Nej, det stämmer inte. Men begreppet är rejält misshandlat.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det stämmer inte. Men begreppet är rejält misshandlat.
Lika rätt som andra förklaringar.😉
När jag designade och dimensionerade likande i större WAN-nät med fysiska förbindelser var benämningen "Backbone", alternativt mellan accessnod och stomnod, men principen är densamma utifrån vad jag kunnat läst mig till.
 
Jag var kanske lite luddig i min formulering. Jag menade att Marcus påstående inte stämmer. Dvs. det var ett svar på frågan i ditt inlägg.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Drar då in med ett svar av egna erfarenheter
Mesh ätverk med X60 Deco. Svin nöjd, 6st i huset och täckning oavsett om man e i källaren eller trädgården.

Kommer från Asus diverse värstingar, som inte klarade vad jag ville, dvs sömlös övergång och inte en fru/barn som klagar på dålig täckning.

Så, det funkar perfa är svaret!
 
U
Jag har 3st x50 PoE. Har 2 enheter trådade och en trådlös. Finns inget jag kan klaga på.
Har mottagning i halva trädgården (ca 1000kvm) och full hastighet 250mbit/s inomhus i hela huset (80kvm BYA)

Har fungerat felfritt sen vi kopplade in det för ett år sedan. Funderar på att köpa en till och spara för att sätta i framtida gästhus så vi får liknande enheter överallt (ifall de skulle sluta tillverkas innan gästhuset blir byggt).
 
M Mellanbarn skrev:
Prestanda blir lidande när trafiken behöver passera flera noder, gäller både trådar och trådlöst. Ett stjärnnät ger ju alla noder samma prestanda.
Men för att det ska bli ett problem i en begränsad lägenhet har du väldigt höga krav. Men tävlar du i E-sport på elitnivå, dra kabel.
Ifall någon annan läser så är iaf min erfarenhet helt tvärtom. Jag har nu både hus och lägenhet och i lägenheten så är det så mycket störningar och överlapp från andra nätverk att min TV, APn började klaga och sade till mig att koppla upp den med kabel. ;)

(Någon ingenjör hade alltså lagt in kollen och felmeddelandet när det helt enkelt inte gick längre. Lite kul tycker jag.)

Jag fick dra ny kabeln (extra tunn som inte uppfyller standarden men fungerar på kortare sträckor FTW!) för att få flyttat APn till rummet från tamburen, en sträcka om 5m eller så för att få acceptabel WiFi signal till iPhone/iPad osv. TVn sitter numer med kabel (något jag alltid gör ändå eftersom kabel alltid är strängt bättre). Och den här laptopen används också med tråd. Nu på dagen går det bra, men på kvällen så ser jag skillnad om jag mäter trots att jag sitter 3m från APn med fri sikt...

I mitt hus däremot så har jag inte i närheten av motsvarande problem. Där är det för långt till grannarna, och de är inte lika många.

Så min erfarenhet är att lägenheter kan vara nog så svåra miljöer, ja, tom svårare än den vanliga villan. Jag har läst samma sak från de som arbetar med signalplanering osv. professionellt. För att få det att fungera bra så borde alla minska sina uteffekter, men eftersom man tvärtom ökar dem, eller iaf låter dem stå kvar på maxnivå så får vi en "tragedy of the commons"-effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.