F
D Daniel 109 skrev:
Att inte få tillstånd eller att invertern stänger ner för överspänning är problem. Att spänningen varierar mer är inte heller bra.
Det är väl ett betydligt större problem att få tillstånd och att växelriktaren stänger ner hela tiden? Att inte få installationstillstånd är väl knappast ett problem? Ponera att exakt alla nerströms en trafostation skulle söka tillstånd, det är tekniskt omöjligt om det inte skall vara exportförbud.

Det är många som beklagat sig i tidningarna för att de inte fått koppla in sin redan installerade anläggning...
...en del har fått vänta i år...

F
pacman42 pacman42 skrev:
Det är många som beklagat sig i tidningarna för att de inte fått koppla in sin redan installerade anläggning...
...en del har fått vänta i år...
Och? Det är en helt annan fråga. Det är mer att det är idioter som säljer anläggningar och det ligger även på de som köper att veta vad man köper. Men generellt så skall installatören som fackman (nåja) inte sälja på nån en anläggning som inte får tas i drift. Jag har själv varit på släkt och bekanta att verkligen få in i kontraktet, samt inte betala nåt innan det är ett positivt förhandsbesked från nätägaren.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
F
M Martin Lundmark skrev:
?

?

Det har jag skrivit om
Var det otydligt på nåt sätt?

F fsn skrev:
Var det otydligt på nåt sätt?
Vad är "fastighet under ”på repet” ?
F fsn skrev:
de problem som uppstår av lite solceller berör vissa,
Förstår inte

M Martin Lundmark skrev:

Förstår inte
Du har inte kommenterat Lundstudenternas rapport. De simulerade en rad olika fall och kom fram till att det i princip bara kan bli problem på landet med långa o klena ledningar mot den som installerar mkt solceller. Vad har de missat?

K karlmb skrev:
Du har inte kommenterat Lundstudenternas rapport. De simulerade en rad olika fall och kom fram till att det i princip bara kan bli problem på landet med långa o klena ledningar mot den som installerar mkt solceller. Vad har de missat?

Förstår inte

M Martin Lundmark skrev:

Förstår inte
En fastighet som ligger kopplad mot en trafo som ligger på repet (på max kompensering av spänningsfall mot kunden längst bort).

Fulkemisten
mikethebik mikethebik skrev:
Den här tråden är bara konstig, att ens förvänta sig att man kan åka till någon utan eget tänk och planering och förvänta sig att man ska få ladda bilen dit man kommer.
Det är exakt samma som att förvänta sig att ens middagsvärd ska toppa upp tanken med bensinen till gräsklipparen, eller för all del åka iväg och tanka.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men om spänningen vid villan är 245V när solpanelen producerar och distribuerar el uppåt, få får man spänningsfall mot transformatorn som inte kan ligga på 254V längre...
...utan snarare 235V.
Ja? Du menar att spänningsfallet i den långa ledningen bort till trafon ger en lägre spänning än 245V borta vid trafon? Det låter rimligt, och då är det ju inget problem för kunden som sitter strax intill trafon.
Eller?

K karlmb skrev:
Ja? Du menar att spänningsfallet i den långa ledningen bort till trafon ger en lägre spänning än 245V borta vid trafon? Det låter rimligt, och då är det ju inget problem för kunden som sitter strax intill trafon.
Eller?
En ny skall ju energin inte bara transporteras till trafon utan sedan ut igen därifrån. Då får du ytterligare spänningsfall ut till den kund som ligger en bit ut. Och kom nu ihåg (som jag skrev tidigare) att spänningen nu kommer att sjunka ytterligare när solen inte skiner, exempelvis på natten. Lägg då också på hög lastmi form av elbilsladdning eller uppvärmning så pressar man ned spänningen ytterligare.

Spänningen på mina inkommande faser varierar mer än 25V och då bor jag precis vid transformatorn och har egen servis direkt från denna. Hur skulle det då se ut om strömmen ibland skulle gå i motsatt riktning där jag bor? Jo, då skulle nätägaren inte klara av att hålla sig inom 231V+-10%. Så tack vare att det bara är tre som har solpaneler i mitt område (tättbebyggt område att jämföra med villakvarter ur eldistributionshänseende) så skulle inte min nätägaren klara av att det producerades mer el än det konsumeras under transformatorn.

Jag kan också berätta att spänningen faller med ca 10V bara pga lasten som matlagning ger. Man ser tydliga dippar i spänningen runt lunch på helgerna och vid 18-tiden på eftermiddagarna under hela veckan. Ja, jag har kontinuerlig övervakning av nät spänningen - mest för att det är intressant. Och då jag kan lite om detta så är det verkligen intressant att se hur nätspänningen stiger på sommaren, dels pga lägre elkonsumtion, dels pga lokal produktion hos mina tre grannar med solpaneler.

• Gilla
styren
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En ny skall ju energin inte bara transporteras till trafon utan sedan ut igen därifrån. Då får du ytterligare spänningsfall ut till den kund som ligger en bit ut.
Va? De som har solceller matar ju direkt till honom längst bort. Trafon hanterar bara diffen mellan konsumtion och produktion under sig.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Cancer är rätt dödligt.
Att jobba på Northvolt och tillverka batterier för elbilar dör man ännu snabbare😂

J J-banan skrev:
Att jobba på Northvolt och tillverka batterier för elbilar dör man ännu snabbare😂
Man får iallafall sparken medans ägarna skor sig

K karlmb skrev:
Va? De som har solceller matar ju direkt till honom längst bort. Trafon hanterar bara diffen mellan konsumtion och produktion under sig.
Alltså så förstår du inte hur ett lokalnät för eldistribution ser ut. Det består av flera grenar som utgår från transformatorstationen och där det sitter flera fastigheter per gren. Om du har överproduktion i en gren så kan detta matas in i en annan gren och konsumeras där. Spänningen i ytterkanterna av dessa grenar skall vara inom det godkända intervallet (231V+-10%), likväl som det skall vara så för de som är anslutna närmast transformatorn. Och detta skall fungera oavsett om solen skiner eller inte.

Där jag bor är det ett 40-tal hushåll anslutna till samma transformator. Jag är direkt ansluten mot denna, precis som mina närmaste grannar. Däremot så går det ut fyra "tarmar" där de yttre områdena runt där jag bor finns. Den längsta av dessa tarmar har två fastigheter med solpaneler längst ut. Det finns ytterligare en fastighet med solpaneler på en annan tarm (alla tre fastigheterna med solpaneler har rätt många paneler då de täckte taken vid bygget av fastigheterna). Den näst längsta tarmen har inga solpaneler alls på sig. Så nu skall elproduktionen från den längsta tarmen matas in centralt och sedan ut i en annan tarm. Detta leder till spänningsfall först in mot transformatorn och sedan ytterligare mot yttersta punkten i den andra tarmen. Just nu har vi inget större problem med detta i mitt område iom att det är för lite solelsproduktion för att mätta den tarmen där vi har två fastigheter med solpaneler ytterst.

Det har dock har det byggts ytterligare ett hus längst ut i den längsta tarmen och de fick ett preliminärt nej när de ville ansluta solpaneler till nätet de också. Elbolaget var tvungna att göra en fördjupad utredning om huruvida det var möjligt. Detta gjorde att de beslutade sig för att inte alls skaffa solpaneler, vilket i slutänden nog var ett smart drag utifrån hur låga elpriserna är på sommaren. De hade inga planer på att installera pool (eller liknande) heller, så de hade ju inte någon större avsättning själva för den egenproducerade elen.

Tänk nu på vad som händer när utnyttjandet av elen varierar kraftigt. Jag har ju redan berättat att jag kan se att spänningen dippar ca 10V när folk börjar laga mat. Tänk nu på vad som händer när elen i tarmen byter riktning, dvs när solpanelerna inte längre räcker till för att mata hela den tarmen. Jag antog tidigare att vi ligger nära 245V där solpanelerna finns längst ut, samt att det är 235V vid transformatorn. När spänningen vänder så att de med solpaneler blir konsumenter, då kommer de att få runt 225V istället. Samma sak händer för de som är längst ut i en tarm utan solpaneler, de hamnar på 225V även när solen skiner. Går vi nu till mörkaste vintern när många behöver energi till värme och så tar vi när folk lagar mat, nu kommer helt plötsligt spänningen att falla ytterligare pga den höga energikonsumtionen. Nu närmar vi oss 215V. Och all denna variation beror fortfarande bara på solpaneler som inte matar energi till övriga nätet via transformatorn. Skalll vi klara av att stödja det också, då börjar det bli jobbigt, för då måste vi hantera ett omvänt spänningsfall i transformatorn också. Normalt sett vill ju nätägaren hålla spänningen efter transformatorn så hög som möjligt (gärna över 250V), men pga solpanelerna så kan de i mitt exempel ovan bara hålla 235V där. Och nu så måste helt plötsligt spänningen sänkas ytterligare för att kompensera för förlusterna i transformatorn när solpanelerna skall mata el ut på ätet. Det går helt enkelt inte om man inte byter transformator. Och transformatorn vi pratar om här, den behöver inte ens vara särskilt gammal med tanke på avskrivningstiden på denna typ av utrustning...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.