F fsn skrev:
Vad som kommer ut från transformatorn är helt oviktigt. Det är vad det råkar vara för spänning hos den kunden med högst, respektive lägst spänning. Om en solcellsinverter stänger ner sig innan 254V så vill jag gärna veta var det kommer ifrån.
Ponera ett väldigt simpel nät, med tre punkter, A, B och C.

A är transformatorn och ligger på 250 V
B är första förbrukaren, förluster i nätet gör att spänningen här ligger på 240 V
C är sista förbrukaren, spänningen ligger här på 230 V.

C installerar nu solceller, och en solig dag höjer invertern nu spänningen i punkt C till 240 V. Detta innebär då att spänningen i punkt B ökar till 245 V. (Lite väl förenklat, men för att visa principen jag är efter)

A ajn82 skrev:

B är första förbrukaren, förluster i nätet gör att spänningen här ligger på 240 V

C installerar nu solceller, och en solig dag höjer invertern nu spänningen i punkt C till 240 V. Detta innebär då att spänningen i punkt B ökar till 245 V. (Lite väl förenklat, men för att visa principen jag är efter)
Läs rapporten. De har stimulerat en massa fall.

F
A ajn82 skrev:

Ja, absolut. Nå höjer en inverter inte spänningen 10V men visst. Och hur blev det över 254V?

Och gör ett lite större nät och stoppa in en eller ett par solcellsanläggningar lite närmare trafon, så som det med stor sannolikhet ser ut…

F fsn skrev:
Ja, absolut. Nå höjer en inverter inte spänningen 10V men visst. Och hur blev det över 254V?

Och gör ett lite större nät och stoppa in en eller ett par solcellsanläggningar lite närmare trafon, så som det med stor sannolikhet ser ut…
Det var påhittade siffror för att visa principen, att även om punkten där invertern matar in sin effekt ligger inom toleranserna så kan det höja spänningen i en annan den av nätet. Om förutsättningar då är ogynnsamma från början kan det teoretiskt leda till att man hamnar utanför toleranserna.

Du verkade initialt inte förstå att en spänningskälla i nätet som lokalt uppfyller toleranserna ändå kan orsaka att en annan punkt hamnar utanför.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Problem för kunden närmast trafon blir det för att det är ett uselt dimensionerat 400V nät och trafon måste ”skruvas upp”, dvs minska omsättningen för att de längst in inte skall få underspänning. Men en solcellsinverter måste leverera högre spänning än vad nätet har för stt kunna lererera ut och enligt standarden så stänger växelriktaren ner. Så var kommer de 254 ”eller mer” volten ifrån?
De menar att om det matas säg 245V längst bort ii det klena radialnätet och 250 från trafon så får kunden närmast trafon för hög spänning.
Logiskt, men alltså överdrivet och bara ett reellt problem på landet.

Redigerat:
K karlmb skrev:
De menar att om det matas säg 245V längst bort ii det klena radialnätet och 250 från trafon så får kunden närmast trafon för hög spänning.
Eller så for den med solcellerna inte mata in alls då det krävs för hög spänning för att kunna mata till nätet. Dvs man får inte leverera till nätet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jo. Står i slutet.
Men vad händer när man kör baklänges då?
Spänningsfallet I transformatorn gör att man måste ha mycket högre spänning i lokalnätet än annars. Det innebär att spänningen (när man tidvis levererar el i lokalnätet och tidvis konsumerar el kommer att variera rött mycket.

Detta riskerar att göra så att den/de solelsproducent(er) som har de sämsta förutsättningarna i nätet inte får leverera när solen skiner som mest, de tvingas till för hög spänning. Det kan också leda till, när solen inte skiner , att nätet får för låg spänning (om man optimerar nätet för att så många som möjligt skall kunna leverera samtidigt). Dvs, man kan inte hålla när spänningen för alla i alla lägen.

F
K karlmb skrev:
Läs rapporten. De har stimulerat en massa fall.
A ajn82 skrev:
Det var påhittade siffror för att visa principen, att även om punkten där invertern matar in sin effekt ligger inom toleranserna så kan det höja spänningen i en annan den av nätet. Om förutsättningar då är ogynnsamma från början kan det teoretiskt leda till att man hamnar utanför toleranserna.

