136 842 läst ·
480 svar
137k läst
480 svar
Bidrag för energieffektivisering i småhus från 3 juli 2023
Hej tråden. Någon som har lyckats komma vidare vid avslag och fått en lyckad överklagan? Jag precis som många andra har angivit "stödvärmt" istället för "trivselvärmt" och att jag har förbrukat mer än 1 kbm per år.
Nu när jag kikar närmre på det så är det nog närmre 1,3 - 1,5 kbm under ett två års tid. Första vintern vi bodde här eldade vi inte alls (renovering) och sedan 2022-2023 och 2023-2024. Ingen eldning vintern 2024-2025 då vi fick pumpen istallerad vid årsskiftet.
Jag vet inte om det är ett bevis men jag kan påvisa mängden ved som vi har faktiskt haft här i bostaden. Den ärvdes av den tidigare ägaren och vi har tydligt nätkorgar som visar på mängden ved vi har haft.
Nu när jag kikar närmre på det så är det nog närmre 1,3 - 1,5 kbm under ett två års tid. Första vintern vi bodde här eldade vi inte alls (renovering) och sedan 2022-2023 och 2023-2024. Ingen eldning vintern 2024-2025 då vi fick pumpen istallerad vid årsskiftet.
Jag vet inte om det är ett bevis men jag kan påvisa mängden ved som vi har faktiskt haft här i bostaden. Den ärvdes av den tidigare ägaren och vi har tydligt nätkorgar som visar på mängden ved vi har haft.
Svarar mig själv nu - gick jättebra att överklaga. Jag skickade in en överklagan till boverket för ca: 2 veckor sedan, idag kom beslutet från länsstyrelsen som godkände allting pang boom.E ebbelito skrev:Hej tråden. Någon som har lyckats komma vidare vid avslag och fått en lyckad överklagan? Jag precis som många andra har angivit "stödvärmt" istället för "trivselvärmt" och att jag har förbrukat mer än 1 kbm per år.
En hiskligt lång tråd om ett bidrag som går ut väldigt snart.
Vi står i startgroparna att kasta ut vår direktverkande el och installera BVP, med vattenradiatorer och allt. Problemet med det här bidraget är att vi även har en LLVP på övervåningen som bara är ett par år gammal.
Men, kan vi inte söka bidraget för den (LLVP) tillsammans med att vi nu kompletterar med BVP för att värma hushållsvattnet (som ju värms med elpanna idag)?
Jag gissar att det finns en hake någonstans i reglerna, men var?
Vi står i startgroparna att kasta ut vår direktverkande el och installera BVP, med vattenradiatorer och allt. Problemet med det här bidraget är att vi även har en LLVP på övervåningen som bara är ett par år gammal.
Men, kan vi inte söka bidraget för den (LLVP) tillsammans med att vi nu kompletterar med BVP för att värma hushållsvattnet (som ju värms med elpanna idag)?
Jag gissar att det finns en hake någonstans i reglerna, men var?
§3 I förordningen (SFS 2023:402) ställer till det om du har värmepumpsteknik sedan innan.
"I småhus som är utrustade med värmepumpsteknik får bidrag endast ges om utrustningen utgörs av luft-luftvärmepumpar som är äldre än 10 år."
Det kan göras undantag om du har en äldre värmepump som uppnått sin tekniska livslängd men tyvärr inte för en luft-luft som är nyare än 10 år.
"I småhus som är utrustade med värmepumpsteknik får bidrag endast ges om utrustningen utgörs av luft-luftvärmepumpar som är äldre än 10 år."
Det kan göras undantag om du har en äldre värmepump som uppnått sin tekniska livslängd men tyvärr inte för en luft-luft som är nyare än 10 år.
Jo men så här:S Sanga skrev:§3 I förordningen (SFS 2023:402) ställer till det om du har värmepumpsteknik sedan innan.
1. Vi har direktverkande el samt två LLVP som båda är mer än 10 år gamla.
2. Vi byter ut en av de gamla LLVP mot en ny LLVP.
3. Vi byter ut direktverkande el mot BVP som även värmer hushållsvatten.
Tanken är alltså att vi söker stödet för steg 2 och 3 tillsammans, alltså för en ny LLVP samt en BVP som även värmer hushållsvatten.
Du sa ju just att den ena LLVP bara är några år gammal?L lubbe75 skrev:Jo men så här:
1. Vi har direktverkande el samt två LLVP som båda är mer än 10 år gamla.
2. Vi byter ut en av de gamla LLVP mot en ny LLVP.
3. Vi byter ut direktverkande el mot BVP som även värmer hushållsvatten.
Tanken är alltså att vi söker stödet för steg 2 och 3 tillsammans, alltså för en ny LLVP samt en BVP som även värmer hushållsvatten.
Ja, jag menar att en LLVP som bara är ett par år gammal ställer till det för många som vill göra en större konvertering och samtidigt få bidraget. Men om man i stället inkluderar den som en del i det man söker bidrag för, så borde det vara ok. Vi tar alltså med den nya luftvärmepumpen som en del av konverteringen.C Cerb skrev:
Det fungerar om det max var 6månader sedan den sattes in… läs riktlinjerna noga så att du inte går bort dig.L lubbe75 skrev:Ja, jag menar att en LLVP som bara är ett par år gammal ställer till det för många som vill göra en större konvertering och samtidigt få bidraget. Men om man i stället inkluderar den som en del i det man söker bidrag för, så borde det vara ok. Vi tar alltså med den nya luftvärmepumpen som en del av konverteringen.
Tror du behöver visa att LLVP är inköpt efter november 2022 (om jag inte missminner mig) mha faktura och då kan faktura knappast inte innehålla post för montering av densamma (om det var för några år sedan).
Med den "nya" menar du den som sattes in för några år sedan?
Med den "nya" menar du den som sattes in för några år sedan?
Står det inte även att man måste ansöka senast 6månader efter åtgärden, eller har de ändrat det?U UrbOls skrev: