319 478 läst · 1 922 svar
319k läst
1,9k svar
Vill inte låta mig ladda
Jag gissar att problemet uppstår på en mellanliggande punkt i nätet när spänningen från transformator stationen inte sjunker så mycket som förväntat eftersom det finns produktion långt ut i nätet som höjer lägsta punkten, så att även om den punkten är inom toleranserna kan det innebära att det tidigare på samma ledning kan hamna för högt?
Med ”mellanliggande punkt” så menar du på 400V nätet såklart? Att usla och underdimensionerade nät med stora spänningsfall kan vara ett problem förstår jag men förklara för en idiot hur högsta AC spänningen kan vara nån annan stans än direkt vid solcellsinvertern?A ajn82 skrev:Jag gissar att problemet uppstår på en mellanliggande punkt i nätet när spänningen från transformator stationen inte sjunker så mycket som förväntat eftersom det finns produktion långt ut i nätet som höjer lägsta punkten, så att även om den punkten är inom toleranserna kan det innebära att det tidigare på samma ledning kan hamna för högt?
Transformatorstationen ger väl ut en spänning som ligger högre än 240 V, för att det med ett beräknat spänningsfall ska ligga inom toleranser hos alla förbrukare. Om spänningsfallet då minskar pga av intermittent tillkommande produktion blir det då möjligt att andra punkter i nätet ligger över det tillåtna intervallet även om invertern ligger inom toleranserna.
Ovan baserat på amatörmässiga gissningar, inte djupare kunskaper inom elnät.
Så vad är åtgärderna över sista trafo? Är det det vi ska diskutera eller mellan sista trafo och slutanslutning?pacman42 skrev:
Grattis, du har hittat ett examensarbete där man simulerat påverkan i näten utan att ta med vad som händer när lågspänningsnätet producerar mer än vad som förbrukas där. Dvs, detta examensarbete tar inte ens upp det problem som @Martin Lundmark lyfter som det allvarligaste. Notera att Martin har forskat på detta på Luleå Universitet.
Men trots denna begränsning så har man ju ändå i detta examensarbete kommit fram till att det kan vara ett problem utanför städerna.
Det senare får alltså anses vara ett potentiellt problem endast på landet vid långa, klena ledningar. I övrigt är problemen överdrivna.
Vilket var precis vad jag skrev från början.
Återstår då vad forskare och andra hävdar är problemet i högspänninsnätet.
Jag är idel öra.
Om du läser i rapporten från Lund så ser du att det bara potentiellt kan bli de problemen på landet med långa klena ledningar.A ajn82 skrev:Transformatorstationen ger väl ut en spänning som ligger högre än 240 V, för att det med ett beräknat spänningsfall ska ligga inom toleranser hos alla förbrukare. Om spänningsfallet då minskar pga av intermittent tillkommande produktion blir det då möjligt att andra punkter i nätet ligger över det tillåtna intervallet även om invertern ligger inom toleranserna.
Det är för kunden närmast trafo som spänningen kan bli ett problem. Men det utreds i rapporten att det är enbart på landet i princip.F fsn skrev:
Vad som kommer ut från transformatorn är helt oviktigt. Det är vad det råkar vara för spänning hos den kunden med högst, respektive lägst spänning. Om en solcellsinverter stänger ner sig innan 254V så vill jag gärna veta var det kommer ifrån.A ajn82 skrev:Transformatorstationen ger väl ut en spänning som ligger högre än 240 V, för att det med ett beräknat spänningsfall ska ligga inom toleranser hos alla förbrukare. Om spänningsfallet då minskar pga av intermittent tillkommande produktion blir det då möjligt att andra punkter i nätet ligger över det tillåtna intervallet även om invertern ligger inom toleranserna.
Det är ett examensarbete från civilingenjörer, inget som man kan ta som en sanning. Dessutom har de gjort grova förenklingar då de inte tar med överproduktion inne under transformatorn
Problem för kunden närmast trafon blir det för att det är ett uselt dimensionerat 400V nät och trafon måste ”skruvas upp”, dvs minska omsättningen för att de längst in inte skall få underspänning. Men en solcellsinverter måste leverera högre spänning än vad nätet har för stt kunna lererera ut och enligt standarden så stänger växelriktaren ner. Så var kommer de 254 ”eller mer” volten ifrån?K karlmb skrev:
Populärt i forumet
-
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Vill inte låta mig ladda
Jämför elförbrukning
Batterier och stödtjänster - DEN stora tråden?
Elavtal, elpriser & elförbrukning