Ok ja jag förstår inte det av beskrivningen ovan. Det är ju draget en kabel till vinden och där bör det sitta en switch från vilken en kabel ansluts till nanobeamen och en till meshlösningen. Det går också att dra direkt till nanobeamen och sedan från nano till mesh men det känns lite onödigt.

J jalmars skrev:
Är det inte din mesh-nod på övervåningen som är flaskhalsen? Vad har du för hastighet där? Jag skulle kopplat nanobeamen trådat hela vägen till routern istället.
Ja det är kanske det. Det blir för krångligt att dra hela vägen till routern på undervåningen. Blir massa utanpåliggande kabel.

MathiasS MathiasS skrev:
Ok ja jag förstår inte det av beskrivningen ovan. Det är ju draget en kabel till vinden och där bör det sitta en switch från vilken en kabel ansluts till nanobeamen och en till meshlösningen. Det går också att dra direkt till nanobeamen och sedan från nano till mesh men det känns lite onödigt.
Så här är det gjort: En handritad skiss på ett pappersark som föreställer en planlösning med hus, stuga, kabel och mesh-nätverkskomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ok. Ajabaja. Gör om och gör rätt.....:)

Sätt en switch efter fördelaren om du inte har lediga portar på den, dra en sladd till övervåningen där du har ytterligare en switch och sedan kabel till mesh och nanobeam.

När du säger "fördelare" vad är det? I vilken utrustning har du en brandvägg? Det kanske framgår tidigare i tråden...

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ok. Ajabaja. Gör om och gör rätt.....:)

Sätt en switch efter fördelaren om du inte har lediga portar på den, dra en sladd till övervåningen där du har ytterligare en switch och sedan kabel till mesh och nanobeam.

När du säger "fördelare" vad är det? I vilken utrustning har du en brandvägg? Det kanske framgår tidigare i tråden...
Ja vi pratade om det innan. Du sa jag skulle ha en till ip adress osv. Det blir tyvärr en massa klabb för att dra en kabel mellan våningarna. Gammalt hus så det blir utanpåliggande och tanken var att bara kunna erbjuda Wi-Fi till sommargästerna. Så här ser det ut vid fördelaren: Fiberkonverteringsenhet från Halmstads Stadsnät och COVR-nätverksutrustning på ett trägolv.
Skapa konto

Jag har förresten ingen switch. Nanobeam är kopplade in på mesh nodens ethernet port.

P
Tänk då på att gästerna kommer ha tillgång till hela ditt nät. Om du nu inte har fixat VLAN.

• Gilla
Tinototem
  • Laddar…
Jag kan förstå att två separata LAN blir lite krångligt, men även om du skippar det så måste ju minimum vara att du har en brandvägg/router efter tjänstefördelaren. Dina meshprylsr kanske kan göra detta?

MathiasS MathiasS skrev:
Jag kan förstå att två separata LAN blir lite krångligt, men även om du skippar det så måste ju minimum vara att du har en brandvägg/router efter tjänstefördelaren. Dina meshprylsr kanske kan göra detta?
Mesh prylarna verkar ha firewall men det visste jag inte om. Finns en del här att välja: Skärmdump av router-gränssnitt, D-Link, firewall-inställningar, alla funktioner avaktiverade, IPv4 och IPv6 regler.
Skapa konto

Toppen, då ska allt annat sitta efter denna första Mesh-enhet.

Din första Covr-enhet har en WAN-port som ansluts mot fördelaren, till den andra porten borde du ansluta din nanobeam (eller en liten switch om du behöver fler anslutningar) för att få 100Mbps även i stugan.

Alternativ drar du en sladd till övervåningen och ansluter den andra Covr-enheten där - då kan du ansluta Nanobeamen i denna Covr på övervåningen.

MathiasS MathiasS skrev:
Toppen, då ska allt annat sitta efter denna första Mesh-enhet.

Din första Covr-enhet har en WAN-port som ansluts mot fördelaren, till den andra porten borde du ansluta din nanobeam (eller en liten switch om du behöver fler anslutningar) för att få 100Mbps även i stugan.

Alternativ drar du en sladd till övervåningen och ansluter den andra Covr-enheten där - då kan du ansluta Nanobeamen i denna Covr på övervåningen.
Tack igen för tips. Vilken av dessa ska man enable? Skärmdump av en routerinställningssida för brandvägg med deaktiverade säkerhetsfunktioner. IPv4, IPv6, DMZ, SPI.
Skapa konto

Utan att ha läst manualen så skulle jag ha SPI IPv4 och Anti-spoof Checking påslaget. Och kan du konfigurera SPI-delen ("stateful packet inspection") så ska den blockera all utifrån initierad trafik, förutom det du gör undantag för.

MathiasS MathiasS skrev:
Utan att ha läst manualen så skulle jag ha SPI IPv4 och Anti-spoof Checking påslaget. Och kan du konfigurera SPI-delen ("stateful packet inspection") så ska den blockera all utifrån initierad trafik, förutom det du gör undantag för.
Toppen tack

Kollade mätning med wifi över dator istället för telefon och fick 90mb/s istället för 40mb/s över min Iphone SE.

Ok det är ju lite bättre men du har fortfarande flaskhalsar i ditt meshsystem. Eller rättare sagt, ditt meshsystem är en flaskhals som det är gjort nu. En liten kabel till övervåningen bara så är saken biff....:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.