102 551 läst · 407 svar
103k läst
407 svar
Bidrag för energieffektivisering i småhus från 3 juli
Jag tänkte använda bidraget för att byta ut en dragig dörr från 1945. Men tolkar villkoren för bidrag för skalskydd som att man först måste ha fått bidrag för att byta energikällan ?
Jag fick avslag då min trasiga kombipanna (el/olja) inte var en ren elpanna även att den saknade oljetank och ledningar 😂
Jag fick avslag då min trasiga kombipanna (el/olja) inte var en ren elpanna även att den saknade oljetank och ledningar 😂
Vet inte om denna text stod på Boverkets sida vid den tiden du sökte/fick avslag, men kanske har du förutsättningar för att överklaga?Viktor.J skrev:
Jag tänkte använda bidraget för att byta ut en dragig dörr från 1945. Men tolkar villkoren för bidrag för skalskydd som att man först måste ha fått bidrag för att byta energikällan ?
Annat fungerande alternativ
Om ditt småhus har något annat fungerande alternativ till uppvärmning räknas ditt hus inte som el-eller gasuppvärmt, oavsett om du använt alternativet för uppvärmning eller inte. Undantag kan göras om alternativet är ur funktion, har uppnått sin tekniska livslängd och kostnaden för att återställa den i brukbart skick kan antas bli mycket hög. I din ansökan måste du göra det sannolikt att kostnaden för återställande kan antas bli mycket hög.Spännande, tack! Det stod inte exakt så när jag skickade. Ska fråga hur man kan överklaga!U UrbOls skrev:Vet inte om denna text stod på Boverkets sida vid den tiden du sökte/fick avslag, men kanske har du förutsättningar för att överklaga?
Annat fungerande alternativ
Om ditt småhus har något annat fungerande alternativ till uppvärmning räknas ditt hus inte som el-eller gasuppvärmt, oavsett om du använt alternativet för uppvärmning eller inte. Undantag kan göras om alternativet är ur funktion, har uppnått sin tekniska livslängd och kostnaden för att återställa den i brukbart skick kan antas bli mycket hög. I din ansökan måste du göra det sannolikt att kostnaden för återställande kan antas bli mycket hög.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 005 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 005 inlägg
Se bara till att köpa en dyr dörr. Villkor är att du behöver ha materialkostnader för minst 20’. Så kostar dörren 17’ får du inget bidrag men kostar den 21’ får du tillbaka 10 500krViktor.J skrev:
Tänkte du byta dörren själv?
Blir så trött. Det står att överklagan måste ske innom 3 veckor. Men det fanns ju inget att överklaga på då, men nu har de ändrat texten men min tidsfrist för överklagan har ju gått ut....U UrbOls skrev:Om ditt småhus har något annat fungerande alternativ till uppvärmning räknas ditt hus inte som el-eller gasuppvärmt, oavsett om du använt alternativet för uppvärmning eller inte. Undantag kan göras om alternativet är ur funktion, har uppnått sin tekniska livslängd och kostnaden för att återställa den i brukbart skick kan antas bli mycket hög. I din ansökan måste du göra det sannolikt att kostnaden för återställande kan antas bli mycket hög.
Ev. både fönster och dörr. Men det är en ytterdörr och ev. i Ek så då blir det nog inga svåra problem att komma upp i 21k, men tror mitt problem är mitt avslag för energisystemet.U Utsliten och utdömd skrev: