302 603 läst · 1 769 svar
303k läst
1,8k svar
Vill inte låta mig ladda
Hur menar du då? Är det olika spänningsfall i trafon beroende på om det är import eller export igenom den?pacman42 skrev:
Jag tror nog att de svängningar som är svårast att kompensera för inte är när solen skiner mer och mer, utan snarare när elpriset dropparoch folk drar igång alla förbrukare de kan tänka sig, manuellt eller automatiskt. Typiskt kl 22 vardagar när vi som har tidstariff vill lägga både elpatroner, diskmaskiner och elbilsladdningar.
Det brukar klaras galant, se nedan. Och om de klarar det, under eller över vår trafo, då tror jag nog att de kommer att klara några solceller också.
Hos mig finns inga grannar med solceller o jag har inte heller. Jag bor nära en trafo, 200m kanske, och nästa som jag också kan matas från ligger typ 400 m åt andra hållet på vägen. De grävde ner kablarna och satte nya trafos här för typ 15 år sen.
Sedan vi fick smarta elmätare tittar jag ibland efter vad spänningen är på de olika faserna.
Det kul att titta när man drar på max med elbilsladdning och elpatron och maxar sina 16A samtidigt som man vet att grannen som vi delar servis med gör samma sak beroende på lågt pris eller kyla.
Jag kan konstatera att spänningen sällan avviker mer än typ 3-4 V från 230V. Men häromdagen så hade vi ett kort strömavbrott i en stor del av området, flera tusen drabbade verkar det, så de måste har gjort någon omkoppling som de numera kan göra remote, och så fick alla tillbaka strömmen igen.
Intressant är bara att när jag sedan kollade dan efter så var alla faserna nere på 219V.
Det har jag aldrig sett förut.
Jag gick in på Kontrollrummet men där syntes ingen låg frekvens eller så, tvärtom låg den väl över 50Hz.
Så visst kan spänningen variera, i detta fall i högspänningsnätet tydligen.
Hej fsnF fsn skrev:
Transformatorer 10/0.4 kV har ofta en kortslutningsspänning (kortslutningsimpedans) ”Short-circuit impedance” på ca 4–7 % ibland mer
Se exempelvis; ” 10KV 0.4KV Three Phase 200KVA 500KVA Distribution Transformer”
https://www.gescosteel.com/sale-448...e-200kva-500kva-distribution-transformer.html
Denna kortslutningsimpedans innebär utspänningsvariationer vid varierande effektflöde genom transformatorn. Vid ett effektuttag sjunker utspänningen på grund av det interna, (huvudsakligen induktiva spänningsfallet) i transformatorn. Vid en effektinmatning i transformatorn så stiger utspänningen på grund av samma interna, (huvudsakligen induktiva) spänningsfallet, i transformatorn.
Det innebär starkt förenklat att en tongående trefastransformator med en nominell fasspänning på 230 V får, när den är fullastad (villorna tar ut effekt) en nätspänning som är mellan 4–7 % lägre (d.v.s. ca 221 V–214 V). Skulle märkeffekt matas in i transformatorn (omvänd effektriktning) då blir motsvarande spänningar 239 V-246 V.
En maximal utspänningsvariation på +/- 7% motsvarar en inspänningsvariation på +/- 700 V i en 10 kV tomgående transformator.
Till detta kommer resistans och induktans (mede tillhörande spänningsfall) i kablar och friledningar.
De elnät vi har idag och som i många fall är 50 år eller äldre har byggts upp med en spänningreglering som bland annat baseras på att mäta belastningsströmmen som flödar från elkraftgenereringen till t.ex. villorna.
Principen är enkel; Multiplicerar man denna ström med impedansen från transformatorn och till villan så får man fram spänningsfallet fram till villan. Subtraherar man spänningsfallet från transformatorns fasspänning så får man fasspänningen vid villan.
I praktiken så är distributionsnätet ett ”grenverk” och spänningsregleringen blir inte ”perfekt” för varje villa, men i praktiken fungerar det på ett bra sätt så länge effekt flödar en väg från transformator och till villa.
Så länge spänningen vid villorna håller sig inom 230 +/- 10 % så kan spänningen vara det högsta tillåtna (254 V) vid transformatorn på grund av spänningfallet i ledningarna fram till villorna.
