B Bernt Ö97 skrev:
Hur spara dessa summor?
Kickback från ett kreditkort. Enbart 2-4-1 voucher från Amex är för mig värd avsevärt mycket mer än 4000:-

Det utökade konsumentskydd som konsumentkreditlagen ger vid kreditköp kan också vara värt ganska mycket pengar i vissa fall. Försäkringar som många kort ger kan också ha ett värde.

B Bernt Ö97 skrev:
Inte rimligt att tro att nischbanker som förmedlar betalningstjänster inte har som mål att tjäna pengar,
Även om ditt agerande nu sammanfaller med bankernas mål om att tjäna pengar kan du välja att agera klokare i framtiden. 😉

Och varför fokuserar du på nischbanker? Alla storbanker, American Express, Eurocard (SEB Kort/Entercard finns ibland i bakgrunden) erbjuder kreditkort. Anser du att dessa är "nischbanker"?

B Bernt Ö97 skrev:
* Boendekostnader * Livsmedel och drycker till fest * Nöjen * Drivmedel till bil & båt * Kläder
Allt ovan förutom (delar av) boendekostnader betalar jag med kreditkort. Varför skulle de utgifterna inte kunna eller vara lämpliga att betala med kreditkort?

B Bernt Ö97 skrev:
Vem skjuter då till pengarna?
Kreditkortsföretag tjänar pengar på i huvudsak två saker. Transaktionsavgifter och korkade kunder. Kloka kunder tjänar pengar på kreditkortsföretagen.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Boendekostnader och systembolaget erbjuder ej kreditbetalning.
Naturligtvis kan man sedan länge betala med normala kreditkort på Systembolaget.

Vilka delar av boendekostnaderna som kan/bör betalas med kreditkort är individuellt men för vissa kan det i ibland vara lämpligt att (under perioder) betala alla boendekostnader med kreditkort och då delvis via tjänster som Bilhop eller Betalo. De har dock rätt saftiga avgifter så här får man räkna själv om och när det är lämpligt.

MultiMan
Tråden handlar om Bauhaus men jag tar upp ett exempel från en annan bygglada, där man med valfritt betalsätt kan få tillbaka 3,5% av inköpet, genom det jag nämnde tidigare, Refunder. Det finns fler liknande företag. De tjänar pengar på att jag klicka mig via deras sida. Företagen som deltar betalar Refunder en viss summa, jag får ta del av den. I detta fallet 3,5 %.

När jag handlade mycket på Outnorth för några år sedan så fick jag över 9% på hela sortimentet, t ex Trangia och Fjällräven. Plus extra bonus från betalmetoden om jag använder kreditkortet. Just nu har de inte det samarbetet, men t ex Apoteken har haft blodbad och legat väldigt högt och nära 10% cashback ibland.

Batteriexperten gav 10% cashback under många år, men är nu nere i 5%. Rätt ok ändå.

Jag fick 250kr kontant när jag förlängde mitt Halebop-abonnemang vid telefonbytet i höstas.

Kreditkortsbolagen eller Refunder har inget fuffens för sig utan det är pengar som finns att få om man vill. Vill man inte, ja, då ska man ju inte göra det.

Beijer Bygg-sida med erbjudande om 3,5% cashback via Refunder, byggvaror till bra priser och kundomdömen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Du har aldrig hört talas om cashback? Även om jag väljer eget valfritt betalsätt kan man få tillbaka ett antal procent genom t ex företag som Refunder. Är uppe i över 13 000 där som jag fått utbetalt kontant, och då är jag en fattig person med mycket begränsade inkomster. Betalar jag med mitt kreditkort så får jag ytterligare poäng där som kan användas på olika sätt. Helt utan att utnyttja någon kredit mer än den som är gratis, köp denna månaden, betala räkningen påföljande månad.

Kreditkort fungerar som vilket kort som helst. Betalar du av hela månadens inköp kostar det inget extra, men drar nytta av fördelarna med olika bonusar mm. Alfredo har redan räknat upp det i något inlägg. Går utmärkt att handla mat via det, varför skulle det inte? Likaså drivmedel osv.

