P pmd skrev:
Det låter bra. Myndighetskommunikation tycker jag dock inte ska hanteras av ett kommersiellt bolag.

Har du jämfört villkoren med andra kort? Den frågan har ingenting med Kivra att göra. Mer med kortavgifter, betal- eller kreditkort, och cashback.

Not really. Credit beats cash mostly.
Eftersom min bank tillhandahåller ett betalkort anslutet till mina I konton i banken behöver jag inget ytterligare betalkort/kreditkort.
Mat/kläder/kapitalvaror/nöjen betalas med detta enda kort.
Fins ingen anledning att söka ytterligare kort i avsikt att erhålla krediter jag inte är i behov av.

stockholmsskärgård stockholmsskärgård skrev:
Har du blivit övertalad av en kassörska att skaffa ett Bauhaus-kort?

Kolla i så fall noga först hur betalningen kommer gå till.
Även om du "betalar med kortet" dras inte ditt köp automatiskt från något av dina bankonton.
Ditt köp blir kvar som en skuld till Resurs Bank.

Vi gjorde vårt första inköp med kortet förra månaden.
Vi var inte inbegripna i hur betalningen egentligen gick till men blev lugnade av Bauhaus personal att det var lätt.

Dock undrade vi när Bauhaus inte sedan hörde av sig med bekräftelse, saldobesked och instruktioner i sms/mail/postförsändelse. Som vi är vana att få från andra företag/banker.

Idag fick vi första meddelandet från dem. Och det var en påminnelse med extra förseningsdebitering.
Vi hade gjort ett köp på ett par tusen kr. Till detta hade de nu lagt till följande på vår skuld:

Administrationsavgift föreg månad 49 kr.
Administrationsavgift innevarande månad 49 kr.
Avg sen betalning 145 kr.
Ränta från inköpsdagen 64 kr.
Avdragsgill ränta innevarande månad 50 kr.
Summa 357 kr extra!

Rent juridiskt bör väl intentionen från ett så stort företag vara att kunden på ett enkelt sätt ska betala sin skuld, dvs förstå hur betalningen går till.
Här verkar det vara motsatsen - dvs Resurs Bank kan tjäna pengar på extra avgifter.

Mycket tråkigt. Vi är annars väldigt nöjda med Bauhaus.
MEN KOMMER ALDRIG MER ANVÄNDA BAUHAUS-KORTET.
Jag har råkat ut för något liknande. Jag trodde att jag hade betalat en av fakturorna - jag vet inte om jag glömde betala eller om det blev något fel vid betalningen. När nästa månadsfaktura kom så ser jag plötsligt att där är en massa extra avgifter pålagda - liknande dina avgifter, trots att jag bara handlat för knappt 100:- Kr. Har aldrig mer använt Bauhauskortet efter det. Jag tycker att man åtminstone borde kunna få en betalningspåminnelse på mail eller SMS, innan det går vidare med en massa avgifter. Men deras upplägg är väl noga utstuderat för att plundra kunderna.

Attitudeswe
B Bernt Ö97 skrev:
Eftersom min bank tillhandahåller ett betalkort anslutet till mina I konton i banken behöver jag inget ytterligare betalkort/kreditkort.
Mat/kläder/kapitalvaror/nöjen betalas med detta enda kort.
Fins ingen anledning att söka ytterligare kort i avsikt att erhålla krediter jag inte är i behov av.
Det står dig såklart fritt att tacka nej till 2000-4000kr /år i ersättning och istället donera denna summa till den bättre behövande storbanken.

• Älska
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
och istället donera denna summa till den bättre behövande storbanken
Som aktieägare i flera av storbankerna tackar jag Bernt.

• Haha
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Alfredo Alfredo skrev:
Som aktieägare i flera av storbankerna tackar jag Bernt.
Förhoppningsvis är han nöjd med listräntan och har ett billån utanför bostadslånet också. Kanske en IPS med indexfonder med avgift på 2.3% också...

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
MultiMan
S StefanMJ skrev:
Jag har råkat ut för något liknande. Jag trodde att jag hade betalat en av fakturorna - jag vet inte om jag glömde betala eller om det blev något fel vid betalningen. När nästa månadsfaktura kom så ser jag plötsligt att där är en massa extra avgifter pålagda - liknande dina avgifter, trots att jag bara handlat för knappt 100:- Kr. Har aldrig mer använt Bauhauskortet efter det. Jag tycker att man åtminstone borde kunna få en betalningspåminnelse på mail eller SMS, innan det går vidare med en massa avgifter. Men deras upplägg är väl noga utstuderat för att plundra kunderna.
Det låter som att du har gjort ett fel, inte banken. De flesta kort av den typen har delbetalning som alternativ och om man inte betalar hela eller kanske inget alls (betalfri månad förekommer) så genererar det av naturliga skäl ingen påminnelse utan krediten övergår till delbetalning automatiskt, därför extra avgifter.

Ha bättre koll på dina inköp och tillhörande betalningar så kommer du slippa detta. Det är ett vanligt upplägg och inte unikt för Resurs/Bauhaus.