Men om spänningen vid villan är 245V när solpanelen producerar och distribuerar el uppåt, få får man spänningsfall mot transformatorn som inte kan ligga på 254V längre...
...utan snarare 235V.
...utan snarare 235V.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 823 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 823 inlägg
Jo,K karlmb skrev:De kommer från att plötsligt matar kunden längst bort ut itsf att förbruka, och då borde trafon sänka spänningen för att kompensera. Men jag undrar om spänningskontrollen idag är så dum, att den inte kan göra det? Hur som helst så kom studenterna fram till att det i praktiken bara är ett problem vid långa klena ledningar på landet där kunden sist på linjen får för sig att skaffa massiv solcellsanläggning.
Jag håller med Karl, det är till störst del ett problem på väldigt långa ledningar. I många områden så är det helt uppenbart inga problem.M Martin Lundmark skrev:Hej fsn
Transformatorer 10/0.4 kV har ofta en kortslutningsspänning (kortslutningsimpedans) ”Short-circuit impedance” på ca 4–7 % ibland mer
Se exempelvis; ” 10KV 0.4KV Three Phase 200KVA 500KVA Distribution Transformer”
[länk]
Denna kortslutningsimpedans innebär utspänningsvariationer vid varierande effektflöde genom transformatorn. Vid ett effektuttag sjunker utspänningen på grund av det interna, (huvudsakligen induktiva spänningsfallet) i transformatorn. Vid en effektinmatning i transformatorn så stiger utspänningen på grund av samma interna, (huvudsakligen induktiva) spänningsfallet, i transformatorn.
Det innebär starkt förenklat att en tongående trefastransformator med en nominell fasspänning på 230 V får, när den är fullastad (villorna tar ut effekt) en nätspänning som är mellan 4–7 % lägre (d.v.s. ca 221 V–214 V). Skulle märkeffekt matas in i transformatorn (omvänd effektriktning) då blir motsvarande spänningar 239 V-246 V.
En maximal utspänningsvariation på +/- 7% motsvarar en inspänningsvariation på +/- 700 V i en 10 kV tomgående transformator.
Till detta kommer resistans och induktans (mede tillhörande spänningsfall) i kablar och friledningar.
De elnät vi har idag och som i många fall är 50 år eller äldre har byggts upp med en spänningreglering som bland annat baseras på att mäta belastningsströmmen som flödar från elkraftgenereringen till t.ex. villorna.
Principen är enkel; Multiplicerar man denna ström med impedansen från transformatorn och till villan så får man fram spänningsfallet fram till villan. Subtraherar man spänningsfallet från transformatorns fasspänning så får man fasspänningen vid villan.
I praktiken så är distributionsnätet ett ”grenverk” och spänningsregleringen blir inte ”perfekt” för varje villa, men i praktiken fungerar det på ett bra sätt så länge effekt flödar en väg från transformator och till villa.
Så länge spänningen vid villorna håller sig inom 230 +/- 10 % så kan spänningen vara det högsta tillåtna (254 V) vid transformatorn på grund av spänningfallet i ledningarna fram till villorna.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 823 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 823 inlägg
FsnF fsn skrev:Och trots att Martin Lundmark har forskat på det så sitter han 3-4 inlägg upp och hävdar att den höga nätspänningen på nivåer en bra bit över vad en korrekt konfigurerad solcellsväxelriktare (alltså inställd på rätt land) kan leverera och hävdar att ”det kan vara nåt annat” som ger den höga spänningen. Just nu sitter han nog och formulerar en oläsbar högtravande roman som svar på det, för att han skulle ha fel… om än bara tillfälligt är ju helt otänkbart.
Är du införstådd i hur elnät är uppbyggda och hur spänningregleringen är uppbyggd.
Toleransen för nätspänningen är 231 +/- 10% d.v.s. ca 208 V – ca 254 V. Elnätsbolaget har tillåtelse att nätspänningen är 254 V
När jag t.ex. var på elfack i Göteborg för ett antal år sedan fanns där t.ex. personer som var bekymrade att nätspänningen var så hög att deras solcellsinverter kopplade bort trots att solen lyste. Om nätspänningen närmar sig 254 V är det då inte orimligt att en solcellsinverter kopplade bort?
Andra var bekymrade att de hade elapparater som kunde ta skada av hög nätspänning. Är det konstigt?
