63 566 läst · 300 svar
64k läst
300 svar
Varning för Bauhaus-kortet!
Kivra är ingen betalningsförmedlare (bank)P pmd skrev:
Kivra förmedlar viktiga dokument från myndigheter och företag på ett snabbt och överskådligt sätt med ett bra system som skapar påminelser och visar "hanterade" handlingar, tex fakturor mm.
Alternativet är Postnord eller någon form av SMS/Mail-funktion som är både osäker och rörig.
Kivra erbjuder även möjlighet att gå från registrerad faktura direkt till betalning genom din ordinarie bank, En tjänst som är smidig utan extra kostnad, dock inte jämförbart med betalkort/kreditkort som tex erbjuder krediter till en extra kostnad.
Det har faktiskt gått att göra en gång i tiden, visserligen med lite omvägar men ändå. Om man tänker sig att man betalar räkningar med sitt kreditkort, det kostar 2% och genom att betala ca 6000:- i avgift så tjänar du ihop till en Business-resa till USA så kan man även förstå att det var populärt ett litet tag...P pmd skrev:
Hur som helst tog det slut ganska kvickt men att betala vanliga räkningar med kreditkort är trots att det låter sjukt ett ganska lukrativt sätt att resa på!
perror tycks ju inte vilja använda Kivra.B Bernt Ö97 skrev:Kivra är ingen betalningsförmedlare (bank)
Kivra förmedlar viktiga dokument från myndigheter och företag på ett snabbt och överskådligt sätt med ett bra system som skapar påminelser och visar "hanterade" handlingar, tex fakturor mm.
Alternativet är Postnord eller någon form av SMS/Mail-funktion som är både osäker och rörig.
Kivra erbjuder även möjlighet att gå från registrerad faktura direkt till betalning genom din ordinarie bank, En tjänst som är smidig utan extra kostnad, dock inte jämförbart med betalkort/kreditkort som tex erbjuder krediter till en extra kostnad.
För myndighetspost i elektronisk form anlitar jag minmyndighetspost.se eftersom jag inte vill ha med Kivra att göra. Förutom att jag tycker illa om Kivra så tycker jag inte att ett kommersiellt bolag ska sköta min kommunikation mwd myndigheter.
Då använder man kreditkort av fel anledning.H Huldabella skrev:
Fördelarna med kreditkort är så uppenbara att det är ett dåligt alternativ.H Huldabella skrev:
Precis det hände oss, totalt ”förlorade” vi ca 1300 för att Bauhaus inte skiljer på information och reklam i sina mailutskick. Det var förklaringen jag fick, till slut, från kundtjänst när jag efterfrågade återbäringen som aldrig dök upp. Så se till att att acceptera reklamutskick annars får man inte heller mail om intjänad återbäring..😏 Mest irriterande var att höra kundtjänst säga ”ja jag kan se här att ni har 2 värdecheckar som inte lösts in”…😡C CrustyD skrev:Håller med om att påslagen vid påminnelse är absurda!
Jag nyttjar kortet frekvent och betalar alltid varje månad men vid 1 tillfälle så glömde jag och vips så fick man ett påslag på flera hundra.
Det som stör mig mest är att rabatten som sparas in måste man själv ha koll på och den försvinner efter 3 månader om man inte använder den. 350kr brann inne för mig. På i princip alla andra affärer så påminner kassören "Du har en check på 100kr vill du använda den?" men inte på Bauhaus, nej. Riktigt fult!
Då vi renoverar och bygger konstant så tänkte jag att det är bra att spara bonus och ibland kunna betala nästa månad. Om man är en riktigt storhandlare så kan man komma upp i 10% rabatt. Det roliga va att jag gick in på en annan affär när jag skulle köpa en massa flytspackel så bad jag om en offert. Vips så hade jag fått ett avdrag på över 10%.
Riktigt spännande blir det också när man beställer varor online från Bauhaus, betalar med Bauhauskortet och får det hemskickat eller hämta i butik. Om ni sen returnerar någon vara blir det helt kajko i deras system. Detta har hänt mig 2 gånger. Då står det som att man har pengar som inte går att använda, det är ingen skuld med något galet är det. Detta har resulterat i flertalet timmar i telefonkundtjänst, samtal i butiken och ringa till resurs. Sjukt störande!
Självklart ska du välja den förmedlare av dokument du känner passar dig bäst.P pmd skrev:
För min del passar Kivra bra då jag har "allt" på ett ställe. Myndigheter, de större seriösa företagen, skickar sin "post" med Kivra eller annan jämförbar förmedlare. Brevledes via Postnord eller e-post/SMS är även de kommersiella företag.
Redigerat: