P PappasHammare skrev:
Måste man inte ha två stycken nanobeam? En i varje ända?
Men kan du inte dra länken lite mer åt neråt-höger som det blå strecket? Och då uppe vid taknocken
[bild]

PoE är ofta bra och det underlättar pga färre kablar upp till antenn/länk men man behöver inte.

Sen nämdes det Mikrotik ovan
Jag har precis köp deras minsta wireless-wire som går på 60GHz bandet och de ska räcka 200meter med 1Gbit. Provade lite inomhus utan att ha dom perfekt riktade men jag fick 700MBit

[länk]

För att hjälpa TS hur man (kan) koppla
Jag kommer ha:
[bild]
Det verkar som POE följer med.
 
MathiasS MathiasS skrev:
ja man ska ha två nanobeams, en i varje ände.
Har du surge protection på din? De rekommenderas när man läsa anvisninger.
 
L lostinsweden skrev:
Har du surge protection på din? De rekommenderas när man läsa anvisninger.
Någon sorts överspänningsskydd? Nej det har jag inte. I min installation sitter nanobeamen längst ner på maströret till tv-antennen och där finns ändå inget skydd….
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Tack för hjälpen! Nanobeams har kommit och efter några Youtube videos har jag fått de att fungerar. (Ubiquitis anvisningar var värdelöst) Måste bara göra det roliga nu som är sätta dem på plats. Några frågor några videos säga väljer P2P och några menar att det inte behövs. Vad är skillnaden? Är det att ingen p2p betyder att man kan använda Nanobeamen som är på huset som Wi-Fi var som helst på gården eller att man kan rikta fler nanobeams mot huset? Sedan var är det med dem frekvenser 20/40/60hz osv?
 
Redigerat:
MathiasS MathiasS skrev:
Giga/Nanobeam är bara rena bryggor. Dvs, det LAN/ethernet du stoppar in i ena änden fortsätter sedan på andra sidan.

Du bör förstås ha en brandvägg mellan internet (tjänstefördelaren) och ditt lokala nätverket (dina nanobeams och annan utrustning). Det vi på konsumentspråk kallar routrar brukar innehålla en brandvägg och NAT osv.

Det är inte självklart hur man bygger en lösning med separerade LAN. Det finns mer än ett sätt och det beror på operatören också. Andra kanske har bättre tips än jag här:

1. Om din tjänsteleverantör ger dig två ip-adresser kan man tänka sig att man har en liten switch (USW Flex mini!) direkt efter tjänstefördelaren och sedan ansluter du dels din router till denna, dels stugans router. På LAN-sidan på stugans router ansluter du din Beam och i stugan där du har en annan Beam ansluter du kanske en switch till Beamen och därefter får hyresgästen göra som den vill. Eller, så är du snäll och monterar en Accesspunkt där så att de har wifi färdigt (Tex en Unifi AP 6 Lite).

2. Ett annat alternativ om du inte har två IP adresser från tjänsteleverantören är att du har en router i huset som har två routbara interface på LANsidan. Konsumentroutrar har normalt inte det. Det skulle tex kunna vara en Edgerouter POE 5. Då skiljer du näten åt i routern. Inte svinenkelt gissar jag att de flesta skulle tycka, men det går. Denna lösning har jag själv förberett här hemma, men inte infört (separerat bakom en POE5).

Delade nät är bra (ett måste skulle jag tycka) men inte skitenkelt. Värt att notera är väl att du har samma problematik oavsett om du använder en trådlös brygga eller inte. Bryggan har bara med spade-ja eller spade-nej att göra.
Tack igen. Installerade Nanobeams och får 40-50 mbs (vi betalar för 100mbs) men det räcker för sommargästerna.
 
P PappasHammare skrev:
Måste man inte ha två stycken nanobeam? En i varje ända?
Men kan du inte dra länken lite mer åt neråt-höger som det blå strecket? Och då uppe vid taknocken
[bild]

PoE är ofta bra och det underlättar pga färre kablar upp till antenn/länk men man behöver inte.

Sen nämdes det Mikrotik ovan
Jag har precis köp deras minsta wireless-wire som går på 60GHz bandet och de ska räcka 200meter med 1Gbit. Provade lite inomhus utan att ha dom perfekt riktade men jag fick 700MBit

[länk]

För att hjälpa TS hur man (kan) koppla
Jag kommer ha:
[bild]
Tack för din tips med. Var upp på stegen och upp i loften bland lösullen för att dra kabel och kopplade in upp i knocken. Funkar bra.
 
  • Gilla
PappasHammare
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Tack igen. Installerade Nanobeams och får 40-50 mbs (vi betalar för 100mbs) men det räcker för sommargästerna.
Toppen! På vilket avstånd? Jag tror du har mer fart att hitta om det inte är flera kilometer….
 