Din överdrivna misstänksamhet gör att du går miste om pengar, men det är givetvis ditt personliga val om du är vad du vill göra.
MultiMan MultiMan skrev:
Vadå "systembolaget erbjuder inte kreditbetalning"? Jag beställde senast igår alkohol med 2 veckors leveranstid med mitt kreditkort. Gick utmärkt och fick poäng på köpet.
Som jag skrev i tidigare inlägg.
Mitt ordinarie betalkort fungerar mycket bra utan extra kreditkort, precis som du beskriver!
Jag använder mitt kreditkort vid inköp, ofta kopplat direkt till leverantörernas samma förmånliga erbjudanden du beskriver, utan "extra" kreditkort.
Självklart får du inte "poäng/rabatt " från systembolaget.
Får du rabatter från Systembolaget betalas detta i någon form av dig eller andra som missar betalningar och därför belastas med extra kostnader. Affärsidén med nischbank är att tjäna pengar.

B Bernt Ö97 skrev:
Affärsidén med nischbank är att tjäna pengar.
Den enda som pratar om nischbank är du. 😉

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
ofta kopplat direkt till leverantörernas samma förmånliga erbjudanden du beskriver
Dessa erbjudanden har inget med kreditkort att göras utan de ska naturligtvis nyttjas helt oavsett betalningsmetod.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan
@Bernt Ö97 Du kan alltså inget om hur det fungerar. Man får poäng eller cashback med kreditkort för köp på Systembolaget.

Läs på om hur det är uppbyggt så du förstår var pengarna kommer ifrån, och kommer förhoppningsvis göra bättre och klokare ekonomiska transaktioner framöver.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Självklart får du inte "poäng/rabatt " från systembolaget.
Självklart får man det om man inte tycker illa om pengar. 😉

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kickback från ett kreditkort. Enbart 2-4-1 voucher från Amex är för mig värd avsevärt mycket mer än 4000:-

Det utökade konsumentskydd som konsumentkreditlagen ger vid kreditköp kan också vara värt ganska mycket pengar i vissa fall. Försäkringar som många kort ger kan också ha ett värde.

Även om ditt agerande nu sammanfaller med bankernas mål om att tjäna pengar kan du välja att agera klokare i framtiden. 😉

Och varför fokuserar du på nischbanker? Alla storbanker, American Express, Eurocard (SEB Kort/Entercard finns ibland i bakgrunden) erbjuder kreditkort. Anser du att dessa är "nischbanker"?

Allt ovan förutom (delar av) boendekostnader betalar jag med kreditkort. Varför skulle de utgifterna inte kunna eller vara lämpliga att betala med kreditkort?

Kreditkortsföretag tjänar pengar på i huvudsak två saker. Transaktionsavgifter och korkade kunder. Kloka kunder tjänar pengar på kreditkortsföretagen.
Kan så vara.
Jag bedömmer dock att min lånebild hos min bank är mycket konkurenskraftig, varierar vid kontroll med andra bankers bästa vilkor med kanske +/- någon tiondels procent vid olika tillfällen över tid. Byta bank kortsiktigt skapar ingen bra ba krelation och skapar även det kostnader. Vi som bor på små orter är inte anonyma kunder och värderar närhet till bra kontakt med samhällsservice. Givetvis fungerar mitt betal/kreditkort bra vid all form av betalning ofta kopplas det till samma förmånliga vilkor som extra kreditkort kan erbjuda. Desutom som du påpekar ingår det konsumentskydd du poängterar som viktigt i mitt ordinarie bankkort.
Dessutom har tills nyligen inlåningsräntan på betalkontot varit 0%, därför har jag inte betraktat nyttjande av kredit vid betalning som angeläget även om möjligheten fins.
Sälvklart är jag intresserad av att ta del av din kunskap om förhandling om bättre bankvilkor.
Jag förstår inte riktigt hur du menar det går att göra besparingar genom kreditbetalning av boendekostnader som redan är jämförbart med kreditbetalning!???
Du menar att söka ytterligare kredit hos annan kreditgivare ger lägre kostnad hos min ordinarie bank vid betalning av bolån hos ordinarie bank genom extern aktör, intressant. Jag vill veta mer.
Jag käner faktiskt inte till att de större kreditkortsföretag du anger erbjuder bolån.
MultiMan MultiMan skrev:
Varför kommenterar du inte det övriga jag skrev?
Jag har redan i mina inlägg förklarat att ordinarie bankkort räcker för att få del av många företags förmånliga erbjudanden utan extra kreditkort. Dessutom ger personlig kontakt med Byggmaterialleverantörer likvärdiga eller bättre vilkor (eftersom tråden ursprungligen handlar om Bauhaus).

Alfredo Alfredo skrev:
Den enda som pratar om nischbank är du. 😉
Otydligt av mig.
Nischbank är för mig bank som inte erbjuder fullsortiment tex:
*Närbeläget kontor för kontakt/rådgivning/förhandling.
*Bolån (för mig den enda låneform jag använder)
*Sparande till hyfsade vilkor.

