen metall i kontakt med stålet. Vekheten i materialet gjorde att det gick att forma trallen lite. Den är en aning bomberad och har ett svagt språng.
Några karmhylsor klämmer i sid och längsled. Hoppas att det skall förhindra att hela videvitten lättar och åker i sjön om en våg sköljer över akterdäcket.
Blev lite stressad av sms som frågade om jag vill bli bjuden på middag. Äta måste man, och jag hade ingen bortglömd matlåda kvar som den jag åt i går kväll. Jagade fram trallen.
Det som jag brukar tänka när jag lagt ett golv är att så här snyggt och rent kommer det aldrig mer vara. Passa på och se hur det kan se ut..
Sedan förstörde jag det genom att ställa upp däcksstolarna igen.
Det börjar arta sig
. Grind, landgång, bord och dörr kvar att göra.
Mvh Findus
Började med att torrmontera hörnet som skulle rundas. Fräste efter en mall som jag förberedde i fredags. Sedan plockade jag ihop "bjälklaget" bit för bit. Knöt ihop allt med några trallbräder. Sedan ställde jag in höjderna.
Har tittat på Nivell och andra system. Alldeles för dyrt. Med ett så klent bärverk trallen har behövs stöd på ca 40 ställen. Kom på att jag kan använda karmhylsor istället, med tryckfördelningsbrickor av nylon. Därmed så kommer ingen metall i kontakt med stålet. Vekheten i materialet gjorde att det gick att forma trallen lite. Den är en aning bomberad och har ett svagt språng.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Några karmhylsor klämmer i sid och längsled. Hoppas att det skall förhindra att hela videvitten lättar och åker i sjön om en våg sköljer över akterdäcket.
Blev lite stressad av sms som frågade om jag vill bli bjuden på middag. Äta måste man, och jag hade ingen bortglömd matlåda kvar som den jag åt i går kväll. Jagade fram trallen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som jag brukar tänka när jag lagt ett golv är att så här snyggt och rent kommer det aldrig mer vara. Passa på och se hur det kan se ut..
Sedan förstörde jag det genom att ställa upp däcksstolarna igen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det börjar arta sig
Mvh Findus
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 388 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 388 inlägg
Det blir ju bra det där som vanligt men jag undrar varför du bygger en trall på båten? Inte skeppsmessigt ju. Är det bobåtskompromiss?
Tror du plywooden på dörren kommer hålla bra? Man ser ju ibland hur ytfaneret släpper på dörrar.
Testa Tricoya som Ceos säljer om du inte gjort det.
Tror du plywooden på dörren kommer hålla bra? Man ser ju ibland hur ytfaneret släpper på dörrar.
Testa Tricoya som Ceos säljer om du inte gjort det.
Trallen gör däcket mer användbart och säkrare. Med rätt inramning är det skeppsmässigt. Lite som en helikopterplatta eller flygdäcket på ett Japanskt hangarfertyg från andra världskriget.
Tanken är att göra en sarg som gömmer kanten på trallen, men bakom stolparna i räcket. Är väldigt nöjd med att ha fått bort plåten på sidorna. Inte bara för utseendet och vindfånget, utan också för att tät plåt med stolpar var en idiotisk konstruktion som gjorde att allt skräp som blåste in garanterat stannade där. Nu är inget i vägen som hindrar att skräp sköljs ut. Vill inte bygga igen det på sättet än en gång. Därför kommer det även fortsättningsvis vara en spalt mellan däck och trall.
Jag vet att plyfan på dörren kommer hålla bra. Det är wbp-limmad furu rakt igenom.Visst hade jag kunnat göra en massiv dörr med laminerade ramstycken och speglar, men jag valde plywood för att jag inte ville ha en konstrukton med en massa skarvar och ändträ mot längsträ i den mest väderutsatta positionen på båten.
Den vädermässigt svagaste punkten kommer vara den nedre glaslisten. Inte plyfan. Glöm inte att jag försörjer mig på att tillverka och renovera just väderutsatta dörrar med extra höga krav. De val jag gör är inte oövertänkta.
Det är inget extratjockt faner, men jag förväntar mig inte heller någon överdriven mekanisk nötning på dörren.
Gjorde glaslisten överfalsad med en lutning på 17 grader för att få bra avrinning. Har en jigg till planhyveln för den lutningen som sett några km glaslist passera.
Gerat och hellimmat den yttre listen med D4-lim (Casco 3384). Har hunnit stryka grund och ett lager olja. Skall bli ett lager till före montage och ytterligare ett lager under sommaren. Dörren kommer leva så länge som jag underhåller den.
Borden har också fått lite uppmärksamhet
.
Såga och falsat förband hade jag gjort tidigare. Vill minnas att jag nämnt fururamar som ingår. En hög bitar hade jag 1´a maj. Skulle ha jobbat för pengar eftersom jag skolkade på valborg. Men var för okoncentrerad för att vara effektiv. Då måste det ju vara tjänstefel att jobba åt någon annan än sig själv.
Högen med bitar.
Monterade ihop ett av borden för att kolla om teorierna fungerade. Inget finlir. Spiklimmad sammanfogning får duga. Satte upp det provisoriskt med ett par knektar för test.
Knektarna får representera stolparna i räcket.
Uppfällt så har det gott stöd mitt i skivan. Stöden är hälften av gavlarna vilket lämnar bra plats för knän så långt ut på kanten man behöver.
Tror att det är tillräckligt långt till stöden för att det skall bli bekvämt. Av utrymmesskäl ville jag inte ha några stopp som sticker ut under skivan. "Benen" är istället infrästa 4mm i undersidan av skivan för att stanna på plats när bordet är uppfällt. För att inte skivan skall luta i uppfällt läge är ramarna som håller "benen" snedsågade ca 5mm. När de sitter snett på gångjärnssidan så är "benet"/gavelhalvan rak i nedfällt läge. Vinkeln gör att benet lyfter ca 4mm när det fälls ut.
I lådan som bildas när bordet är stängt ryms 2 st hopfällbara däcksstolar. Det är orsaken till att jag inte vill ha onödigt platskrävande sammanfogning. Det är också viktigt att det skyddar mot väder och välventilerat.
I går efter ordinarie arbetstid putsade jag igenom delarna och fick på grundolja.
Ser ut som om både bord och dörr går att hinna med. Återstår grind och landgång
.
Mvh Findus
Tanken är att göra en sarg som gömmer kanten på trallen, men bakom stolparna i räcket. Är väldigt nöjd med att ha fått bort plåten på sidorna. Inte bara för utseendet och vindfånget, utan också för att tät plåt med stolpar var en idiotisk konstruktion som gjorde att allt skräp som blåste in garanterat stannade där. Nu är inget i vägen som hindrar att skräp sköljs ut. Vill inte bygga igen det på sättet än en gång. Därför kommer det även fortsättningsvis vara en spalt mellan däck och trall.
Jag vet att plyfan på dörren kommer hålla bra. Det är wbp-limmad furu rakt igenom.Visst hade jag kunnat göra en massiv dörr med laminerade ramstycken och speglar, men jag valde plywood för att jag inte ville ha en konstrukton med en massa skarvar och ändträ mot längsträ i den mest väderutsatta positionen på båten.
Den vädermässigt svagaste punkten kommer vara den nedre glaslisten. Inte plyfan. Glöm inte att jag försörjer mig på att tillverka och renovera just väderutsatta dörrar med extra höga krav. De val jag gör är inte oövertänkta.
Det är inget extratjockt faner, men jag förväntar mig inte heller någon överdriven mekanisk nötning på dörren.
