Alfredo Alfredo skrev:
Det är inte språkbruket eller din definition av nischbank jag ifrågasätter. Jag ifrågasätter varför du verkar mena att ett kreditkort måste komma från en nischbank.

Sen ser jag väl inget konstigt med om man väljer en nischbank där så är lämpligt men i övrigt behåller sina andra bankrelationer.
Eftersom
Alfredo Alfredo skrev:
Har jag verkligen uttryckt mig så otydligt så att du uppfattar det som om jag rekommenderar ett kreditkort enbart för systembolagsinköp?

Jag menar att i princip allt du räknar upp som "* Livsmedel och drycker till fest * Nöjen * Drivmedel till bil & båt * Kläder" och de flesta andra nät- och/eller butiksinköp med fördel görs med ett kreditkort.

Huruvida ett kort med årsavgift, och kanske bättre förmåner, eller ett helt gratis kort är lämpligt beror verkligen på, och det får var och en försöka bedöma utifrån dennes situation.
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har aldrig berört fastighetslån i denna diskussion. Vet inte varför du tar upp dessa.

Jag har aldrig rekommenderat något byte av bank.

Det förstår jag absolut! Jag förstår dock inte vad det har att göra med diskussionen om kreditkort eller bankkort.

Boendekostnader kan vara en mängd olika kostnader beroende på vad man lägger in i begreppet. En del av dessa kan i vissa fall vara fördelaktiga att betala med kreditkort. Men som jag skrev i #362 är nog boendekostnader sådana kostnader som ofta inte bör/kan betalas med kreditkort.

Inte jag heller och det har jag väl aldrig skrivit att de gör? Fast nu anger jag i och för sig "alla storbanker" och de erbjuder väl samtliga bolån men det har väl inget med denna diskussion att göra?

Och ingen har väl ifrågasatt det? Det vi belyser är de helt andra fördelar ett kreditkort ger som inte har något med "många företags förmånliga erbjudanden" att göra.

Javisst! Men vad har det med valet av plastbit vid betalningen att göra?
Eftersom "plastbiten" ingår i mitt avtal med min bank och fyller de funktioner som fins I de "förmåner" övriga kreditkortsföretag erbjuder behöver jag inte välja någon annan "plastbit".
"Plastbiten" är för mig både betalkort och kreditkort i en och samma "plastbit", då valet står fritt för mig. Jag använder sällan kreditmöjligheten.
Byte av bank blir ett resultat av att du menar att jag borde göra klokare val i framtiden. Ränteskillnaden på bolånet vid jämförelse över tid är maximalt +/- någon tiondels % jämfört med lägsta ränta hos andra kreditgivare, vid olika jämförelsetidpunkter. Jag gör faktiskt denna jämförelsen regelbundet för försäkra mig om jag har realistiskt bra vilkor även om du förutsätter att jag betalar för mycket till min bank, det gör vi alla i någon mån. Tilläggas kan att jag inte har andra krediter utöver drivmedel, där jag har en anständig prisbild och betalar månadsvis.
Boendekostnader, drivmedel och livsmedel/kläder/hygien är huvuddelen av mina löpande kostnader, där anser jag att nuvarande vilkor är minst likvärdiga med vilkor som erbjuds genom nischade kreditkortsföretag.
Möjligtvis är energi/vatten-avlopp/renhållning något som kanske kan finansieras bättre, men jag bedömmer potentialen som liten och jag lägger min energi på annat och trevligare sysselsättning.
Beträffande större investeringar inom bygg/renovering hemma har jag bra löpande avtal med lokala företag utan kreditkortsföretags medhjälp.
Jag förstår av inläggen att några har svårt att förstå att jag inte behöver krediter hos olika kreditkortsföretag för att få bonus/cashback.
Mina betalningsvilkor är sammantaget bra utan den medverkan.
Ordet fastighetslån dyker upp då jag får kritik vid användning av ordet nischbanker. Nischbanker är för mig banker som inte erbjuder fullsortiment. Därför ingår inte nischbanker i mitt förstahandsval.
Nog nu om min privatekonomi och bra eller dåliga val.

B Bernt Ö97 skrev:
Byte av bank blir ett resultat av att du menar att jag borde göra klokare val i framtiden.
Det är din tolkning. För mig är begreppet "byta bank" ganska obegripligt och inget jag använder mig av. I min värld byter man varken livsmedelsbutik, restaurang, flygbolag eller bank. Man använder däremot den "leverantör" som vid varje enskilt tillfälle är lämplig.

B Bernt Ö97 skrev:
Ränteskillnaden på bolånet vid jämförelse över tid är maximalt +/- någon tiondels % jämfört med lägsta ränta hos andra kreditgivare,
Varför fortsätter du att diskutera bolån med mig? Jag har väl aldrig på minsta sätt ens antytt att du ska förändra något där?

B Bernt Ö97 skrev:
även om du förutsätter att jag betalar för mycket till min bank,
Var har jag skrivit något sådant?

B Bernt Ö97 skrev:
några har svårt att förstå att jag inte behöver krediter hos olika kreditkortsföretag för att få bonus/cashback.
Jag har inga som helst problem med att förstå att du "inte behöver". Jag har dock väldigt svårt att förstå att någon väljer bort "gratis pengar".

B Bernt Ö97 skrev:
Boendekostnader, drivmedel och livsmedel/kläder/hygien är huvuddelen av mina löpande kostnader, där anser jag att nuvarande vilkor är minst likvärdiga med vilkor som erbjuds genom nischade kreditkortsföretag.
Vem har pratat om något "nischat" kreditkortsföretag? Jag fick uppfattningen att du betalade det mesta med ett kontokopplat bankkort, även kallat debitkort. Har jag missförstått det är hela vår diskussion baserad på ett missförstånd.

