5 830 läst · 74 svar
6k läst
74 svar
Cat 6 kabel för internet till stugan
Giga/Nanobeam är bara rena bryggor. Dvs, det LAN/ethernet du stoppar in i ena änden fortsätter sedan på andra sidan.L lostinsweden skrev:
Du bör förstås ha en brandvägg mellan internet (tjänstefördelaren) och ditt lokala nätverket (dina nanobeams och annan utrustning). Det vi på konsumentspråk kallar routrar brukar innehålla en brandvägg och NAT osv.
Det är inte självklart hur man bygger en lösning med separerade LAN. Det finns mer än ett sätt och det beror på operatören också. Andra kanske har bättre tips än jag här:
1. Om din tjänsteleverantör ger dig två ip-adresser kan man tänka sig att man har en liten switch (USW Flex mini!) direkt efter tjänstefördelaren och sedan ansluter du dels din router till denna, dels stugans router. På LAN-sidan på stugans router ansluter du din Beam och i stugan där du har en annan Beam ansluter du kanske en switch till Beamen och därefter får hyresgästen göra som den vill. Eller, så är du snäll och monterar en Accesspunkt där så att de har wifi färdigt (Tex en Unifi AP 6 Lite).
2. Ett annat alternativ om du inte har två IP adresser från tjänsteleverantören är att du har en router i huset som har två routbara interface på LANsidan. Konsumentroutrar har normalt inte det. Det skulle tex kunna vara en Edgerouter POE 5. Då skiljer du näten åt i routern. Inte svinenkelt gissar jag att de flesta skulle tycka, men det går. Denna lösning har jag själv förberett här hemma, men inte infört (separerat bakom en POE5).
Delade nät är bra (ett måste skulle jag tycka) men inte skitenkelt. Värt att notera är väl att du har samma problematik oavsett om du använder en trådlös brygga eller inte. Bryggan har bara med spade-ja eller spade-nej att göra.
Värför är det viktigt att nätet ska vara seperat?MathiasS skrev:Giga/Nanobeam är bara rena bryggor. Dvs, det LAN/ethernet du stoppar in i ena änden fortsätter sedan på andra sidan.
Du bör förstås ha en brandvägg mellan internet (tjänstefördelaren) och ditt lokala nätverket (dina nanobeams och annan utrustning). Det vi på konsumentspråk kallar routrar brukar innehålla en brandvägg och NAT osv.
Det är inte självklart hur man bygger en lösning med separerade LAN. Det finns mer än ett sätt och det beror på operatören också. Andra kanske har bättre tips än jag här:
1. Om din tjänsteleverantör ger dig två ip-adresser kan man tänka sig att man har en liten switch (USW Flex mini!) direkt efter tjänstefördelaren och sedan ansluter du dels din router till denna, dels stugans router. På LAN-sidan på stugans router ansluter du din Beam och i stugan där du har en annan Beam ansluter du kanske en switch till Beamen och därefter får hyresgästen göra som den vill. Eller, så är du snäll och monterar en Accesspunkt där så att de har wifi färdigt (Tex en Unifi AP 6 Lite).
2. Ett annat alternativ om du inte har två IP adresser från tjänsteleverantören är att du har en router i huset som har två routbara interface på LANsidan. Konsumentroutrar har normalt inte det. Det skulle tex kunna vara en Edgerouter POE 5. Då skiljer du näten åt i routern. Inte svinenkelt gissar jag att de flesta skulle tycka, men det går. Denna lösning har jag själv förberett här hemma, men inte infört (separerat bakom en POE5).
Delade nät är bra (ett måste skulle jag tycka) men inte skitenkelt. Värt att notera är väl att du har samma problematik oavsett om du använder en trådlös brygga eller inte. Bryggan har bara med spade-ja eller spade-nej att göra.
Min tjänstefördelarn har 4 uttag för internet.
Hur skaffar man extra IP address?
1. Dina hyresgäster ska inte kunna komma åt dina datorer eller andra prylarL lostinsweden skrev:
2. Om dina hyresgäster ägnar sig åt ljusskygg verksamhet skulle iallafall jag vilja att det sker på ett annat nät än mitt
Det betyder inte att du har flera IP-adresser tillgängliga. Begreppet "tjänstefördelare" kan betyda lite allt möjligt så man behöver läsa på vad som gäller i just ditt fall.L lostinsweden skrev:
Om du behöver fler, kontakta den du köper bredbandstjänsten av.L lostinsweden skrev:
Tack för allt så länge. Jag måste ta det ett steg i taget här nu annars blir det för mycket för skallen. 😆MathiasS skrev:1. Dina hyresgäster ska inte kunna komma åt dina datorer eller andra prylar
2. Om dina hyresgäster ägnar sig åt ljusskygg verksamhet skulle iallafall jag vilja att det sker på ett annat nät än mitt
Det betyder inte att du har flera IP-adresser tillgängliga. Begreppet "tjänstefördelare" kan betyda lite allt möjligt så man behöver läsa på vad som gäller i just ditt fall.
Om du behöver fler, kontakta den du köper bredbandstjänsten av.