För mig är definitionen av nischbank lika med bank som ej erbjuder fullsortiment.
Kanske felaktigt språkbruk!?? Ursäkta.

Alfredo Alfredo skrev:
Självklart får man det om man inte tycker illa om pengar. 😉
Ok
Du har mycket att lära ut.
Du menar att de kreditkorten du pekar på är gratis eller att årsavgiften är lägre än min bonus jag får vid betalning hos Systembolaget.
Spännande men tveksamt vilken alkoholkonsumtion som krävs för att ge vinst. Förr kunde man kanske även räkna in panten för flaskan som intäkt.

stockholmsskärgård stockholmsskärgård skrev:
Har du blivit övertalad av en kassörska att skaffa ett Bauhaus-kort?

Råkade ut för detta men inte riktigt hela vägen för några år sedan. Detta är det värsta kort som jag tror finns i handeln. Att inte Bauhaus fattar att detta samarbete med för mig suspekta Resurs Bank får de att tappa kunder? Jag handlar numera det mesta hos Hornbach I Helsingborg istf Bauhaus i Hyllinge.

B Bernt Ö97 skrev:
Jag bedömmer dock att min lånebild hos min bank är mycket konkurenskraftig
Jag har aldrig berört fastighetslån i denna diskussion. Vet inte varför du tar upp dessa.

B Bernt Ö97 skrev:
Byta bank kortsiktigt skapar ingen bra ba krelation
Jag har aldrig rekommenderat något byte av bank.

B Bernt Ö97 skrev:
Vi som bor på små orter är inte anonyma kunder och värderar närhet till bra kontakt med samhällsservice.
Det förstår jag absolut! Jag förstår dock inte vad det har att göra med diskussionen om kreditkort eller bankkort.

B Bernt Ö97 skrev:
Jag förstår inte riktigt hur du menar det går att göra besparingar genom kreditbetalning av boendekostnader som redan är jämförbart med kreditbetalning!???
Boendekostnader kan vara en mängd olika kostnader beroende på vad man lägger in i begreppet. En del av dessa kan i vissa fall vara fördelaktiga att betala med kreditkort. Men som jag skrev i #362 är nog boendekostnader sådana kostnader som ofta inte bör/kan betalas med kreditkort.

B Bernt Ö97 skrev:
Jag käner faktiskt inte till att de större kreditkortsföretag du anger erbjuder bolån.
Inte jag heller och det har jag väl aldrig skrivit att de gör? Fast nu anger jag i och för sig "alla storbanker" och de erbjuder väl samtliga bolån men det har väl inget med denna diskussion att göra?

B Bernt Ö97 skrev:
Jag har redan i mina inlägg förklarat att ordinarie bankkort räcker för att få del av många företags förmånliga erbjudanden utan extra kreditkort.
Och ingen har väl ifrågasatt det? Det vi belyser är de helt andra fördelar ett kreditkort ger som inte har något med "många företags förmånliga erbjudanden" att göra.

B Bernt Ö97 skrev:
Dessutom ger personlig kontakt med Byggmaterialleverantörer likvärdiga eller bättre vilkor
Javisst! Men vad har det med valet av plastbit vid betalningen att göra?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
För mig är definitionen av nischbank lika med bank som ej erbjuder fullsortiment.
Kanske felaktigt språkbruk!?? Ursäkta.
Det är inte språkbruket eller din definition av nischbank jag ifrågasätter. Jag ifrågasätter varför du verkar mena att ett kreditkort måste komma från en nischbank.

Sen ser jag väl inget konstigt med om man väljer en nischbank där så är lämpligt men i övrigt behåller sina andra bankrelationer.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Du menar att de kreditkorten du pekar på är gratis eller att årsavgiften är lägre än min bonus jag får vid betalning hos Systembolaget.
Har jag verkligen uttryckt mig så otydligt så att du uppfattar det som om jag rekommenderar ett kreditkort enbart för systembolagsinköp?

Jag menar att i princip allt du räknar upp som "* Livsmedel och drycker till fest * Nöjen * Drivmedel till bil & båt * Kläder" och de flesta andra nät- och/eller butiksinköp med fördel görs med ett kreditkort.

Huruvida ett kort med årsavgift, och kanske bättre förmåner, eller ett helt gratis kort är lämpligt beror verkligen på, och det får var och en försöka bedöma utifrån dennes situation.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.