78 312 läst · 433 svar
78k läst
433 svar
Varning för Bauhaus-kortet!
Det är betydligt mer betungande att beordra betalning av nästan alla fakturor än att vid något enstaka tillfälle beordra stopp av en betalning. Det har inget med kontroll att göra utan handlar om att minimera onödiga moment.P paralun skrev:
Vilken grad av kontroll man önskar och hur man utövar denna kontroll är en helt annan fråga.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 825 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 825 inlägg
På Handelsbanken syns autogiro som kommande någon eller några dagar i förväg, även de helt automatiska som Folksam t ex. Jag hinner alltså stoppa även sådant eftersom jag vet när det brukar dras.Attitudeswe skrev:Autogiro = fullmakt för andra att dra vad dom vill när dom vill utan att set syns som kommande (ogillar)
E-faktura = felfri leverans och egen kontroll
Kivra = funkar bra för det mesta (missat trängselskatt på en av tre bilar vid ett tillfälle. Mycket oklart varför den inte kom med till banken för betalning, men dyrt blev det...)
Samma sak med betalapparnas autogiro som jag i princip kan stoppa även om man godkänt i appen eftersom de dyker upp som t ex "K*Apo" för Klarnaköp apotek som ett exempel.
AndersPS och jag kommer aldrig komma överens om autogirots funktion och möjligheter i nutiden, så den diskussionen anser jag avslutad.
Om trettio år är förmodligen dagens fakturor antingen redan betalda sen många år eller avskrivna.Alfredo skrev:
Jag är helt med på att papper är att framtidssäkert lagringsformat, så länge man håller det undan från eld och vatten, men digital lagring har fördelen att det går att lagra i evigheter så länge man har bra backup (på geografiskt åtskilda platser) och migrerar till moderna media när det behövs.
Redigerat:
Det låter bra. Myndighetskommunikation tycker jag dock inte ska hanteras av ett kommersiellt bolag.B Bernt Ö97 skrev:
Har du jämfört villkoren med andra kort? Den frågan har ingenting med Kivra att göra. Mer med kortavgifter, betal- eller kreditkort, och cashback.B Bernt Ö97 skrev:
Not really. Credit beats cash mostly.B Bernt Ö97 skrev:
Alla mina kreditkortsfakturor kommer via e-faktura. Hittills har banken de skickas till inte misslyckats med att kommunicera till mig att de finns i god till innan sista betalningsdatum.B Bernt Ö97 skrev:
Men du måste väl vara på tårna och övervaka att det inte dras en felaktig summa från ditt bankkonto?Alfredo skrev:
Får du ett meddelande i förväg när det börjar dra ihop sig till en pengadragning från ditt bankkonto?
Inte alls, har ett hemlarm där faktureringen sköttes av suspekta Svea Finans som av någon outgrundlig anledning inte erbjöd e-faktura. Valde man autogiro så ser man ingenting mer än att dragningen aviseras.Alfredo skrev:
Jag vägrade och hemlarmsbolaget fick skicka fakturan via mail. (sen efter något år gav Svea med sig)
Sen har jag en räntefrikredit via Volkswagen/Ikano och bilverkstad och den hanteras helt digitalt och där har jag valt Kivra för att hantera fakturan inkl att Kivra har mycket bra påminnelser.
Det mesta ligger ju i att en kund själv fattar att man har ju gjort ett kreditköp och det ska hanteras.
Jo en vanlig faktura är absolut det vanligaste.P paralun skrev:
Ja precis, den aviseras.P paralun skrev:
Vad har denna mening med autogiro att göra?P paralun skrev:
OkAttitudeswe skrev:Autogiro = fullmakt för andra att dra vad dom vill när dom vill utan att set syns som kommande (ogillar)
E-faktura = felfri leverans och egen kontroll
Kivra = funkar bra för det mesta (missat trängselskatt på en av tre bilar vid ett tillfälle. Mycket oklart varför den inte kom med till banken för betalning, men dyrt blev det...)
E-faktura kan vara enkelt men även det kräver egen hantering och i viss mån "sortering" i datorn om man vill ha alla fakturor från samma leverantör åskådliggöra på samma ställe
👍 Bra för dig.P pmd skrev:
Att ha alla fakturor och även kvitton från "kontantbetalning" (som garantihandling) samlade på ett ställe är värdefullt för mig och ger möjlighet till en bra översikt av genomförda inköp.
Självbyggare
· Göteborg
· 129 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 825 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 825 inlägg
Vad är suspekt med Svea Finans idag? Ingår i Svea Bank. Knappast det bästa banken men står under statlig översyn precis som många andra sådana bolag och/eller banker. Är det en känsla eller har du någon fog för misstänksamheten? https://sv.wikipedia.org/wiki/Svea_BankP paralun skrev:Inte alls, har ett hemlarm där faktureringen sköttes av suspekta Svea Finans som av någon outgrundlig anledning inte erbjöd e-faktura. Valde man autogiro så ser man ingenting mer än att dragningen aviseras.
Jag vägrade och hemlarmsbolaget fick skicka fakturan via mail. (sen efter något år gav Svea med sig)
Sen har jag en räntefrikredit via Volkswagen/Ikano och bilverkstad och den hanteras helt digitalt och där har jag valt Kivra för att hantera fakturan inkl att Kivra har mycket bra påminnelser.
Det mesta ligger ju i att en kund själv fattar att man har ju gjort ett kreditköp och det ska hanteras.
Svea Pay har egen app (precis som Svea Bank om man har konto, lån mm hos banken). Svea Pay ser ut enligt bifogade bilder. Svårt att missa betalningar. Man kan binda kort, Swish eller Google Pay som det ser ut i min app. Svea Bank-appen kan jag inte titta runt i eftersom jag saknar konto eller annat engagemang där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Med ett autogiro får man avisering vid första betalningen (ofta samma summa varje månad) sen brukar man få en ny avisering när beloppet ändras, själv har jag dock mest e-faktura till min internetbank, där de även ligger på autobetalning, mao betalas de automtiskt.P pmd skrev:
Jo de har väl filat på sitt rykte och jag blev minst sagt förvånad när man inte erbjöd e-faktura.MultiMan skrev:Vad är suspekt med Svea Finans idag? Ingår i Svea Bank. Knappast det bästa banken men står under statlig översyn precis som många andra sådana bolag och/eller banker. Är det en känsla eller har du någon fog för misstänksamheten? [länk]
Svea Pay har egen app (precis som Svea Bank om man har konto, lån mm hos banken). Svea Pay ser ut enligt bifogade bilder. Svårt att missa betalningar. Man kan binda kort, Swish eller Google Pay som det ser ut i min app. Svea Bank-appen kan jag inte titta runt i eftersom jag saknar konto eller annat engagemang där.
[bild][bild][bild][bild]
Sen precis som du visar så loggar en kund bara in så har ju kunden full kontroll.
Jo att en kund måste ju fatta att har man köpt något på kredit så måste man ju välja betalningsalternativ.Alfredo skrev:
Jag får intrycket att vissa tror att det har kanske kreditbolaget glömt bort?
Sen använder jag inte autogiro utan enbart e-fakturor med ellet utan automagisk betalning.