• Gilla
L8ttas och 1 till
  • Laddar…
Har precis pratat med kundtjänsten på Resurs Bank då de har skickat ut en faktura denna månad med 49,90kr adminavgift, 49,90kr adminavgift och 295kr uppläggningsavgift. Jag betalar alltid av kortet varje månad och förra månaden gjordes detta med retur och inbetalning därefter motsvarande månadens fakturabelopp.

Resurs bank tycker däremot inte att en retur räknas som en inbetalning - även om den bokförs under månaden och kreditbeloppet justeras + på kontot. ⛳️⛳️⛳️

P paralun skrev:
Jo de har väl filat på sitt rykte och jag blev minst sagt förvånad när man inte erbjöd e-faktura.
Sen precis som du visar så loggar en kund bara in så har ju kunden full kontroll.
Svea Bank känner sig "bekväma" med att pappersfakturor med Postnord blir sent utdelade eller saknas helt. De skapar då möjlighet till extra intäkter i form av påminelseavgifter och även inkassokostnader.
Det är ingen slump att Svea Bank har
över 70% missnöjda användare som ger lägsta möjliga betyg i
P paralun skrev:
Inte alls, har ett hemlarm där faktureringen sköttes av suspekta Svea Finans som av någon outgrundlig anledning inte erbjöd e-faktura. Valde man autogiro så ser man ingenting mer än att dragningen aviseras.
Jag vägrade och hemlarmsbolaget fick skicka fakturan via mail. (sen efter något år gav Svea med sig)

Sen har jag en räntefrikredit via Volkswagen/Ikano och bilverkstad och den hanteras helt digitalt och där har jag valt Kivra för att hantera fakturan inkl att Kivra har mycket bra påminnelser.

Det mesta ligger ju i att en kund själv fattar att man har ju gjort ett kreditköp och det ska hanteras.
P paralun skrev:
Jo att en kund måste ju fatta att har man köpt något på kredit så måste man ju välja betalningsalternativ.

Jag får intrycket att vissa tror att det har kanske kreditbolaget glömt bort?

Sen använder jag inte autogiro utan enbart e-fakturor med ellet utan automagisk betalning.
Det står dig såklart fritt att tacka nej till 2000-4000kr /år i ersättning och istället donera denna summa till den bättre behövande storbanken.
???
Hur spara dessa summor?
Förmodar att du menar att utföra betalning med betalningsförmedlare som erbjuder krediter jag ej behöver (dessutom gratis?) ger inbesparingar.

Inte rimligt att tro att nischbanker som förmedlar betalningstjänster inte har som mål att tjäna pengar, som i sin tur betalas av de som utnyttjar betalningsförmedlingen.
Kanske via otillbörligt utnyttjande av möjlighet till förseningsavgifter och även inkassoavgifter !???
De flesta leverantörer jag använder för regelbundna inköp lämnar även de förmånliga erbjudanden och kopplar sina erbjudanden till mitt betalkort utan att jag behöver extra kreditkort i nischbanker. (personnummer räcker)

De flesta och största utgifterna i vårt hushåll är inte av den karaktären att de kan eller lämpligast betalas med kreditkort.
* Boendekostnader
* Livsmedel och drycker till fest.
* Nöjen (🤔 går dåligt för Leksand nu men ändock belastas nöjeskontot)
* Drivmedel till bil & båt
* Kläder

De fåtal tillfällen jag gör "engångsinköp" hos någon ny leverantör kan omöjligt generera inbesparingar i den storleken du antyder. Vem skjuter då till pengarna?

Förhoppningsvis är han nöjd med listräntan och har ett billån utanför bostadslånet också. Kanske en IPS med indexfonder med avgift på 2.3% också...
Eftersom min insikt är att onödiga krediter och lån kostar onödiga pengar är givetvis det enda lån jag har för närvarande ett bolån på långt under de 50% av bostadvärdet, som ger möjlighet till bra förhandlingsläge.
Beträffande besparingar har jag huvuddelen av min "pension" från försäkringsbolag som genererat mycket bra avkastning de senaste 30-40 åren.
Tråkig attityd av "attitudeswe" att önska tråddeltagare "olycka". Dåligt gissat.

Attitudeswe
B Bernt Ö97 skrev:
Eftersom min insikt är att onödiga krediter och lån kostar onödiga pengar är givetvis det enda lån jag har för närvarande ett bolån på långt under de 50% av bostadvärdet, som ger möjlighet till bra förhandlingsläge.
Beträffande besparingar har jag huvuddelen av min "pension" från försäkringsbolag som genererat mycket bra avkastning de senaste 30-40 åren.
Tråkig attityd av "attitudeswe" att önska tråddeltagare "olycka". Dåligt gissat.
Det var banken jag önskade lycka. Dom behöver ju kunder dom kan tjäna bra på aå att vi andra slipper.

