Bytte ut 15 år gammal LL +25 år gammal vvb till Panasonic Hz35xke och Hitachi Yutampo 190l vvb med vp i mars. Väntar fortfarande på beslut från länsstyrelsen i Kronoberg. Frågade för någon vecka sen och då var det 10 månaders handläggningstid. Förr eller senare borde det ramla in lite pengar på kontot. Vid ansökan sa de 4-5 månaders handläggningstid så de jobbar inte snabbt precis.

• Wow
  • Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
I Il pane skrev:
Vill självklart göra rätt för mig och komplettera och klargöra detta till Boverket och länsstyrelsen, men det är också surt om man blir ”snuvad” på 60.000kr på grund av slapp hantverkare.
Max ersättning är 30.000 kr, men jag förstår att det är tillräckligt för att man inte vill förlora det.

Fairlane Fairlane skrev:
Max ersättning är 30.000 kr, men jag förstår att det är tillräckligt för att man inte vill förlora det.
Med klimatskärmsåtgärderna blir det maximalt 60.000kr sammanlagt (30k+30kkr. Åtgärden som hantverkaren draggat med gäller den delen som är en förutsättning för hela bidraget för oss, det vill säga värmepumpsberedare.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi installerade en bergvärmepump i jan-feb 2023 och det var inte allmän kännedom om att detta bidraget fanns. Åtminstone så hade jag inte någon koll på det.

I augusti (alltså ca 18 månader efter installation) ansökte jag om bidrag. Detta fick jag avslag på med hänvnisning till att jag jag ansökte för sent, dvs inte inom de 10 månaderna som stipuleras.

Att jag fick avslag var ju väntat såklart även om jag tycker det är bedrövligt att man "straffas" för att man inte har stenkoll på bidrag...

Fråga: För att få bidrag nr 2 för skalskydd behöver man ha fått bidrag nr 1. Med de kriterierna kan vi ju inte få bidrag nr 2 trots att vi gjort alla åtgärder, förutom att få bidraget, för bidrag nr 1. Någon som vet om det går att komma runt det på något sätt?

A axelto skrev:
Vi installerade en bergvärmepump i jan-feb 2023 och det var inte allmän kännedom om att detta bidraget fanns. Åtminstone så hade jag inte någon koll på det.

I augusti (alltså ca 18 månader efter installation) ansökte jag om bidrag. Detta fick jag avslag på med hänvnisning till att jag jag ansökte för sent, dvs inte inom de 10 månaderna som stipuleras.

Att jag fick avslag var ju väntat såklart även om jag tycker det är bedrövligt att man "straffas" för att man inte har stenkoll på bidrag...

Fråga: För att få bidrag nr 2 för skalskydd behöver man ha fått bidrag nr 1. Med de kriterierna kan vi ju inte få bidrag nr 2 trots att vi gjort alla åtgärder, förutom att få bidraget, för bidrag nr 1. Någon som vet om det går att komma runt det på något sätt?
Precis och hör tycker jag det haltar rejält för jag håller på att tilläggsisolera och det gör ju stor skillnad till en låg kostnad. Men vi har inte riktigt råd att köpa en LVVP just nu utan tänker att vi egentligen börjar i ”rätt” ände.

Steg 1 borde att hålla kvar energin som finns i huset. Steg 2 borde vara att effektivisera HUR energin tillverkas.

Hur långt tid har det tagit för er som bor i Västra Götaland att få ett beslut efter ansökan?

Är det någon som fått bidrag för en FTX-byggsats, eller måste man ta in en firma som installerar hela systemet?

U
N Novve skrev:
Är det någon som fått bidrag för en FTX-byggsats, eller måste man ta in en firma som installerar hela systemet?
Du måste påvisa att en firma med F-skatt gjort installationen av materialet för att få bidrag för materialet.

Jag sökte bidrag för tilläggsisolering men fick avslag till slut.
Fick en offert totalt för material + arbete för sprutisolering och material för ångbroms och 45mm isolering till installationsskitet. Skickade in offerten och fick ok att jag skulle få bidrag. Totalt materialkostnader va då 25k.

Men fick två fakturor, en med det lösa materialet jag installerat (ångbroms och 45mm isolerskivorna) och en med m3 lösull och arbetskostnaden för själva sprutet.

Sen fick jag avslag på utbetalningen för att jag installerat hälften av materialet själv (ena fakturan) och materialet som firman installerade inte blev över 20k, så var för lite för att få pengar (minsta belopp som betalas ut är ju 10k).

Redigerat:
U Utsliten och utdömd skrev:
Du måste påvisa att en firma med F-skatt gjort installationen av materialet för att få bidrag för materialet.

Jag sökte bidrag för tilläggsisolering men fick avslag till slut.
Fick en offert totalt för material + arbete för sprutisolering och material för ångbroms och 45mm isolering till installationsskitet. Skickade in offerten och fick ok att jag skulle få bidrag. Totalt materialkostnader va då 25k.

Men fick två fakturor, en med det lösa materialet jag installerat (ångbroms och 45mm isolerskivorna) och en med m3 lösull och arbetskostnaden för själva sprutet.

