Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
bara en liten varning ang Tele2. De körde en fuling med mig i somras. fick 300/300 för 299 i två år. Perfekt tyckte jag efter att Telia krånglat och är tjuriga...
Säljaren sa att efter att bindningstiden gått ut kunde jag välja fritt från en massa andra som använde samma nät, att det skulle fungera precis som Telia öppen fiber. Men det var ju blåljug visade det sig nu i efterhand när jag kollar, eller en gammal sanning iallafall... De slutade använda Itux för ett par år sedan och kört i sitt eget stängda nät..
... 8000 kostar det att byta tillbaka till ett öppet fibernät i framtiden så man är jävligt låst till Tele2s tjänster nästan oavsett pris... sjukt surt... Man får ju hoppas att något bra företag vill hjälpa en "gratis" då att byta tillbaka men det är ju ett högst osäkert kort...

Funderar på om det går att reklamera eller så. Ord står mot ord i det här fallet... Snårigt skrivet/undviker att skriva ut på hemsidan vad som gäller. Öppet köp gick ju ut 14 dagar efter beställning, men 3 månader innan abonnemanget kickade in.. Också rätt värdelöst...
Ja fast Tele2 har inget med min fiber att göra.
Jag har endast tecknat deras abonnemang på mobilt bredband som inte har någon bindningstid så jag vet inte hur de skulle kunna lura mig på det här. Abbonemanget på fiber är uppsagt och bortkopplat. Vill jag koppla på det igen så är det bara att teckna abonnemang hos valfri operatör.
Det nätet jag har ägs alltså inte av Tele2.

K Klabbis 3000 skrev:
Nu fimpade jag fibern i fritidshuset och gick över till Tele2 mobilt bredband obegränsad istället.
Får 120-150Mbps ned och 40 upp. Mer än tillräckligt bra. 249:- i månaden i ett år, ingen bindningstid.
Mobilt bredband är alltid sämre än fiber, ovasett vad en säljare säger. Det är helt enkelt, av den anledningen att du delar radiofrekvenserna mellan dig och basstationen, med Tele2's andra kunder.

När det är många kunder samtidigt på samma basstation, vid s.k överbeläggning, ex-vis mellan kl 17-20, då kommer du att se att din hastighet kommer att gå ned väsentligt, och pingtid gå upp.

Gagarin Gagarin skrev:
Mobilt bredband är alltid sämre än fiber, ovasett vad en säljare säger. Det är helt enkelt, av den anledningen att du delar radiofrekvenserna mellan dig och basstationen, med Tele2's andra kunder.

När det är många kunder samtidigt på samma basstation, vid s.k överbeläggning, ex-vis mellan kl 17-20, då kommer du att se att din hastighet kommer att gå ned väsentligt, och pingtid gå upp.
Javisst är det så. Nu är ju detta ute på landsbygden så det finns inte så våldsamt många kunder som kan koppla upp sig samtidigt så det fungerar faktiskt bättre ute på landet än inne i stan om man bara har god täckning vilket jag har.

K Klabbis 3000 skrev:
Javisst är det så. Nu är ju detta ute på landsbygden så det finns inte så våldsamt många kunder som kan koppla upp sig samtidigt så det fungerar faktiskt bättre ute på landet än inne i stan om man bara har god täckning vilket jag har.
Du får prova dig fram och se hur det blir vid olika tider på året och dagen. Kör ju mobilt i fritidshuset och i princip är det bara från midsommar och juli man märker av det kvällstid att det kan svaja, speciellt när vi TV att det blir hack. Tyvärr blev det sämre när 3G försvann och ersattes av 5G och 4G känns lite sämre.

• Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
K Klabbis 3000 skrev:
Ja fast Tele2 har inget med min fiber att göra.
Jag har endast tecknat deras abonnemang på mobilt bredband som inte har någon bindningstid så jag vet inte hur de skulle kunna lura mig på det här. Abbonemanget på fiber är uppsagt och bortkopplat. Vill jag koppla på det igen så är det bara att teckna abonnemang hos valfri operatör.
Det nätet jag har ägs alltså inte av Tele2.
Absolut. Tänkte bara berätta. Är man nöjd med en produkt finns ju risken att man även köper av samma leverantör hem kanske. Vad vet jag.

• Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du får prova dig fram och se hur det blir vid olika tider på året och dagen. Kör ju mobilt i fritidshuset och i princip är det bara från midsommar och juli man märker av det kvällstid att det kan svaja, speciellt när vi TV att det blir hack. Tyvärr blev det sämre när 3G försvann och ersattes av 5G och 4G känns lite sämre.
Mobilt varierar naturligtvis, så är det. Men som det ser ut nu så verkar det lovande. Skärmdump av internet hastighetstest, nedladdning 169 Mbps, uppladdning 63,1 Mbps, ingen paketförlust.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.