102 551 läst · 407 svar
103k läst
407 svar
Bidrag för energieffektivisering i småhus från 3 juli
Jag har själv sökt bidraget i oktober efter att ha bytt ut en elpanna mot luft/vatten. Tacksamt förstås, men processen känns o övrigt krångligt.
I mitt fall väntade jag med att ansöka tills jobbet var utfört och fakturan kommit och betalats. Jag fick då fylla i en massa uppgifter och skicka med faktura etc. Sen väntade jag 3 månader (kortare än väntat) på positivt svar. Sen när jag ska ansöka om utbetalning då är jag tvungen att fylla i precis samma uppgifter en gång till och skicka med något bevis gör att företaget som installerade hade f-skatt.
I mitt fall väntade jag med att ansöka tills jobbet var utfört och fakturan kommit och betalats. Jag fick då fylla i en massa uppgifter och skicka med faktura etc. Sen väntade jag 3 månader (kortare än väntat) på positivt svar. Sen när jag ska ansöka om utbetalning då är jag tvungen att fylla i precis samma uppgifter en gång till och skicka med något bevis gör att företaget som installerade hade f-skatt.
Pratade med länsstyrelsen nu och de bad mig att maila så skalla de återkomma med hur/om jag kan överklaga eller hur läget ligger.Viktor.J skrev:
Känns otroligt frustrerande om det inte skulle gå när jag har bildbevis på att tanken (oljan) demonterades 2020. Svårt att argumentera för att den var i bruk då. Senaste besiktning av systemet var 1996 enligt dokumentation som låg kring systemet.
Som jurist (visserligen på en hovrätt så jag håller mig långt ifrån förvaltningassidan) tror jag tyvärr det är kört. Att Boverket ändrar information på sin sida torde inte medföra att din frist för att överklaga ändras. Du kunde ju fortfarande ha klagat på beslutet och anfört just den grunden att pannan endast gick att använda med el. Jag hoppas givetvis att jag har fel. Men har du inte fått bidrag för värmeåtgärden är du ju också diskvalificerad för skalet.Viktor.J skrev:
Pratade med länsstyrelsen nu och de bad mig att maila så skalla de återkomma med hur/om jag kan överklaga eller hur läget ligger.
Känns otroligt frustrerande om det inte skulle gå när jag har bildbevis på att tanken (oljan) demonterades 2020. Svårt att argumentera för att den var i bruk då. Senaste besiktning av systemet var 1996 enligt dokumentation som låg kring
Viktor.J skrev:
Pratade med länsstyrelsen nu och de bad mig att maila så skalla de återkomma med hur/om jag kan överklaga eller hur läget ligger.
Känns otroligt frustrerande om det inte skulle gå när jag har bildbevis på att tanken (oljan) demonterades 2020. Svårt att argumentera för att den var i bruk då. Senaste besiktning av systemet var 1996 enligt dokumentation som låg kring systemet.
Det är inte så att du kan söka på nytt (4 månader från färdigställandet)?
Ska själv byta dörrar snart och hoppas få det godkänt (fick mina 30 för bergvärmen). Däremot har jag köpt en dörr från Nordans norska marknad och det finns ingen produktspecifikation eftersom modellen har utgått ur sortiment. Har endast återgivit egenskaper från bygghemma och Nordans hemsida så får se om Länsstyrelsen köper det.
Det är inte Boverket som ändrat texten på hemsidan. Länsstyrelsen har adderat ett villkor som, samma vilkor som man motiverade mitt avslag med. Om något så borde jag kunna söka igen tycker jag. Överklaga saknade ju motivering så villkoren då var vad villkoren var.N Novisast skrev:Som jurist (visserligen på en hovrätt så jag håller mig långt ifrån förvaltningassidan) tror jag tyvärr det är kört. Att Boverket ändrar information på sin sida torde inte medföra att din frist för att överklaga ändras. Du kunde ju fortfarande ha klagat på beslutet och anfört just den grunden att pannan endast gick att använda med el. Jag hoppas givetvis att jag har fel. Men har du inte fått bidrag för värmeåtgärden är du ju också diskvalificerad för skalet.
Det är inte så att du kan söka på nytt (4 månader från färdigställandet)?
Ska själv byta dörrar snart och hoppas få det godkänt (fick mina 30 för bergvärmen). Däremot har jag köpt en dörr från Nordans norska marknad och det finns ingen produktspecifikation eftersom modellen har utgått ur sortiment. Har endast återgivit egenskaper från bygghemma och Nordans hemsida så får se om Länsstyrelsen köper det.
Detta gäller bara för värme delen. Jag har inte sökt för dörrar/fönster.
Tycker det känns sjukt att man pröjsar in bra med skatt sedan tonåren, aldrig plockat bidrag mer än när man pluggade på universitet. Precis köpt hus och elpriserna skenar. Betalar 163k för att installera en LVVP, överpris pga rådande världsläget. Precis den situation som bidraget avser att hjälpa. Jag går då från en el/oljepanna med bortkopplat oljesystem vilket också är det som bidraget avser att hjälpa. Men så ska man fasta i något moment 22 ?!? Om vilkoren ändras så borde beslut som vilar på vilkoren kunna omprövas.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 005 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 005 inlägg
Problemet med att skicka in en ny ansökan är att den kan va för sen i förhållande till inköp eller installations-datum. Så då kan du bli nekad igen… :/Viktor.J skrev:
Det är inte Boverket som ändrat texten på hemsidan. Länsstyrelsen har adderat ett villkor som, samma vilkor som man motiverade mitt avslag med. Om något så borde jag kunna söka igen tycker jag. Överklaga saknade ju motivering så villkoren då var vad villkoren var.
Detta gäller bara för värme delen. Jag har inte sökt för dörrar/fönster.
Tycker det känns sjukt att man pröjsar in bra med skatt sedan tonåren, aldrig plockat bidrag mer än när man pluggade på universitet. Precis köpt hus och elpriserna skenar. Betalar 163k för att installera en LVVP, överpris pga rådande världsläget. Precis den situation som bidraget avser att hjälpa. Jag går då från en el/oljepanna med bortkopplat oljesystem vilket också är det som bidraget avser att hjälpa. Men så ska man fasta i något moment 22 ?!? Om vilkoren ändras så borde beslut som vilar på vilkoren kunna omprövas.
Redigerat:
Bytt ut direktverkande elgolvvärme på ca 120 kvm till vattenburet och en luftvattenpump. Tolkar det som ett givet bidrag, skickade in ansökan 2 jan 2025 (installerades dec 2024). Hade en påminnelse i kalendern att kolla vad som hänt en månad senare, men inget svar ännu. Men skummat denna tråd och verkar som att man behöver vänta länge..
Detta är i Danderyd / Stockholm.
Detta är i Danderyd / Stockholm.
Uppdatering klimatskärmsåtgärd 3 ytterdörrar (för de som bor i Region Jönköping):
Jag skickade in min ansökan den 2 januari 2025 i Region Jönköping. Dörrarna köpte jag själv och bifogade Klarna-fakturorna. Låsen köpte jag själv och bifogade klarnafakturor. Dörrbromsaena köpte jag själv och bifogade kvitto från Beijer. Övrigt material framgick av snickarens offert som "material".
Den 24 januari fick jag första återkoppling. Den 31 januari blev arbetet färdigställt. Den 3 februari fick jag beslut om att dörrar, digitala lås (inklusive handtag), tilläggsmaterial och dörrbromsar ersätts men inte fraktkostnaden för dörren. Alltså 1 månad från ansökan och endast 1 arbetsdag efter det färdigställts.
För den nyfikne sökte jag för bergvärme 2023-10-31 och fick beslur 2023-11-30 så i princip samma handläggningstid av länsstyrelsen i Jönköping.
Total materialkostnad 28 000 kr
Arbetskostnad 13 500 kr
Bidrag 14 000 kr
Vår investering i bergvärme är rimligare med 44 000 kr i bidrag vilket ger en totalkostnad under 150 000 kr med 215 m borrhål.
Jag skickade in min ansökan den 2 januari 2025 i Region Jönköping. Dörrarna köpte jag själv och bifogade Klarna-fakturorna. Låsen köpte jag själv och bifogade klarnafakturor. Dörrbromsaena köpte jag själv och bifogade kvitto från Beijer. Övrigt material framgick av snickarens offert som "material".
Den 24 januari fick jag första återkoppling. Den 31 januari blev arbetet färdigställt. Den 3 februari fick jag beslut om att dörrar, digitala lås (inklusive handtag), tilläggsmaterial och dörrbromsar ersätts men inte fraktkostnaden för dörren. Alltså 1 månad från ansökan och endast 1 arbetsdag efter det färdigställts.
För den nyfikne sökte jag för bergvärme 2023-10-31 och fick beslur 2023-11-30 så i princip samma handläggningstid av länsstyrelsen i Jönköping.
Total materialkostnad 28 000 kr
Arbetskostnad 13 500 kr
Bidrag 14 000 kr
Vår investering i bergvärme är rimligare med 44 000 kr i bidrag vilket ger en totalkostnad under 150 000 kr med 215 m borrhål.
Redigerat:
Ni som har fått bidrag för luft/vatten värmepump, har ni även behövt koppla in den till ett vattenburet värmesystem eller räcker det att bara ha pumpen installerad? När jag läser informationen så tolkar jag det som att det ska räcka att bara ha en värmepump installerad.
Planen är absolut att byta till vattenburen värme, men känner mig lite stressad att hinna söka bidraget och skulle gärna lägga golvvärmen i lugn och ro. Därav frågan.
Planen är absolut att byta till vattenburen värme, men känner mig lite stressad att hinna söka bidraget och skulle gärna lägga golvvärmen i lugn och ro. Därav frågan.
Så länge det inte står nåt konstigt på fakturan så borde det inte bli något problem, om övriga krav är uppfyllda. Bedömningen görs utifrån inskickade papper. Jag skulle fråga företaget som ska göra installationen hur de tänker specificera fakturan.
Vad skulle kunna var något konstigt på fakturan?V vickan11 skrev:
Läste nånstans att systemet ska funka så inget vattenburet värmesystem alls så funkar det ju inte att få värme. Sen kanske inte nån kommer på inspektion och kontrollerar detta men den smarta lösningen är väl att smacka upp ett mindre vattenburet system i samband med installationen. Altså ta några få stora vatten element med utvändiga rör till dessa så funkar systemet och sen kan du vart efter bygga om till golvvärme över tid och koppla in den. man behöver ju inte ha 30 element eller golvvärme i hela huset för att "ha vattenburen värme"
Då befinner man sig nog utanför straffbart och har inte myglat utan man håller på och uppgraderar till golvvärme i hela huset men det är inte riktigt klart ännu , men systemet funkar vilket väl egentligen är ett krav för bidraget
Då befinner man sig nog utanför straffbart och har inte myglat utan man håller på och uppgraderar till golvvärme i hela huset men det är inte riktigt klart ännu , men systemet funkar vilket väl egentligen är ett krav för bidraget