319 478 läst · 1 922 svar
319k läst
1,9k svar
Vill inte låta mig ladda
Fast det är väl det som rimligtvis blir den praktiska konsekvensen. Det är ju knappast rimligt att nätägaren tillåter att spänningen hamnar utanför marginalerna hos någon abonnent.pacman42 skrev:
Ja, men då klagar ju fastighetsägarna på att de inte får installera solpaneler. Har ju varit gott om sådana artiklar i tidningarna de senaste åren. Och det var ju just därför som denna diskussionen hamnade i denna tråden, man måste dimensionera nätet efter både produktion och konsumtion och elbilsladdning driver konsumtionen hårt vid vissa tidpunkter. Göteborg Energi hävda att de behöver samma effekttariff dygnet runt eftersom elbilsladdning enligt dem är dimensionerande för elnätet i tillräckligt stor del av deras verksamhetsområde.
Tycker mig se att Tibber ofta undviker slå till precis på heltimmar utan har några minuters fördröjning.pacman42 skrev:
Undrar om de lägger tillslag lite slumpmässigt just för att sprida ut det något? Så det inte är 15 elbilar bakom samma transformator som ska börja ladda med 11kW i precis samma ögonblick.
Minskar inte belastningen varje timme direkt, men själva effektförändringen sprids ut något, vilket kanske underlättar för nätägarna att balansera nätet?
Redigerat:
Det är snarare reglerkraften som ska hinna med, inte transformatorn. Man ser ändå tydliga frekvensavvikelser vid heltimme när elpriset ändras.
Bortser från din nedlåtande ton.pacman42 skrev:
Alltså så förstår du inte hur ett lokalnät för eldistribution ser ut. Det består av flera grenar som utgår från transformatorstationen och där det sitter flera fastigheter per gren. Om du har överproduktion i en gren så kan detta matas in i en annan gren och konsumeras där. Spänningen i ytterkanterna av dessa grenar skall vara inom det godkända intervallet (231V+-10%), likväl som det skall vara så för de som är anslutna närmast transformatorn. Och detta skall fungera oavsett om solen skiner eller inte.
Där jag bor är det ett 40-tal hushåll anslutna till samma transformator. Jag är direkt ansluten mot denna, precis som mina närmaste grannar. Däremot så går det ut fyra "tarmar" där de yttre områdena runt där jag bor finns. Den längsta av dessa tarmar har två fastigheter med solpaneler längst ut. Det finns ytterligare en fastighet med solpaneler på en annan tarm (alla tre fastigheterna med solpaneler har rätt många paneler då de täckte taken vid bygget av fastigheterna). Den näst längsta tarmen har inga solpaneler alls på sig. Så nu skall elproduktionen från den längsta tarmen matas in centralt och sedan ut i en annan tarm. Detta leder till spänningsfall först in mot transformatorn och sedan ytterligare mot yttersta punkten i den andra tarmen. Just nu har vi inget större problem med detta i mitt område iom att det är för lite solelsproduktion för att mätta den tarmen där vi har två fastigheter med solpaneler ytterst.
Det har dock har det byggts ytterligare ett hus längst ut i den längsta tarmen och de fick ett preliminärt nej när de ville ansluta solpaneler till nätet de också. Elbolaget var tvungna att göra en fördjupad utredning om huruvida det var möjligt. Detta gjorde att de beslutade sig för att inte alls skaffa solpaneler, vilket i slutänden nog var ett smart drag utifrån hur låga elpriserna är på sommaren. De hade inga planer på att installera pool (eller liknande) heller, så de hade ju inte någon större avsättning själva för den egenproducerade elen.
Tänk nu på vad som händer när utnyttjandet av elen varierar kraftigt. Jag har ju redan berättat att jag kan se att spänningen dippar ca 10V när folk börjar laga mat. Tänk nu på vad som händer när elen i tarmen byter riktning, dvs när solpanelerna inte längre räcker till för att mata hela den tarmen. Jag antog tidigare att vi ligger nära 245V där solpanelerna finns längst ut, samt att det är 235V vid transformatorn. När spänningen vänder så att de med solpaneler blir konsumenter, då kommer de att få runt 225V istället. Samma sak händer för de som är längst ut i en tarm utan solpaneler, de hamnar på 225V även när solen skiner. Går vi nu till mörkaste vintern när många behöver energi till värme och så tar vi när folk lagar mat, nu kommer helt plötsligt spänningen att falla ytterligare pga den höga energikonsumtionen. Nu närmar vi oss 215V. Och all denna variation beror fortfarande bara på solpaneler som inte matar energi till övriga nätet via transformatorn. Skalll vi klara av att stödja det också, då börjar det bli jobbigt, för då måste vi hantera ett omvänt spänningsfall i transformatorn också. Normalt sett vill ju nätägaren hålla spänningen efter transformatorn så hög som möjligt (gärna över 250V), men pga solpanelerna så kan de i mitt exempel ovan bara hålla 235V där. Och nu så måste helt plötsligt spänningen sänkas ytterligare för att kompensera för förlusterna i transformatorn när solpanelerna skall mata el ut på ätet. Det går helt enkelt inte om man inte byter transformator. Och transformatorn vi pratar om här, den behöver inte ens vara särskilt gammal med tanke på avskrivningstiden på denna typ av utrustning...
För det första så är kanske just ditt område då ett som behöver uppgraderas, det är ju anekdotisk bevisföring att påstå att det är vanligt.
För det andra så verkar ju de som trots allt skrivit en 100-sidors avhandling för 10 år sedan, tillsammans med sin handledare, inte gjort bedömningen att ditt fall var vanligt då (om det nu inte finns med som ett av fallen de simulerat)
Men du vet kanske bättre.
De kan ju påstå det, men det är ju inte vatten värt utan någon form av underlag.pacman42 skrev:
Ja, men då klagar ju fastighetsägarna på att de inte får installera solpaneler. Har ju varit gott om sådana artiklar i tidningarna de senaste åren. Och det var ju just därför som denna diskussionen hamnade i denna tråden, man måste dimensionera nätet efter både produktion och konsumtion och elbilsladdning driver konsumtionen hårt vid vissa tidpunkter. Göteborg Energi hävda att de behöver samma effekttariff dygnet runt eftersom elbilsladdning enligt dem är dimensionerande för elnätet i tillräckligt stor del av deras verksamhetsområde.
Nivån på examensarbeten är inte sällan tämligen låg.
Vet inte vad du kommenterar, inte är det föregående mess i alla fall.D Daniel 109 skrev:
Oavsett, kan du styrka ditt påstående, eller är det rent hittepå från din sida?
Skulle inte förvåna mig om det är en bedömning från du gör baserat på en fantastiskt liten andel av alla examensarbeten som gjorts.
Med tanke på hur många det görs är det naturligtvis en liten andel jag har varit i kontakt med. Jag vet också att det är meningslöst att försöka peka ut brister i Karlmbs referenser. Han tar ändå inte till sig informationen. Så jag kan erkänna att jag inte tittat närmare på just det arbetet. Det skulle kunna vara ett undantag.
Det som refereras är examensarbetet som säger att det inte är några problem att ansluta solceller till befintliga elnät. Det har refererats tidigare i tråden.Nissens skrev:
Jag håller med @Daniel 109 här. Baserat på de examensarbeten jag har granskat, handlett, hjälpt till med och även de två jag själv har gjort så är det oftast ett gediget arbete, men de är inte på något sätt på en utforskande nivå. Jag har nog medverkat på något sätt i närmare 100 examensarbeten för ingenjörer och ytterligare ett antal inom andra vetenskaper.
Examensarbeten är i princip alltid väldigt avgränsade för att de skall gå att slutföra på mindre än sex månader. Man väljer alltså att fokusera på ett delområde istället för helheten. Inom det delområdet så kan man ha en hög kvalitétsnivå på arbetet (inte heller det är jättevanligt dock), men rent allmänt så är det sällan särskilt komplexa frågor som avhandlas.
Nej, det underlättar ingenting, nätet är statiskt konfigurerat - oavsett årstid, last, väder mm. Ett dynamiskt konfigurerat nät (på lokalnätsnivå) skulle bli mycket dyrare att bygga, drifta och underhålla. Däremot kan man justera nätet på överliggande nivå utifrån last mm, men notera att man gör det för alla underliggande transformatorer för alla lokalnät under den justerade transformatorn.engs skrev:
Tycker mig se att Tibber ofta undviker slå till precis på heltimmar utan har några minuters fördröjning.
Undrar om de lägger tillslag lite slumpmässigt just för att sprida ut det något? Så det inte är 15 elbilar bakom samma transformator som ska börja ladda med 11kW i precis samma ögonblick.
Minskar inte belastningen varje timme direkt, men själva effektförändringen sprids ut något, vilket kanske underlättar för nätägarna att balansera nätet?
Du slåss verkligen mot väderkvarnar i denna typen trådar. Det är bra att du trots allt orkar vara lite aktiv och med någon liten förståelse för olika delar av ett elnät i lägsta nivån.pacman42 skrev:
En ny skall ju energin inte bara transporteras till trafon utan sedan ut igen därifrån. Då får du ytterligare spänningsfall ut till den kund som ligger en bit ut. Och kom nu ihåg (som jag skrev tidigare) att spänningen nu kommer att sjunka ytterligare när solen inte skiner, exempelvis på natten. Lägg då också på hög lastmi form av elbilsladdning eller uppvärmning så pressar man ned spänningen ytterligare.