B Bernt Ö97 skrev:
Ja vi behöver absolut inte gräva ner oss mer men jag avslutar med ett påstående. Om du någonsin betalar något med ett "kontokopplat bankkort/debitkort" skulle du tjäna på att i stället använda ett kreditkort. Det är inget tyckande utan snarare ett ekonomiskt axiom.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Kan man handla varsomhelst där man kan betala med kort med ett Bauhauskort numera?
Eller går det bara att handla på Bauhaus med det?
Bara på bauhaus

D
B Bernt Ö97 skrev:
Eftersom

Eftersom "plastbiten" ingår i mitt avtal med min bank och fyller de funktioner som fins I de "förmåner" övriga kreditkortsföretag erbjuder behöver jag inte välja någon annan "plastbit".
"Plastbiten" är för mig både betalkort och kreditkort i en och samma "plastbit", då valet står fritt för mig. Jag använder sällan kreditmöjligheten.
Byte av bank blir ett resultat av att du menar att jag borde göra klokare val i framtiden. Ränteskillnaden på bolånet vid jämförelse över tid är maximalt +/- någon tiondels % jämfört med lägsta ränta hos andra kreditgivare, vid olika jämförelsetidpunkter. Jag gör faktiskt denna jämförelsen regelbundet för försäkra mig om jag har realistiskt bra vilkor även om du förutsätter att jag betalar för mycket till min bank, det gör vi alla i någon mån. Tilläggas kan att jag inte har andra krediter utöver drivmedel, där jag har en anständig prisbild och betalar månadsvis.
Möjligtvis är energi/vatten-avlopp/renhållning något som kanske kan finansieras bättre, men jag bedömmer potentialen som liten och jag lägger min energi på annat och trevligare sysselsättning.
Beträffande större investeringar inom bygg/renovering hemma har jag bra löpande avtal med lokala företag utan kreditkortsföretags medhjälp.
Jag förstår av inläggen att några har svårt att förstå att jag inte behöver krediter hos olika kreditkortsföretag för att få bonus/cashback.
Mina betalningsvilkor är sammantaget bra utan den medverkan.
Ordet fastighetslån dyker upp då jag får kritik vid användning av ordet nischbanker. Nischbanker är för mig banker som inte erbjuder fullsortiment. Därför ingår inte nischbanker i mitt förstahandsval.
Vilken bank har du som erbjuder gratis debitkort?

D
i teorin är det bättre med ett kreditkort. Sen kan det finnas subjektiva faktorer som gör att det istället är en nackdel för vissa personer.

Jag tror också att det i vissa kretsar, socialgrupper finns en viss prestige i att inte handla på lånta fjädrar och man ser ner på de som inte gör rätt för sig direkt, att det är ekonomisk smart är inget som passar in i deras syn på redigt folk.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Vilken bank har du som erbjuder gratis debitkort?
Northmill gör det. Vet inte vilka möjligheter Klarnas kort ger men gratis är det. Sen finns väl även andra nya FinTech-bolag som Revolut, Lunar, Rocker med flera. Har inte vissa av dessa gratis debitkort? Jag har dålig koll på alla uppstickare.

Nu tror jag i och för sig inte att det är något sådant kort @Bernt Ö97 har.

MultiMan MultiMan skrev:
Inbetalningskort"? Har vi hamnat i en tidsmaskin
MultiMan MultiMan skrev:
Sitter ni vid lägerelden oavbrutet och skickar röksignaler som kommunikationsmedel så använd bara kontanter,
Det är tråkigt att du har en så nedlåtande attityd till andra människor. Alla hoppar inte huvudlöst in i alla digitala idéer, men ska ändå bemötas med respekt.
Vare sig man betalar med kontanter eller inbetalningskort.

M Mats_R skrev:
Alla hoppar inte huvudlöst in i alla digitala idéer,
Fast kan man ens använda ett inbetalningskort numera? I bankassan? Finns "girokuvert" fortfarande?

M Mats_R skrev:
men ska ändå bemötas med respekt.
Absolut, men lite får man väl skämta?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast kan man ens använda ett inbetalningskort numera? I bankassan? Finns "girokuvert" fortfarande?
Jag vet några som använder det, och de tycker det fungerar bra.
Visst kan man kunna skämta, men så uppfattade inte jag det.

D Dilato skrev:
Jag blev tvungen att kolla upp och ta mig tusan!
Det är väl fint att det finns något för alla?😀

• Älska
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
D Dilato skrev:
Jag blev tvungen att kolla upp och ta mig tusan det finns!
[länk]

Att betala för att betala räkningar....alltså varför??
252kr/år för att betala obegränsat antal räkningar 16ggr/år var ju ändå rätt prisvärt. Billigare än vissa storbanker tar för internetbank...

• Haha
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Att betala för att betala räkningar....alltså varför??
Om ”dator” hemma av någon anledning inte är ett alternativ, vad finns det för andra möjligheter?

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
252kr/år för att betala obegränsat antal räkningar 16ggr/år var ju ändå rätt prisvärt. Billigare än vissa storbanker tar för internetbank...
Skulle inte förvåna mig ett dugg om dom som använder tjänsten har en internetbank ändå, dom bara inte fattar att den finns där, gratis 😎

Alfredo Alfredo skrev:
Om ”dator” hemma av någon anledning inte är ett alternativ, vad finns det för andra möjligheter?
Smart telefon?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.