Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G
blackarrow: [citat] Det är lite skumt med två slarvhysor men bara fiber i ena änden på dom. Det finns ingen bild på den vita duktens ände eller fibern med kontakten till mediaomvandlaren. Hur gick det @Pouya Sedghi ? zHar du fått hem nätägaren tekniker så de lagat fibern?
Marcus-AA: [citat] Den skickdes med ATA-adapter när man sålde in VoIp som analogersättare, så var då avsedd för vanliga hemtelefoner, man bara struntade i linjebrytning (på amerikanskt sätt) för att minska komplexiteten och att folk själva skulle kunna patcha in i nya bostäder med PDS och mediacentral. Hexatronic fick sen ta fram en annan variant som ingick i många paket för ca 20 år sen när
breakman: [citat] Kostar dock minst en port till om båda switcharna kopplas till router. Ska ena switschen kopplas via den andra switchen så kostar det två portar. Om det sedan innan är fullsmetat i 16-p switchen så är det en dålig idé.
Snabelsvansen: [citat] 349kr/år i ett år är ju aldrig fel. 👍
Zakalwe: Man är tvungen att bygga gästnätverk via VLAN om man har mer än en AP. Det finns liksom inget annat sätt att hålla trafiken separerad än att tagga all gästtrafik med eget VLAN-id. Sen blir det ännu krångligare när man ska separera trafiken från två olika AP men samma VLAN.
Tornhuset: Tack för alla svar! Hittade själv den blåsbara söktråden när jag googlade igår kväll, och om jag förstått det är inte fibern skjuten än. Det enda jag vet om slangen är att de hade en sådan där gigantisk rulle med orange slang på. Diket är igenfyllt, och de verkar inte vilja gräva upp det igen. Jag tolkar allt som att det är OK att blåsa in söktråd i efterhand.
Joellernej: [citat] Tack för svar. Det är nog så. Det känns bara som att de som konstruerat skåpen har haft en idé om hur hålen ska användas… Det känns som att man kan lägga till ”häftmassa, magneter, provpåsklämmor, silvertejp” till din lista. Det är liksom inte fel, det kommer nog fungera, men det känns som att man har missat hur man ”egentligen” ska montera.
Nucky: Där jag bor idag är det kommunen och dess kommunägda bolag som sysslar med driften av fibernätet där tjänsteleverantörer hyr in sig. Dom har den största kakan av månadsavgiften. Kommunens bolag tjänar runtomkring 70% av intäkterna på månadsavgifterna. På så sätt är det ju "kommuninvånarna" som äger nätet men tyvärr får vi inga fördelar av detta. Lika dyrt ändå.... Det
Gunnar Johansson69: Sitter alla lika stumt? Jag gjorde samma sak för något år sedan och den längsta satt helt stumt. Jag sprayade i silikon-spray typ en vecka innan, gick tillbaka och snurrade och drog lite lätt i kabeln några dagar senare, väntade ytterligare lite, och sedan gick det fint! https://www.byggahus.se/forum/threads/funderingar-kring-att-ersaetta-antennkabel-med-naetverkskabel.442002/#post-4591248
arneri68: [citat] Ja, det är rätt sw. Jag är tyvärr inte helt hemma på Unifi routrar. Har en Edgerouter 4. Unifi lanserade nyligen en liten router, Gateway Lite samt en liten kombo router, Express, men jag vågar inte svära på att de inkluderar controllern. Jag tror att Express har en begränsad controller och Gateway lite ingen. De har även Dream machine och Dream router, där Dream machine har en
TRJBerg: [citat] Jag är lite osäker på hur du menar. Är det så att du från huvudfastigheten (bostadshuset?) har tre sändare som var och en sänder till varsitt hus?
cpalm: [citat] Inte bara det, genom att lösa captchan så är du en gratisapa som tränar goggles bildigenkänningsalgoritmer.
Klabbis 3000: [citat] Mobilt varierar naturligtvis, så är det. Men som det ser ut nu så verkar det lovande. [bild]
tommib: Det kanske skulle vara bra för TS att läsa på lite först https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/lokalt-tradbundet-natverk Läs den så klarnar det nog hur du ska göra.
AxJa21 och 3737 till: [citat] Absolut! Väldigt enkel installation, saknar inga inställningsmöjligheter (har 300m till närmsta granne och bor vid vägs ände så behöver inte nån mer säkerhet etc.) Och täcker upp som förväntat. Blev toppen!
imported_Benno: Skaffa slim-kabel så går det i minst tre kablar i ett 16mm vp-rör. Firman i Nynäshamn säljer den tunnaste.
Rabbithole: I vår fiberförening byter vi till gruppavtal med Tele2. 250:- för 1000/1000 och nån bas tv
arneri68: Ser att Bahnhof erbjuder nu även 2 och 5 Gbps. Jag tycker att vår 250/250 Mbps lina är mer än väl. Maxar i princip bara linan när någon tankar hem en film, annars sällan över 20 Mbps. Börjar känna mig väldigt gammal😂
Mortsken: [citat] Det löste problemet. Tog bort "avaktiverad" på guest och då kom mapparna fram direkt. Sen fick jag skriva mitt nas lösenord här, och då kom jag in i mappen.
MathiasS: Ok det är ju lite bättre men du har fortfarande flaskhalsar i ditt meshsystem. Eller rättare sagt, ditt meshsystem är en flaskhals som det är gjort nu. En liten kabel till övervåningen bara så är saken biff....:)
lars_stefan_axelsson: [citat] Ifall någon annan läser så är iaf min erfarenhet helt tvärtom. Jag har nu både hus och lägenhet och i lägenheten så är det så mycket störningar och överlapp från andra nätverk att min TV, APn började klaga och sade till mig att koppla upp den med kabel. ;) (Någon ingenjör hade alltså lagt in kollen och felmeddelandet när det helt enkelt inte gick längre. Lite kul
Dilato: [citat] Ja Ja https://support.apple.com/sv-se/HT209044
tensiden: Nä, det är väl inbyggda wifi-antenner på den. Enda (eller lämpligaste?) möjligheten är då att koppla trådad accesspunkt mot routern. Hur är layouten där du har grejorna? Står routern i boden och var har du shelly-prylarna? Med en ritning och lite mer information går det nog att få ihop något bra.
Derbyboy: Funderar på om jag skulle lägga en duck dns mot udr och sedan en port forward till 192.168.2.1 för att slippa köra vpn in till udr. Men jag antar att det är en säkerhetsrisk?
snuttjulle: [citat] Man behöver inte ha controllern igång om man inte är intresserad av statestik och vissa möjligheter med inloggning som försvinner. UDM och UDR har detta inbyggt vilket flera skriver är nått som mindre kontor och hemanvändare ser som fördel. Började min UnIFi resa med bara AP (controller på datorn) för att sedan bli med en USG 3p och 2 switchar. I samma veva blev det en
kabelkaparen: Nu var det just dina tolkningar av OpenInfras bolagsstruktur och intentioner jag var intresserad av. Att hitta siffrorna kan jag göra själv, men vaga antydningar är inte särskilt intressant om du istället kan tala ur skägget och berätta vad du tycker bolagsstrukturen skvallrar om.