Spänningen på mina inkommande faser varierar mer än 25V och då bor jag precis vid transformatorn och har egen servis direkt från denna. Hur skulle det då se ut om strömmen ibland skulle gå i motsatt riktning där jag bor? Jo, då skulle nätägaren inte klara av att hålla sig inom 231V+-10%. Så tack vare att det bara är tre som har solpaneler i mitt område (tättbebyggt område att jämföra med villakvarter ur eldistributionshänseende) så skulle inte min nätägaren klara av att det producerades mer el än det konsumeras under transformatorn.
Jag kan också berätta att spänningen faller med ca 10V bara pga lasten som matlagning ger. Man ser tydliga dippar i spänningen runt lunch på helgerna och vid 18-tiden på eftermiddagarna under hela veckan. Ja, jag har kontinuerlig övervakning av nät spänningen - mest för att det är intressant. Och då jag kan lite om detta så är det verkligen intressant att se hur nätspänningen stiger på sommaren, dels pga lägre elkonsumtion, dels pga lokal produktion hos mina tre grannar med solpaneler.
Så, vad blir din proffesionella dom över det aktuella examensarbetet då? Idioter eller inte?pacman42 skrev:
Det som refereras är examensarbetet som säger att det inte är några problem att ansluta solceller till befintliga elnät. Det har refererats tidigare i tråden.
Jag håller med @Daniel 109 här. Baserat på de examensarbeten jag har granskat, handlett, hjälpt till med och även de två jag själv har gjort så är det oftast ett gediget arbete, men de är inte på något sätt på en utforskande nivå. Jag har nog medverkat på något sätt i närmare 100 examensarbeten för ingenjörer och ytterligare ett antal inom andra vetenskaper.
Examensarbeten är i princip alltid väldigt avgränsade för att de skall gå att slutföra på mindre än sex månader. Man väljer alltså att fokusera på ett delområde istället för helheten. Inom det delområdet så kan man ha en hög kvalitétsnivå på arbetet (inte heller det är jättevanligt dock), men rent allmänt så är det sällan särskilt komplexa frågor som avhandlas.
Tack. Tekniskt sett är det egentligen inte så svårt att förstå, bara man har grundkunskaperna i ellära och systemarkitektur. Jag har studerat en del elkraft i skolan, jag har varit elektriker och jag har stor erfarenhet av systemarkitekturer så jag har i alla fall förutsättningarna för att förstå vart komplexiteten kan uppstå. Iom att jag har detaljerad övervakning, kontroll och styrning över vad som händer i mitt hus (LLVP, FLVP, badtunna, två laddbilar mm) så har jag rätt bra insyn i vad som driver elförbrukningen och effekten också. I mitt hus är värmen visserligen rätt drivande på årsförbrukningen, men när det gäller effekttoppar så märks den inte särskilt mycket alls. I mitt hus är effekttopparna helt baserade på när jag laddar bilar, värmer badtunnan eller värmer bastun.GK100 skrev:
Förutom detta så har jag dessutom goda kontakter med mitt elnätsbolag då jag i den förening jag satt i styrelsen tillsammans med dem byggt vårt fibernät. Jag har till och med till viss del ritat deras nätinfrastruktur. I det arbetet lärde jag mig en del om hur de har strukturerat sitt elnät också (till vissa delar så har vi återanvänt deras kanalisation så jag har granskat deras elnätskartor).
@Martin Lundmark är dock mycket bättre insatt i detaljerna i området än vad jag är.
Jag är inte professionell i detta område, även om jag säkerligen kan mer än de flesta som inte har detta som sitt huvudsakliga kompetensområde.K karlmb skrev:
De har gjort ett bra arbete, men de har stora begränsningar i vad de studerat. De har inte med vad som händer när lokalnätet inte kan konsumera all energi som produceras. De pekar ut att det kan bli problem i lokalnät som inte är väl balanserade, men att det är relativt ovanligt och främst på landsbygden/äldre nät. Det är bra. Sedan är iofs risken för att det skall inträffa mycket större i verkligeheten då tillväxten i bostadsområden ofta sker på vissa grenar av nätet, vilket gör att det riskerar bli väldigt obalanserat och då kan man få problem ändå. Detta har de inte tänkt på i sin modellering.
Som jag ser det så är detta ett bra examensarbete inom de ramar de studerat och modellerat. Jag förstår att de inte gått vidare till nästa nivå, för det blir snabbt väldigt komplext att räkna på och modellera. Det är inte rimligt att göra så komplexa arbetsuppgifter i ett examensarbete. Det de har studerat är tillräckligt svårt för ett ex-jobb på civilingenjörsnivå.
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Vill inte låta mig ladda
Jämför elförbrukning
Batterier och stödtjänster - DEN stora tråden?
Elavtal, elpriser & elförbrukning