Sen fick jag avslag på utbetalningen för att jag installerat hälften av materialet själv (ena fakturan) och materialet som firman installerade inte blev över 20k, så var för lite för att få pengar (minsta belopp som betalas ut är ju 10k).
Det kan ju vara en farbror som har enskild firma av vilken typ som helst som skriver en faktura på material sedan ett väldigt låg arbetskostnad och väldigt få timmar nedlagda. Detta kommer inte bli ifrågasatt då det inte är ett krav att man ska driva sitt bolag med vinst.

det viktiga är ju att materialet och arbetet är specat, sen att arbetskostnaderna kanske är en tiondel av vad det kostar egentligen har boverket inte med att göra.

U
B Byggarmike skrev:
Det kan ju vara en farbror som har enskild firma av vilken typ som helst som skriver en faktura på material sedan ett väldigt låg arbetskostnad och väldigt få timmar nedlagda. Detta kommer inte bli ifrågasatt då det inte är ett krav att man ska driva sitt bolag med vinst.

det viktiga är ju att materialet och arbetet är specat, sen att arbetskostnaderna kanske är en tiondel av vad det kostar egentligen har boverket inte med att göra.
Ja hade allt stått på en faktura hade jag fått ersättningen eftersom den då motsvarar exakt det jag hade offert på, som blev godkänd för bidrag.
Men när jag kom med två fakturor med totalt samma belopp som initiala offerten, men där endast en hade arbete speccat så ville de ha komplettering som intygade att materialet på den andra offerten var installerar av någon med f-skatt.

Visst det hade gått att mygla, be nån kompis med byggfirma skriva en faktura för installationen som han sen makulerar osv. Men dels är jag ärlig i min ansökan för bidraget och för det andra så vet jag inte hur många jag känner som vill utföra bokföringsbrott för något de inte skulle tjäna pengar på.

Ja hade allt stått på en faktura hade jag fått ersättningen eftersom den då motsvarar exakt det jag hade offert på, som blev godkänd för bidrag.
Men när jag kom med två fakturor med totalt samma belopp som initiala offerten, men där endast en hade arbete speccat så ville de ha komplettering som intygade att materialet på den andra offerten var installerar av någon med f-skatt.

Visst det hade gått att mygla, be nån kompis med byggfirma skriva en faktura för installationen som han sen makulerar osv. Men dels är jag ärlig i min ansökan för bidraget och för det andra så vet jag inte hur många jag känner som vill utföra bokföringsbrott för något de inte skulle tjäna pengar på.
nu blev jag intresserad. i det jag beskrev ovan, vilket brott gör man sig skyldig till? Jag vill påstå att det är helt korrekt att göra såhär ur laglig synvinkel för att slippa betala hantverkare sen göra jobbet själv.

U
B Byggarmike skrev:
nu blev jag intresserad. i det jag beskrev ovan, vilket brott gör man sig skyldig till? Jag vill påstå att det är helt korrekt att göra såhär ur laglig synvinkel för att slippa betala hantverkare sen göra jobbet själv.
Dels är det ju osant intygande i din ansökning. Får du bidraget blir det ju även bidragsbrott.

Och sen i mitt fall bokföringsbrott att sätta ett fakturadatum längre bak i tiden är dens riktigt ufärdande. Inget av de vill jag göra mig skyldig till. Vet dock inte om det finns något brott i att ställa ut felaktiga fakturor medvetet i tanke att faktiskt kreditera dem

Redigerat:
Dels är det ju osant intygande i din ansökning. Får du bidraget blir det ju även bidragsbrott.

Och sen i mitt fall bokföringsbrott att sätta ett fakturadatum längre bak i tiden är dens riktigt ufärdande. Vet dock inte om det finns något brott i att ställa ut felaktiga fakturor medvetet i tanke att faktiskt kreditera dem
Om "farbrodern" offererar ett jobb som utförs enligt offert, sen att offerten har ett väldigt lågt pris på arbete är det brottsligt menar du? Justera datum ska jag inte uttala mig om.

Gör man så så har man följt alla regler och lagar. "Farbrodern" betalar moms på arbetet, och alla kvitton finns för material så klart.

U
B Byggarmike skrev:
Om "farbrodern" offererar ett jobb som utförs enligt offert, sen att offerten har ett väldigt lågt pris på arbete är det brottsligt menar du? Justera datum ska jag inte uttala mig om.

Gör man så så har man följt alla regler och lagar. "Farbrodern" betalar moms på arbetet, och alla kvitton finns för material så klart.
Nej, men eftersom du skrev ”firma av vilken typ som helst” så antog jag att han inte levererade enl. fakturan utan endast ställde ut den i syfte om att ligga som underlag för bidraget.
Levererar han inte enligt fakturan är det ju bedrägeri. Känns ju konstigt att Mackes Däckservice AB skulle fakturera nya fönster med installation tex.
Men levererar han enligt fakturan och den blir godkänd av länstyrelsen för berättigat bidrag så är det ju frid och fröjd på den fronten. Det är osant intygande som är brottet eftersom du undertecknar och intygar att du får bidrag för material som någon med f-skatt installerat men du egentligen gjort jobbet själv.

Däremot om länstyrelsen misstänker att det är oskäligt få timmar eller liknande kan de begära komplettering och be dig få intyg från företaget att de verkligen installerat allt material. Till mig sa de att de räckte med en bifogad mailkonversation tex. för att intyga en sån sak.

Redigerat:
Nu känner jag verkligen att jag fått svar på min fråga, tusen tack allihop! Vad tråkigt att höra @Utsliten och utdömd att du inte fick bidraget pga en sådan formaliafråga. Vad surt! Men hoppas du ändå är nöjd med att ha ett bättre isolerat hus!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.