75 505 läst · 433 svar
76k läst
433 svar
Varning för Bauhaus-kortet!
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 795 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 795 inlägg
Jag sparar ner alla e-fakturor på lokal lagring och sedan backup i lämpligt moln. Räcker inte det? Jag har en riktigt bra skrivare men den får göra annat än att duplicera dokument. Du kanske hade en ledande position på Rank Xerox? Ränderna går aldrig ur.Alfredo skrev:
Självklart, (som jag skrev i mitt inlägg) alla väljer givetvis distribution av handlingar i den form som passar bäst.P pmd skrev:
Jag använder Kivra där jag får nästan alla fakturor och de flesta kvitton (garantihandlingar) samlade på ett ställe.
Enkelt att hantera, bra påminelssystem med historiska sammanställning för varje leverantör/myndighet, lätt att utföra betalning via egna bankkonton.
Jag behöver därför inga kredit/betalkort utöver det min bank tillhandahåller.
"Cash is King"
Okej, vi pratar om samma sak, men i steget med autogiro finns det inget krav på att verifiera varje dragning. Det är som du säger betalapparna som gör verifieringen, det ger inget med autogiro att göra.MultiMan skrev:Nej, vi pratar inte om olika saker. Vi pratar om samma sak, autogiro, som har olika användningsmöjligheter. I detta fallet utnyttjas det för att förenkla användningen av betalappar.
Så kan det bli, men det jag pratar om har ingen automatisk dragning oavsett hur många räkningar det ligger obetalda i apparna, även om det är autogirokopplingen som aktiveras när jag klickar: "betala räkning xxx".
Jo en något märklig diskussion och samtliga kreditkortsbolag agerar väl ungefära likadant.AndersPS skrev:
Sen vet jag inte vad folk egentligen förväntar sig? Har man så dålig koll så att man inte kommer ihåg att man handlat på kredit och måste kolla hur man betalar före ett månadsskifte och sedan kolla att det drogs.
Sen upplever jag att Klarna fått en massa skit och klart märkligt när de skickar ut tydliga mail samt att det är enkelt att logga in och kolla själv.
B Bernt Ö97 skrev:
Jag förstår inte alls kopplingen mellan de två citaten ovan. På vilket sätt är ditt användande av Kivra kopplat till dina val av plastkort?B Bernt Ö97 skrev:
Som jag skrev.Alfredo skrev:
Kivra appen räcker för att snabbt få kvitton/fakturor från de flesta företag jag gör inköp ifrån, dessutom alla handlingar från myndigheter. Därför behövs inga andra "plastkort/kreditkort". Det kort banken tillhandahåller är kopplat till mitt betalkonto i banken avsett för direktbetalning (kontant).
Mitt inlägg var riktat till "pmd" som ansåg att Kivra var ett dåligt alternativ samt till TS och andra tråddeltagare som ondgör sig över Bauhaus-kortet.Alfredo skrev:
Enligt mig är de flesta "kreditkort" enbart avsedda för att locka kunder till återkommande inköp, ofta med höga kreditkostnader trots löften om bonusar och rabatter, (bondfångeri ?)
Att vara säker på att faktura och andra handlingar distribueras snabbt, säkert och spårbart är en trygghet för mig.
Fins givetvis andra alternativ som uppskattas av många.
Postnord med långsam utdelning och varannandagsutdelning och andra alternativ som mail och sms skapar otrygghet, då det lätt försvinner "post" bland allt annan post av icke viktig karaktär, dessutom svårt att verifiera, då datum för utskick och ankomst är svårkontrollerat.
Som sagt vi har alla olika preferenser angående vad som fungerar bäst och valet är individuellt.
Jag personligen behöver inga extra kredit/betalkort utöver det min bank tillhandahåller. Jag använder dock ett kreditkort för bränsle till bilen som ger hyfsad rabatt, direkkopplat till mitt betalkort i min bank. Kräver ingen administration av mig.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 579 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 579 inlägg
Autogiro = fullmakt för andra att dra vad dom vill när dom vill utan att set syns som kommande (ogillar)
E-faktura = felfri leverans och egen kontroll
Kivra = funkar bra för det mesta (missat trängselskatt på en av tre bilar vid ett tillfälle. Mycket oklart varför den inte kom med till banken för betalning, men dyrt blev det...)
Kivra = funkar bra för det mesta (missat trängselskatt på en av tre bilar vid ett tillfälle. Mycket oklart varför den inte kom med till banken för betalning, men dyrt blev det...)
Jo och en e-faktura kan man då välja att den ska betalas automagiskt tex Transportstyrelsens skitavgifter har jag det med.Attitudeswe skrev:Autogiro = fullmakt för andra att dra vad dom vill när dom vill utan att set syns som kommande (ogillar)
Har själv ingen "autogiro" för närvarande och vill ha rätten själv att kontrollera vad som dras.
Jo det är stor skillnad, imho. Med en e-faktura har jag full kontroll.Alfredo skrev:
Men kräver då att man kollar läget på internetbanken i god tid innan ett månadsskifte men inte så betungande när man fått in vanan.