Säg att jag vill kommer igång enkelt först. Är det att man koppla in Nanobeamen direkt in på tjänstefördelaren som sänder till Nanobeam nummer 2 som kopplas in mot en router/access punkt? (Har fått denna som förslag: https://www.webhallen.com/se/produc...C750-Router-WiFi-5-Dual-Band-Fyndvara-Klass-1) eller måste signalen till Nanobeam kommer från routern jag har i huset för att sändas till accesspunkt i stugan? Jag har mesh system med ethernet port bakom.
Stugan är bara attefalls storlek och uthyrning sker mestadels till sommargäster så en färdig lösning är ett måste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du gör det så enkelt det går och vi bortser från principen att näten ska vara separerade, då ska din nanobeam in i den router du redan har i huset. På andra sidan bryggan, i stugan, ska du inte ha en "router" utan bara en pryl som gör wifi. Det kallas Accesspunkt. Tex en Unifi 6 Lite enligt tidigare förslag.
EDIT: det går att använda den TPlink router du länkat till, i stugan. Den är en kombinerad router (router, brandvägg, NAT) och WIFI. Då ansluts den från Nanobeam till LAN-sidan på routern, inget ansluts till WAN-porten. Tplink brukar fungera förvånansvärt bra för vad det kostar, så vill du pressa kostnaderna är det inte nödvändigvis en dålig ide. Men, Ubiquiti är stabilare på gränsen till underhållsfritt.
EDIT: det går att använda den TPlink router du länkat till, i stugan. Den är en kombinerad router (router, brandvägg, NAT) och WIFI. Då ansluts den från Nanobeam till LAN-sidan på routern, inget ansluts till WAN-porten. Tplink brukar fungera förvånansvärt bra för vad det kostar, så vill du pressa kostnaderna är det inte nödvändigvis en dålig ide. Men, Ubiquiti är stabilare på gränsen till underhållsfritt.
Unifi 6 Lite kostar 1500kr och Archer C24 som kan används som accesspunkt kostar 350kr. Är det stor skillnad på kvaliten?
Tack, du svarade innan jag skickade.MathiasS skrev:Om du gör det så enkelt det går och vi bortser från principen att näten ska vara separerade, då ska din nanobeam in i den router du redan har i huset. På andra sidan bryggan, i stugan, ska du inte ha en "router" utan bara en pryl som gör wifi. Det kallas Accesspunkt. Tex en Unifi 6 Lite enligt tidigare förslag.
För mig är det värt skillnaden eftersom alla switchar och AP's här är Unifi. Väger man in priset så är det dock svårt att motivera prisskillnaden i ditt fall även om jag nog håller Unifi'n för stabilare. Dessa AP's är precis som Nanobeamarna prylar som bara går och går. Aldrig problem. TPlinken har jag inte samma goda erfarenhet av men den tplink ap jag har använt var iaf inte dålig.L lostinsweden skrev:
Behöver man poe till Nanobeam?MathiasS skrev:För mig är det värt skillnaden eftersom alla switchar och AP's här är Unifi. Väger man in priset så är det dock svårt att motivera prisskillnaden i ditt fall även om jag nog håller Unifi'n för stabilare. Dessa AP's är precis som Nanobeamarna prylar som bara går och går. Aldrig problem. TPlinken har jag inte samma goda erfarenhet av men den tplink ap jag har använt var iaf inte dålig.
Ja. Antingen från en poe-switch men i ditt fall kanske via en injektor som har ethernet in och ethernet med POE ut.L lostinsweden skrev:
Man får kolla innehållsförteckningen noga. Ubiquitis AP's levereras nu (ibland?) utan POE injektor och detsamma gäller kanske nanobeamarna.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 024 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 024 inlägg
Måste man inte ha två stycken nanobeam? En i varje ända?
Men kan du inte dra länken lite mer åt neråt-höger som det blå strecket? Och då uppe vid taknocken
PoE är ofta bra och det underlättar pga färre kablar upp till antenn/länk men man behöver inte.
Sen nämdes det Mikrotik ovan
Jag har precis köp deras minsta wireless-wire som går på 60GHz bandet och de ska räcka 200meter med 1Gbit. Provade lite inomhus utan att ha dom perfekt riktade men jag fick 700MBit
https://www.dustinhome.se/product/5011168766/wireless-wire-60-ghz
För att hjälpa TS hur man (kan) koppla
Jag kommer ha:
Men kan du inte dra länken lite mer åt neråt-höger som det blå strecket? Och då uppe vid taknocken
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PoE är ofta bra och det underlättar pga färre kablar upp till antenn/länk men man behöver inte.
Jag har precis köp deras minsta wireless-wire som går på 60GHz bandet och de ska räcka 200meter med 1Gbit. Provade lite inomhus utan att ha dom perfekt riktade men jag fick 700MBit
https://www.dustinhome.se/product/5011168766/wireless-wire-60-ghz
Jag kommer ha:
Tack. Ja den ska går hur du förslåg. Kan dra kabel upp i loft. Krävs 15m ca men det ska gå.P PappasHammare skrev:Måste man inte ha två stycken nanobeam? En i varje ända?
[bild]
[länk]
Jag kommer ha:
[bild]