När både privatpersoner och representanter för elnätsbolag berättar om att de har bekymmer med att nätspänningen är hög och att de har mätt upp höga spänningar. Jag förstår inte varför detta skulle föranleda en” oläsbar högtravande roman” av mig?
När vi skriver här på byggahus så gör vi det för att hjälpa varndra.
Har man då runt 10V spänningsfall i transformatorn i riktning mot kunden, då får man också ett spänningsfall på samma nivå i andra riktningen. Helt plötsligt måste då spänningen vara 20V lägre på kundsidan för att spänningen på andra sidan transformatorn skall vara konstant (nu bortser jag från spänningsfall i nätet högre upp för enkelhetens skull, de skulle förvärra situationen ytterligare). Nu kan plötsligt elleverantören inte ha mer än 234 V på sekundärsidan av transformatorn. Och sedan får vi ytterligare spänningsfall i nätet mot kunderna när solelen inte producerar (på natten). Nu börjar vi även i ett relativt tättbebyggt område med bra elnät närma oss toleransen för vad nätet får leverera till slutkunden.F fsn skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 823 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 823 inlägg
Var det en fråga? Det saknades i sådana fall frågetecken. Jag har begränsad elkraftutbildning, det stannar på 10-15 högskolepoäng och det är inte mitt arbetsområde, däremot är det en miljö jag jobbar i dagligen men inte direkt med… om jag kan referera till berörd standard så kan du förutsätta att jag vet vilka spänningsområde standarden säger, det hade du fö nästan kunnat lista dig till genom att läsa inläggen kan man tycka.M Martin Lundmark skrev:Fsn
Är du införstådd i hur elnät är uppbyggda och hur spänningregleringen är uppbyggd.
Toleransen för nätspänningen är 231 +/- 10% d.v.s. ca 208 V – ca 254 V. Elnätsbolaget har tillåtelse att nätspänningen är 254 V
När jag t.ex. var på elfack i Göteborg för ett antal år sedan fanns där t.ex. personer som var bekymrade att nätspänningen var så hög att deras solcellsinverter kopplade bort trots att solen lyste. Om nätspänningen närmar sig 254 V är det då inte orimligt att en solcellsinverter kopplade bort?
Andra var bekymrade att de hade elapparater som kunde ta skada av hög nätspänning. Är det konstigt?
När både privatpersoner och representanter för elnätsbolag berättar om att de har bekymmer med att nätspänningen är hög och att de har mätt upp höga spänningar. Jag förstår inte varför detta skulle föranleda en” oläsbar högtravande roman” av mig?
När vi skriver här på byggahus så gör vi det för att hjälpa varndra.
Många frågor…. Jo det är extremt rimligt att en solcellsinverter är bortkopplad vid 254V, speciellt då standarden säger att den skall börja koppla bort redan vid 10V lägre spänning än så.
Det som är konstigt, om det du skriver är sant (vilket jag personligen inte tror att det är för du älskar att skrika VARG så fort du får chansen när det kommer till elnätsproblem) är att ingen elnätsägare skulle tillåta solcellsanslutning i sån omfattning att det riskerar spänningsnivåer. Sen kan det säkert förekomma i undantagsfall och nån nätägare kan ha gjort nåt misstag men generellt är nätägarna konservativt lagda. Jag jobbar med globala produkter och är väl införstådd med konsekvensen av överspänningar, vårt Svenska elnät är i ett globalt perspektiv väldigt bra. Du är säkert medveten om att tex (i princip) alla Kinesiska växelriktare kommer med inbyggda överspänningsskydd medan Europeiska inte gör det och jag är helt säker på att du förstår varför.
Redigerat:
Hej FsnF fsn skrev:Det som är konstigt, om det du skriver är sant (vilket jag personligen inte tror att det är för du älskar att skrika VARG så fort du får chansen när det kommer till elnätsproblem) är att ingen elnätsägare skulle tillåta solcellsanslutning i sån omfattning att det riskerar spänningsnivåer. Sen kan det säkert förekomma i undantagsfall och nån nätägare kan ha gjort nåt misstag men generellt är nätägarna konservativt lagda. Jag jobbar med globala produkter och är väl införstådd med konsekvensen av överspänningar, vårt Svenska elnät är i ett globalt perspektiv väldigt bra. Du är säkert medveten om att tex (i princip) alla Kinesiska växelriktare kommer med inbyggda överspänningsskydd medan Europeiska inte gör det och jag är helt säker på att du förstår varför.