Allt du listade går fint att handla på kredit som betalas direkt. Ger 1.25% tillbaka

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
B Bernt Ö97 skrev:
Svea Bank känner sig "bekväma" med att pappersfakturor med Postnord blir sent utdelade eller saknas helt. De skapar då möjlighet till extra intäkter i form av påminelseavgifter och även inkassokostnader.
Det är ingen slump att Svea Bank har
över 70% missnöjda användare som ger lägsta möjliga betyg i

???
Hur spara dessa summor?
Förmodar att du menar att utföra betalning med betalningsförmedlare som erbjuder krediter jag ej behöver (dessutom gratis?) ger inbesparingar.

Inte rimligt att tro att nischbanker som förmedlar betalningstjänster inte har som mål att tjäna pengar, som i sin tur betalas av de som utnyttjar betalningsförmedlingen.
Kanske via otillbörligt utnyttjande av möjlighet till förseningsavgifter och även inkassoavgifter !???
De flesta leverantörer jag använder för regelbundna inköp lämnar även de förmånliga erbjudanden och kopplar sina erbjudanden till mitt betalkort utan att jag behöver extra kreditkort i nischbanker. (personnummer räcker)

De flesta och största utgifterna i vårt hushåll är inte av den karaktären att de kan eller lämpligast betalas med kreditkort.
* Boendekostnader
* Livsmedel och drycker till fest.
* Nöjen (🤔 går dåligt för Leksand nu men ändock belastas nöjeskontot)
* Drivmedel till bil & båt
* Kläder

De fåtal tillfällen jag gör "engångsinköp" hos någon ny leverantör kan omöjligt generera inbesparingar i den storleken du antyder. Vem skjuter då till pengarna?
Du har aldrig hört talas om cashback? Även om jag väljer eget valfritt betalsätt kan man få tillbaka ett antal procent genom t ex företag som Refunder. Är uppe i över 13 000 där som jag fått utbetalt kontant, och då är jag en fattig person med mycket begränsade inkomster. Betalar jag med mitt kreditkort så får jag ytterligare poäng där som kan användas på olika sätt. Helt utan att utnyttja någon kredit mer än den som är gratis, köp denna månaden, betala räkningen påföljande månad.

Kreditkort fungerar som vilket kort som helst. Betalar du av hela månadens inköp kostar det inget extra, men drar nytta av fördelarna med olika bonusar mm. Alfredo har redan räknat upp det i något inlägg. Går utmärkt att handla mat via det, varför skulle det inte? Likaså drivmedel osv.

Din överdrivna misstänksamhet gör att du går miste om pengar, men det är givetvis ditt personliga val om det är vad du vill göra.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det var banken jag önskade lycka. Dom behöver ju kunder dom kan tjäna bra på aå att vi andra slipper.

Allt du listade går fint att handla på kredit som betalas direkt. Ger 1.25% tillbaka
Mina bankvilkor är uppdaterade och konkurrenskraftiga jämfört med övrig marknad.
Boendekostnader och systembolaget erbjuder ej kreditbetalning.
Övriga leverantörer lämnar redan förmånliga vilkor som betalas med ordinarie bankkort utan behov av extra "kreditkort".
Även personlig kontakt med några av de större leverantörerna (byggmaterial) trumfar nischbanker.

Du har dåliga gissningar som inte tillför tråden och TS något huruvida Bauhaus erbjuder konkurenskraftig vilkor via sitt kreditkort.

MultiMan
B Bernt Ö97 skrev:
Mina bankvilkor är uppdaterade och konkurrenskraftiga jämfört med övrig marknad.
Boendekostnader och systembolaget erbjuder ej kreditbetalning.
Övriga leverantörer lämnar redan förmånliga vilkor som betalas med ordinarie bankkort utan behov av extra "kreditkort".
Även personlig kontakt med några av de större leverantörerna (byggmaterial) trumfar nischbanker.

Du har dåliga gissningar som inte tillför tråden och TS något huruvida Bauhaus erbjuder konkurenskraftig vilkor via sitt kreditkort.
Vadå "systembolaget erbjuder inte kreditbetalning"? Jag beställde senast igår alkohol med 2 veckors leveranstid med mitt kreditkort. Gick utmärkt och fick poäng på köpet.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Du har aldrig hört talas om cashback? Även om jag väljer eget valfritt betalsätt kan man få tillbaka ett antal procent genom t ex företag som Refunder. Är uppe i över 13 000 där som jag fått utbetalt kontant, och då är jag en fattig person med mycket begränsade inkomster. Betalar jag med mitt kreditkort så får jag ytterligare poäng där som kan användas på olika sätt. Helt utan att utnyttja någon kredit mer än den som är gratis, köp denna månaden, betala räkningen påföljande månad.

Din överdrivna misstänksamhet gör att du går miste om pengar, men det är givetvis ditt personliga val om du är vad du vill göra.
Misstänksamhet?
Lång livserfarenhet och bra kontaktnät inom bygg och handel är kunskap och definitivt ingen misstänksamhet.

MultiMan
B Bernt Ö97 skrev:
Misstänksamhet?
Lång livserfarenhet och bra kontaktnät inom bygg och handel är kunskap och definitivt ingen misstänksamhet.
Varför kommenterar du inte det övriga jag skrev?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.