Slå på 802.11r (roaming)?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Så här blev det med U6+
[bild]

Och såhär med den gamla AC PRO
[bild]

Båda med fri sikt till APn, mindre än 2 meter bort...
Visserligen är det ett 20-tal enheter inkopplade på den gamla, och en enda enhet på den nya, men det är ju kul att det märks skillnad.....
Det är meningslöst att mäta prestanda på WiFi med applikationer av typen ’bredbandskollen’ då du har multipla saker i serie.

För att mäta WiFi bör du köra en iperf3 server trådad och iperf3 klient på din mobila klient.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Meningslöst var väl att ta i, om inte annat så ser man väl att det finns en anslutning till omvärlden... 😂

Men jo, jag fattar att det inte säger så mycket om vilken hastighet man kan få ur dem som mest...

Du har tre flaskhalsar i serie så att säga. Ena är WiFi, andra är routinghastigheten och tredje är själva ISP’n/mätservern.

Det din app visar är aggregaten av alla tre. Jag kör en iperf3 server permanent som daemon på min router, då kan man lätt felsöka WiFi genom att köra iperf3 appen.

Då kan man även testa hur bra WiFi-roaming funkar utan att behöva gå ut på Internet.

Routing och NAT testar man bäst separat med en trådad PC med gott om CPU. Sen kan man utöver det testa bufferbloat. Har man dimensionerat rätt är det bara ISP som är flaskhalsen.

Om du har en switch som kan hantera VLAN kan du skapa ett iot nätverk med lite mer avancerade funktioner avstängda samt enbart 2,4 bandet. För datorer, mobiler etc som klarar lite modernare standarder skapar du ett annat vlan.

Din router Edgeos eller Pfsense konfigureras med vlan, DHCP och eventuellt med extra brandväggsregler.
Det finns många filmer på YT som beskriver de olika stegen och konfigurationer.
AP:arna konfigureras via en Unifi network server (controller)

Det lät intressant, får läsa på lite om det tror jag... 👍

Edit: har laddat ner Unify till en dator på nätverket, men inte orkat lägga in AP än...

Man är tvungen att bygga gästnätverk via VLAN om man har mer än en AP. Det finns liksom inget annat sätt att hålla trafiken separerad än att tagga all gästtrafik med eget VLAN-id. Sen blir det ännu krångligare när man ska separera trafiken från två olika AP men samma VLAN.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.