Det var en fråga. Ursäkta att jag missade frågetecknet.
Du skriver ”du älskar att skrika VARG så fort du får chansen när det kommer till elnätsproblem”
Jag tror att elnätsägare är kunnigare än privatpersoner hur elnätet fungerar.
Det jag bland annat vill lyfta fram, här i tråden, gällande solceller är, att vi som privatpersoner måste vara medvetna att elnätet kostar och det är vi privatpersoner som skall betala för att nyttja elnätet.
Ett tag verkar det ha varit en eufori bland vissa privatpersoner att de kunde bli egna elleverantörer och några har beskrivit det ungefär så; att jag tänker satsa, på solceller ”så att min elnota till slut blir noll eller nära noll”.
Sedan har de glatt försökt informera andra om denna fantastiska möjlighet.
Är det att ”skrika VARG” när jag försöker ge en annan, mera realistisk bild, av att vara elleverantör?
Energimarknadsinspektionen har sagt att villaägare som installerar solceller och därmed orsakar elnätskostnader, skall betala för detta. Elnätsbolagen skall inte fördela dessa kostnader över alla elnätskunder.
I en artikel i DI ”Förvirring bland eljättarna: Smäll hotar villaägarna” (13 september 2024) kan vi läsa att ” storbolagen uppger att de själva inte kommer att ta ut några anslutningsavgifter, åtminstone tills vidare.”
https://www.di.se/nyheter/forvirring-bland-eljattarna-small-hotar-villaagarna/
”Storbolagen”, det är EON, Ellevio, och Vattenfall
Redigerat:
Vi har ju exempel från Kristianstad (tror jag det var) där elnätsägare fick ta mycket betalt för anslutning av solpaneler. Inte så mycket som de ville, men mycket. Orsaken var de höga kostnader som anslutningarna tvingade fram.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 823 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 823 inlägg
Enig.M Martin Lundmark skrev:Hej Fsn
Det var en fråga. Ursäkta att jag missade frågetecknet.
Du skriver ”du älskar att skrika VARG så fort du får chansen när det kommer till elnätsproblem”
Jag tror att elnätsägare är kunnigare än privatpersoner hur elnätet fungerar.
Det jag bland annat vill lyfta fram, här i tråden, gällande solceller är, att vi som privatpersoner måste vara medvetna att elnätet kostar och det är vi privatpersoner som skall betala för att nyttja elnätet.
Ett tag verkar det ha varit en eufori bland vissa privatpersoner att de kunde bli egna elleverantörer och några har beskrivit det ungefär så; att jag tänker satsa, på solceller ”så att min elnota till slut blir noll eller nära noll”.
Sedan har de glatt försökt informera andra om denna fantastiska möjlighet.
Är det att ”skrika VARG” när jag försöker ge en annan, mera realistisk bild, av att vara elleverantör?
Energimarknadsinspektionen har sagt att villaägare som installerar solceller och därmed orsakar elnätskostnader, skall betala för detta. Elnätsbolagen skall inte fördela dessa kostnader över alla elnätskunder.
I en artikel i DI ”Förvirring bland eljättarna: Smäll hotar villaägarna” (13 september 2024) kan vi läsa att ” storbolagen uppger att de själva inte kommer att ta ut några anslutningsavgifter, åtminstone tills vidare.”
[länk]
”Storbolagen”, det är EON, Ellevio, och Vattenfall
Men du undviker ett par punkter. Det ena är att det borde inte bli ett problem för är den trafo man har sin fastighet under ”på repet” så skall man inte få installationstillstånd…. Detta nämner du inte med ett ord.
Du har inte heller kommenterat att de problem som uppstår av lite solceller berör vissa, men långt från alla.
Och du har inte sagt ett ljud om det faktum att en solcellsväxelriktare stänger ner eller om den eventuellt stryper ner vid 244V (jag är inte helt uppdaterad så där kan jag evetuellt ha delvis fel).
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 823 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 823 inlägg
Ja. Och det är väl inget konstigt med det? Hur många tror du fått installera solceller där nätägaren utan problem gjort bedömningen att det inte är nåt problem?pacman42 skrev:
?F fsn skrev:
?F fsn skrev:
Det har jag skrivit omF fsn skrev:
Att inte få tillstånd eller att invertern stänger ner för överspänning är problem. Att spänningen varierar mer är inte heller bra.