MathiasS MathiasS skrev:
Toppen! På vilket avstånd? Jag tror du har mer fart att hitta om det inte är flera kilometer….
100m avstånd. Kopplade in på Nanobeams app står det 300mb/s kapacitet och -38db men det är 20m kabel upp på vinden sedan kopplade in på vår mesh på övervåningen som får signal från den på fördelaren. På bredkollen fick jag upp 40mb/s kopplade in på stugans accesspoint.
 
L lostinsweden skrev:
100m avstånd. Kopplade in på Nanobeams app står det 300mb/s kapacitet och -38db men det är 20m kabel upp på vinden sedan kopplade in på vår mesh på övervåningen som får signal från den på fördelaren. På bredkollen fick jag upp 40mb/s kopplade in på stugans accesspoint.
Ok, i jämförelse får jag >350Mbps på 60m med nästan fri sikt (men inte Freznel-fritt) så jag tror att länken skulle producera bättre med lite optimering - men det kanske är det du menar, att länken ger 300 och du får sedan ut 40 pga andra begränsningar. Isåfall ska du kanske vara nöjd med själva länken.

För att optimera länken, använd inbyggd spektrumanalysator för att hitta en bra kanal/frekvens, laborera sedan med kanabredd (bred bra) och försök minska uteffekten tills det påverkar hastigheten negativt. Med för hög sändareffekt skjuter du inte bara onödigt långt, du riskerar också att störa dig själv.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, i jämförelse får jag >350Mbps på 60m med nästan fri sikt (men inte Freznel-fritt) så jag tror att länken skulle producera bättre med lite optimering - men det kanske är det du menar, att länken ger 300 och du får sedan ut 40 pga andra begränsningar. Isåfall ska du kanske vara nöjd med själva länken.

För att optimera länken, använd inbyggd spektrumanalysator för att hitta en bra kanal/frekvens, laborera sedan med kanabredd (bred bra) och försök minska uteffekten tills det påverkar hastigheten negativt. Med för hög sändareffekt skjuter du inte bara onödigt långt, du riskerar också att störa dig själv.
Ja det är själva länken som ger 300 på 40hz men provade 80hz och den ger 500+. Frekvens har jag ingen aning om. Finns 2 läge med signal stärka Max eller Auto. Provade på Auto och den ger -60dbm istället för -40. Du menar att för stärkt är skadlig för hälsan?
Skärmbild av trådlöst nätverksgränssnitt med "GREAT SIGNAL", nedladdning 647,4 Mbps, uppladdning 655,2 Mbps.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok då presterar ju själva länken toppenbra och mer än resten av din utrustning. Vad är det för utrustning än bortre ändan på länken som begränsar dig till 40Mbps? Även den enklaste wifi accesspunkten borde ge avsevärt mer.

Jag menar inte att högre effekt är skadligt för hälsan. Jag menar att mer effekt inte alltid ger en snabbare länk i radiosammanhang även om det nu ser ut att vara så i ditt fall. Ibland introducerar man bara störningar som drar ner på hastigheten istället.

Jag har aldrig använt någon app till nanobeamarna. Istället surfar jag med webläsare till respektive ipadress och konfigurerar i det gui’t - det verkar ge lite fler valmöjligheter.
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ok då presterar ju själva länken toppenbra och mer än resten av din utrustning. Vad är det för utrustning än bortre ändan på länken som begränsar dig till 40Mbps? Även den enklaste wifi accesspunkten borde ge avsevärt mer.

Jag menar inte att högre effekt är skadligt för hälsan. Jag menar att mer effekt inte alltid ger en snabbare länk i radiosammanhang även om det nu ser ut att vara så i ditt fall. Ibland introducerar man bara störningar som drar ner på hastigheten istället.

Jag har aldrig använt någon app till nanobeamarna. Istället surfar jag med webläsare till respektive ipadress och konfigurerar i det gui’t - det verkar ge lite fler valmöjligheter.
Tack for infon. Ska kolla igen imorgon for att se om jag kan få bättre hastighet från accesspunkten. Frös i fingrarna idag efter installation så tog en snabb mätning.
 
J
Är det inte din mesh-nod på övervåningen som är flaskhalsen? Vad har du för hastighet där? Jag skulle kopplat nanobeamen trådat hela vägen till routern istället.
 
….men en nanobeam kan bara anslutas trådat.
 
J
MathiasS MathiasS skrev:
….men en nanobeam kan bara anslutas trådat.
Yes. Men frågan är om meshenheten som den är ansluten till på övervåningen är ansluten med kabel till routern?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.