Du verkade initialt inte förstå att en spänningskälla i nätet som lokalt uppfyller toleranserna ändå kan orsaka att en annan punkt hamnar utanför.
Jag förstår att det kan ge en högre spänningar. Det jag inte förstår, är hur det kan vara så jävla uselt och svagt 400V nät att det kan bli ”254V eller över”? Det är nätägarens nät, ligger nån på helt fel ställe och supermatar ut solel så skall dom inte få instsllationstillstånd. Så vänligen förklara hur det kan vara möjligt med tanke på IEC 60038 och det faktum att en solcellsväxelriktare drar ner eller helt enkelt stänger av vid 244V.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
F
K karlmb skrev:
Ja, precis. Och som Pacman skriver, det skall klara spännigsnivåerna enligt EN60038 när det matas ut el mitt på sommaren med rätt låg konsumtion och det skall klara det på vintern med noll elproduktion och hög komsumtion. Jag är rätt säker på att du har rätt, det är ett problem på ”landet” remote kunder med långa avstånd. Och lösningen på det problemet är således att dom inte får installera några solceller, inte innan nätet är förstärkt. Hos oss har varranat jävla hus solceller, vi bor kanske 4-500m från transformatorn och det finns hundratals hus på exakt samma avstånd, det är inga som helst problem, idag har jag 233V vid -6 grader. Mitt i sommaren med en elproduktion på 15kW och kanske en export på 13kW så handlar det om 236-238V som mest.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
F
A ajn82 skrev:

Åter till ditt exempel i ditt förenklade nät… vem är det som förbrukar elen från solcellerna, är det 100% egenförbrukning hos C eller hur tänker du?

F fsn skrev:
Åter till ditt exempel i ditt förenklade nät… vem är det som förbrukar elen från solcellerna, är det 100% egenförbrukning hos C eller hur tänker du?
Jag tänkte som ett värsta fall scenario, vilket jag antar innebär att B samtidigt har stor förbrukning från nätet och C har låg eller negativ förbrukning.

Men återigen, det var bara menat som ett teoretiskt exempel baserat på grundläggande elkunskaper, inte som ett bevis på ett reellt problem i majoriteten av situationer. (Därav att jag inte försökte "bevisa" något genom att välja hitte på värden som låg utanför spec).

Jag delar uppfattningen att det främst är ute på landsbygden problematiken kan uppstå, men det var väl heller aldrig någon som hade påstått att det var vanligt förekommande?

F
A ajn82 skrev:
Jag tänkte som ett värsta fall scenario, vilket jag antar innebär att B samtidigt har stor förbrukning från nätet och C har låg eller negativ förbrukning.

Men återigen, det var bara menat som ett teoretiskt exempel baserat på grundläggande elkunskaper, inte som ett bevis på ett reellt problem i majoriteten av situationer. (Därav att jag inte försökte "bevisa" något genom att välja hitte på värden som låg utanför spec).

Jag delar uppfattningen att det främst är ute på landsbygden problematiken kan uppstå, men det var väl heller aldrig någon som hade påstått att det var vanligt förekommande?
Förstår. Ditt teoretiska exempel med ett superförenklat nät faller lite på sin orimlighet då det inte finns nån förbrukare av överskottselen…

F fsn skrev:
Problem för kunden närmast trafon blir det för att det är ett uselt dimensionerat 400V nät och trafon måste ”skruvas upp”, dvs minska omsättningen för att de längst in inte skall få underspänning. Men en solcellsinverter måste leverera högre spänning än vad nätet har för stt kunna lererera ut och enligt standarden så stänger växelriktaren ner. Så var kommer de 254 ”eller mer” volten ifrån?
De kommer från att plötsligt matar kunden längst bort ut itsf att förbruka, och då borde trafon sänka spänningen för att kompensera. Men jag undrar om spänningskontrollen idag är så dum, att den inte kan göra det? Hur som helst så kom studenterna fram till att det i praktiken bara är ett problem vid långa klena ledningar på landet där kunden sist på linjen får för sig att skaffa massiv solcellsanläggning.

A ajn82 skrev:

Jo, det ska utredas o analyseras o förstärkas inne i städerna också. Och det går åt pengar påstår elnätsägarna.

K karlmb skrev:
De kommer från att plötsligt matar kunden längst bort ut itsf att förbruka, och då borde trafon sänka spänningen för att kompensera. Men jag undrar om spänningskontrollen idag är så dum, att den inte kan göra det? Hur som helst så kom studenterna fram till att det i praktiken bara är ett problem vid långa klena ledningar på landet där kunden sist på linjen får för sig att skaffa massiv solcellsanläggning.
Det är nog långt ifrån alla transformatorstationer som har automatiska lindningsomkopplare.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.