85 348 läst · 481 svar
85k läst
481 svar
Varning för Bauhaus-kortet!
Så du lägger 365000kr på sånt per år? Det är en hel årslön, faktiskt mer än en årslön, för en medelinkomsttagare i Sverige. Då kanske du förstår att det inte är en summa de flesta lägger ens utslaget per dagAttitudeswe skrev:
2 medelinkomster är 720.000 in efter skatt. Säg 15000 i hyra och 5000 i pg/bg ger att det finns 480000kr/år att konsumera för?Johanbogg skrev:
Redan där räknar du på en minoritet då bara 29% bor i hyresrätt: https://www.scb.se/hitta-statistik/...e/pong/statistiknyhet/hushallens-boende-2022/Attitudeswe skrev:
Förhoppningsvis tänker inte de flesta som du att varenda öre ska konsumeras upp, då blir det inte roligt antingen på ålderdomen eller om något oförutsett inträffar.
Ingen jag känner med betydligt större inkomster än vad jag har och mer än vad du räknar på är i närheten att konsumera upp beloppen du nämner.
Då antar jag att ni har ett sparande på 250.000kr per år, eller kan det vara så att man konsumerar utan att ha koll på vilka summor det blir?MultiMan skrev:
Redan där räknar du på en minoritet då bara 29% bor i hyresrätt: [länk]
Förhoppningsvis tänker inte de flesta som du att varenda öre ska konsumeras upp, då blir det inte roligt antingen på ålderdomen eller om något oförutsett inträffar.
Ingen jag känner med betydligt större inkomster än vad jag har och mer än vad du räknar på är i närheten att konsumera upp beloppen du nämner.
Jag konsumerar behovsstyrt. Ifrågasätter varje utgift. Besöker de 4 matkedjorna varje vecka etc.
2x360' = 720'/år/person efter skatt!Attitudeswe skrev:
Lyllo 😊
Du spelar i annan division. Många av oss andra kommer inte upp i denna summan före skatt. Efter boendekostnader och annat som inte kan betalas med kreditkort återstår kanske ca 50' kr/år till prioriterad "konsumtion" i mer vanliga hushåll.
Med 1000kr/dag året runt blir det mycket ifrågasättande. Men väldigt bra att du har stenkoll trots hög konsumtion. Det viktigaste är att det fungerar för dig och din ekonomi. ☺️Attitudeswe skrev:
Jag är tvingad att ha koll på varje krona så själv kör jag Excel för att hålla ordning på ekonomin.
Amex Elite har en gräns på 300 tkr årlig spend för att få dubbla 2-4-1 vouchers. Eftersom kortet är relativt vanligt i vissa grupper är uppenbarligen inte 300 tkr någon ouppnåelig gräns.Johanbogg skrev:
Har man lite utlägg i tjänsten som resor/hotell kan det lätt bli dessa summor ganska snabbt.
Tycker också om kalkylark.
Matbutiksinköp såhär långt i 2024 (hushåll med 5 pers)
ICA 48026 kr (7920kr sparat på rabatter/bonus)
Lidl 18345 kr (presenterar ingen besparingssiffra)
Coop 12737 kr (510kr sparat)
Willys 12619 kr (912kr sparat)
Matbutiksinköp såhär långt i 2024 (hushåll med 5 pers)
ICA 48026 kr (7920kr sparat på rabatter/bonus)
Lidl 18345 kr (presenterar ingen besparingssiffra)
Coop 12737 kr (510kr sparat)
Willys 12619 kr (912kr sparat)
Det gäller främst släkten men även andra. När man bor i en by på 200 hushåll så lär man känna varandra rätt bra och det mesta syns. När jag engagerade mig politiskt fick man höra/se ännu mer.Alfredo skrev:
Hur tror du att jag ska kunna ge svar liknande detta i framtiden annars?P pmd skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/apcoa-scam-eller.537778/#post-6035132
Tjänster
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Slutet på värmepumpar, elberedare är prisvärda
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Rimligt pris på FTX? 160k ex moms
Rimligt att fakturera för lunchtid?
Jämför din bolåneränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.