Gjorde glaslisten överfalsad med en lutning på 17 grader för att få bra avrinning. Har en jigg till planhyveln för den lutningen som sett några km glaslist passera.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gerat och hellimmat den yttre listen med D4-lim (Casco 3384). Har hunnit stryka grund och ett lager olja. Skall bli ett lager till före montage och ytterligare ett lager under sommaren. Dörren kommer leva så länge som jag underhåller den.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borden har också fått lite uppmärksamhet
Såga och falsat förband hade jag gjort tidigare. Vill minnas att jag nämnt fururamar som ingår. En hög bitar hade jag 1´a maj. Skulle ha jobbat för pengar eftersom jag skolkade på valborg. Men var för okoncentrerad för att vara effektiv. Då måste det ju vara tjänstefel att jobba åt någon annan än sig själv.
Högen med bitar.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterade ihop ett av borden för att kolla om teorierna fungerade. Inget finlir. Spiklimmad sammanfogning får duga. Satte upp det provisoriskt med ett par knektar för test.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Knektarna får representera stolparna i räcket.
Uppfällt så har det gott stöd mitt i skivan. Stöden är hälften av gavlarna vilket lämnar bra plats för knän så långt ut på kanten man behöver.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror att det är tillräckligt långt till stöden för att det skall bli bekvämt. Av utrymmesskäl ville jag inte ha några stopp som sticker ut under skivan. "Benen" är istället infrästa 4mm i undersidan av skivan för att stanna på plats när bordet är uppfällt. För att inte skivan skall luta i uppfällt läge är ramarna som håller "benen" snedsågade ca 5mm. När de sitter snett på gångjärnssidan så är "benet"/gavelhalvan rak i nedfällt läge. Vinkeln gör att benet lyfter ca 4mm när det fälls ut.
I lådan som bildas när bordet är stängt ryms 2 st hopfällbara däcksstolar. Det är orsaken till att jag inte vill ha onödigt platskrävande sammanfogning. Det är också viktigt att det skyddar mot väder och välventilerat.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I går efter ordinarie arbetstid putsade jag igenom delarna och fick på grundolja.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som om både bord och dörr går att hinna med. Återstår grind och landgång
Mvh Findus
En 60-årsdag i släkten kommer hindra mig från att ägna hela helgen åt hobby. För att kunna använda den tid som jag kan ta mig på ett effektivt sätt har jag förberett lite svetsarbete.
Med en enkel måttskiss i handen gick jag till smederna. Kapsågar är inte raketvetenskap så länge de fungerar. Inmatningsbord, anhåll, grönknapp för att starta sekvensen och ett vred för att justera hastigheten.
Alla rör och stänger som behövs.
Lite microsnickeri
Metoderna för att falsa en hylsa med innerradie 14mm, ytterradie 23mm, höjd 14mm utan att använda svarv lämpar sig inte för ett offentligt forum. Om inte chefen tar hem en svarvchuck så gör jag det själv snart.
Rolig övning är det i alla fall.
Mycket mer har inte hänt.
Andra strykningenj av borden
Och tredje på dörren.
Mvh Findus
Med en enkel måttskiss i handen gick jag till smederna. Kapsågar är inte raketvetenskap så länge de fungerar. Inmatningsbord, anhåll, grönknapp för att starta sekvensen och ett vred för att justera hastigheten.
Alla rör och stänger som behövs.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite microsnickeri

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metoderna för att falsa en hylsa med innerradie 14mm, ytterradie 23mm, höjd 14mm utan att använda svarv lämpar sig inte för ett offentligt forum. Om inte chefen tar hem en svarvchuck så gör jag det själv snart.
Rolig övning är det i alla fall.
Mycket mer har inte hänt.
Andra strykningenj av borden

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och tredje på dörren.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh Findus
Tjänster
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Källaren från 1969 blir som ny: Maskinrum
Socialt & Projekt -
Villa Ramnemark 2.0, Nytt hus och nya projekt
Socialt & Projekt -
Bara bilder, inga ord. Använd PM om ni har frågor till den som lade upp bilden.
Socialt & Projekt -
Bygga A-framehus och tillhörande garage
Socialt & Projekt -
Egenbyggt enplanshus och rejält garage
Socialt & Projekt